Gå til innhold

Hvorfor så mange arrogante folk som vil studere medisin?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner to blonde, vakre, norske damer som er veldig selvsikre som studerte medisin i Norge. Begge jobber som lege nå. Sikkert mange menn som hadde likt å få de som fastlege, hehe.



Anonymous poster hash: 9e922...f90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Skarpsynt;)

De som studerer medisin, har de mer enn 60 stp i året? Altså studerer de utover og mer enn det som er "normalen" i forhold til alle andre profesjonsutdanninger? Det har jeg alltid lurt på. Siden det fremstår som spesielt hardt og vanskelig å studere medisin. : )

Endret av Skarpsynt;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som studerer medisin, har de mer enn 60 stp i året? Altså studerer de utover og mer enn det som er "normalen" i forhold til alle andre profesjonsutdanninger? Det har jeg alltid lurt på. Siden det fremstår som spesielt hardt og vanskelig å studere medisin. : )

På NTNU har man kun 1 eksamen i året som er verdt 60 stp, og hvis man stryker på den og konteeksamen må man vente et år før man kan gå videre. Gjør man det fler ganger blir studiet raskt 8-9 år istedet for 6, og så har man turnus etterpå. Pluss at man mister klassekameratene sine.

Stågrensa er 65%, og de gjør spørsmålene så jævlige som mulig. Er alltid noen som stryker..

Så det er kjempemye stress.

I tillegg har man en avsluttende eksamen i 6.klasse der alt blir oppsummert. Så imotsetning til andre studier der man kan bli ferdig med deler av pensum, blir man aldri ferdig på medisin.

Anonymous poster hash: d7208...948

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skarpsynt;)

På NTNU har man kun 1 eksamen i året som er verdt 60 stp, og hvis man stryker på den og konteeksamen må man vente et år før man kan gå videre. Gjør man det fler ganger blir studiet raskt 8-9 år istedet for 6, og så har man turnus etterpå. Pluss at man mister klassekameratene sine.

Stågrensa er 65%, og de gjør spørsmålene så jævlige som mulig. Er alltid noen som stryker..

Så det er kjempemye stress.

I tillegg har man en avsluttende eksamen i 6.klasse der alt blir oppsummert. Så imotsetning til andre studier der man kan bli ferdig med deler av pensum, blir man aldri ferdig på medisin.

Anonymous poster hash: d7208...948

Takk for svar : )

Så det er altså ikke mer enn 60 stp hvert år?

Forstår godt at det er kjedelig å stryke på eksamen og henge etter, miste klassevenner og sånn. Men kan du forklare mer hvorfor det å studere medisin er mer krevende enn andre profesjonutdanninger?

Det var også slik de årene jeg tok (ikke medisin, en annen profesjonsutdanning) at man blir ikke ferdig med tidligere pensum, det blir testet igjen både i praktisk og faglig og man må bruke det hele tiden på et høyere nivå for å kunne komme videre og for å forstå pensumet helt og for å fullføre og bestå.

60 stp er som sagt vanlig å ta pr år, men da er det kanskje formen på eksamen som gjør at det er ekstra tøft?

Får dere ikke tid til å lese alle emner/fag like godt pga mye praksis/annet f.eks?

Kjempefint at du tok deg tid til å svare, jeg har vært litt nysgjerrig på hvorfor det er så ekstra hardt å studere medisin! : )

Man får jo inntrykk av at det er enda mer pensum for dere å lese enn for andre i andre profesjonsutdanninger! ; )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, du har et meget godt poeng!

skurrer litt hvis man ikke får gode nok karakterer på vgs en gang.. og da forventer at medisin studiene skal gå knirkefritt... hmm. Du SKAL være dyktig både teoretisk og praktisk hvis du skal klare deg godt.

Du skal virkelig kunne være god i jobben din på alle måter.. jeg gidder ikke å gå til en middels god lege når jeg kan gå til en god en! Disse pasientene som blir utsatt for dårlige eller middels gode leger syntes jeg oppriktig synd på..

er noen som trenger å tenke seg om 2 ganger ja..

Man blir ikke en god lege pga toppnarakterer i skolen. En nerd som ikke har et annet liv enn skolebøkene lærer ikke å bli god i mellommenneskelige relasjoner. Leger skal jobbe med mennesker. Hjelper ikke å ha en sekser i matte for å være en god lege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde TS, i den tråden du snakket om, fått så gode karakterer hadde det ikke vært noe stress, men h*n skrev jo at det ikke var tilfelle, h*n hadde et snitt på under fem, og sorry, men det er faktisk ikke så veldig høyt.

Og nei, de østeuropeiske universitetene er IKKE ranket spesielt høyt. Skjønner ikke hvorfor dere til stadighet gnåler om det, det finnes jo ikke et fnugg av sannhet i det.

Er enig i at vi godt kunne hatt endrede opptakskrav i Norge (slik at eks. gym ikke hadde så mye å si), f.eks. gjennom opptaksprøve, eller at man søkte seg til et profesjonsstudie i medisin fra et årsstudium i medisin.

Er du skolelei i 3. klasse er det forøvrig ingen god ide å sette i gang med et seksårig studium. Man bør klare å holde motivasjonen oppe tre stakkarslige år på videregående, om noe, om man skal holde ut medisinstudiet.

Sier ikke heller at Norge har det beste medisinstudiet, men, og det er et viktig poeng, man lærer om norske forhold + man har mye praksis og pasientkontakt tidlig i studiet. Uansett er medisinstudiet i Norge ranket høyere enn samtlige universiteter som norske studenter går på i østeuropa.

Du er akkurat en av de typene jeg mener, som på død og liv skal forsvare hvor mye bedre det er å studere på jallauniversiteter fordi man ikke kommer inn i Norge (eller UK, USA, Danmark, Tyskland +++).

Anonym poster: 7917c9ed20d138cc29e43485f748d24c

Nå er det jo ikke det samme å gå allmennfag på videregående med uinspirerende fag og å studere det man interesserer seg for på universitetet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg skulle til sykehuset for å bli operert spurte jeg hvor legen var utdannet. Hun var utdannet lege fra Polen (etnisk norsk) og da nektet jeg og ba om en annen lege.

Godtar USA, Tyskland, Sverige og Storbritannia - men ikke Øst-Europa!

Anonymous poster hash: 6ba02...429

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg skulle til sykehuset for å bli operert spurte jeg hvor legen var utdannet. Hun var utdannet lege fra Polen (etnisk norsk) og da nektet jeg og ba om en annen lege.

Godtar USA, Tyskland, Sverige og Storbritannia - men ikke Øst-Europa!

Anonymous poster hash: 6ba02...429

Mener du østeuropeere er dummere enn andre??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar : )

Så det er altså ikke mer enn 60 stp hvert år?

Det er vel heller slik at hva som ligger i 60 studiepoeng, varierer noe helt sinnssykt fra studium til studium, og fra emne til emne! 60 studiepoeng på medisin, odontologi, siv.ing og lignende studier krever minst tre ganger så mye innsats som 60 studiepoeng i for eksempel sosiologi... (Jeg har prøvd begge deler!) I tillegg har jeg inntrykk av at det er mer tidkrevende å studere medisin/odontologi enn mange andre studier fordi det er mye praksis og enda mer obligatorisk oppmøte, samt at man etter hvert får ansvar for pasienter, prosedyrer og whatnot, som virker som en ekstra stressfaktor. Kjenner noen som går på tannlegestudiet her i Norge, som har klinikk fra før kl 8 til gjerne etter kl 16 opptil fem dager i uken, og masse å lese på i tillegg til det. Både på odontologi og medisin eksamineres man i (potensielt) alt man har lært gjennom hele studiet på henholdsvis det 5. eller 6. året, og det er nok også noe som ligger i bakhodet og øker studieinnsatsen...

Anbefaler å se litt på studiebarometeret.no, så ser du hvor stor forskjell det er på ulike studier. Mens studentene på bachelor i sosialantropologi ved UiB bruker i gjennomsnitt totalt 19,6 timer i uken på studiene, bruker tannlegestudentene ved UiT totalt 47,9 t/uke på studier! Medisin har også godt over 40 t/uke som gjennomsnitt, mens snittet blant alle studenter i Norge ligger litt under 35 t/uken.

1 studiepoeng i ett emne/studium tilsvarer ikke nødvendigvis 1 studiepoeng på et annet ;)

Anonymous poster hash: e14e1...587

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke medisinstudiet spesielt vanskelig. Primært naturvitenskaplige lesefag og mye praksis. Har man interesse for faget og er flink i naturfag og biologi, så vil man ikke ha noen problemer med å gjennomføre medisinutdanningen. Man må også ha innsikt i en rekke realfag (matematikk, fysikk og kjemi), men medisinutdanningen går ikke veldig i dybden i disse fagene.

Det er flott at mange tar utdannelsen i utlandet. Opptakskravene til medisinstudiet i Norge er skyhøye og fører til at studentmassen blir veldig homogen. Studier viserat sammenhengen mellom intelligens og gode karakterer er liten, og at det er først og fremst pliktdrevne og angstfulle elever som scorer godt karaktermessig (uavhengig av intelligens). Med andre ord: Hadde det ikke vært for utenlandsstudentene ville medisinerne bestått av en gjeng nervevrak og sosiale avvik.

http://forskning.no/barn-og-ungdom-psykologi-skole-og-utdanning/2013/02/skolen-belonner-nevrotiske-og-pliktdrevne-elever

Anonymous poster hash: c2467...76b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke medisinstudiet spesielt vanskelig. Primært naturvitenskaplige lesefag og mye praksis. Har man interesse for faget og er flink i naturfag og biologi, så vil man ikke ha noen problemer med å gjennomføre medisinutdanningen. Man må også ha innsikt i en rekke realfag (matematikk, fysikk og kjemi), men medisinutdanningen går ikke veldig i dybden i disse fagene.

Det er flott at mange tar utdannelsen i utlandet. Opptakskravene til medisinstudiet i Norge er skyhøye og fører til at studentmassen blir veldig homogen. Studier viserat sammenhengen mellom intelligens og gode karakterer er liten, og at det er først og fremst pliktdrevne og angstfulle elever som scorer godt karaktermessig (uavhengig av intelligens). Med andre ord: Hadde det ikke vært for utenlandsstudentene ville medisinerne bestått av en gjeng nervevrak og sosiale avvik.

http://forskning.no/barn-og-ungdom-psykologi-skole-og-utdanning/2013/02/skolen-belonner-nevrotiske-og-pliktdrevne-elever

Haha, artig å se noen sitere Big5 istedenfor MBTI.

Mannen er lege og utdannet i Norge. Han gikk ut med rundt 5,5 i snitt fra vgs og er både introvert, pliktdrevet og litt av en kontrollfrik. Jeg er er ekstravert og litt mer gung ho og happy go lucky og gikk ut med et snitt på bare 4,9. Irriterende nok er han den eneste jeg har vært sammen med som jeg faktisk tror er smartere enn meg. Stimulerende, men irriterende.

Anonymous poster hash: c2467...76b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir ikke en god lege pga toppnarakterer i skolen. En nerd som ikke har et annet liv enn skolebøkene lærer ikke å bli god i mellommenneskelige relasjoner. Leger skal jobbe med mennesker. Hjelper ikke å ha en sekser i matte for å være en god lege

Hvis du er anestesilege og skal regne ut hvor mye en pasient på 76 kilo må få for å få optimal sedasjon, så hjelper det å være god i matte.

Anonymous poster hash: c2467...76b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er anestesilege og skal regne ut hvor mye en pasient på 76 kilo må få for å få optimal sedasjon, så hjelper det å være god i matte.

Anonymous poster hash: c2467...76b

Det klarer man å regne ut uten sekser i vgs matte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner to blonde, vakre, norske damer som er veldig selvsikre som studerte medisin i Norge. Begge jobber som lege nå. Sikkert mange menn som hadde likt å få de som fastlege, hehe.

Anonymous poster hash: 9e922...f90

Oj! Er det sant? Er det virkelig sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du østeuropeere er dummere enn andre??

Ja. Det kan man se på de.

Anonymous poster hash: 6ba02...429

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg skulle til sykehuset for å bli operert spurte jeg hvor legen var utdannet. Hun var utdannet lege fra Polen (etnisk norsk) og da nektet jeg og ba om en annen lege.

Godtar USA, Tyskland, Sverige og Storbritannia - men ikke Øst-Europa!Anonymous poster hash: 6ba02...429

Huff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er ikke enig i at det så mange arrogante folk som studerer medisin.

Det er i hvert fall ikke noe verre på medisin enn andre studier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, du har et meget godt poeng!

skurrer litt hvis man ikke får gode nok karakterer på vgs en gang.. og da forventer at medisin studiene skal gå knirkefritt... hmm. Du SKAL være dyktig både teoretisk og praktisk hvis du skal klare deg godt.

Du skal virkelig kunne være god i jobben din på alle måter.. jeg gidder ikke å gå til en middels god lege når jeg kan gå til en god en! Disse pasientene som blir utsatt for dårlige eller middels gode leger syntes jeg oppriktig synd på..

er noen som trenger å tenke seg om 2 ganger ja..

lege er lege. hvordan vet du at det en middels god lege eller en kjempe god lege? Kjenner en som ikke hadde topp karakterer på vgs, og måtte ta privatist i enkelte fag etterpå fordi han ville komme inn på skolen i Norge . han klarte seg godt! Han fikk ikke en B i snitt men idag er han turnuslege og mange har mange fornøyde pasienter !

mange "gode" leger var flink gjennom hele skoletiden men som ikke tar seg godt nok tid til pasiente. mange leger som rett og slett gir F! Hvordan de var gjennom skoletiden har ingenting å si,. Jeg er fornøyd med min fastlege, men for all del, han kunne vært en av de "sløve" på skola i sin tid han og :) who knows ?

Anonymous poster hash: 2a2d6...66b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

greit at medisinstudiet er 60 x6 stp, men 60 stp er ikke 60 stp. Studiet er normert til 45t/uka, det er ikke alle andre normale studieår. I tillegg er det svært krevende å ha EN eksamen i året på 60 stp og 6 timer. Du kan få verdens minste detalj fra en forelesning i august på eksamen som 3-4 spm, så du må kunne hver enkelt detalj fra alle fagene du hadde hele året. Dessuten er må du ha 65% rett for å bestå, noe du ikke kan si om de som består med en D i andre fag på andre studieretninger.



Anonymous poster hash: 57452...49b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel heller slik at hva som ligger i 60 studiepoeng, varierer noe helt sinnssykt fra studium til studium, og fra emne til emne! 60 studiepoeng på medisin, odontologi, siv.ing og lignende studier krever minst tre ganger så mye innsats som 60 studiepoeng i for eksempel sosiologi... (Jeg har prøvd begge deler!) I tillegg har jeg inntrykk av at det er mer tidkrevende å studere medisin/odontologi enn mange andre studier fordi det er mye praksis og enda mer obligatorisk oppmøte, samt at man etter hvert får ansvar for pasienter, prosedyrer og whatnot, som virker som en ekstra stressfaktor. Kjenner noen som går på tannlegestudiet her i Norge, som har klinikk fra før kl 8 til gjerne etter kl 16 opptil fem dager i uken, og masse å lese på i tillegg til det. Både på odontologi og medisin eksamineres man i (potensielt) alt man har lært gjennom hele studiet på henholdsvis det 5. eller 6. året, og det er nok også noe som ligger i bakhodet og øker studieinnsatsen...

Anbefaler å se litt på studiebarometeret.no, så ser du hvor stor forskjell det er på ulike studier. Mens studentene på bachelor i sosialantropologi ved UiB bruker i gjennomsnitt totalt 19,6 timer i uken på studiene, bruker tannlegestudentene ved UiT totalt 47,9 t/uke på studier! Medisin har også godt over 40 t/uke som gjennomsnitt, mens snittet blant alle studenter i Norge ligger litt under 35 t/uken.

1 studiepoeng i ett emne/studium tilsvarer ikke nødvendigvis 1 studiepoeng på et annet ;)

Anonymous poster hash: e14e1...587

Ja, det er helt sykt hvor stor forskjell det er på studiepoeng på forskjellige universiteter. På NTNU er exphil 7,5 stp, mens de aller fleste andre steder er det 10 stp. Pensum er omtrent det samme. Og det er bare ett eksempel, omtrent alle emner på NTNU Gløshaugen er på 7,5 stp, selv mange av de har en arbeidsmengde som tilsvarer 10-15 stp.

Anonymous poster hash: e5786...1ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...