Gå til innhold

Fjellsko


Nigella

Anbefalte innlegg

Har i lengre tid vært på jakt etter nye fjellsko, men ikke kjøpt noe ennå.

Blir endel fjellturer vår, sommer og høst.

På en typisk tur er det litt skog, vått/myr, søle og mye berg og stein.

Vil ha noe som holder meg tørr og varm, ikke sklir og støtter godt.

Har du en god anbefaling?

Kvalitet er viktigere enn pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjest1

jeg har crispi fjellsko i skinn og liker de veldig godt. de passer bra til foten min og har overlevd store mengder søle og slaps. Jeg vil anbefale skinnsko siden de puster godt og blir vanntette bare du husker å impregnere. Det er ikke noe poeng i å kjøpe gore-tex sko siden dette materialet vil miste effekten etter relativt kort tid. søle etc. vil nemlig klogge porene i membranen!

ellers er det viktig å prøve skoene i butikken etter en laang dag, så føttene er litt hovne. I tillegg er det kjempelurt å prøvegå skoene innendørs hjemme noen timer slik at du er sikker på at de ikke er for små! Da er det ikke noe problem å få byttet de, men har du vært på fjellet er det verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har òg Crispi, og er svært godt nøgd med dei. Men prøv fleire merke og typar, så du finn sko som sit perfekt på foten, for det kan vere grusomt å gå i fjellet med sko som nesten passar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er også veldig fornøyd med Crispi (Skinn med GoreTex faktisk).

Men, som Pip sa, prøv forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Jeg er også fornøyd med Crispi. Du kan få skinn med gore-tex i, men også skinnstøvler uten gore-tex holder deg tørr på bena - hvis du er flink å smøre de inn med fett/impregnering. Sko med gore-tex blir litt klammere/tettere og dermed varmere enn de uten, og for meg som går mest om vår/sommer/høst er det en fordel at skoene ikke er for varme. (lett for å få gnagsår da.)

Det går ann å få kjøpt strømper med gore-tex membran som du kan ha oppi skoene.

Strømpene er viktig uansett hvilken fjellsko du velger - kjøp et par sokker som er forsterket på tåen og under på fotsålen, min erfaring er at gode strømper er utrolig viktig.

Jo mer gummi i sålen, jo mindre glatt blir de, men dessverre slites de fortere også. Jeg har valgt en relativt myk såle på mine, men ikke helt myk, og jeg er veldig fornøyd.

Gjorde et dyrt bomkjøp på G-sport, og allerede etter to fjellturer i fjor forstod jeg at skoene ikke var de rette for meg. Jeg gikk i en butikk som har mer "peiling" på fjellsko - fikk kjempegod hjelp og det var slettes ikke noe dyrere der enn på G-sport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anneline

Vil anbefale Hagløf hvis du vil ha en sko som holder lenge. Det er lette lærsko, tørker på no time hvis du blir våt og har en god såle. Ulempen med mine var at jeg synes det gikk et år før de ble skikkelig gode å gå med, men nå er de til gjengjeld supre for min fot. De finnes i forskjellige varianter, og du kan få modeller som går ganske langt opp på leggen. Er du flink å smøre er de helt tette og holder seg lenge, har hatt mine i over 10 år nå! Har brukt dem flittig, også på håpløse slapsdager.

Prisen er jeg ikke helt sikker på i dag, men regner med rundt 1200 ++.

På lengre turer ville jeg aldri turt å bruke gore-tex fordi de er så trege å tørke hvis de først blir våte, så jeg ville helt klart gått for lær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Jeg er også fornøyd med mine Crispi sko! Men de er jo ikke akkurat av de dyreste, og sikkert heller ikke av de beste. Men jeg har aldri hatt andre fjellsko, så jeg vet ikke om noe annet! :ler: Syns iallfall de er mer enn bra nok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lekebøll

Jeg har aldri prøvd andre støvler enn Forsvarets marsjstøvler, men liker dem veldig godt.

Skikkelig inngått er disse kjempefine i skog/mark - litt dårlig støtte til ankelen, men jeg synes ikke det er problematisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg har aldri prøvd andre støvler enn Forsvarets marsjstøvler, men liker dem veldig godt.

Skikkelig inngått er disse kjempefine i skog/mark - litt dårlig støtte til ankelen, men jeg synes ikke det er problematisk.

Jeg har slitt ut flere par av disse, og de duger til veldig mye! Det er gode allroundsko. Men til å gå i steinete fjellterreng, er de litt for myke. Jeg har savnet en hardere såle og, som du nevner, mer støtte til ankelen.

I lett terreng er de helt max, særlig hvis du er flink til å pusse dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri prøvd andre støvler enn Forsvarets marsjstøvler' date=' men liker dem veldig godt.[/quote']

Jeg synes også de er nydelige.

Jeg bruker dem når det er regn og jeg skal gå mye i myr - eller gjennom smeltevann på vei til Galdhøpiggen... for eksempel...

Men jeg bruker også - når det er shortsvær i fjellet eller på tur, Rockport XCS. De er semskete og herlige å gå i og mer tradisjonelle fjellstøvler med tykke såler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Jeg synes Alfa har de beste skoene. Disse bruker jeg på jakt og de tåler det meste. Jeg kan trygt anbefale dem :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Anonymous

Nå har jeg kjøpt nye fjellstøvler! :hoppe:

Valget falt på Crispi Besseggen etter å ha prøvd noen forskjellige. Har gått et par korte turer med dem, og foreløpig virker de veldig bra - i alle fall ikke gnagsår etter en times tid. De satt veldig godt på foten.

Uansett MÅ du finne noen som passer til din fot. Alle føtter er forskjellige, og derfor finnes det forskjellige sko!

Jeg tror de fleste støvlene som selges i dag, selv de som er i skinn, har gore-tex-membran eller tilsvarende. Skal du ha støvler i rent skinn, skal Varg være veldig bra. Men det er nokså stive støvler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...