Gå til innhold

Gode kart over marka


Siam

Anbefalte innlegg

Jeg har flyttet rett til markagrensen og har tenkt å begynne å sykle der.

Er det noen som vet om noen gode kart/bøker med turforslag og litt om omgivelsene?

Gjerne med serveringssteder, badeplasser og severdigheter avmerket. Jeg bor ved Østmarka, men kunne tenke meg å også sykle i Nordmarka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Poirot

Vet om en sportsbutikk (i Pilestredet, rett nedenfor HiO), de selger sykkelkart for marka på cd-rom eller noe sånt. Koster 3-400 tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det er så klønete å ta med seg pc'en på tur.... :wink::ler:

Men det er sikkert bra for planleggingens skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

:ler:

Da ville jeg prøvd en av de større bokhandlene (Tanum/Nordli). Tror også de selger kart på Egertorget, fra den kjerra hvor de selger buttons osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statens Kartverk utgir turkart for hele Norge. Kart for Oslomarka selges i Skiforeningens ekspedisjon i VM-huset i Holmenkollanlegget og i DNTs butikk i Storgata 5, dessuten hos mange bokhandlere. For Nordmarka er det utgitt både sommer og vinterkart.

(fra aktivioslo.no)

Dette er helt supre kart, de har dem sikkert på Tanum og Norli som Poirot nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Kart over Nordmarka selges som noen sier for både sommer og vinter i turkartserien til Statens kartverk, som er basert på M711-serien (en serie kart som dekker absolutt hele Norge). De har også et eget kart over Østmarka, men der er det samme kart for sommer og vinter (med mindre det nettopp har kommet noe nytt.)

Turkartene er fine fordi de dekker turområder og har ekstra informasjon utover de vanlige karttegnene: Turisthytter og annet som er spesielt tilrettelagt for turgåere. Målestokken på de fleste turkartene, deriblant dem over Oslomarka, er 1:50000. Det er passe til vanlige gåturer, skiturer og sykkelturer, men i minste laget til orientering.

Nylig kom det et helt nytt kart over Nordmarka som, i tillegg til å ha høydekurver for å vise terrenget, også er "skyggelagt" slik at det skal være enklere å se hvor det er åser og daler. Dersom du er vant til å lese kart er det mulig du synes det er forstyrrende, men er du det ikke, er det nok finfint. Dette kartet er også litt forsterket for å tåle vann og smuss bedre (har jeg hørt!)

(Vet ikke om Statens Kartverk har gitt ut tilsvarende nytt kart over Østmarka.)

Og så har jeg søkt litt rundt på nettet sånn på nattestid...

Når det gjelder bøker, finnes det i alle fall en bok om sykkelturer i Oslo (ikke Marka.) Det er denne.

Og det er en egen bok for sykkelturer i Marka.

Jeg har ikke lest noen av dem, men fikk egentlig litt lyst til å kjøpe... :Hehe:

http://oslomarka.net/ ser ut til å kunne bli en aktuell nettside for markabrukere, men har foreløpig lite innhold.

http://www.markakart.net/ - her kan du sjekke ut naturressursene i Marka. Her er det merket av bl.a. verneområder og forekomster av sjeldne planter (det er mange av dem i Osloområdet!)

Beskrivelse av sykkelturer i Marka (ser veldig treningsaktig ut)

Og så kan du jo få noen av mine favoritturer:

Gjennom Lillomarka:

* Sykle til Groruddammen og ta veien forbi Breidsjøen til Solemskogen

Nordmarka:

* Rundt Maridalsvannet, gjerne om Sandermosen stasjon

* Inn i Marka fra Hammeren (Maridalen), forbi Skjærsjøen, til Kikut og tilbake enten ned i Sørkedalen eller forbi Kobberhaughytta (NB! Litt trilling!)

* Liten luntetur fra Sognsvann til Ullevålseter: Sykl opp på østsiden og ned på Vestsiden. Ta en liten utstikker til Lille Åklungen på vei tilbake og ta et bad.

Hvis du skal bli skikkelig gurglesliten, er det alltid fint å sykle fra Smestad og opp til Frognerseteren før du legger videre innover! :Hehe:

Lykke til med syklingen! Si ifra hvis du finner en fin tur, da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

www.skiforeningen.no har bra kart også

stikker du innom Turistinformasjonen ved Rådhuset (vis-a-vis Churchills pub, inngang Roald Amundsensgate)så er det en del kart der også, de er gratis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...