Gå til innhold

Jul i Svingen, passende for små barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg syntes også Skomakergata var koselig når den gikk, men den har blitt testet på nåtidens barn - og konklusjonen er at den ikke fenger i det hele tatt. Den er for gammeldags og "treg". De vet ikke hva en skomaker er, og Jon Blund blir bare kjedelig.

I tillegg så kom det mange klager på at det var galt av en gammel mann å lokke barn inn i huset sitt med gotteri. (Husker også at det var flere slike ting - noen hengte seg opp i)

Jeg var 9 år siste gangen de sendte Jul i Skomakergata, og jeg syntes det var gørrkjedelig.. Den ble jo tross alt laget i 1979. Så selv om de som er litt eldre synes den er kjempekoselig fordi de likte den da de var barn, så er det endrer samfunnet seg. Jeg vet om mange barn i dag som liker Jul i Svingen, og jeg liker den selv :) Og jeg skjønner ikke hvorfor alt på død og liv skal være så "pedagogisk riktig" hele tiden.. La nå barna se på det de synes er gøy, de trenger da ikke å lære seg ting absolutt hele tiden :) Men målgruppen til Jul i Svingen er nok over tre år, de helt små barna er litt for små til å forstå alt som foregår.. Endret av magicpie
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns også at Jul i svingen er utrolig dårlig. Mye kjefting og krangling og uansvarlige voksne som gjør teite ting. Alle vi voksne her i familien har reagert på oppførselen til flere av karakterene. Jenta mi er kanskje litt for liten (snart tre) men de bruker programmet på barnehagen så vi ville se det sammen med henne. Hun hater det. Sier det er skummelt og holder seg foran øynene. Hun nektet å se på korøvingen i den første episoden for hun dama kjeftet så veldig.

En daglig dose med litt dårlig stemning hver dag frem mot jul? Nei takk du, dette gidder vi ikke å se på.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jul i Svingen er kjempekoselig. Jeg er dritt lei pedagogisk riktig, så det passer meg godt at den er mer morsom og hyggelig en korrekt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og femåringen min liker "jul i Svingen" kjempegodt. Vi ser også på Blåfjell, samtidig. Treåringen min derimot, er for liten for å ha glede av noen av dem, jul i Blåfjell er ALTFOR avansert og dyster for henne, den også. Når det gjelder handlingen i "Svingen", syns jeg den er bra. Femåringen har aldri opplevd mobbing, at noen er slemme, dumme voksne (i den grad som Marvin er det) osv, Men en vakker dag opplever hun det, og like greit at hun vet det finnes. Vi snakker en del om det etter å ha sett på.

Hvorfor vil du at treåringen din skal se på tv i det hele tatt? Det blir nok mange nok timer i løpet av barndommen, og mange julekalendere, så ingen grunn til å følge med på noe verken han eller du liker ennå.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke koselig i det hele tatt. Det er så lite hyggelig å se på folk som kjefter, mase, er frekke, uoppdragne, lyver osv.

Anonymous poster hash: b2af0...655

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes "jul i svingen" er av det absolutt bedre av hva som er blitt produsert for barn den senere tid, og synes den er både morsom og rørende :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo ikke koselig i det hele tatt. Det er så lite hyggelig å se på folk som kjefter, mase, er frekke, uoppdragne, lyver osv.

Anonymous poster hash: b2af0...655

Du syns ikke at du overdriver litt nå?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Jul i svingen er kjempefin, det samme er Julekongen som gikk i fjor! Men at barne-tv skal passe for de minstre barnehagebarna? Det kan man vel ikke kreve? Enten passer det som sendes, eller så får foreldrene kjøpe inn noen annet for de minste barna sine. Kanskje Blåfjell passer bedre for noen? Men da det gikk var det foreldre som syntes det var masse tull og tøys og kjasing og masing der også.

Kanskje dere mødre som skal ha alt rett, skal droppe tv-en til de minste i julemåneden og lese for dem i stedet?



Anonymous poster hash: a1641...4e6
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg digger jul i svingen, syns den er både underholdende og morsom, og det syns snart- 5-åringen også. Kan reflektere mye rundt de situasjonene som oppstår, så det er en fin anledning til å snakke om rett og galt osv. Kunne aldri falt meg inn å tenke at en 3-åring ikke kunne sett på det men..



Anonymous poster hash: 5f6f9...9e2
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min snart 3 åringer liker jul i svingen. Og det gjør jeg også, enkelt og greit :)

Helt enig!

Vi skal tåle å se litt hverdags-situasjoner på tv, og ikke bare drømmehagen-tullball.

Anonymous poster hash: a1641...4e6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns også at Jul i svingen er utrolig dårlig. Mye kjefting og krangling og uansvarlige voksne som gjør teite ting. Alle vi voksne her i familien har reagert på oppførselen til flere av karakterene. Jenta mi er kanskje litt for liten (snart tre) men de bruker programmet på barnehagen så vi ville se det sammen med henne. Hun hater det. Sier det er skummelt og holder seg foran øynene. Hun nektet å se på korøvingen i den første episoden for hun dama kjeftet så veldig.

En daglig dose med litt dårlig stemning hver dag frem mot jul? Nei takk du, dette gidder vi ikke å se på.

Jeg vil vel si at det er tydelig at din datter er for liten til å se på Jul i Svingen, fordi hun ikke forstår humoren. Dirigenten kjefter FORDI den lille jenta bare synger tull. (Noe større barn ler av). Den lille jenta, Klara lager en ny morsom tekst på rim, som "passer inn" i sangen på en artig måte.

Her lo vi mer og mer etterhvert som dirigenten ble oppgitt... Var ikke dårlig stemning vi satt igjen med, men det motsatte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drømmehagen er ikke pedagogisk riktig da, det har jo skaperne av serien selv sagt. Det skal bare være enkle figurer og melodier, uten noe spesiell mål og mening.

Jeg undrer meg litt over folk som sier at "barna har godt av å lære <a, b, c> for sånn er det i det virkelige liv" helt uten å tenke på at så små barn (som det er snakk om her) ikke har kapasitet til å lære slike ting før de blir eldre. Ser ikke poenget med å la barnet se på noe som det blir skremt av bare for å statuere et eksempel.

Anonymous poster hash: 3dda3...920

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere ganger blitt litt stressa når jeg har sett jul i svingen med sønnen min på 5. "Han var slem" og "det var ikke noe snilt sagt" har han sagt flere ganger, og jeg er helt enig. Mye krangling, kjefting og unger som er tøffe i trynet...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil vel si at det er tydelig at din datter er for liten til å se på Jul i Svingen, fordi hun ikke forstår humoren. Dirigenten kjefter FORDI den lille jenta bare synger tull. (Noe større barn ler av). Den lille jenta, Klara lager en ny morsom tekst på rim, som "passer inn" i sangen på en artig måte.

Her lo vi mer og mer etterhvert som dirigenten ble oppgitt... Var ikke dårlig stemning vi satt igjen med, men det motsatte.

Ja, jeg er enig i at hun er for liten. Vi så på fordi de anbefalte det i barnehagen, de skulle visstnok bruke det i avdelingen. Nå har vi kuttet det ut (etter tre episoder).

Men jeg syns ikke kjeftingen var morsom, jeg. Jeg forstår jo hvorfor hun kjefter, men jeg syns det er helt unødvendig å klikke fullstendig. Vi er flere voksne som har sett på og alle har reagert på at det er en så ukoselig stemning, og unødvendig kjefting, krangling, osv.

Så vi slo av. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har sett på med mine på 3 og 5, og hverken jeg eller barna er spesielt imponerte. Greit at ting ikke trenger å være pedagogisk riktig hele tiden, men trenger vi virkelig voksne som krangler, barn som mobber og voksne som lurer barn og ler av dem etterpå? Har vurdert å kutte ut serien, men skal la det være opp til barna.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som sier at treåringene deres liker Jul i Svingen, har dere spesielt oppvakte unger, eller ser de på hva som helst som rører seg på skjermen? :filer: Må da være alt for komplisert for så små barn.

Min synes det var gørr, og jeg er enig, også enig med dem foran her om reagerer på alt det negative. Jeg synes det tok kaka da Marvin siklet åpenlyst på den nyinnflyttede dama foran kona si. Greit at ungene kanskje ikke skjønner det, men direkte kvalmt i mine øyne.

Anonymous poster hash: 2c9b8...d0c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som sier at treåringene deres liker Jul i Svingen, har dere spesielt oppvakte unger, eller ser de på hva som helst som rører seg på skjermen? :filer: Må da være alt for komplisert for så små barn.

Min synes det var gørr, og jeg er enig, også enig med dem foran her om reagerer på alt det negative. Jeg synes det tok kaka da Marvin siklet åpenlyst på den nyinnflyttede dama foran kona si. Greit at ungene kanskje ikke skjønner det, men direkte kvalmt i mine øyne.

Anonymous poster hash: 2c9b8...d0c

3 år! Tror dere virkelig at 3-åringer er målgruppa for Jul i svingen??

En 3-åring kan vel se på andre ting. Barn ser på barne-tv til de er ca 10 år og da er det vel viktigere at barne-tven passer til de litt større barna enn de minste?

Sett på en tegnefilm i stedet til 3-åringen.

Anonymous poster hash: a1641...4e6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som sier at treåringene deres liker Jul i Svingen, har dere spesielt oppvakte unger, eller ser de på hva som helst som rører seg på skjermen? :filer: Må da være alt for komplisert for så små barn.

Vet ikke om min er spesielt oppvakt, men han er i hvert fall veldig selektiv med hva han ser på. Og jeg tror ikke han forstår Jul i svingen, men han liker det likevel. Ikke nok til at han ser ferdig hele episoder, men det gjør han ikke med noe som helst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...