Gå til innhold

Flytte til Haugalandet - hvor er det bra å bo?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er fra Nord-Karmøy opprinnelig, men har ikke bodd på Haugalandet på 15 år. Nå skal vi flytte tilbake. I utgangspunktet vil jeg bo der jeg kommer fra, men siden det er få hus til salgs i dette området må vi nok se oss om andre steder også. Jeg vil utgangspunktet bo mellom Avaldsnes og Skåredalen/vardafjell. Husker at nordre bydel hadde veldig dårlig stempel da jeg vokste opp. Er det slik fortsatt?? Sør-Karmøy...? Føler det er for mye bedehus og sladder på Vea og Åkra. Kopervik er vel nærmest en død by, eller?? Jeg lurer på om noen kan opplyse meg litt om hvilke områder som er kjekke å bo for en barnefamilie. Hvor er skolene og nærmiljøet bra, osv? Kanskje jeg blir kvitt noen av fordommene mine?? :)<br /><br /> Anonym poster: 06364ad77401afef498a4fcf84decbaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er i noenlunde samme situasjon, bortsett fra at jeg ikke har små barn. Skal flytte tilbake til området etter mange år.

Har også hatt fordommer mot bedehus og bygdementalitet, men ser nå at forholdene har endret seg siden jeg vokste opp der. (må holde meg litt anonym).

Var heldig og fant ei flott tomt nær sjøen i Tysvær kommune, som er en oppegående og rik kommune pga Kårstøanlegget.

Snart er T-forbindelsen ferdig, og da blir det kort vei til både Hgsd og flyplassen.

Så mitt tips er å få tak i ei fin tomt og bygge selv.

Anonym poster: 934d86a4fc44f5c7f18f671852c60b39

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det en del år siden jeg selv bodde der, men jeg ville iallefall styrt unna å bo lenger sør enn Åkra og Kopervik.

Det er for all del veldig fint der (tenker skudeneshavn/syre området), men det er et lite sted... sladder, mobbing osv.

Nå har jo også den ene barneskolen der blitt til en privat kristen skole... og skudeneshavn ungdomsskole har vært i avisa med overskriften "Her blir flest mobbet".

Ikke så veldig tillitsvekkende når man har barn.

Fint sted å besøke familie, ta sommerferie osv, men jeg kommer aldri til å flytte tilbake.

Har også en del fordommer, skal innrømme det... selv om jeg selv er en "innfødt". Er tross alt en grunn til at jeg flyttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra Nord-Karmøy opprinnelig, men har ikke bodd på Haugalandet på 15 år. Nå skal vi flytte tilbake. I utgangspunktet vil jeg bo der jeg kommer fra, men siden det er få hus til salgs i dette området må vi nok se oss om andre steder også. Jeg vil utgangspunktet bo mellom Avaldsnes og Skåredalen/vardafjell. Husker at nordre bydel hadde veldig dårlig stempel da jeg vokste opp. Er det slik fortsatt?? Sør-Karmøy...? Føler det er for mye bedehus og sladder på Vea og Åkra. Kopervik er vel nærmest en død by, eller?? Jeg lurer på om noen kan opplyse meg litt om hvilke områder som er kjekke å bo for en barnefamilie. Hvor er skolene og nærmiljøet bra, osv? Kanskje jeg blir kvitt noen av fordommene mine?? :)<br /><br /> Anonym poster: 06364ad77401afef498a4fcf84decbaa

Bleikmyr er visst ikke helt tam enda:

https://www.google.c...leikmyr hærverk

Anonym poster: b156aacdc0ca875edf408f12ff28d9db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze

Hvis du skal bo i selve Haugesund, vil jeg anbefale deg å kikke på området Brakahaug. Veldig koselig der oppe, og mange fine hus i veletablert boligfelt. Kort vei til skoler, barnehager og kjøpesentre. Ellers så er det fint på Hauge, ned mot sjøen, nord i byen.

Til den over meg: Bleikmyr er temmelig tamt. Veldig rolig og kjedelig, egentlig. Har selv bodd der et par år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange flotte steder i Haugesund. Kvala, Asalvik, Brakahaug og Bleikmyr kan anbefales. Bleikmyr er et mye bedre sted å bo nå enn det var på 80- og 90-tallet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skåredalen, uten tvil:)<br /><br /> Anonym poster: 21f638cfd1a7c7b4ada5b0ec10e9b79a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fra kramøy selv. Kopervik er nermest en "død" by nå ja... Jeg liker meg godt i søre bydel i haugesun. Har bodd der i flere år nå:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fra kramøy selv. Kopervik er nermest en "død" by nå ja... Jeg liker meg godt i søre bydel i haugesun. Har bodd der i flere år nå :)

Kopervik er jo bare et sted man kjører igjenom for å komme til Amanda :legrine:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vokste selv opp på Brakahaug, koselig område med mye barnefamilier, nyere skoler, mye skog en kan leke i, kjekk akebakke, gangavstand til amandesenteret og treningssenter, og ikke minst VELDIG greit med buss. Går buss til sentrum 4 ganger i timen, pluss at de fleste langdistanse busser kjører innom amanda.

Anbefaler sterkt skolen på Brakahaug, en liten skole kanskje, men den ligger i skogkanten og det er mye turgåing og kjekke aktiviteter, jeg vet ikke om noen som ikke trivdes der. Har søsken selv som går der, og de stortrives.

Samtidig advarer jeg mot Rossabø, gikk der i 3 år. Skolen var gammel og slitt, 1 gymsal med 2 garderober fordelt på 28 klasser gikk ikke så greit, så da ble det utegym selv om det snødde. Lærerne var det mange eldre, kristne og strenge, og alle lærerne var bestevenner, så det nyttet ikke å klage på dårlig lærer til noen andre. De hadde også "toalettvakter" i friminuttene, for å passe på at de som frøs på vinteren ikke tilbragte hele friminuttet på toalettet for å varme seg, i friminuttene skal en være UTE.

Anonym poster: b4215ff7100b99f8fadce3efad1c39cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sikkert fra Åkra....også et sted man bare kjører gjennom ;)

Hehe, nei.

Enda lenger sør. Deler av familien er fra Åkra så har jo vært der en del da jeg var yngre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styr unna Haugesund kommune, kommunen er skakkkjørt og dette vises i det offentlig, skoler, sykehjem osv.

Tysvær er en kommune som er kjempe populær, her kan du enda få billig hus, og du velger rett plass.

Karmøy er også en rik kommune, men hadde jeg vært deg ville jeg kommet meg over brua, så fastlandssia på Karmøy. Type Norheim og Kolnes.

Velger å være anonym jeg også, vil ikke bli kjent igjen.

Kopervik bor det bare rusmisbrukere og innvandrere. Det preger igrunn hele Haugesund også.

Sørover på Karmøy er veldig fint, men om du ikke er herfra vil du få kjempe problemer med å opprette deg et nettverk. Plasser som feks Kolnes er det få som er fra, de fleste er tilflyttere så er nok litt lettere der.

Velkommen him igjen ;)

Anonym poster: 10023bb42e5a268dfc6643c2bf81d5be

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar folkens! Jo, ska bli godt å komma him igjen, men jammen ikkje lett å veta kor ein skal slå seg ner... ;)

Overrasket over Rossabø skole. Har alltid syntes at det feltet ved siden av 'Hemmingstad gård' ser så koselig. Brakahaug; er det noe særlig med småbarn der nå? Ser for meg at de som bygde der på begynnelsen av 90-tallet begynner å få voksne barn nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg bor sør i byen, i nærheten av opelrundkjøringa. Synes egentlig de fleste områdene i nærheten av byen er greie, utenom nord på Hauge. Bodde der i noen år, og hadde myye styr med innbrudd og merkelige folk i hagen. Dessuten er byparken kjip å gå forbi på kveldstid.. Ville vel styrt unna 'storsentrum' på generell basis.

Sveio er blitt ganske bra tror jeg, og hvis man vil bo landlig er det masse fine tomter og hus med nærhet til sjø.

På Hemmingstad har de begynt massiv utbygging av den nydelige tomta med den lange alleen opp til gården. Sikkert bra for barnefamilier, men alt for tett og med naboer på alle kanter, jeg ville bodd mer landlig hvis jeg kunne.

Sier meg enig i at Tysvær er et bra sted! Kort vei til byen, og fine områder. Har flere venner som bor i Førre, der er det veldig fint å være.

Anonym poster: 8ccfd32e8d8e0adc446d827c86ad256e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bodd på Solvang også, forresten, der trivdes jeg kjempegodt! Boligfeltene rundt vardafjell er fine, og mange hus har kjempeutsikt. Det var helt topp å bo så nære Djupadalen også, lett å komme seg på tur ;)

Anonym poster: 8ccfd32e8d8e0adc446d827c86ad256e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar folkens! Jo, ska bli godt å komma him igjen, men jammen ikkje lett å veta kor ein skal slå seg ner... ;)

Overrasket over Rossabø skole. Har alltid syntes at det feltet ved siden av 'Hemmingstad gård' ser så koselig. Brakahaug; er det noe særlig med småbarn der nå? Ser for meg at de som bygde der på begynnelsen av 90-tallet begynner å få voksne barn nå?

Det er sant at det var mange barnefamilier på 90-tallet, var da jeg vokste opp, og det var jo barn overalt en kunne leke med. Så var det en "dødperiode" når de barna begynte på ungdomsskole og vgs, men nå har de fleste barna flyttet ut. Da har også mange foreldre flyttet til mindre hus, og det har blitt utskifting. Antall barnefamilier er på vei opp igjen nå :) jeg har jo som sagt småsøsken som går på Brakahaug skole, og når de begynte i barnehage og skole var det ikke så mange barn på deres alder, men det blir flere og flere. Mange av de som bor mot rossabø, men har barna på Brakahaug skole, flytter etterhvert til brakahaug. <br /><br /> Anonym poster: b4215ff7100b99f8fadce3efad1c39cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...