Gå til innhold

Game of Thrones. Serien og bøkene, ettertrykkelig spoila.


Mann 42

Anbefalte innlegg

24 minutter siden, BlendaSensitive skrev:

Etter litt googling og om taggen var riktig, så var det bilder av sansa i varmere strøk, ikke som i Dornia, men i landskap uten snø... Kanskje gjenforene seg med morra? Lete etter arya? Og brienne drar til black tower for å meddele jon snow at sansa lever.

Edit: Og for å fortelle om ramsay og be jon snow kaste ut ramsay, overta winterfell, skape en allianse i norden.

 

Noen som har oversikt hvem som er på ramsay sin side?

 

Rickon....han har vi ikke sett på mange episoder, i boka var han jo veldig liten og døde vel fort? Hva er det siste vi vet om han da? 

Det bildet var bare et promo-bilde. Men Brienne og Pod drar til Riverrunn, der hvor Tullys holder til, så det er en mulighet at Sansa blir med, men tviler. Tror det heller er sånn at Sansa sender Brienne til å lete etter Arya igjen / be om hjelp fra Tullys og Sansa blir der hvor hun er trygg og fokuserer på å gjenforene North. Boltons har vel tre hus på sin side, de som har flest menn. I hvert fall Umbers og Karstarks.

Rickon er i Skagos i bøkene og Davos er på vei for å prøve å finne han.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Browncoat skrev:

Det bildet var bare et promo-bilde. Men Brienne og Pod drar til Riverrunn, der hvor Tullys holder til, så det er en mulighet at Sansa blir med, men tviler. Tror det heller er sånn at Sansa sender Brienne til å lete etter Arya igjen / be om hjelp fra Tullys og Sansa blir der hvor hun er trygg og fokuserer på å gjenforene North. Boltons har vel tre hus på sin side, de som har flest menn. I hvert fall Umbers og Karstarks.

Rickon er i Skagos i bøkene og Davos er på vei for å prøve å finne han.

Det hun sa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig opptur at det legges opp til at Bran skal forlate hula på et tidspunkt. Jeg var sikker på at han skulle bli lært opp til å bli Bloodravens etterfølger og sitte i treet resten av livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Sveva skrev:

Endelig våkna han!! 😉 Altfor lenge til neste episode nå.

Ikke bare er det for lenge mellom episodene, men de er alt for korte også! 

Jeg kan også innrømme at jeg liker serien mindre når den ikke lengre kan lene seg på bøkene i like stor grad. I tidligere sesonger har det vært greit at alt er bruddstykker og ting er dårlig forklart, fordi man har "den skikkelige" forklaringa fra bøkene som bakgrunn (ja, de endrer mye, men fortsatt..). Men nå savner jeg virkelig mer bakgrunn og samtaler mellom karakterene.

...og jeg savner Petyr Baelish  (lord littlefinger). Håper Sansa drar til han, så det skjer mer på den fronten. En av de mest spennende og uforutsigbare karakterene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hulen med Bloodraven blir jo mest sannsynlig angrepet av white walkers og wights på et tidspunkt. De befinner seg i hvert fall inne i en hule som ligner veldig i en liten filmsnutt om utformingen av protesene som brukes. 

qbzbgplmyx0lbyslqh7o.png

Clipboard04-1-630x312.jpg

got_wigth.jpg

 

Man vet jo ikke om hulen holder ute white walkers, men man vet fra scenen hvor Jojen døde at hulen holdt ute wights. Og med tanke på at to av bildene over er av wights så kan jo det tyde på at magien i hulen bli oppløst av en eller annen grunn. Noe jeg tenker kanskje kan være at bloodraven dør. Han sier tross alt ".... And now you are come to me at last, Brandon Stark, though the hour is late." noe som jo kan tolkes at han kanskje ikke har så lenge igjen. Jeg tror bloodravens død og derav intrengingen av white walkers og wights kan være grunnen til at Bran og co må ut av hulen (som flere hint peker mot at de gjør iløpet av sesongen). 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, Faith- skrev:

Hulen med Bloodraven blir jo mest sannsynlig angrepet av white walkers og wights på et tidspunkt. De befinner seg i hvert fall inne i en hule som ligner veldig i en liten filmsnutt om utformingen av protesene som brukes.

Men dette kan også være i skogen på natten. Men kanskje du har rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg henger meg litt opp i at Ser Davos ikke brydd seg noe særlig om Jon før. Dermed henger ikke helt på greip at han i disse to første episodene har vært klar for å dø for ham. Og så appellere til Melisandre. Skulle tro at han heller ville prøvd å få Stannis tilbake? Jeg er skikkelig happy, men det er mystisk. Gleder meg til å finne ut hvordan dette utspiller seg i boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Herr Heftig skrev:

Game of Thrones season 6, now with 2 assassinations per episode.

Hvem ble assassinert i første episode?

Anonymkode: fc3a6...334

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dere serien og bøkene med tiden kommer til å gjøre noe mer ut av Azor Ahai enn det som allerede er gjort med Stannis og Melisandre (det med at hun trodde han var "the prince that was promised")? Hvem tror dere det er/blir isåfall? Så vidt jeg har fått med meg er det mest aktuelle kandidatene Dany og Jon, hvor Dany passer til flest av de spådde tegnene, mens Jon passer til en del av tegnene, men passer også best til en del av frempekene i serien (blant annet at Melisandre prøvde å se Stannis i flammen som the prince that was promised, men bare fikk opp Jon). Jeg tenker litt at det er Jon, spesielt nå etter at han ble gjennfødt. Har en teori om at Azor Ahai kommer som resultatet av en slags gjennfødelse, slik som Dany i bålet eller Jon til gjennomliving. Det gir jo meningen at den som eventuelt er Azor Ahai kommer frem nå, da profetien sier at han skal komme etter en lang sommer. Men jeg har også hørt snakk om at det er både Jon og Dany. Er også litt i stuss hva det faktisk vil si å være Azor Ahai. Det er jo forsåvidt snakk om at han skal bli gjennfødt (han var jo en ekte person en gang i tiden (tror jeg)). Vil da f.eks Jon eller Dany bli/blitt en annen person når de eventuelt blir gjennfødt som Azor Ahai? Eller er det ikke noe merkbare endringer på personlighet (holder en finger på det), men er på en måte "destined to greatness" og til å være utslagsgiveren til å vinne kampen mot the white walkers. Sånn sett så har jeg to på at både Jon og Dany er Azor Ahai. Tror begge to blir viktige i kampen mot the others. 

Hehe, rotete innlegg, men veldig interessert i hva dere andre måtte tenke om dette. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Heftig
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem ble assassinert i første episode?

Anonymkode: fc3a6...334

Doran og Trystane Martell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Faith- skrev:

Tror dere serien og bøkene med tiden kommer til å gjøre noe mer ut av Azor Ahai enn det som allerede er gjort med Stannis og Melisandre (det med at hun trodde han var "the prince that was promised")? Hvem tror dere det er/blir isåfall? Så vidt jeg har fått med meg er det mest aktuelle kandidatene Dany og Jon, hvor Dany passer til flest av de spådde tegnene, mens Jon passer til en del av tegnene, men passer også best til en del av frempekene i serien (blant annet at Melisandre prøvde å se Stannis i flammen som the prince that was promised, men bare fikk opp Jon). Jeg tenker litt at det er Jon, spesielt nå etter at han ble gjennfødt. Har en teori om at Azor Ahai kommer som resultatet av en slags gjennfødelse, slik som Dany i bålet eller Jon til gjennomliving. Det gir jo meningen at den som eventuelt er Azor Ahai kommer frem nå, da profetien sier at han skal komme etter en lang sommer. Men jeg har også hørt snakk om at det er både Jon og Dany. Er også litt i stuss hva det faktisk vil si å være Azor Ahai. Det er jo forsåvidt snakk om at han skal bli gjennfødt (han var jo en ekte person en gang i tiden (tror jeg)). Vil da f.eks Jon eller Dany bli/blitt en annen person når de eventuelt blir gjennfødt som Azor Ahai? Eller er det ikke noe merkbare endringer på personlighet (holder en finger på det), men er på en måte "destined to greatness" og til å være utslagsgiveren til å vinne kampen mot the white walkers. Sånn sett så har jeg to på at både Jon og Dany er Azor Ahai. Tror begge to blir viktige i kampen mot the others. 

Hehe, rotete innlegg, men veldig interessert i hva dere andre måtte tenke om dette. 

Jeg tror ikke at profetien vil gjelde bokstavelig for noen av karakterene, men at både Jon og Dany vil få Azor Ahai-stempelet og vil til slutt jobbe sammen for å bekjempe White Walkers. Så sånn sett kvalifiserer de, men tror ikke de gjør noe mer ut av det enn at Mel vil være overbevist om at Jon er AA, og hun røde presten i Mereen er overbevist om at Dany er det. Både Dany og Jon tror jeg vil endre seg med at de vil bli mer "ruthless" og fokusert på det endelige målet, men om det har noe med at de muligens er AA er jo ikke sikkert.

Ellers er Manderlys det siste huset som er lojalt mot Boltons, det gir meg et bittelite håp for Rickon, siden Wyman later som at han er lojal mot Bolton i boka, men egentlig jobber mot dem og er den som sender Davos for å finne Rickon. Ramsay vil nok ikke drepe Rickon med en gang, siden han trenger han inntil han får tilbake Sansa, men han får nok ikke noe mild behandling. Og hvis det virker som at Ramsay taper, eller hvis han blir sint for ett eller annet, så er nok Ramsay rask med å drepe ham. Får bare håpe at Wyman/Jon/Theon/hvem som helst klarer å få Rickon i sikkerhet i tide, selv om det er usannsynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at Rickon nok ikke blir drept med det samme om det er han som er gaven til Ramsay i neste episode. Både fordi Ramsay trenger noe "leverage" for å få tilbake Sansa, men også fordi jeg føler vi ikke kjenner Rickon nok til at hans død ville hatt noe stort inntrykk på seerene. Altså for all del, det ville jo vært fælt om han ble drept, men jeg føler meg ikke særlig knyttet til Rickon, hverken i bøkene eller serien. Så føler liksom å sende han av gårde i skjul i 3 sesonger (hvor store deler av karakterene allerede trodde at han var død) for så å få han tilbake kun for å ta livet av han blir liksom litt teit. Men jeg har troen på at han kan bli brukt som en katalysator for krigen i nord. (Som selvsagt kan komme av at han faktisk blir drept av Ramsay og det blir dråpen som renner over for Jon og Sansa, men det hadde jo vært veldig lite smart gjort av Ramsay, så jeg har mer troen på at Jon angriper Bolton for å få ham tilbake). 

Jeg føler i det minste at Rickon må ha en eller annen mening i serien for at han skal ha blitt spart så lenge, enten nå eller senere. 

Endret av Faith-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Faith- skrev:

Er enig i at Rickon nok ikke blir drept med det samme om det er han som er gaven til Ramsay i neste episode. Både fordi Ramsay trenger noe "leverage" for å få tilbake Sansa, men også fordi jeg føler vi ikke kjenner Rickon nok til at hans død ville hatt noe stort inntrykk på seerene. Altså for all del, det ville jo vært fælt om han ble drept, men jeg føler meg ikke særlig knyttet til Rickon, hverken i bøkene eller serien. Så føler liksom å sende han av gårde i skjul i 3 sesonger (hvor store deler av karakterene allerede trodde at han var død) for så å få han tilbake kun for å ta livet av han blir liksom litt teit. Men jeg har troen på at han kan bli brukt som en katalysator for krigen i nord. (Som selvsagt kan komme av at han faktisk blir drept av Ramsay og det blir dråpen som trenner over for Jon og Sansa, men det hadde jo vært veldig lite smart gjort av Ramsay, så jeg har mer troen på at Jon angriper Bolton for å få ham tilbake). 

Jeg føler i det minste at Rickon må ha en eller annen mening i serien for at han skal ha blitt spart så lenge, enten nå eller senere. 

Greia er at om Rickon lever, så er ikke Sansa arvingen av Winterfell. Så både Ramsey og Petyr Littlefinger vil ha motiver for å ta livet av Rickon.

Men at John Snow er Azor Ahai tror jeg ikke noe på, profetiene sa spesifikke ting om at h*n skulle bli født "amidst smoke and fire"

Sitat

"It is written in prophecy as well. When the red star bleeds and the darkness gathers, Azor Ahai shall be born again amidst smoke and salt to wake dragons out of stone." (Melisandre, ASOS p289)

Da er det ganske tydelig at det Daenerys det er snakk om. Det eneste som tyder på at det ikke er henne, er at de snakker om "han" ikke "henne". Men her skylder jeg på at orginalspråket i profetien kanskje er kjønnsnøytralt, og noen har lagt på maskulint kjønn uten å tenke seg om i oversettelsen. Sånt skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Tekopper skrev:

Greia er at om Rickon lever, så er ikke Sansa arvingen av Winterfell. Så både Ramsey og Petyr Littlefinger vil ha motiver for å ta livet av Rickon.

Men at John Snow er Azor Ahai tror jeg ikke noe på, profetiene sa spesifikke ting om at h*n skulle bli født "amidst smoke and fire"

Da er det ganske tydelig at det Daenerys det er snakk om. Det eneste som tyder på at det ikke er henne, er at de snakker om "han" ikke "henne". Men her skylder jeg på at orginalspråket i profetien kanskje er kjønnsnøytralt, og noen har lagt på maskulint kjønn uten å tenke seg om i oversettelsen. Sånt skjer.

Det er sant angående Rickon, men hvis Ramsay vil ha kontroll over Winterfell trenger han en Stark. Inntil han får Sansa tilbake ville det vært dumt av han å drepe det eneste han har å forhandle med. Med Rickon som gissel er han også i relativ trygghet, siden han regner med at de ikke vil angripe mens Rickon er i fare.

Jon kan kvalifisere som AA hvis man leser profetien litt mindre bokstavelig.Og drømmer/profetier om drager er ofte ikke bokstavelig, som man ser hvis man leser Dunk & Egg. For eksempel at det var en greenseer som hadde en drøm om at en drage ville bli født ved en turnering, men det som egentlig skjedde var at Egg (Aegon) ble avslørt som en Targaryen. Så "to wake a dragon" kan bety noe av det samme her med Jon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er overbevist om at Jon er Azor Ahai. Han er en Targaryen (nesten garantert), når han dør står kjempen(?) og rister den blodige kroppen til en fyr som har en rød stjerne som våpenskjold. Melissandre ser Jon i flammene når hun ser etter AA. Jon har trukket et sverd ut av flammene. Jon er den eneste som faktisk blir født på ny. Jon ofret kvinnen han elsket til fordel for the Night Watch (night watch kan glatt være Lightbringer).

Og det jeg siterte fra maester Aemon "kill the boy, and let the man be born" tror jeg også peker mot at Jon er Azor reborn.

Endret av Agathe
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 timer siden, Sisti skrev:

Leser ikke bøkene, så denne detaljen har jeg ikke oppfattet - hva/hvem er Azor Ahai? 

Azor Ahai er en legende. Han skal ha eksistert for tusenvis av år siden og hatt et sverd som het Lightbringer som han brukte til å bekjempe the Others (altså white walkers) når de omtrent hadde tatt over verden.  Det er to versjoner av en profeti som sier at han skal komme tilbake for å igjen bekjempe the Others:

Sitat

There will come a day after a long summer when the stars bleed and the cold breath of darkness falls heavy on the world. In this dread hour a warrior shall draw from the fire a burning sword. And that sword shall be Lightbringer, the Red Sword of Heroes, and he who clasps it shall be Azor Ahai come again, and the darkness shall flee before him.

 

When the red star bleeds and the darkness gathers, Azor Ahai shall be born again amidst smoke and salt to wake dragons out of stone.

Det er brukt nok plass i bøkene til Azor Ahai profetien til at jeg tror det kommer til å spille en rolle. Spesielt fordi at serien jo helt tydelig legger opp til at det vil ende i en kamp med the Others. Denne profetien gir jo også et håp til menneskene i en ellers ganske håpløs krig mot white walkers. Det er jo ærlig talt ikke helt rettferdig å skulle kjempe mot noen som kan fortløpende legge til alle drepte (så lenge de ikke er brent) til hæren sin :P hehe. Man kan jo si at dragene til Dany trolig vil være til stor hjelp (om drageild kan drepe dem), og det er jo et argument mot at kanskje Dany er Azor Ahai og dragene hennes er hennes "brennende sverd", det gir jo mening. 

Jeg tror bøkene vil ta med Azor Ahai, men er jeg mer i tvil om at serien kommer til å bruke tid på det. Dog syns jeg nesten det er lettere å godta at noen vinner en kanskje ganske usannsynlig seier fordi det var noe de var virkelig ment å gjøre gjennom en profeti, enn ved at det bare har sykt flaks liksom :P

Endret av Faith-
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti
1 minutt siden, Faith- skrev:

Azor Ahai er en legende. Han skal ha eksistert tusenvis av år siden og hatt et sverd som het Lightbringer som han brukte til å bekjempe the Others (altså white walkers) når de omternt hadde tatt over verden.  Det er to versjoner av en profeti som sier at han skal komme tilbake for å igjen beskjempe the Others:

Det er brukt nok plass i bøkene til Azor Ahai profetien til at jeg tror det kommer til å spille en rolle. Spesielt fordi at serien jo helt tydelig legger opp til at det vil ende i en kamp med the Others. Denne profetien gir jo også et håp til menneskene i en ellers ganske håpløs krig mot white walkers. Det er jo ærlig talt ikke helt rettferdig å skulle kjempe mot noen som kan fortløpende legge til alle drepte (så lenge de ikke er brent) til hæren sin :P hehe. Man kan jo si at dragene til Dany trolig vil være til stor hjelp (om drageild kan drepe dem), og det er jo et argument mot at kanskje Dany er Azor Ahai og dragene hennes er hennes "brennede sverd", det gir jo mening. 

Jeg tror bøkene vil ta med Azor Ahai, men er jeg mer i tvil om at serien kommer til å bruke tid på det. Dog syns jeg nesten det er lettere å godta at noen vinner en kanskje ganske usannsynlig seier fordi det var noe de var virkelig ment å gjøre gjennom en profeti, enn ved at det bare har sykt flaks liksom :P

Takk for utfyllende forklaring! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Monday, May 02, 2016 at 20.36, Tekopper skrev:

Ikke bare er det for lenge mellom episodene, men de er alt for korte også! 

Jeg kan også innrømme at jeg liker serien mindre når den ikke lengre kan lene seg på bøkene i like stor grad. I tidligere sesonger har det vært greit at alt er bruddstykker og ting er dårlig forklart, fordi man har "den skikkelige" forklaringa fra bøkene som bakgrunn (ja, de endrer mye, men fortsatt..). Men nå savner jeg virkelig mer bakgrunn og samtaler mellom karakterene.

...og jeg savner Petyr Baelish  (lord littlefinger). Håper Sansa drar til han, så det skjer mer på den fronten. En av de mest spennende og uforutsigbare karakterene.

 

Enig i at de er for korte 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...