Gå til innhold

Hvorfor så mange arrogante folk som vil studere medisin?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg sluttet på medisinstudiet etter noen år blant annet på grunn av den enorme arrogansen man ofte finner hos medisinstudenter og leger, helt uutholdelig å skulle jobbe sammen med sånne mennesketyper resten av livet. Dette er folk som er vant til å være best og flinkest i omtrent alt de foretar..gjør kanskje noe med en.

Anonymous poster hash: 5bac8...bef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg deler din oppfatning. Misforstå meg rett, men jeg ble faktisk overrasket over hvor "lett" studiet var. Det som er tungt ved det er mengden pensum en må gjennom, selvdisiplin og å holde motivasjonen oppe. Utenom det synes jeg ikke det var spesielt vanskelig, faglig sett.

Men er du lege?

Anonymous poster hash: 2af29...ffe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send meg gjerne en PM om du lurer på hva jeg jobber med. :)

SÅ viktig er det ikke. Ønsker bare ikke at folk skal utgi seg for noe annet enn de er. :)

Anonymous poster hash: 2af29...ffe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest incognita

SÅ viktig er det ikke. Ønsker bare ikke at folk skal utgi seg for noe annet enn de er. :)

Anonymous poster hash: 2af29...ffe

Godt du passer på. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det varierer. Jeg går sykepleien og kjenner en del medisinstudenter. Det finnes mange arrogante medisinstudenter, men slike mennesker eksisterer også dessverre på sykepleien, og det gjør de nok blant andre studier. Selv er jeg imponert over medisinstudentene og odontologistudentene. Forøvrig fysiostudenter og farmasistudentene også. Jeg synes enkelte ting ved sykepleien er vanskelig, og medisinstudiene ligger jo et par hakk over. Jeg forstår at kravene for å komme inn på medisinstudiet er høye. Pensum er vanskelig, og jeg tror mange ville ha droppet ut dersom det holdt å ha et mye lavere snitt. Samtidig er det jo sånn at det også er mange intelligente mennesker som hadde vært dyktige leger som ikke slipper inn på studiet i Norge fordi kravene er så høye. Personlighet er jo kjempeviktig!

Jeg har selv vært hos mange arrogante leger som pasient, og det er ikke hyggelig når man deler såpass mye om seg selv. Men der jeg går har jeg et godt inntrykk av de aller fleste studentene. Jeg vet ikke hvordan studiene ellers i andre land, som mange nordmenn studerer medisin i, så det kan jeg ikke uttale meg om. Jeg kjenner heller ingen som har studert medisin i utlandet. Det er vel kanskje de stereotypiske flinkisene på medisinstudiet som man legger merke til. Jeg må innrømme at jeg hadde fordommer mot medisinstudentene før jeg begynte, men jeg har heller fått et godt inntrykk av dem. Jeg hadde hørt mange skrekkhistorier om medisinstudentene før jeg begynte. Men jeg kjenner meg ikke helt igjen i disse historiene.



Anonymous poster hash: db516...ef7
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har studert medisin og jeg er alt annet en arrogant. Jeg er vel mer en jordnær, bra person!:)

Sluttet på studiet dog.



Anonymous poster hash: 43a43...05f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har studert medisin og jeg er alt annet en arrogant. Jeg er vel mer en jordnær, bra person!:)

Sluttet på studiet dog.

Anonymous poster hash: 43a43...05f

Kanskje du ikke var arrogant nok til å fullføre ;-) he he. Jeg synes mange av de jeg studerte med på medisin var sånne supermennesker som mestret alt og som så på seg selv som bedre enn andre. Det finnes selvsagt unntak, men jeg kjente veldig på det..følte at jeg rett og slett ikke passet inn :-)

Anonymous poster hash: 5bac8...bef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du ikke var arrogant nok til å fullføre ;-) he he. Jeg synes mange av de jeg studerte med på medisin var sånne supermennesker som mestret alt og som så på seg selv som bedre enn andre. Det finnes selvsagt unntak, men jeg kjente veldig på det..følte at jeg rett og slett ikke passet inn :-)

Anonymous poster hash: 5bac8...bef

Er det ikke veldig arrogant av deg å se sånn på medelevene dine?

Kanskje se bjelken i eget øye før flisa i andres.

Anonymous poster hash: d7208...948

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke dette har så mye med arroganse som det har med å forsvare seg selv og egne valg, ut fra en slags frykt for at folk skal synes mindre om dem. Dette er ikke noe som utelukkende gjelder dem som studerer medisin i Øst-Europa - det gjelder blant alle dem som alltid har vært flinke, og som bryr seg om hva folk tenker om evnene deres, men som ikke klarte å oppnå det de innerst inne hadde håpet på, og kanskje også hadde fortalt omverdenen at de skulle gjøre. For eksempel: flere av venninnene mine som ville studere økonomi fnyste av BI gjennom videregående, men kom deretter ikke inn på NHH (som var planen), og gikk straks over til å hevde hardnakket at BI er bedre enn NHH. Som sagt: jeg tror det bare/mest handler om å forsvare hva man endte opp med både overfor seg selv og andre.

For øvrig: de jeg kjenner som faller innenfor denne kategorien er definitivt ikke særpreget arrogante, de er heller mer usikre eller i alle fall mer opptatt av ikke å komme til kort, ikke skuffe familie, osv.



Anonymous poster hash: 24f37...3f4
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerer medisin i Trondheim, og jeg kan ikke si at jeg opplever at det er noe flere drittsekker her enn ellers i verden. Tvert i mot synes jeg det er et veldig godt sosialt miljø her. Ja, den stereotypiske pappagutten eksisterer, men er så til de grader i mindretall etter min erfaring :)

Det er tusenvis av norske medisinstudenter i inn- og utland. Så reflekterte som dere er burde dere forstå at medisinstudenter ikke er en homogen masse. :)



Anonymous poster hash: b6bb5...882
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ingen homogen gruppe legestudenter hverken i Norge eller i Øst-Europa. Det som har vært min erfaring er imidlertid at personligheten har mye å si, i Øst-Europa blir leger sett på som totalitære eksperter, mens leger i mange tilfeller i Norge må kunne kommunisere godt med pasienter på et mer likeverdig nivå i tillegg til å kunne kommunisere med andre yrkesgrupper, ikke bare delegere og kommandere. Har jobbet med flere leger som har tatt utdannelse i Øst-Europa og har opplevd denne "ekspertholdningen" fra noen, mens andre har en litt annen personlighet og tar "bedside-manners" mye bedre enn andre. Det har vel vært en prosess underveis også hvor man opplever at de blir mindre bastante jo mer erfaring de får. Noe som forsåvidt gjelder alle yrkesgrupper innen helsevesenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg studerer medisin, og kjenner meg dårlig igjen i disse beskrivelsene. Jeg har i også møtt utrolig mange flotte mennesker her som virkelig er varme og medfølende, og med bena godt plantet på jorda.

Jeg tror disse arrogante menneskene var mer overrepresentert på slike studier som dette, før i tiden.

Såklart finnes det noen, men det gjør det jo i alle lag! :) Om ikke annet, så tror jeg dette er et nedadgående problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

 

hehe, du har et meget godt poeng!

skurrer litt hvis man ikke får gode nok karakterer på vgs en gang.. og da forventer at medisin studiene skal gå knirkefritt... hmm. Du SKAL være dyktig både teoretisk og praktisk hvis du skal klare deg godt.

 

Du skal virkelig kunne være god i jobben din på alle måter.. jeg gidder ikke å gå til en middels god lege når jeg kan gå til en god en! Disse pasientene som blir utsatt for dårlige eller middels gode leger syntes jeg oppriktig synd på..

 

er noen som trenger å tenke seg om 2 ganger ja..

Med et karaktersnitt på 3-4 fra vgs. kan du utdanne deg til lege i utlandet. Omtrent 50% av de norske medisinstudentene studerer i utlandet i dag, og de fleste fullfører studiet uten problemer. Medisinstudiet i seg selv er ikke spesielt vanskelig. Primært naturvitenskaplige lesefag. Det er derimot vanskelig å komme inn i Norge pga. høye søkertall.

Du trenger ikke å være spesielt teoretisk og praktisk anlagt for å klare deg på medisinstudiet. Er du gjennomsnittlig intelligent og har gode studievaner så burde det ikke være noe problem å fullføre.

Arbeidsledighet blant leger er ikke et problem, og kommer ikke til å bli et problem. Holder oljeprisen seg på dagens nivå vil de utenlandske legene rømme landet.

Ellers: Eksamensordningen ved medisinstudiet i Norge er kritikkverdig. Man kan ikke kalle å det ha en eksamen i året for kvalitetssikring. På andre studier har man som regel 8 eksamener i året (!) og dette innen for fagfelt som trenger en langt lavere kvalitetssikring enn legeyrket.

 

Endret av sondr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...