Gå til innhold

Når man ikke finner meningen eller seg selv..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Der er ingen spesiell mening med livet, man må selv fylle det med ting man liker og syns er interessant. Dersom du syns jobb er begrensende, kan du jobbe redusert stilling. Du kan ofre noe av pensjon og lønn dersom du generelt bruker lite penger på klær, sminke, shopping og andre ting som ikke er nødvendig. Da kan du bruke fritiden din på å reise mer, hobbyer eller hva som helst.

Å finne ut hva du liker å gjøre er det vanskelig for oss andre å vite. Er du sikker på at du har vært kreativ nok når du har utforsket ting som kanskje kunne interessere?

Kanskje ting du syns virker kjedelige eller tullete har interessante aspekt ved seg allikevel. Da jeg var tenåring pleide jeg å synes at politikk var noe sammensurium av gamle menn i dress og det virket ganske kjedelig. I dag vet jeg mer om maktkampene som foregår der ute, og skjønner mer av hvorfor stormakter gjør visse valg og mulige konsekvenser disse valgene har som påvirker også lille Norge iblant.

- Kanskje du kan ta en uke, pakke telt og sovepose og sove ute i naturen?

- Ta sykkelen din og telt, sett ut mot hvor som helst.

- Dersom du bor på et større sted kan du sjekke ut hvilke aktiviteter og klubber som er i nærheten og prøve å gå på de bare for å se om det er annerledes enn du tenker at det er.

- Kanskje du kan gå på nattklubber/ barer for spesielle grupper og se hva som skjer

- Kanskje har du en venn som har en spesiell interesse han/ hun kan introdusere deg for?

Man må også lære seg å sette pris på de små ting i livet. Sette pris på den første koppen med kaffe om morgenen, eller følelsen av å sitte ut i solen mens man kjenner en lett bris og hører fuglene synger i de fjerne. Sette pris på at man føler kroppen fungere og jobber for seg mens man trener/ går tur i fjellet. Sette pris på de stundene man faktisk kjenner at man er glad.

Begynn å sette mer pris på det du har og tenk mindre på om dette er alt. Dersom du gjør en aktivitet akkurat nå som du liker, så er det en stund som har en type verdi, eller mening om du vil, akkurat nå. Liker du å skrive på KG, så trenger du ikke noe annet akkurat i dette sekundet.

Det er ikke et jag om at man MÅ oppleve og gjøre så mye i livet for at det skal ha mening og verdi, man må bare finne en vei som man trives med. Vi er født her tilfeldig, og verden er den du ser, man kan bare gjøre det beste ut av det. Der er ingen magisk hendelse som kommer til å gi livet ditt mening. Men det betyr ikke at man kan sette seg ned og sutre (ikke at du gjør det, men sånn generelt), man må selv gjøre det beste av situasjonen.



Anonymous poster hash: 843c1...8dc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Livet på jorda er bare en mellomstasjon før vi får et nytt liv som varer evig. Tror mange kan føle på den ensomheten og tomheten i livet siden vi alle skal dø, men tror hvis du får et håp om et evig liv vil det gjøre livet mye enklere.:) Da føler du det har en mening om ikke mindre. Lykke til!:)

Anonymous poster hash: 60d32...6da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg var å engasjere meg som frivillig på ymse arrangement (festivaler, konserter, marked, organisasjoner, con's etc etc.) Møter mange folk og impulser som kan sette deg på nye spor i livet.

Gå på kurs er og noe jeg har fått dilla på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du syntes livet er kjedelig nå så bare vent til du får barn, da er du stuced. Eller kanskje det blir bedre, for da slipper du i alle fall og leve ditt eget liv.

JA, livet kan være kjedelig.

Carpe diem - grip dagen.

Si opp jobben, reis til Hellas, drikk champagne, Reis videre, drikk mer champagne. Lev livet og se hva det har å by på. Der du er nå har det tydelgvis ikke noe å by på.

Sitt heller som gammel og angre på ting du gjorde enn motsatt.

Du er bare din egen hindring og sperre.

Få opp farta, plutselig er du gammel.

Du er ganske enkelt ikke noe A4 menneske, aksepter det og drit i hva sånne "verdensmestre" sier som er fornøyd med 8-4 jobb, to unger og høydepunkt med å pusse opp verandaen i ferien.

Du er du, og du kan få et langt mer innholdsrikt liv. KJØR PÅ! :)



Anonymous poster hash: 18a9f...72f
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å forestill deg hvor stort universet er. Det er umulig, fordi det er så stort at ingen mennesker har kapasitet til å forestille seg hvor stort det er.

Men på nattehimmelen når det er fullmåne, se på månen. Se så hvor som helst annet sted på himmelen. Se på et område på en størrelse av en tiendel av fullmånen. Inni den lille svarte delen av himmelen er det over 10 000 galakser.

Og alle stjernene du ser på himmelen på en helt svart og klar himmel er bare stjerner i vår egen galakse. Begynner du å se hvor uendelig stort universet er?

Tenk så på hvor liten du er. Hvor ubetydelig du er i det store og hele. Et lite menneske i en liten galakse i et uendelig univers. Alt du kommer til å gjøre kommer aldri til å påvirke noe eller noen ting noensinne.

Kjenn på den følelsen. Kjenn hvor deilig og befriende det er. Du kan gjøre hva du vil. Det er ingen mening med livet. Du skaper din egen mening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt morsomt å lese denne tråden igjen. Det er jeg som skrev den :) Merkelig nok er det ikke så mye som har forandret seg siden da. Eller jo, jeg har fått ny kjæreste faktisk og kjenner på forelskelse, og det er godt :)

ts



Anonymous poster hash: 09b22...a65
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Formålet med livet på denne planeten er å overleve og videreføre DNA. Dypere mening utover dette er foreløpig kun ville spekulasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har kkun ETT liv.. hvis du ikke er a4, så anbefaler jeg deg å oppleve verden :)



Anonymous poster hash: 0e762...a6f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt morsomt å lese denne tråden igjen. Det er jeg som skrev den :) Merkelig nok er det ikke så mye som har forandret seg siden da. Eller jo, jeg har fått ny kjæreste faktisk og kjenner på forelskelse, og det er godt :)

ts

Anonymous poster hash: 09b22...a65

Forelskelsen må være noe av det aller farligste i dette livet.

Når den pågår så er alt meningsfullt, og når den brått blir borte så er alt meningsløst.

Og det verste er egentlig at alt bare er en illusjon inni eget hode ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mythic

Forelskelsen må være noe av det aller farligste i dette livet.

Når den pågår så er alt meningsfullt, og når den brått blir borte så er alt meningsløst.

Og det verste er egentlig at alt bare er en illusjon inni eget hode ;)

Du verden, Steinar er tilbake!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å se at det er liv i deg, i det minste :)

Jo takk, jeg er fortsatt i live :)

Alternativet er ikke så veldig fristende ;)

Men akkurat dette med å finne mening i livet er faktisk en interessant problemstilling; for å si det sånn.

Jeg tenker at vi her må skille menneskeheten i 2 ulike grupper.

Den første og klart største gruppen er de som lar seg styre av instinkter (behov, drifter etc.). I mine øyne er dette "folk flest".

De som er igjen er da noen "særinger" som i en mer eller mindre grad lar tankene overstyre instinktene.

Jeg vil påstå at det er liten tvil om hvem av disse to gruppene som filosoferer mest over meningen med livet ;)

Endret av Steinar40
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke det finnes en universell mening med livet. En hver må finne det som gir mening for en selv.

Jeg tenker at faktisk begge deler gjelder.

Den universelle meningen med livet er å sørge for at arten menneske lever videre, og den individuelle meningen med livet er alt man klarer å føle at gir en selv mening.

Og dette siste kan altså være en utfordring for noen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Den 7. november 2012 at 0.29, AnonymBruker skrev:

Hei. Dette kommer til å høre veldig negativt ut, men jeg må bare få lufte meg litt.

 

Saken er at jeg ikke lenger finner meningen med ting i livet. Eller rettere sagt har jeg vel aldri gjort det.

 

Jeg ser andre mennesker som er så motiverte og glade i livet, og jeg undrer: Hva er det som gir dem motivasjon og mening?

 

Jeg føler livet er en rutine uten mening. Jeg ser ingen mening med å trene 5 ganger i uken bare for å få en bedre kropp og helse. Hvorfor stresse sååå mye bare for litt mer oppmerksomhet? Skjønner helsedelen dog.

 

Hvorfor shopper vi som gal etter fine klær, sko og diverse? Hvorfor er dette så viktig? For å bedre selvtilitten litt? Hvorfor da? For å finne en mann som vil like oss?

 

Vi mennekser gjør diverse ting i hverdagen som går omigjen og omigjen. Vi spiser, dusjer, jobber, studerer, går på kino, bowler, står på ski, tilbringer tid med venner og reiser kanskje 2 ganger i året. Men er dette alt livet dreier seg om? Er det ikke noe mer enn dette?

 

Senere får vi barn og familie, så er det samme leksa videre bare med ett ekstra menneske man skal bringe videre.

 

Er husdyr meningen med livet? Eller verdensreiser?

 

Hva skal jeg gjøre nå? Jo, jeg sparer til leilighet. Men hva etter det da? Nei, da vet jeg ikke. Bo der, og gjør hva andre mennesker gjør? Bake kake i ny og ne, kjøpe noen nye klær, gå på kino. And then what?

 

Hva er mening og målet i livet? Er dette ALT liksom?

 

Jeg kjeder meg rett og slett. En hyggekveld med venninner er kos det i ny og ne, men.. det gir liksom ikke livet mening.

 

IS THIS IT? Lever vi egentlig bare får å gjøre disse vanlige tingene?

 

Jeg tror jeg har blitt deppa jeg..

 

Anonym poster: 3f2dea550cffb18ac38cb0f1320eda3c

Gå inn på www.change.org å bruk stemmen og forbrukermakten din! Det kan gjøre en forskjell i manges liv. Og det gir ihvertfall mening :)

Anonymkode: 5b8b3...003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du må finne de små små tingene i hverdagen som gjør deg glad. Hvis du kjøper deg en ny topp og du ser i speilet at du ser bra ut. Lev på den følelsen resten av dagen, du skal se andre mennesker ser mer positivt på deg og igjen kommer go` følelsen. Du vil bli mer glad som gjenspeiler  seg i forhold til andre mennesker du har rundt deg. Og livet ditt generelt. Bli glad for at du kan stå opp om morgenen for å dra på jobb eller skole. :blomst:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gir mening å gå på jobb fem dager i uka fordi jeg treffer mange gode kollegaer hver dag som er hyggelig å prate med, mange barn som betyr mye for meg(jobber i barnehage) og som jeg ønsker en god framtid til, det gir meg mestringsfølelse og takle utfordringer i jobben, jeg blir glad når jeg klarer å fullføre en fagtekst når jeg tar utdanning ved siden av jobben

det gir meg mening at jeg har en fantastisk samboer som jeg kan finne på mye spennende og gøy med, bare det å se en film sammen og drikke en flaske vin, eller gå tur med hunden vår, dra å hyttetur sammen, dra å fiske og sove over i telt. Jeg jobber fem dager i uka, og ser frem til helg selv om jeg trives godt i jobben min. På jobb er vi mye ute og på tur, og jeg får en god følelse når barna blir knyttet til meg og viser meg tillit. 

Vi har også en hund og to katter som gir mye mening. Bare det å holde på i Hagen, eller i drivhuset gir mening. 

Jeg må ikke ha egne barn for at livet skal gi glede, men det ville nok vært fantastisk å få egne barn(kanskje en gang i fremtiden). 

Dette er hverdagslige "kjedelige" ting som for meg gir mye mening. Dette viser at jeg lever, og har det bra. 

 

Hvis ikke disse tingene for deg gir mening, kanskje du burde funnet på noe nytt. Bytte jobb? Flytte? Reise litt mer? Eller bare finne noen nye interesser/hobbyer? Dra ut og møte men mennesker, få nye venner, eller møt en mann(hvis du ikke har). Det er mange ting du kan endre på, men det er opp til deg hva og hva du gjør livet ditt til

Anonymkode: 49cdd...826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...