Gå til innhold

Hva ser du frem til i hagen din i år?


Wonders

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt masse frø på nett og litt jord idag, så vi må snart så litt. Tomater og paprika er først ut:)

Det var utrolig moro i fjor å høste grønnsakene, og i år satser jeg på at vi er enda grønnere fingre. Vi satt "vanlig" poteter ifjor og i år vil jeg prøve mandelpoteter og blå Kongo hvis jeg finner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hvilke frø har du sådd da? :)

Anonymous poster hash: 6d689...0ba

Papaver somniferum, FJÄDERVALLMO 'Danebrog' Consolida ajacis ~ Romersk ridderspore begge sort. Tropaeolum speciosum,ELDKRASSE/ ildblomkarse KRONKLEMATIS 'Large Hybrids' Silene regia,prerieglam

3066_small.jpeg?v=1414969779TÖRNROSAS KJORTEL 'Purple Bells' - Rhodochiton atrosanguineum blodbeger

  • 2617_small.jpeg?v=1414968646 HELBLADIG KLEMATIS 'Mongolian Bells' - Clematis integrifolia

  • 2334_small.jpeg?v=1414968797 SANDNEJLIKA 'Little Maiden' - Dianthus arenarius f. nanus

  • 2619_small.jpeg?v=1414968896 SILVERMARTORN 'Silver Ghost' - Eryngium giganteum

Akeleie mix, flere farger

Hvit akeleie,

Dverg rød /hvit akelei

og litt til som jeg ikke husker navn på...

Inne har jeg blodbeger

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Tror jeg må begynne å føre hagedagbok over det jeg gjør, planter og hvordan det går med det. Oppdaget at jeg har glemt hva som var den siste rosen jeg plantet og lette i tråden her, uten å finne noen løsning, da jeg plantet en etter totenvikrosa som jeg skrev var den siste. - Bør kanskje tegne inn et lite kart over tomta og førre på planter og andre prosjekter der. Ville vært praktisk, spesielt om jeg tenker å holde det på samme nivå. Da kan jeg jo lage litt skisser over tenkte prosjekter også. - Fint vinterarbeid!

Kanskje den kan bli et lite klenodium for etterkommerne, i likhet med svigerbestefars notater over gjøren og laden på bruket, været mm. ?

I år blir det nok uansett lite gjort, har ikke plantet ett frø, da jeg regner med å få armene fulle med baby i begynnelsen av mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Drar opp igjen denne gamle tråden. Er det noen som har noen pågående prosjekter de vil dele?

Jeg har en liten Oslo-hage på ca. 30 kvadrat, som primært er dekket av platting. 

I år har jeg plantet hekk ut mot gjerdet, og lagt fiberduk / bark. Har også satt opp noen plantekasser, og sådd noen frø.

Innendørs står noen chili og paprikaplanter, men der blir de nok stående innendørs en god stund enda...

Har lagt mye energi og penger i uteplassen i år, ettersom jeg er mer hjemme enn vanlig. Så jeg håper at det blir bra!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg akkurat fått ferdigbygget en terrasse, og gleder meg til å henge opp plantekasser, og kanskje noe prydgress i krukker☺️

Anonymkode: 2700b...757

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MarianneE skrev (På 27.1.2013 den 12.38):

Jeg er ikke så glad i hagearbeid, og ser sant og si mest fram til og sitte i skyggen med en bok i godstolen min.... :hjerte:

....og 8 år senere ser jeg fremdeles frem til det samme. :lol:

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MarianneE skrev (48 minutter siden):

....og 8 år senere ser jeg fremdeles frem til det samme. :lol:

Jeg forstår deg godt, MariannE!

For meg er det heller ikke hagearbeidet som er den største gleden, men sluttresultatet. Vil ha en lettstelt og fin uteplass, der jeg kan slappe av med frokost og avis før jobb. Dersom det blir mye luking og vedlikehold blir jo ikke uteplassen det fristedet jeg ønsker meg. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg akkurat fått ferdigbygget en terrasse, og gleder meg til å henge opp plantekasser, og kanskje noe prydgress i krukker☺️

Anonymkode: 2700b...757

Gratulerer med ny terrasse! Det blir sikkert fint med noe grønt, og man kan plante mye spennende i plantekasser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal få beisa terrassen 😊 

Magnoliaen og det japanske kirsebæret kjem i blomst. 

Har flytta skjærsminen og gitt den nye forhold, så i år håper eg den blir vakker 🥰

Planlegger kjøp av parasoll 😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sokkar skrev (25 minutter siden):

Skal få beisa terrassen 😊 

Magnoliaen og det japanske kirsebæret kjem i blomst. 

Har flytta skjærsminen og gitt den nye forhold, så i år håper eg den blir vakker 🥰

Planlegger kjøp av parasoll 😊

Høres fint ut! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kjøpt bolig med en nydelig holdt hage, så i år så skal vi bare se hva som dukker opp hvor og nyte det :) Neste år legger vi kanskje til noe selv og endrer litt, men i år er det altså bare å følge med. Allerede positivt overrasket over krokus, snøklokker, påskeliljer og tulipaner!

Anonymkode: 433ca...22d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tatt over huset og aner ikke hvor vi skal starte. Tydelig at de forrige eierne ikke tok så godt vare på hagen. Massiv ugress både i gresset og bedene. Dårlig vedlikehold av platting. 

Den er heldigvis ikke så stor (da hadde vi aldri kjøpt den).

jeg vil ha mest platting og lune kroker, mannen vil ha mest gress.. 

 

Anonymkode: e0e82...c1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi har kjøpt bolig med en nydelig holdt hage, så i år så skal vi bare se hva som dukker opp hvor og nyte det :) Neste år legger vi kanskje til noe selv og endrer litt, men i år er det altså bare å følge med. Allerede positivt overrasket over krokus, snøklokker, påskeliljer og tulipaner!

Anonymkode: 433ca...22d

Akkurat det samme her! Så mye vakkert som dukker opp som jeg ikke hadde anelse om 😊 Gleder meg veldig til jeg kan sette ut grønnsaker og frukt som jeg har sådd i løpet av vinteren/våren 🤓🍅

Anonymkode: badd3...f47

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har blitt ferdig med ny platting ca 4 ganger så stor som den forrige. Allerede brukt den nye mer enn vi hadde brukt den gamle på de to årene vi har bodd der. Bygde utekjøkken av resterende materialer, bygd bord med hjul til pizzaovnen. Kjørt over hele plenen med mosefjerner, sådd nytt gress og gjødslet. Ser veldig frem til å ha grønt gress :) En turbohund som elsker å løpe og spole rundt er ikke helt forenlig med jevnt og pent gress 😅

Har også utvidet gårdsplassen så vi fikk plass til en bil til + slippe skrekken med å havne nedi grøfta hvor det har vært en skummel kant med ca 50 cm rett ned (kjipt å havne nedi der på vinteren når du ikke ser kanten 🙄)

Jobber mye og hardt nå for å få mest mulig ferdig så sommeren kan nytes før barn nr 1 kommer i slutten av Juli :)  Tror det blir andre ting en hage som står i fokus da 🤠

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vi har kjøpt bolig med en nydelig holdt hage, så i år så skal vi bare se hva som dukker opp hvor og nyte det :) Neste år legger vi kanskje til noe selv og endrer litt, men i år er det altså bare å følge med. Allerede positivt overrasket over krokus, snøklokker, påskeliljer og tulipaner!

Anonymkode: 433ca...22d

ÅÅÅ, det der er så gøy, og litt skummelt hvis man ikke er så dreven. Da vi tok over huset vårt kom det frem masse planter vi ikke visste hva var eller hvordan man behandlet. Skulle ønske det var en del av overtakelse på hus, at m an gikk igjennom. hagen og sa hva alt var og hvordan behandle det 😄 Eller kanskje det bare er meg?

Anonymkode: 2700b...757

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miss-Grey skrev (10 timer siden):

Gratulerer med ny terrasse! Det blir sikkert fint med noe grønt, og man kan plante mye spennende i plantekasser. 

Takk!

 

Og så har min minilille kjøkkenhage kommet opp, det gleder jeg med sånn til. Gressløk og rabarbra har allerde kommet😁

 

Hva slags hekk har du plantet, og har du virkelig gjort det i Oslo nå? Jeg trodde det var for tidlig på året, men jeg er ikke noe dreven hageperson da😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Rosa Magnolia og rosa Syrinhortensia som vi plantet i fjor :ninuskapus:

Når vi får plass enda mer av hagen, drømmer jeg om å plante hauger og lass av blåregn..det er det desidert fineste jeg ser. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver og bygger markterrasse nå, så fort den er ferdig skal jeg kose meg med å kjøpe flotte roser, clematis og andre planter og lage en liten oase utenfor huset. Har ikke lysforhold inne til å forkultivere ting, så det blir ferdiggrodde planter, men tror jeg skal få det hyggelig likevel. Gleder meg mest til å kunne sitte ute i godværet i sommer :)

Anonymkode: 75a8e...e46

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg til all snø og tele forsvinner, så jeg kan ordne et hugelbed på åkeren. Gleder meg også til at det begynner å spire mer, så jeg kan se hva jeg gjorde i fjor og hva jeg flyttet hvor. Jeg burde ha skrevet hagedagbok, som jeg gjerne nevner at det er lurt å gjøre til andre, men neida.. det gjør jeg ikke, så jeg regner med at jeg har noen overraskelser i vente. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

absinthia skrev (På 11.3.2015 den 18.06):

Tror jeg må begynne å føre hagedagbok over det jeg gjør, planter og hvordan det går med det. Oppdaget at jeg har glemt hva som var den siste rosen jeg plantet og lette i tråden her, uten å finne noen løsning, da jeg plantet en etter totenvikrosa som jeg skrev var den siste. - Bør kanskje tegne inn et lite kart over tomta og førre på planter og andre prosjekter der. Ville vært praktisk, spesielt om jeg tenker å holde det på samme nivå. Da kan jeg jo lage litt skisser over tenkte prosjekter også. - Fint vinterarbeid!

 

Kanskje den kan bli et lite klenodium for etterkommerne, i likhet med svigerbestefars notater over gjøren og laden på bruket, været mm. ?

 

I år blir det nok uansett lite gjort, har ikke plantet ett frø, da jeg regner med å få armene fulle med baby i begynnelsen av mai.

Haha... som jeg sa i siste innlegg, seks år siden og ting står ved det samme! 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...