Gå til innhold

Hvilken brillebutikk mtp briller/linser og synstest?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en jente på 25 som virkelig føler det er på tide å ta en ny synstest snart.. Har ikke tatt noe synstest på maange år (tør ikke si hvor mange år for er litt pinlig), og har til nå brukt de gamle brillene mine når jeg ser på tv. Jeg har med tiden naturlig nok merket at jeg ser dårligere nå enn da, og brillene mine er veldig slitt og utdaterte og jeg trenger garantert en annen styrke nå.. Gidder ikke prøve å reparere de gamle infatningene og det er altfor flaut å ta dem med til en optikker når jeg ser hvor ille forfatning de er i:P Jeg har til nå kun brukt briller når jeg ser på tv men merker at jeg egentlig har behov for å ha linser/briller som jeg kan bruke fast og utenom tv-titting.. Ting er liksom ganske uklart osv..

Men så synes jeg det er så ufattelig vanskelig å velge en brillebutikk å ta synstest i.. er jo så mange å velge i og har tittet innom nettsidene til brilleland, specsavers, interoptikk for å nevne noen.. og om jeg skal ha briller så vil jeg jo ha noen litt kule noen.. så på specsavers feks at det var mange like og ganske kjedelige fasonger.. de smale firkanta typene..

Hvilken butikk anbefaler dere for synstest og evt briller/linser? Vil ikke ha noe svindyre briller men er villig til å betale litt for noen som ser litt mer spesielle ut.

Og så er det evige dilemmaet mitt om jeg skal satse på briller eller linser? noen tips? må passe litt på pengene om dagen..

Og hvis jeg tar synstest hos en, må jeg da velge briller/linser derfra eller kan jeg få en uavhengig synstest hvor jeg vil?

Takk på forhånd:)



Anonymous poster hash: b4a01...40b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ts her igjen: lurer også på om det finnes noen online butikker for briller/linser som er billige så lenge man vet sin styrke?



Anonymous poster hash: b4a01...40b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått til Krogh helt siden jeg begynte med linser i 8. klasse, og der er de veldig nøye og flinke. De har jo ganske høye priser sånn i forhold til andre optikere, men jeg har ikke noe sammenligningsgrunnlag med noen av de andre fordi jeg bare har vært kunde hos Krogh.

Nå i senere tid har jeg begynt å handle linsene mine på nett, MYE billigere! Jeg kjøper de fra LensIt, og jeg er veldig fornøyd med pris, leveringstid (2 dager) og produkt. Men jeg har hørt noe om at de kanskje skal slutte å selge linser på nett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krogh Optikk er kanskje litt dyrere enn de andre, men så har de også et bedre utvalg av tøffe briller med både god kvalitet og tøff design. De som jobber der er også veldig dyktige og vet hva de holder på med.

Der kan du jo ta en samtale om kontaktlinser også. Alle optikkere kan hjelpe deg med en vurdering av hva du skal satse på.



Anonymous poster hash: 2e80c...6ac
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler Krogh Optikk eller Synsam med tanke på kvalitet. Har jobbet hos begge :) Det er de kjedene som har de desidert beste glassene på markedet, de er norskproduserte i Kongsberg. Specsavers osv har såkalte kinaglass, de riper veldig fort, har ikke antirefleks osv. Man kan i teorien få gode glass der også, men de vil helst selge de billige av en eller annen grunn. Skal du kjøpe de gode glassene deres koster de like mye som hos de andre kjedene. Interoptik ligger midt i mellom i forhold til kvalitet, Brilleland er på samme nivå som Specsavers.

Du må ikke kjøpe briller eller linser der du tar synstest nei. Be om å få med deg brilleseddelen når du har betalt for synstesten, både for briller og linser. Du må si fra før synstesten om at du vurderer begge deler. Ellers får du som regel bare brillestyrken. Deretter kan du gå på hvilken som helst butikk å kjøpe briller så lenge du har med den seddelen.

Man bør på opplæring før man begynner med linser, så jeg anbefaler det samt at da får du prøvelinser gratis hos optikeren. Da får du gratis linser helt til dere finner en type som funker for deg. Så kan du begynne å bestille på nettet etter det ;) Anbefaler f.eks www.shopping4net.com . De er veldig rimelige og leverer kjapt :)

Man kan fint kjøpe briller på nett, evt bare innfatninger fra f.eks Ebay. Det har jeg gjort selv, så kan man bare sette inn glass hos optiker :) Kjøpte fake Ray Bans til 30 kr og satte inn glass, hatt de i to år :) Ingen ser at de er fake, ikke engang de jeg jobber sammen med :P

De kommer til å anbefale dyre glass, men har du under -2 eller +2 i styrke kan du fint velge det billigste alternativet hos Krogh eller Synsam. Det er helt greie glass, og vi som jobber der kjøper omtrent bare dem. Har du høyere styrker bør du ha bedre kvalitet på glassene fordi de da blir tynnere og lettere, samt penere å se på.

Håper det hjalp litt :)



Anonymous poster hash: 9ac24...c5d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.kk.no/811244/dyre-og-billige-briller-like-bra

"For å komme til bunns i kritikken bestilte Specsavers en uavhengig kvalitetstest fra det svenske forskningsinstituttet SP.

To par briller ble kjøpt inn fra fire forskjellige optikerkjeder: Synsam, Brilleland, Interoptik og Specsavers.

På instituttet testet de jevnheten i styrken og kvaliteten i glasset, at glasstyrken var riktig, at glassene var presist montert, klarheten i glasset, holdbarheten i innfatningen, den vannavstøtende effekten samt antirefleksen og herdingen.

Resultatet viste at kvaliteten var den samme uavhengig av pris på både innfatning og glass."



Anonymous poster hash: 77103...f28
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anbefaler Krogh Optikk eller Synsam med tanke på kvalitet. Har jobbet hos begge :) Det er de kjedene som har de desidert beste glassene på markedet, de er norskproduserte i Kongsberg. Anonymous poster hash: 9ac24...c5d

Må bare skyte inn her at glassene ikke er norsk-produsert. Både krogh og Synsam bruker essilor og glassene der produseres og eventuelt slipes i andre land, blir sendt til essilor i Kongsberg og så videre til butikkene. At det er gode glass er helt riktig.

Skal du ha best kvalitet så går du til Synsam eller Krogh. Også mange butikker innen C-optik eller frittstående gir deg samme gode kvalitet. Essilor og rodenstock regnes som de beste glassleverandørene så hvis butikken du velger bestiller glass herfra er du rimelig safe. Du bør ha både antirefleks og herding i glassene.

Anonymous poster hash: abe66...97e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville helt enkelt gått de til som ser ut til å ha best tid, iallefall hvis du vil ha briller, for da kan de ansatte der hjelpe deg med å finne en brille som passer ditt ansikt og din smak.

Vet Brilleland "alltid" har kampanje, enten har de at du får aldersrabatt (25% rabatt om du er 25 år), eller at du får 3 briller for prisen av én, eller noe sånt. Så det kan jo være verdt å se etter.



Anonymous poster hash: 53280...319
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hvordan er det å kjøpe briller fra nettbutikker? Jeg vet styrken min, men blir skeptisk når nettbutikkene skriver dårlig norsk.

Anonymous poster hash: fa2cb...c23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke Brilleland! Har vært hos utallige Brilleland butikker, og de har alle vært like ubrukelige.



Anonymous poster hash: caae8...fe2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke Brilleland! Har vært hos utallige Brilleland butikker, og de har alle vært like ubrukelige.

Anonymous poster hash: caae8...fe2

Jeg er trofast bruker av Brilleland. Jeg har vært hos flere Brillelandbutikker, og alle har vært like hjelpsomme. Veldig profesjonelle og hjelpsomme.

Anonymous poster hash: dc8a1...fce

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler Krogh Optikk eller Synsam med tanke på kvalitet. Har jobbet hos begge :) Det er de kjedene som har de desidert beste glassene på markedet, de er norskproduserte i Kongsberg. Specsavers osv har såkalte kinaglass, de riper veldig fort, har ikke antirefleks osv. Man kan i teorien få gode glass der også, men de vil helst selge de billige av en eller annen grunn. Skal du kjøpe de gode glassene deres koster de like mye som hos de andre kjedene. Interoptik ligger midt i mellom i forhold til kvalitet, Brilleland er på samme nivå som Specsavers.

Du må ikke kjøpe briller eller linser der du tar synstest nei. Be om å få med deg brilleseddelen når du har betalt for synstesten, både for briller og linser. Du må si fra før synstesten om at du vurderer begge deler. Ellers får du som regel bare brillestyrken. Deretter kan du gå på hvilken som helst butikk å kjøpe briller så lenge du har med den seddelen.

Man bør på opplæring før man begynner med linser, så jeg anbefaler det samt at da får du prøvelinser gratis hos optikeren. Da får du gratis linser helt til dere finner en type som funker for deg. Så kan du begynne å bestille på nettet etter det ;) Anbefaler f.eks www.shopping4net.com . De er veldig rimelige og leverer kjapt :)

Man kan fint kjøpe briller på nett, evt bare innfatninger fra f.eks Ebay. Det har jeg gjort selv, så kan man bare sette inn glass hos optiker :) Kjøpte fake Ray Bans til 30 kr og satte inn glass, hatt de i to år :) Ingen ser at de er fake, ikke engang de jeg jobber sammen med :P

De kommer til å anbefale dyre glass, men har du under -2 eller +2 i styrke kan du fint velge det billigste alternativet hos Krogh eller Synsam. Det er helt greie glass, og vi som jobber der kjøper omtrent bare dem. Har du høyere styrker bør du ha bedre kvalitet på glassene fordi de da blir tynnere og lettere, samt penere å se på.

Håper det hjalp litt :)

Anonymous poster hash: 9ac24...c5d

Hvorfor påstår du at Specsavers bruker kinaglass? Det er jo ren løgn. De bruker Pentaxglass og har fabrikk i England. En kan få glass der uten antirefleks (som alle andre steder), men kjøper en en komplett brille er det jo inkludert i prisen.

Prismessig kan kjedene rangeres slik: (Vil selvfølgelig variere med tilbud, valg av innfatning osv)

Krogh

Interoptik

Synsam

Brilleland

Specsavers

Krogh, Synsam,Interoptik og også Brilleland bruker glass fra Rodenstock eller Essilor, som regnes som verdens beste glass. Pris på glass varierer igjen med tykkelse, behandling, glassdesign (asfærisk/sfærisk etc). Derfor varierer prisene på glass med samme styrke, selv om de blir levert av samme leverandør.

Nettbutikker derimot bruker nok stort sett rimelige kinaglass, som er basert på en helt annen teknologi.

Anonymous poster hash: a796b...439

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Styr unna Specsavers for synstest, i hvert fall. Har vært maks uheldig med to av deres optikere, i to forskjellige landsdeler.

Da har du vært uheldig. Alle optikere i Norge har samme utdannelse, da det kun finnes en utdannelse i Norge. Det vil nok være personlige forskjeller, som i alle yrker. Men å påstå at Specsavers sine optikere er dårlige er jo en voldsom generalisering. De har akkurat samme utdanning som optikere andre steder.

Anonymous poster hash: a796b...439

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er trofast bruker av Brilleland. Jeg har vært hos flere Brillelandbutikker, og alle har vært like hjelpsomme. Veldig profesjonelle og hjelpsomme.

Anonymous poster hash: dc8a1...fce

Jeg har brukt Brilleland i 3 ulike byer, og alle er like dårlige. Kommer ut med like dårlig syn, som jeg kommer inn med. Tar meg ikke seriøst når jeg sier at jeg ikke ser. Gikk til øyelege som ikke kunne skjønne at de ikke har justert hverken styrke de siste årene, eller gitt meg linser som korrigerer for den ganske skjeve hornhinnen min.

Så jeg anbefaler ingen å gå dit.

Anonymous poster hash: caae8...fe2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Haaploes

Da har du vært uheldig. Alle optikere i Norge har samme utdannelse, da det kun finnes en utdannelse i Norge. Det vil nok være personlige forskjeller, som i alle yrker. Men å påstå at Specsavers sine optikere er dårlige er jo en voldsom generalisering. De har akkurat samme utdanning som optikere andre steder.

Anonymous poster hash: a796b...439

Jeg påstår ikke at alle optikerne til Specsavers er dårlige, jeg gir TS et råd basert på mine to erfaringer med kjeden. Samme utdannelse er ikke synonymt med samme kompetanse eller kunnskapsnivå. Det er defor man har karakterskalaer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Styr unna Specsavers for synstest, i hvert fall. Har vært maks uheldig med to av deres optikere, i to forskjellige landsdeler.

Jeg har også svært dårlige erfaringer med synstester fra Specsavers.

Ikke Brilleland! Har vært hos utallige Brilleland butikker, og de har alle vært like ubrukelige.

Anonymous poster hash: caae8...fe2

Jeg har god erfaring med Brilleland. Synes de virker grundige og flinke. Men nå har jeg kun specsavers å sammenligne med, da.

Anonymous poster hash: 3b268...361

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg påstår ikke at alle optikerne til Specsavers er dårlige, jeg gir TS et råd basert på mine to erfaringer med kjeden. Samme utdannelse er ikke synonymt med samme kompetanse eller kunnskapsnivå. Det er defor man har karakterskalaer.

Det jeg tror poenget med kommentaren var at optikerne sitter med samme utdannelse, og at man dermed kan være like uheldig eller heldig i de andre brillekjedene også, at det ikke bare gjelder specssavers.

Anonymous poster hash: f6694...aa8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Brilleland i 3 ulike byer, og alle er like dårlige. Kommer ut med like dårlig syn, som jeg kommer inn med. Tar meg ikke seriøst når jeg sier at jeg ikke ser. Gikk til øyelege som ikke kunne skjønne at de ikke har justert hverken styrke de siste årene, eller gitt meg linser som korrigerer for den ganske skjeve hornhinnen min.

Så jeg anbefaler ingen å gå dit.

Anonymous poster hash: caae8...fe2

Vel, da har du vært uheldig. Jeg har aldri opplevd dette, og jeg har vært brukt Brilleland i 4 ulike byer. Du kan anbefale å ikke gå til akkurat de spesifikke personene du ble sjekket av, men du kan jo ikke skylde på Brillelandkjeden for dette.

Anonymous poster hash: dc8a1...fce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...