Gå til innhold

Lukter "gammelt" i leiligheten


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg aner ikke hva som ble gjort på den tiden, hvis det kommer fra badet (hvis det er noe mugg generellt), så vil det slå ut på testene. Og hvis det kom fra badet, så burde lukten være der, ikke i stua?

Jeg har aldri opplevd fuktige aviser som blir tørre og så bli opphetet :ler:

Det lukter gammelt, jeg vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive det mer detaljert. Hm, jeg får nok bare vente til prøvene er ferdige og ta det derfra.

Anonym poster: 0ef397958a51e32d103ca1b998f21fb2

Ikke :hakeslepp::P Pleier å ha aviser i bilen om vinteren (for å suge til seg fukt), så dermed kjenner jeg til den lukten:

Men jeg vet også om et gammelt hus, der en fuktskade har fått "tørke" på egen hånd. Og der er det en litt sånn gammel lukt. Spesielt når det blir varmet opp etter å ha stått kaldt en stund.

Men aner ikke, håper prøvene gir et svar da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke :hakeslepp::P Pleier å ha aviser i bilen om vinteren (for å suge til seg fukt), så dermed kjenner jeg til den lukten:

Men jeg vet også om et gammelt hus, der en fuktskade har fått "tørke" på egen hånd. Og der er det en litt sånn gammel lukt. Spesielt når det blir varmet opp etter å ha stått kaldt en stund.

Men aner ikke, håper prøvene gir et svar da :)

Haha, jeg leser ikke aviser :)

Ja blir spennende å se hva prøvene sier. Uansett hva det er, så håper jeg det er lett å ordne opp i slik at leiligheten blir beboelig for meg :)

Anonym poster: 0ef397958a51e32d103ca1b998f21fb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skrubbet veggene med eddik og alle overflater er vasket. Lukter fortsatt gammelt. Lukten er kun i stua hvor det er typisk tykk 80-talls strie. Må rive ned tapet/panel og sette opp på nytt for å få vekk lukten uavhengig hva prøvene viser.

Anonym poster: 0ef397958a51e32d103ca1b998f21fb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det sitter spøkelse i tapeten? Uæææææh, bare å rive i vei :ler:

Jaja, jeg får ihvertfall en veldig ny og fresh stue om ikke annet?

Anonym poster: 0ef397958a51e32d103ca1b998f21fb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lukter det verre når du står klin oppi veggene? Skikkelig kjipt å rive og mekke nytt, hvis det viser seg at problemet har en annen årsak :P

Når vi tok over leiligheten luktet den først orientalsk mat, og etter vi luftet i 2 dager for å få den vekk, kom lukten av gammel oldemor. Det viste seg at veggen til venstre for og bak kjøleskapet var morknet av mugg. Det var heldigvis bare å fjerne sponplatene, men herregud som det stinket gammelt og innestengt. Jeg har levd med mugg før, det lukter mer råtne grønnsaker hjemme hos oldemor enn søtt altså.

Anonym poster: 5c4b9c9b85d8eb3672f352ac7c480772

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lukter det verre når du står klin oppi veggene? Skikkelig kjipt å rive og mekke nytt, hvis det viser seg at problemet har en annen årsak :P

Når vi tok over leiligheten luktet den først orientalsk mat, og etter vi luftet i 2 dager for å få den vekk, kom lukten av gammel oldemor. Det viste seg at veggen til venstre for og bak kjøleskapet var morknet av mugg. Det var heldigvis bare å fjerne sponplatene, men herregud som det stinket gammelt og innestengt. Jeg har levd med mugg før, det lukter mer råtne grønnsaker hjemme hos oldemor enn søtt altså.

Anonym poster: 5c4b9c9b85d8eb3672f352ac7c480772

Det kommer nok fra tapeten, er bare i stua det lukter, og det er gammel tykk deilig strie fra 80 tallet som sikkert har 20 lag med maling. Kjøkkenet er i andre enden av leiligheten og lukter fint, har sjekket vegg bak komfyr og kjøl, ser fint ut. Har ikke fått svar på luftanalyser enda, så de vil vise om det skulle finnes mugg der.

En kompis fortalte at de hadde samme problemet i leiligheten, de måtte bytte tapet. Mugg har forskjellige lukter, både potetkjeller og søtt, og noen ganger ingen lukt.

Gammelt belegg og gammel strie lukter sånn.hva er det på gulvene?

Laminat. Skal forøvrig også rives opp når tapeten rives. En av veggene har papp-plater rett på mur, sånn wannabe panelplater. Veggen gir etter, så blir spennende å se hva som finnes bak der.

Anonym poster: 0ef397958a51e32d103ca1b998f21fb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta bilder av jævelskapet og del med oss da TS:) Skal rive strie selv i sommer, aner ikke hva som ligger under...

Anonym poster: 5c4b9c9b85d8eb3672f352ac7c480772

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammelt laminat lukter. Jeg ville fjernet både laminat og strie.

Jeg sa jo at jeg skulle gjøre det ;)

Ta bilder av jævelskapet og del med oss da TS:) Skal rive strie selv i sommer, aner ikke hva som ligger under...

Anonym poster: 5c4b9c9b85d8eb3672f352ac7c480772

Jeg skal ta bilder før, under, og etter :)

Regner ikke med å finne noe spesiellt, men det skal bli bra å bytte ut materialet med noe nytt og fresht, og få et skikkelig parkett-gulv!

Anonym poster: 0ef397958a51e32d103ca1b998f21fb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa jo at jeg skulle gjøre det ;)

Jeg skal ta bilder før, under, og etter :)

Regner ikke med å finne noe spesiellt, men det skal bli bra å bytte ut materialet med noe nytt og fresht, og få et skikkelig parkett-gulv!

Anonym poster: 0ef397958a51e32d103ca1b998f21fb2

Et tips (ikke så veldig relevant siden lukten sitter i stue, men..): lukt kan komme gjennom veggene i slike gamle leiligheter.

Jeg flyttet inn i en med litt vammel, innestengt lukt på et rom, men det gikk ok med lufting. Så flyttet en ny nabo inn, og rommet luktet plutselig død&fordervelse. Jeg overdriver ikke heller, det luktet våt hund, røyk og gammal utedo. Dette kvinnemennesket var et sted i 20-årene, så jeg begrep i starten ikke hvor lukten kom fra, men etter at alt ble revet ut av rommet kom det frem "glipper" nederst i murveggen, der hennes lukt sev inn til meg. Hvordan hun orket at det luktet utedo på soverommet sitt er en helt annen ting.. Isj!

Men om det er lister øverst/nederst på veggen ville jeg revet desse vekk og tettet godt. Også rørgjennomføringer, internettkabler, strøm, tv etc. som er ført gjennom veggene er ofte elendig tettet og bærer lukt i slike hus.

Anonym poster: d0a770db741c1457b023546001eb30bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har du fått svar?

Anonym poster: b4581a4c2837d0653b729cf3d1ad1878

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Annonse

På ‎18‎.‎04‎.‎2013 den 21.23, AnonymBruker skrev:

Har du fått svar?

 

Anonym poster: b4581a4c2837d0653b729cf3d1ad1878

 

Anonymkode: 10045...239

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎03‎.‎04‎.‎2013 at 7:37 PM, Pysa said:

Høres ut som et vaskekte, godt, gammeldags oldemorspøkelse, spør du meg. :-)

Kanskje det? Svarer anonymt på grunn av en eks som er her inne på kg. Vi kjøpte et hus en gang. Det var ingen tegn til fukt, men noen ganger kom det en lukt fra intet omtrent. Det merkelige var at den flyttet på seg. En venninne med såkalte evner så på det, og en i min familie hadde sett det samme. De hadde ingen kommunikasjon, men begge kom frem til at mannen som bygget huset ikke ville forlate det. Han døde rett før huset var ferdig bygget. Jeg merket også han. De hadde sett han og begge forklarte hvordan han så ut. Det endte med at jeg fikk hjelp av to venninner som ville sende han over til den andre siden. Jeg var med under seansen. Jeg var faktisk alene i huset, de var med meg på avstand og vi holdt kontakt over mobil. Ble forklart på forhånd at jeg måtte prate med han, og ikke være redd, kun handle av ren kjærlighet. Jeg ba gjestene gå ut og ta med seg hunden deres. Tidligere hadde jeg også hørt en kvinne i andre etasje. Hun kremtet og jeg følte at hun sto rett bak meg når jeg satt foran dataen. Dessverre ville han ikke gå over til den andre siden. Han var for redd eller stedsbundet, men kvinnen og et barn gikk over. Et barn hadde druknet like nedenfor huset få år tidligere. 

Vi skulle selge huset og jeg ville ikke selge det med den lukten som kom og gikk. Det luktet uvasket gammel mann, vanskelig å forklare en lukt som den. Men, den var ikke alltid der. Jeg fikk full tilstandsrapport på huset i tillegg til takst, pluss eierskifteforsikring. Huset var ikke fuktskadet. Når huset endelig ble solgt sendte de nye eierne inn en klage på lukta. Jeg måtte bare si at jeg aldri har lagt merke til noen lukt der. Det var jo en lukt som ikke kunne bevises. Hadde jeg sagt at det spøker der, ville jeg jo blitt antatt som mer eller mindre gal av forsikringsselskapet. Det triste var selvsagt at han sikkert fremdeles henger igjen der. Det skjedde så mye. Når vi skulle pakke og før denne seansen fløy brannalarmen som en prosjektil gjennom lufta og smalt i gulvet flere meter unna. 

Håper ts fant en mer naturlig forklaring på luktproblemene. En jeg kjenner opplevde det samme. Da var det noe galt med selve ventialsjonssystemet i blokka.

Anonymkode: 38084...596

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.3.2013 den 18.54, Samaysa skrev:

 

Mange folk må male leiligheten for at lukta skal forsvinne. Dette gjelder også leiligheter som lukter røyk.

Mange må også rive ned til stenderverkbog skifte isolasjon. Den gamle isolasjonen her i yttervegg avga masse lukt når solen stod på utenfor mot veggen

Anonymkode: 36c13...b6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...