Gå til innhold

Den store navnetråden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spør igjen, jeg. Hva synes dere om Collin?

Anonymkode: 8c06d...38d

Fint navn. Ikke et navn jeg ville vurdert selv, men har møtt et par babyer/barn som har hatt det navnet i forbindelse med åpen barnehage og babysvømming og syntes det var et fint navn som fungerer på norsk.

Anonymkode: 1a3ce...99d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 6.9.2017 den 22.36, AnonymBruker skrev:

Nei. Aldri André. Det er så harry navn, unnskyld! Fordommene kommer med en gang.

Hvorfor må dere ha to fornavn? 

Finner ingenting som klinger så bra med Kristoffer sånn umiddelbart, utenom Kristoffer Robin, men det er jo så vanlig. Kristoffer Markus? Kristoffer Mikael? Kristoffer Daniel? 

 

Anonymkode: d4443...258

To fornavn fordi det er tradisjon for det i både min og hans familie. I det daglige blir det jo bare første fornavn + siste etternavn som blir brukt :) 
Andrè ble nevnt som et alternativ til Andreas, siden Kristoffer Andreas kanskje blir litt tungt og langt? Begge navnene er oppkalling :)

Anonymkode: f1fe6...e25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9/10/2017 den 3.04, AnonymBruker skrev:

Jeg spør igjen, jeg. Hva synes dere om Collin?

Anonymkode: 8c06d...38d

Har du sett Love Actually...? Og hvorfor et engelsk navn, om du er norsk og bor i Norge?

Anonymkode: 9f095...b1b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9/10/2017 den 3.04, AnonymBruker skrev:

Jeg spør igjen, jeg. Hva synes dere om Collin?

Anonymkode: 8c06d...38d

Alltid likt Colin (med én L), siden jeg leste den hemmelige hagen da jeg var liten. Tenkte da at det var synd at det er såpass uvanlig i Norge, og at det derfor ikke kunne brukes her. Men det fungerer jo egentlig veldig fint når jeg tenker meg om! Liker det faktisk bedre enn William ("Villiamm"), Harry ("Harri"), Charlotte ("Sjarlåtte"), Ella ("E/Ælla") og andre engelske navn som brukes her med norsk uttale!    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Hege899 skrev:

hva synes dere om 

 

Vårin
Tilla
Marthe
Marion
Frigg
Lykke
Vilja
Tale 
Hedda
Embla
Tida 
Ronja

Vårin - Fint
Tilla - Tja, heller som kallenavn
Marthe - Liker ikke 
Marion - Fint
Frigg - Nei, tenker supplybåt eller oljerigg
Lykke - Unge mødre
Vilja - Veldig fint
Tale - Fint
Hedda - Liker ikke
Embla - Fint
Tida - Nei, blir merkelig
Ronja - Fint

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Hege899 skrev:

hva synes dere om 

 

- Vårin: Fint.
- Tilla: Søtt, annerledes, likte det. Syns kanskje det passer bedre i et engelsktalende land, da det muligens blir for likt et kallenavn på norsk.
- Marthe: Jeg har en niese som heter det, og liker det kun av den grunn. Uten henne hadde jeg nok ikke likt det.
- Marion: helt ok. Ikke pent på dialekten min, og syns det er litt meh...
- Frigg: Haha, noen over skrev supplybåt, helt enig!
- Lykke: For søtt.
- Vilja: Pent.
- Tale: Pent, liker det godt.
- Hedda: Det slemmeste menneske jeg kjenner heter Hedda. Jeg takler ikke det navnet.
- Embla: Liker det ikke, høres mer ut som navnet på en organisasjon eller bedrift.
- Tida: Fint, annerledes, har en litt svensk lyd over seg.
- Ronja: Fint.

Anonymkode: 8f7a3...c95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har såå lyst at jenta vår skal hete Sofia, men samboer er ikke helt enig. Han synes ikke navnet er stygt, men ikke spesielt fint heller. Det er det eneste navnet jeg virkelig vil at datteren min skal ha, men jeg kan jo ikke tvinge han :( Noen andre som har hatt samme problem, og hvordan løste dere det? 

Anonymkode: 7748b...ae5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Hege899 skrev:

hva synes dere om 

 

Vårin
Tilla
Marthe
Marion
Frigg
Lykke
Vilja
Tale 
Hedda
Embla
Tida 
Ronja

Embla: <3 Elsker det, men kan dessverre ikke bruke det på egne barn da niesen heter det

Ronja: Nydelig

Lykke: Beklager men liker absolutt ikke dette navnet

Tilla: Høres ikke ut som et navn, kallenavn kanskje

Marthe: fint

Marion: Fint

Frigg: Ikke helt min smak, men kult likevel

Vilja: Fint

Tale: Ikke helt min smak, men helt ok navn

Hedda: Fint

Tida: Høres mest ut som et kallenavn

Men det er bare min personlige mening, bra at folk har ulik smak. Så kjedelig om 

 

Anonymkode: 1a3ce...99d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Hege899 skrev:

hva synes dere om 

 

Vårin
Tilla
Marthe
Marion
Frigg
Lykke
Vilja
Tale 
Hedda
Embla
Tida 
Ronja 

Likte:

Embla

Hedda

Tale

Lykke

Frigg

😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/9/2017 at 10:51 AM, AnonymBruker said:

Pippa? Vet det minner om Pippi

Anonymkode: 2c36a...121

Pippa er ikke et navn men kallenavn for Philippa

Anonymkode: ff249...a46

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Hege899 skrev:

hva synes dere om 

 

Vårin
Tilla
Marthe
Marion
Frigg
Lykke
Vilja
Tale 
Hedda
Embla
Tida 
Ronja

Vårin - veldig fint, syns det er søtt, men ikke på den sukkersøte måten. Ville dog valgt å ha et andre fornavn som fungerer bedre i utlandet. 
Tilla - Har det i slektstreet mitt, og syns det er veldig fint. Kult og søtt samtidig. 
Marthe - Aldri likt, vet nå om utrolig mange som heter det og føler det er oppbrukt. Men det er nå bare min erfaring og mening. 
Marion - Veldig fint, liker at det er et navn som så og si alle har hørt om, men som man likevel ikke møter på særlig ofte. 
Frigg - For spesielt for meg, kunne brukt det på et dyr. Selv om jeg vet at det er fra norrøn mytologi.
Lykke - Jeg liker det veldig godt, betydningen av ordet gjør jo at man får gode assosiasjoner av det. Men igjen, ville hatt et mer internasjonalt-vennlig andre fornavn. Det gjelder forøvrig alle navn som har veldig norsk uttale som kan være vanskelig i utlandet. 
Vilja - Jeg foretrekker Vilje, men Vilja er også fint. 
Tale - Kort, pent og enkelt å både stave og uttale (i Norge hvertfall) 
Hedda - Litt samme følelse som med Marthe - føles oppbrukt for min del. Men navnet er fint. 
Embla - Har faktisk aldri møtt et menneske som heter Embla, men alle har jo hørt det før, og navnet er veldig pent. Liker det. 
Tida - Føles litt som at noen har feilstavet Tina noe voldsomt. Er kanskje for uvant for meg. 
Ronja - Fint navn, forbinder det med sterke og hyggelige kvinner. 

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har såå lyst at jenta vår skal hete Sofia, men samboer er ikke helt enig. Han synes ikke navnet er stygt, men ikke spesielt fint heller. Det er det eneste navnet jeg virkelig vil at datteren min skal ha, men jeg kan jo ikke tvinge han :( Noen andre som har hatt samme problem, og hvordan løste dere det? 

Anonymkode: 7748b...ae5

Jeg har ikke virkelig vært oppi den situasjonen, men jeg kan se for meg frustrasjonen. Mitt beste forslag er at du bare legger navnet på hylla, så setter du deg ned med en navnebok med et åpent sinn. Skriv ned de navnene du liker, så går du gjennom lista med samboeren din. Og han kan gjøre det samme. Så ser dere om dere liker noe felles, eller om noen av forslagene føles ok som kanskje kunne vokst på dere. Sofia er ikke lenger et alternativ, så da er det ikke noe vits i å tenke mer på det, bedre å bare legge det vekk og gå videre :) lykke til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, Hege899 said:

hva synes dere om 

 

Vårin
Tilla
Marthe
Marion
Frigg
Lykke
Vilja
Tale 
Hedda
Embla
Tida 
Ronja

Liker Tilla, Marthe, Lykke, Vilja, Tale og Embla :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 11.9.2017 den 12.28, AnonymBruker skrev:

Har du sett Love Actually...? Og hvorfor et engelsk navn, om du er norsk og bor i Norge?

Anonymkode: 9f095...b1b

Fordi mannen min er fra et engelsktalende land, og vi ønsker et navn som funker internasjonalt. Det gjør Collin. 

Anonymkode: 8c06d...38d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Noen som kan gi meg alternativer til oppkalling av Marit? Ikke Mari :)

Anonymkode: 37c72...1cd

Maria, Marie, Marianne, Marte, Marta, Marita, Margrethe, Martine, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, luinne skrev:

Maria, Marie, Marianne, Marte, Marta, Marita, Margrethe, Martine, 

 

Maren.

Anonymkode: c091d...bac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Noen som kan gi meg alternativer til oppkalling av Marit? Ikke Mari :)

Anonymkode: 37c72...1cd

Maia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...