Gå til innhold

Hundebur er løsningen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hunder skal normalt ikke være i bur. Bur bruker man først og fremst til transport og noen helt spesielle situasjoner, men ellers skal ikke en frisk og velfungerende hund være i bur.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På utstillinger er bur ( med teppe over for beskyttelse av slike ting som nysgjerrige hunder og uvettige hundeeiere- gjerne også med barn) ett must mener jeg, da har den ett sted hvor den trygt kan trekke seg tilbake å slappe av.Innendørsutstillinger er det masse inntrykk, mange forskjellige( og rare) hunder og folk og forholde seg til, utendørs kan man lage skygge på solskinnsdager- og beskyttelse på regnfulle dager.

Betaler tross alt veldig mye for å være med på utstilling så jeg ønsker at min hund skal være uthvilt og klar til dyst når det er vår tur.. ikke mentalt utslitt lenge før, slik at den ikke orker å prestere.

Hjemme har jeg en voksen hund som faktisk IKKE takler at jeg er borte . Han kan finne på å åpne dører og vinduer og hopper ut, så her er det faktisk ikke noe annet alternativ enn å ligge i bur.. men om natten sover de alle i sengen min, sofaen eller hvor de måtte ønske- ser at "sperasjonsangsthunden" helst velger å leggge seg i buret.. står ikke døren åpen slik at han kommer inn, så skraper han på den for å komme inn.

Det som passer for meg og mine hunder bør ikke passe for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et av de mest brukte argumentene er "det som passer for min hund, passer ikke nødvendigvis for alle".

Min påstand er: jo - ingen dyr er skapt for å være innesperret. Mulig noen mennesker trives best i et kott, mens det for resten av oss, ikke er noe godt alternativ. Det passer ingen bedre å være innestengt i et bur. Rett og slett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest New_Girl

Hjemme har jeg en voksen hund som faktisk IKKE takler at jeg er borte . Han kan finne på å åpne dører og vinduer og hopper ut, så her er det faktisk ikke noe annet alternativ enn å ligge i bur.. men om natten sover de alle i sengen min, sofaen eller hvor de måtte ønske- ser at "sperasjonsangsthunden" helst velger å leggge seg i buret.. står ikke døren åpen slik at han kommer inn, så skraper han på den for å komme inn.

Det som passer for meg og mine hunder bør ikke passe for andre.

Selvfølgelig finnes det alternativer. Bruk av bur er en lettvint løsning på et problem som kunne også ha blitt løst med tålmodighet og mye jobbing. Sier ikke at det er lett, men ikke lat som det å putte hunden i bur er det beste for hunden. Det er det beste for deg.

Og hunder er vanedyr, så er ikke det minste overrasket over at hunder som er vant til å ligge mye i bur søker til buret sitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig finnes det alternativer. Bruk av bur er en lettvint løsning på et problem som kunne også ha blitt løst med tålmodighet og mye jobbing. Sier ikke at det er lett, men ikke lat som det å putte hunden i bur er det beste for hunden. Det er det beste for deg.

Og hunder er vanedyr, så er ikke det minste overrasket over at hunder som er vant til å ligge mye i bur søker til buret sitt.

Jeg har 5 hunder, og det er kun denne hunden som må ligger i bur når jeg er på jobb.. resten av døgnet har de som skrevet fri tilgang i hele leiligheten..

Når han åpner vinduer/dører og klarer å komme seg ut på gaten som er rimelig trafikkert+ at det er flere barnehager i nærheten- da er det ikke noe annet valg enn bur..

Har prøvd å omplassere han ett par ganger- men det har eller ikke funket, han er super stresset når jeg ikke er i nærheten.... så alternativet er døden .. eller at jeg slutter i jobben min.

Men å avlive en ellers frisk, super snill vakker hund ( når han er i nærheten av meg) for at han skal slippe å ligge noen timer i bur- hvor han faktisk roer seg ned... Jobbe må jeg jo for å kunne ha råd til mat og diverse til hundene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Vi er en familie på 5, tre små på 7,4 og 2år. 

Vi er så heldige som skal overta min far sin Cairn Terrier, 3år gammel. Vi har lenge ønsket oss hund så dette blir en drøm som går i oppfyllelse for oss!

I sine vante omgivelser hos min far har den bur å sove i. Hunden går inni buret sitt hver kveld for natten, og når min far skal på jobb, dette går fint. 

Nå som vi skal overta denne hunden og la den bli en del av flokken vår, burde vi fortsette å ha han i bur? 

Det er så mye om og men ved bruk av bur og jeg tror dette er veldig individuelt for hunder og mennesker, men vi mennesker ser ikke alltid våre egne "feiler", og det er lett å fortelle andre hva som er galt... hva er hundens beste? Må hunden ha en plass i senter av huset eller kan han få ligge litt tilsidesatt under trappen? Vi vil ikke "ta han ut av flokken", men for min del ser jeg på det at i bur under trappen kan han få gå når han vil ha fred, og når vi skal på jobb.

hva er deres mening og finnes det flere alternativer?bur ikke bur, under trapp eller midt i stuen?

mine forslag til bur: 

plassere hundens bur i åpen tilstand og under trappen i stuen. Det går fint ann å sette opp en trappegrind slik at han får hele området under trappen å boltre seg på. Da kan han gå ut av buret og leke og strekke på beina og slikt mens vi er på jobb ellers på dagen er trappegrinden åpen. Pluss at han får et fristed om han vil trekke seg tilside å få fred fra oss/de mindre...

 eller midt på gulvet mellom stuen og kjøkkenet? Vi ønsker at hunden skal være en del av flokken vår men å sitte under bordet mens vi spiser, vil vi ikke. 

Eller....uten bur

kan gå fritt hele dagen og finne seg til rette et sted,  og seng til å sove i under trappen eller overgang mellom stuen og kjøkkenet...? 

Jeg har forstått det slik at det ikke er smart å la hunden ha sitt fristed i inngangspartiet da vi selv har erfaring av en annen hund(ikke vår) der venner/ familie vegrer seg i å komme inn da hunden knurrer på dem når de kommer inn...

Jeg vet ikke hva som er best for hunden/ oss/ alle... 

Ser frem til hva deres meninger er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker forresten ikke å bruke ordet fristed på en bestemt plass, Hunden skal føle seg fri i hele huset...men et sted som er hans:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hundeburet inne på soverommet mitt. Valpen sover i det om natten, med lukket dør, fordi jeg ikke kan ha henne til å gå rundt i rommet pga. fare for å skade seg selv (Jeg kan sove veldig tungt). En gang i blant piper hun, og da åpner jeg døra og hun kommer i sengen min og sover med meg. 

Det var oppdretter som ba meg ha henne i bur om natten, det var noe hun gjorde med valpene når de var hos henne også. Dessuten mente hun det var en god måte å pottetrene på også. Piper hun, våkner jeg og tar henne med ut og lar henne gjøre sitt. 

Når det gjelder å la henne ha tilgjengelig vann, så har hun alltid det. Min far mener jeg burde ta vekk vannet så hun ikke må på do så mye, men jeg har ikke hjerte til det, og våkner gjerne flere ganger om natten for å ta henne ut i hagen isteden for å la henne tørste. 

Foreløpig har jeg henne aldri i bur om dagen, fordi hun aldri er alene hjemme, det må vi øve på. Men om hun skulle vært alene hjemme hadde jeg hatt henne i gangen med lukka dører. Gangen er stor nok for henne, og med hundeseng,vannskål og leker er det alt hun trenger. Det er dog ikke alle som har mulighet til å ha hunden i et trygt og stengt område i flere timer. 

Uansett, valpen min har ingenting i mot å ligge i bur, og legger seg frivillig i den selv. Bruker den ikke ved tvang, men frivillig. Så alt i alt kommer det helt an på hunden og hvordan hn føler seg trygg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis burbruken er frivillig fra hundens side, så kan vel døra like gjerne være åpen?...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Spiteful skrev:

Jeg har hundeburet inne på soverommet mitt. Valpen sover i det om natten, med lukket dør, fordi jeg ikke kan ha henne til å gå rundt i rommet pga. fare for å skade seg selv (Jeg kan sove veldig tungt). En gang i blant piper hun, og da åpner jeg døra og hun kommer i sengen min og sover med meg. 

Det var oppdretter som ba meg ha henne i bur om natten, det var noe hun gjorde med valpene når de var hos henne også. Dessuten mente hun det var en god måte å pottetrene på også. Piper hun, våkner jeg og tar henne med ut og lar henne gjøre sitt. 

Når det gjelder å la henne ha tilgjengelig vann, så har hun alltid det. Min far mener jeg burde ta vekk vannet så hun ikke må på do så mye, men jeg har ikke hjerte til det, og våkner gjerne flere ganger om natten for å ta henne ut i hagen isteden for å la henne tørste. 

Foreløpig har jeg henne aldri i bur om dagen, fordi hun aldri er alene hjemme, det må vi øve på. Men om hun skulle vært alene hjemme hadde jeg hatt henne i gangen med lukka dører. Gangen er stor nok for henne, og med hundeseng,vannskål og leker er det alt hun trenger. Det er dog ikke alle som har mulighet til å ha hunden i et trygt og stengt område i flere timer. 

Uansett, valpen min har ingenting i mot å ligge i bur, og legger seg frivillig i den selv. Bruker den ikke ved tvang, men frivillig. Så alt i alt kommer det helt an på hunden og hvordan hn føler seg trygg


Du våkner av å høre valpen pipe når den må ut, men ikke om den hadde gjort noe ugang?

Anonymkode: 1d44b...eea

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:


Du våkner av å høre valpen pipe når den må ut, men ikke om den hadde gjort noe ugang?

Anonymkode: 1d44b...eea

Ikke alltid så lett å høre hvis den feks tygger på ledninger osv? Jeg bruker ikke bur på min valp, men hvis jeg av en eller annen grunn måtte velge mellom å ha hunden i bur, eller våkne til en svidd hund på gulvet, så hadde det valget vært rimelig lett...greit at man må "barnesikre", men er ikke alt som kan fjernes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:


Du våkner av å høre valpen pipe når den må ut, men ikke om den hadde gjort noe ugang?

Anonymkode: 1d44b...eea

Valpen er valp, hun har ikke helt lært rett og galt enda. Jeg har ikke muligjet til å sikre alt på rommet mitt, og hvis hun skulle gjort noe ugang lydløst, hadde jeg ikke merka det.

Ja, jeg sover tungt, men buret er rett ved senga mi og jeg pleier å sove med hånden litt inni buret. Jeg våkner fort når hun slikker meg eller piper. Hvis hun derimot biter i ledninger, slikker i stikkkontakter (av en eller annen rar grunn man vet aldri), biter i stykker andre ting på rommet eller finner noe hun kan putte i munn som kan kvele henne, så kan det fint hende jeg ikke våkner. 

Blir sikkert annerledes når hun er blitt eldre, men akkurat nå velger jeg å ha henne trygt i buret, både for hennes ig min trygghet, og jeg ser ikke noe galt i det når hun selv legger seg der frivillig og ikke bryr seg når jeg lukker burdøra. 

Alternativet blir at hun må sove alene i gangen hvor alt er sikra, men det har jeg ikke hjerte til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Valpen vår ligger i bur om natten, ingen problemer med det. Han er også i bur om vi er vekk, noen ganger tar vi han med i bilen for å bli vandt med det, og noen ganger han hjemme aleine for å bli vandt med det. Har ikke en hund løs når vi ikke er her nei. Og vann skal ikke hunden ha om natta, det skal taes bort en stund før han legger seg, så det er helt rett. 

Anonymkode: cb065...e92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Valpen vår ligger i bur om natten, ingen problemer med det. Han er også i bur om vi er vekk, noen ganger tar vi han med i bilen for å bli vandt med det, og noen ganger han hjemme aleine for å bli vandt med det. Har ikke en hund løs når vi ikke er her nei. Og vann skal ikke hunden ha om natta, det skal taes bort en stund før han legger seg, så det er helt rett. 

Anonymkode: cb065...e92

men han er selvfølgelig løs hele tiden mens vi er her, så er som regel kun der om natta. 

Anonymkode: cb065...e92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri brukt bur til hunden min. Selv ikke som valp. Heldigvis har hun aldri ødelagt noe inventar. Føles veldig godt å kunne dra på jobb å vite at hunden har hele huset for seg selv og kan legge seg hvor hun måtte ønske. Det samme gjelder om natten.

Vi bruker kun bur i bilen.

Et bur fikser kanskje problemer for hundeeieren, men det fikser ikke årsaken til at hunden gjør uønsked adferd. Kunne ønske hundeeiere heller jobbet mer med årsaken til uønsket adferd i stedet for å kun "behandle" symptomene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Rydd og valpesikre, bruk kompostgrinder, regn med en tissedam eller fem. Sånn er det å ha valp. Man kan forøvrig fint begrense plassen den har til rådighet uten å bruke bur - men det forutsetter at man gidder...

Og nei - man trenger ikke å bruke bur i timesvis for å venne den til å bruke bur :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...