Gå til innhold

Innføring i generell psykologi, noen som har tatt det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal allerede ta et fullt studieløp innen samfunnsvitenskap, men vil veldig gjerne ta innføring i generell psykologi, som jeg forstår det sånn at alle som tar årsstudium, bachelor og profesjon tar.
Det er ikke for poengene, men fordi jeg alltid har vært og er utrolig interessert i psykologi og dens historie. Faget er på hele 20 studiepoeng, og en av de tre ukentlige (etter hva jeg har sett ift. timeplaner) forelesningene kolliderer med ett av mine andre fag. Dette vil da være på UiO.

Er forelesningene obligatoriske der? Legges det ut podcast/lydopptak i dette faget? Er det mulig å følge med i/komme seg gjennom faget om man går glipp av en av de tre ukentlige forelesningene? Jeg vil forøvrig definitivt være på det tilhørende seminaret. Er det mulig å gjøre det bra uten disse forelesningene i dette emnet?

All informasjon/opplevelser om faget og opplegg for øvrig ønsket og velkommen!



Anonymous poster hash: 16835...51a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De er ikke obligatoriske, og de er ikke så veldig viktige heller. Du får en oppgaveliste med ca 90 spørsmål og på eksamen får man noen av disse spørsmålene. Pensum er det som står i bøkene. Ingen bryr seg om du er på forelesningene eller ikke. De fleste deltar i starten, og faller av. Men forsøk å være på den første. Du kan delta på seminarer selv om du ikke er på forelesninger, ingen følger med på det.



Anonymous poster hash: 43da4...167
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er ikke obligatoriske, og de er ikke så veldig viktige heller. Du får en oppgaveliste med ca 90 spørsmål og på eksamen får man noen av disse spørsmålene. Pensum er det som står i bøkene. Ingen bryr seg om du er på forelesningene eller ikke. De fleste deltar i starten, og faller av. Men forsøk å være på den første. Du kan delta på seminarer selv om du ikke er på forelesninger, ingen følger med på det.

Anonymous poster hash: 43da4...167

Hei, og takk for svar! Er denne oppgavelisten noe man leverer inn etterhvert, og ca hvor mange sider/bøker er pensum på?

TS

Anonymous poster hash: 16835...51a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest boblebrus

Jeg tok dette emnet for et par år siden. Så vidt jeg husker trenger man ikke levere noe inn fra oppgavelisten, det er bare et ark med oppgaver/spørsmål, og et utvalg av disse kommer på eksamen. Men de jobbes med i seminargruppene, og i den forbindelse kan det være noen innleveringer/presentasjoner etc.

Antall sider med pensum kan jeg ikke svare på, mulig det har forandret seg litt. Men det er generelt mye å lese. MEN - utrolig spennende! Jeg tok støttegruppe i psykologi, så hadde både dette emnet + utviklingspsykologi og personlighetspsykologi. I innføring i generell psykologi regner jeg med de bruker den samme hovedboka fortsatt (Psychology: the science of mind and behaviour), den er en svær kloss av en en bok. Skrevet på engelsk, men likevel lett forståelig pga. mange eksempler, illustrasjoner etc. Har den stående i bokhylla fortsatt jeg, og blar i den med jevne mellomrom selv etter endt studium.

Noen forelesere legger ut presentasjonene sine i etterkant, andre ikke. Men uansett er det fullt mulig å komme gjennom emnet dersom du leser selv + deltar på seminar. Greit å få med seg noen forelesninger innimellom, men ikke obligatorisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for svar! Er denne oppgavelisten noe man leverer inn etterhvert, og ca hvor mange sider/bøker er pensum på?

TS

Anonymous poster hash: 16835...51a

Ca. 1000 sider. 90 oppgaver. Du skal ikke levere dem, men det anbefales at du gjør de om du skal gjøre det bra på eksamen. Er litt høy strykprosent i faget, men så lenge du gjør litt på hver oppgave, går det ganske fint. 90 oppgaver er ikke så mye som det høres ut. Du har to bøker: Passer & Smith + Teigens "En psykologihistorie". De er ikke dyre, kanskje ca. 1000 kr. sammenlagt, noe som er lite til å være 20 studiepoeng.

Faget er veldig spennende, men litt tungt også. Du kan også søke sosial- og personlighetspsykologi uten forkunnskaper. Det er enklere, og mer interessant hvis du bare vil ha generell psykologikunnskap. PSY1000 er mye bredere og har en del eldre teorier. Sosial- og personlighetspsykologi er på 10 studiepoeng.

Ingen av disse fagene har obligatorisk oppmøte. Du trenger bare å møte opp på eksamen. Fagene er enkle å bestå, men krever mye detaljkunnskap om du vil ha gode karakterer.

Anonymous poster hash: 43da4...167

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...