Gå til innhold

Hvordan velge?


Angelina

Anbefalte innlegg

Har et litt kinkig problem...Min far er död, og jeg synes tradisjonen med å bli fulgt opp kirkegulvet er litt fin, men hvem skal jeg velge nå? Det må sies at jeg har 3 brödre, så å gjöre et valg mellom dem er vanskelig. Er jo glad i dem allesammen, selvom jeg kanskje har et närmere forhold til den mellomste, men jeg er närmest "kjäledeggen" til dem alle, siden jeg er så mye yngre enn dem. Min mor ville kanskje väre den perfekte lösning, men hun har värt mot hele greia fra starten, og jeg vet ikke engang om hun kommer til å stille opp i bryllupet! Og siden vi er litt langt hjemmefra, passer det ikke helt å spörre min gudfar, som på grunn av avstanden ikke kan komme.

Dette ble litt rotete, men jeg vil jo gjerne at dette skal bli bra, og jeg har ingen önsker om at noen skal bli fornärmet fordi de ikke blir valgt. Noen som har gode ideer til hvordan man löser en slik floke?

Angelina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest KristinK

Akkurat dette har vært diskutert før og da kom det mange gode svar!

Kikk på dette innlegget:

Innlegg

Er selv i en slik situasjon! Faren min døde for 2 1/2 år siden og jeg har derfor det samme problemet med hvem som skal følge meg opp kirkegulvet. Jeg har to alternativer, enten morfaren min eller min mors samboer. Litt spesielt er det jo om en i fra familien kan følge en opp, så jeg heller mot morfaren min. Synes egentlig det er litt koselig med de som skal gå opp sammen med forloveden sin også, men vi ønsker begge at den spenningen med å ikke se hverandre før jeg kommer inn skal være der.

Jeg har ennå ikke bestemt meg for hva jeg kal gjøre. Å gå alene er selvsagt også en mulighet, men jeg er redd for at dette kan virke stusselig og trist...

_________________

KristinK smile.gif - Vi gifter oss 10.august 20021212[ Dette Innlegg er endret av: KristinK den 2002-03-01 12:07 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke gå opp sammen med din tilkommende? Mette-Marit og Håkon gjorde jo det. Og om kongelige kan gjøre det burde ingen ha noe å si på at dere gjør det. icon_smile.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren min er også død, han døde for 2 mnd siden... Jeg vil gå alene opp gulvet jeg! Har egentlig ikke skjønt det der med å bli fulgt opp kirkegulvet, vi blir jo ikke "gitt bort" av foreldrene våre lengre! Men det hadde selvsagt vært koselig å gå opp sammen med far. Men når han nå er borte, så ville det føles helt galt at noen andre skulle følge meg opp. Så jeg vil gå alene opp og møte min kjære! Det er jo meg folk vil se på uansett! icon_wink.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil kanskje tradisjonelt sett være "riktigst" å be den eldste broren din.

Jeg har to brødre, en yngre og en eldre. Hvis jeg hadde kommet i din situasjon tror jeg faktisk at jeg hadde bedt Storebror om å føge meg til alteret, selv om jeg har et mye nærmere forhold til Lillebror.

Det er forresten andre, og mer personlige grunner til at jeg ville valgt slik, og ikke bare fordi jeg tror det er tradisjonen. Så det er alltid mange hensyn å ta i en slik situasjon.

Gjør det du føler er riktigst, og som vil vøre naturligst i akkurat din familie.

Hvis din far hadde en bror, kanskje han kunne være et alternativ. Eller kanskje du har en bestefar som vil ta på seg oppgaven????

Lykke til 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vurdert den tradisjonelle lösningen, hvor eldste bror "stepper inn". På den andre siden har jeg et nokså perifert forhold til ham siden han vokste opp hos mine besteforeldre. Er heller ikke velsignet med onkler eller besteforeldre i live. Rent teknisk betyr vel det at valget står mellom de to yngste, som hver for seg har utmerkede kvalifikasjoner for dette. Er litt bekymret for at dersom jeg velger nr 2, så vil de andre tenke at "ja,ja hun tar jo alltid hans parti" og velger jeg nr 3 så vil min "närmeste bror" föle seg litt forrådt? Höres jo ut som jeg begynner å bli sinnsforvirret, men dette opptar meg mer enn jeg hadde trodd det skulle gjöre. Om min mor hadde villet gjort dette, så hadde det for meg hatt en symbolsk betydning om at hun "velsignet" min avgjörelse, men sjansen for dette er vel lik null!

Prövde på et tidspunkt å presse avgjörelsen over på mine brödre, slik at de kunne få bestemme hvem som skulle gjöre det, men den gikk de ikke på. Jeg måtte pent bestemme dette selv. Irriterende menn!!! icon_smile.gif

Liker forsåvidt ideen om å gå opp alene, men er redd for at det skal på en måte understreke at noen mangler denne dagen...

Angelina

ps: var det noen som forsto hva jeg prövde si her...? Er litt i tvil selv, jeg! icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lilletroll

Skjønner at dette er vanskelig!! Men du sier at hvis du går alene opp så er det som om det blir å understreke at noen mangler...men er ikke det greit da?? Da kan jo det at du ikke velger noen andre være din måte å hedre din far på.....Bare en tanke fra min side altså...Lykke til uansett hva du velger!!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke mulig at du kan ha to til å følge deg opp da (En på hver side)?

Vet ikke om dette er mulig altså, men da slipper du å velge mellom brødrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lilletroll

Hvis hun velger de to yngste vil kanskje den eldste føle seg tilsidesatt selv om han er oppvokst et annet sted.....ikke enkelt dette her....icon_smile.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med å understreke at ingen kan ta min fars plass var virkelig en vidunderlig tanke....men på den annen side ble jeg nesten litt på gråten bare over å lese ideen, så hvordan skal jeg kunne fixe det??? Hadde et enormt närt forhold til min far og selv om det er mange år siden han döde, föler jeg vel kanskje savnet sterkere nå enn til å begynne med. Det er liksom så mange ting i mitt liv han ikke har fått väre med på i de senere år.

Merkelig at jeg skal bli så sentimental og opphengt i en liten detalj...er vanligvis ikke min stil. Skulle önske jeg kunne velge dem alle tre, jeg!

Angelina

lettere forvirret - og med alt for mange brödre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var leit at du har kommet i en sånn problemstilling. Med tre brødre er det ikke lett å velge ut en av dem. Personlig ville jeg nok valgt å gå opp sammen med min tilkomne i en slik situasjon. Har vært i to bryllup hvor det skjedde selv om brudens far levde ( i det ene bryllupet var han riktignok ikke tilstede). Synes det å gå opp sammen virker veldig fint igrunnen. Hvis du likevel gjerne vil at en av dine brødre skal følge deg har jeg dessverre ikke noe godt råd å gi. Den eldste er vel et "korrekt" valg, samtidig som det kanskje føles best å gå opp sammen med den broren du har et nærmest forhold til... LYKKE TIL!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far ønsker ikke å følge meg opp, så situasjonen er jo litt lik din.

Jeg har ingen brødre, så jeg har valgt å gå opp sammen med forloveren og barna.

Jeg først og forloveren bak med et barn i hver hånd. Da vet jeg samtidig hvor barna er, hvis ikke hadde jeg nok risikert å måtte løpe etter minsten i kirken icon_wink.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i et bryllup i våres, og der ble bruden ført opp av mannens forlover. Brudgommen så ikke bruden før hun kirkedøren ble slått opp likevel, fordi de kjørte til kirken i hver sin bil med hverandres forlovere.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...