Gå til innhold

Hvorfor så mange arrogante folk som vil studere medisin?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Synes dette virker som en overforenkling av virkeligheten, betyr det at du bare får seksere at du automatisk blir en god lege?

Er ikke muligheten til å kommunisere, objektivitet osv. like viktige kvaliteter?

Det er jo ikke det som er poenget med tråden. Selvsagt spiller andre faktorer mye mer inn på om en vil bli en god lege eller ikke. Poenget er hvor arrogante mange norske medisinstudenter som studerer i Øst-Europa . Jeg har merket godt at mange hevder at medisinstudiet i Øst-Europa er så mye bedre enn medisinstudiet i Norge (selvsagt kun av de som studerer der), men alle vet at dersom de hadde hatt valget hadde de studert her i Norge. Jeg regner med at de sier dette kun på grunn av at de ønsker å hevde seg selv. Likevel er det irriterende, spesielt siden lite oppegående mennesker kjøper dette og igjen prøver å (feil)informere andre om at medisinstudiet i Øst-Europa er av mye bedre kvalitet enn i Norge, uten engang å ha innsikt i studiet her og i Øst-Europa.

Selv synes jeg ikke medisinstudiet i Øst-Europa er av bedre kvalitet enn i Norge. Heller ikke motsatt, selv om jeg synes at medisinstudiet i Norge retter seg litt mer mot en helhetlig kunnskap og ikke detaljkunnskap, det er mindre konkurransepreget, mer kommunikasjons- og klinisk rettet gjennom hele studiet og retter seg mer mot å jobbe som lege i Norge (det siste er innlysende). De aller fleste av norske medisinstudenter i Øst-Europa har likevel turnus og store deler av praksis på de siste årene på studiet her i Norge. Dvs. at så å si all praksis og klinisk erfaring får de i Norge, på lik linje med de som studerer i Norge. Av den grunn fatter jeg ikke hvorfor Øst-Europa skal være så mye bedre enn Norge. Det er ikke histologi- eller biokjemikunnskapen som spiller noen rolle ved endt studium.

Selv synes jeg forelesninger og alt obligatorisk opplegg er supert her jeg studerer (i Norge). Dersom de som studerer i Øst-Europa mener det er bedre der på grunn av at de evt. lærer mer (teori) eller har mer detaljkunnskap er jeg helt uenig.

Det er ikke meningen å ha en negativ holdning til alle som studerer i Øst-Europa. Jeg kjenner mange som gjør det, og de er ikke slik det beskrives her inne i tråden. Jeg tror ikke dette er normalen, men det er jo selvsagt de man legger mest merke til.

Anonymous poster hash: 9520d...5d8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest nilsson

Det er ikke sånn at hvis man har detaljkunnskap så har man ikke helhetlig kunnskap. Tvert imot.

Endret av nilsson
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dukker jo til stadighet opp tråder her som handler om folk som vil studere medisin. Som oftest så skriver de at de ikke har gode nok karakterer til å komme inn i Norge, og holder hardnakket fast på at medisinstudiet er BEDRE i Ungarn/Polen etc. Mange av de blir også ganske sure om man påpeker at det kommer til å bli vanskelig å få jobb etter endt utdannelse, for "universitetene i øst-Europa er myyye bedre enn i Norge! Dessuten er det mye bedre å studere i utlandet!"

Jeg lurer på, er det så mange mennesker som totalt mangler både selvinnsikt (klarer ikke få gode nok karakterer på vgs, men medisinstudiet, DET skal de klare uten no´ stress) og evne til å se at arbeidsmarkedet kommer til å bli helvete for leger om noen år. Og i tillegg så klikker disse menneskene i vinkel når man påpeker disse tingene. Jeg blir skremt av at sånne menensker, som mangler både selvinnsikt, evne til å tenke fremover og evne til å reflektere skal bli leger.

Anonym poster: 7917c9ed20d138cc29e43485f748d24c

Jeg har en venninne som studerte medisin i øst-Europa.Hun hadde ikke kommet inn her i Norge.

Fikk seg turnusplass her med en gang hun var ferdig med studiene og har i dag fullført en spesialistutdanning.Det er ikke bare karakterene fra videregående som avgjør om man blir god i et yrke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kravet for å komme inn på legestudiet i Norge tilsier vel at man må ha over 6 i samtlige fag fra videregående (noe som selvsagt ikke er mulig). Det er et populært studie og dermed er kravene skyhøye. Det samme gjelder andre studieretninger her til lands.

Er det dermed slik at for å bli en god lege, så må man ha 6 i alle fag fra videregående? Er det reellt å tro at det KUN er karakterene var videregående som er avgjørende for hvor mye de neste 5 årene på universitetet vil være?



Anonymous poster hash: e9417...4f2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nilsson

Jeg har en venninne som studerte medisin i øst-Europa.Hun hadde ikke kommet inn her i Norge.

Fikk seg turnusplass her med en gang hun var ferdig med studiene og har i dag fullført en spesialistutdanning.Det er ikke bare karakterene fra videregående som avgjør om man blir god i et yrke.

I dag er både utenlandske og innenlandske medisinstudenter garantert turnusplass i Norge. Spesialistutdanning kan hvem som helst ta. Ingen prestasjon med andre ord.

Endret av nilsson
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er både utenlandske og innenlandske medisinstudenter garantert turnusplass i Norge. Spesialistutdanning kan hvem som helst ta. Ingen prestasjon med andre ord.

Nei, nå er det søknadsbasert turnus, så man får ikke nødvendigvis turnusstilling etter studiene. Men denne venninnen fra Øst-Europa, derimot, hun deltok i det store turnuslotteriet, hvor alle var garantert å få turnusplass. Ellers enig; "ingen prestasjon med andre ord" - bortsett fra at det faktisk er noen utenlandsstudenter som har blitt stoppet i løpet av turnustjenesten de siste årene pga elendige kunnskaper/ferdigheter...

Anonymous poster hash: e14e1...587

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag er både utenlandske og innenlandske medisinstudenter garantert turnusplass i Norge. Spesialistutdanning kan hvem som helst ta. Ingen prestasjon med andre ord.

Totalt feil. I dag er ingen garantert turnusplass i Norge.

Anonymous poster hash: 9520d...5d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er både utenlandske og innenlandske medisinstudenter garantert turnusplass i Norge. Spesialistutdanning kan hvem som helst ta. Ingen prestasjon med andre ord.

Spesialistutdanning må jo man uansett ha for å jobbe som lege. Det er noe som de fleste utdannede leger har. Det vil ikke si at det ikke er en prestasjon.

Anonymous poster hash: 9520d...5d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lege/sykepleiertypen det, arrogant og kynisk

Anonymous poster hash: 83572...2e6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ingenting om utdanning i Polen, men jeg har selv studert i Norge, Storbritannia, USA og Australia. De tre sistnevnte er av mye høyere kvalitet og har bedre og mer engasjerte lærere. Nå har jeg riktignok ikke studert medisin, men det er faktisk ofte at utdannelse i utland er bedre enn i Norge. Det blir også ofte sett på som veldig positivt å ha opphold seg lenge i utlandet. Jeg hadde null problem med å få meg jobb i Norge og kunne nærmest sett velge og vrake.



Anonymous poster hash: cf08e...eba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nilsson

Det er lege/sykepleiertypen det, arrogant og kynisk

Anonymous poster hash: 83572...2e6 Eh

Ehh, sykepleiertypen...? Dette er først og fremst et fenomen blant medisinutdannende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh, sykepleiertypen...? Dette er først og fremst et fenomen blant medisinutdannende.

Nei. Det finnes ekstremt mange arrogante sykepleiere også. Blant medisinstudenter er de som også er utdannede sykepleier de som gjerne er arrogante.

Anonymous poster hash: 9520d...5d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er lege/sykepleiertypen det, arrogant og kynisk

Anonymous poster hash: 83572...2e6

Dette er den fordømmende typen det. De aller fleste leger er absolutt ikke arrogante eller kyniske.

Anonymous poster hash: 9520d...5d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest incognita

Nå har jeg riktig nok studert i Norge, men jeg vil likevel påpeke at medisinstudiet i øst-europa ikke er noe "lettere" enn det er her til lands. Forskjellen er at det er enklere å komme inn der nede, noe som fører til at en stor prosentandel faller av allerede 1. og 2. året. Du må i større grad være selvgående der i forhold til på studiet i Norge. Statistisk er det flere som fullfører etter påbegynt studie her hjemme, men studentene i Ungarn og Tsjekkia har det ikke noe lettere enn hva vi har hatt og har det på medisin her.

De legene jeg har møtt og jobbet med som har studert utenlands har vært minst like flinke som de jeg kjenner som har gått medisin her.

En stor del av det å være lege er å snakke med mennesker i en sårbar situasjon. Være ydmyk og lyttende, og å møte mennesker der de er og yte hjelp og støtte i den grad det er mulig. Det sier seg selv at hva du fikk i religion på vgs ikke er særlig relevant.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest incognita

I dag er både utenlandske og innenlandske medisinstudenter garantert turnusplass i Norge. Spesialistutdanning kan hvem som helst ta. Ingen prestasjon med andre ord.

Turnusleger er "vanlige jobbsøkere" i dag. Ordningen med trekning og garantert plass utgikk i 2013.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg trodde først at denne tråden lå under generaliseringer. Kan ikke si at jeg personlig blir fornærmet, men jeg håper ikke at denne synsingen danner bakgrunnen til holdningene dere møter folk med.

Ja, det er noen pappa-er-lege-og-betaler-studenter i utlandet, det er noen "nervevrak og sosiale avvik" blant dem som studerer i Norge, og ja - noen leger er arrogante. Jeg kjenner noen i alle kategoriene, men jeg kjenner mange, mange ganger flere trivelige, oppegående og ålreite medisinstudenter og leger.

Vi er faktisk en helt vanlig gjeng med helt vanlige mennesker.

"vanlige mennesker?" Ja, det er det du tror nå.

Etterhvert kommer du til å innse at folk kommer til å slutte å se på deg som et vanlig menneske når du studerer medisin/er lege. De kommer til å vurdere alt du gjør og knytte det du gjør opp mot utdanningen din og jobben din.

Gratulerer med valget!

Anonymous poster hash: d7208...948

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at det er vanskelig å komme inn på medisinstudiet i Norge er vel at det blir sett på som et statusyrke, og dermed får mange flinke søkere, som igjen gir høyt snitt.

Mange som ikke har gode nok karakterer til å komme inn på medisinstudiet kunne blitt glimrende leger. Høy lønn og status er viktig for å få de flinkeste folkene til å velge å begi seg ut på et så langt studie. Det er mye som skal læres og det er derfor studiet er så langt, men det er ikke krevende som folk har inntrykk av, og dette har jeg fra folk som har gått studiet selv. Mye pensum, men ikke vanskelig pensum. Det finnes mange andre studier innenfor realfag som er mye tyngre og vanskeligere å lære.

Mener alle andre at det er et så vanskelig studie?

Anonymous poster hash: b8c83...248



Anonymous poster hash: b8c83...248
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest incognita

Grunnen til at det er vanskelig å komme inn på medisinstudiet i Norge er vel at det blir sett på som et statusyrke, og dermed får mange flinke søkere, som igjen gir høyt snitt.

Mange som ikke har gode nok karakterer til å komme inn på medisinstudiet kunne blitt glimrende leger. Høy lønn og status er viktig for å få de flinkeste folkene til å velge å begi seg ut på et så langt studie. Det er mye som skal læres og det er derfor studiet er så langt, men det er ikke krevende som folk har inntrykk av, og dette har jeg fra folk som har gått studiet selv. Mye pensum, men ikke vanskelig pensum. Det finnes mange andre studier innenfor realfag som er mye tyngre og vanskeligere å lære.

Mener alle andre at det er et så vanskelig studie?

Anonymous poster hash: b8c83...248

Anonymous poster hash: b8c83...248

Jeg deler din oppfatning. Misforstå meg rett, men jeg ble faktisk overrasket over hvor "lett" studiet var. Det som er tungt ved det er mengden pensum en må gjennom, selvdisiplin og å holde motivasjonen oppe. Utenom det synes jeg ikke det var spesielt vanskelig, faglig sett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"vanlige mennesker?" Ja, det er det du tror nå.

Etterhvert kommer du til å innse at folk kommer til å slutte å se på deg som et vanlig menneske når du studerer medisin/er lege. De kommer til å vurdere alt du gjør og knytte det du gjør opp mot utdanningen din og jobben din.

Gratulerer med valget!

Anonymous poster hash: d7208...948

Hva har det folk tror om oss å gjøre med hvem vi er? Det er to HELT separate ting.

Jeg tror at alle piloter er høye, kjekke skjørtejegere, det betyr ikke at det er sant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...