Gå til innhold

Hvorfor så mange arrogante folk som vil studere medisin?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det dukker jo til stadighet opp tråder her som handler om folk som vil studere medisin. Som oftest så skriver de at de ikke har gode nok karakterer til å komme inn i Norge, og holder hardnakket fast på at medisinstudiet er BEDRE i Ungarn/Polen etc. Mange av de blir også ganske sure om man påpeker at det kommer til å bli vanskelig å få jobb etter endt utdannelse, for "universitetene i øst-Europa er myyye bedre enn i Norge! Dessuten er det mye bedre å studere i utlandet!"

Jeg lurer på, er det så mange mennesker som totalt mangler både selvinnsikt (klarer ikke få gode nok karakterer på vgs, men medisinstudiet, DET skal de klare uten no´ stress) og evne til å se at arbeidsmarkedet kommer til å bli helvete for leger om noen år. Og i tillegg så klikker disse menneskene i vinkel når man påpeker disse tingene. Jeg blir skremt av at sånne menensker, som mangler både selvinnsikt, evne til å tenke fremover og evne til å reflektere skal bli leger.

Jo, og på toppen av det hele er det også mange av disse som forklarer at de er så dårlige i realfag (!!), DERFOR kommer de ikke inn i Norge. Eller de "er ikke så flinke teoretisk" og klarer derfor ikke inngangskravet (gode nok karakterer).

HALLO! Jorden kaller! Det går bare ikke! Finn på noe annet, vær så snill, både for deres egne og fremtidige pasienters skyld!

Anonym poster: 7917c9ed20d138cc29e43485f748d24c

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det dukker jo til stadighet opp tråder her som handler om folk som vil studere medisin. Som oftest så skriver de at de ikke har gode nok karakterer til å komme inn i Norge, og holder hardnakket fast på at medisinstudiet er BEDRE i Ungarn/Polen etc. Mange av de blir også ganske sure om man påpeker at det kommer til å bli vanskelig å få jobb etter endt utdannelse, for "universitetene i øst-Europa er myyye bedre enn i Norge! Dessuten er det mye bedre å studere i utlandet!"

Jeg lurer på, er det så mange mennesker som totalt mangler både selvinnsikt (klarer ikke få gode nok karakterer på vgs, men medisinstudiet, DET skal de klare uten no´ stress) og evne til å se at arbeidsmarkedet kommer til å bli helvete for leger om noen år. Og i tillegg så klikker disse menneskene i vinkel når man påpeker disse tingene. Jeg blir skremt av at sånne menensker, som mangler både selvinnsikt, evne til å tenke fremover og evne til å reflektere skal bli leger.

Jo, og på toppen av det hele er det også mange av disse som forklarer at de er så dårlige i realfag (!!), DERFOR kommer de ikke inn i Norge. Eller de "er ikke så flinke teoretisk" og klarer derfor ikke inngangskravet (gode nok karakterer).

HALLO! Jorden kaller! Det går bare ikke! Finn på noe annet, vær så snill, både for deres egne og fremtidige pasienters skyld!

Anonym poster: 7917c9ed20d138cc29e43485f748d24c

hehe, du har et meget godt poeng!

skurrer litt hvis man ikke får gode nok karakterer på vgs en gang.. og da forventer at medisin studiene skal gå knirkefritt... hmm. Du SKAL være dyktig både teoretisk og praktisk hvis du skal klare deg godt.

Du skal virkelig kunne være god i jobben din på alle måter.. jeg gidder ikke å gå til en middels god lege når jeg kan gå til en god en! Disse pasientene som blir utsatt for dårlige eller middels gode leger syntes jeg oppriktig synd på..

er noen som trenger å tenke seg om 2 ganger ja..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette virker som en overforenkling av virkeligheten, betyr det at du bare får seksere at du automatisk blir en god lege?

Er ikke muligheten til å kommunisere, objektivitet osv. like viktige kvaliteter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

arroganse går ofte i arv tror jeg, har møtt mange arrogante leger med arrogante avkom som skal studere medisin, det er jo ikke for å hjelpe folk de gjør det, men pga lønn og prestisje.

Anonym poster: e307aec9ee5edfa56955f19a985dafca

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dukker jo til stadighet opp tråder her som handler om folk som vil studere medisin. Som oftest så skriver de at de ikke har gode nok karakterer til å komme inn i Norge, og holder hardnakket fast på at medisinstudiet er BEDRE i Ungarn/Polen etc. Mange av de blir også ganske sure om man påpeker at det kommer til å bli vanskelig å få jobb etter endt utdannelse, for "universitetene i øst-Europa er myyye bedre enn i Norge! Dessuten er det mye bedre å studere i utlandet!"

Jeg lurer på, er det så mange mennesker som totalt mangler både selvinnsikt (klarer ikke få gode nok karakterer på vgs, men medisinstudiet, DET skal de klare uten no´ stress) og evne til å se at arbeidsmarkedet kommer til å bli helvete for leger om noen år. Og i tillegg så klikker disse menneskene i vinkel når man påpeker disse tingene. Jeg blir skremt av at sånne menensker, som mangler både selvinnsikt, evne til å tenke fremover og evne til å reflektere skal bli leger.

Jo, og på toppen av det hele er det også mange av disse som forklarer at de er så dårlige i realfag (!!), DERFOR kommer de ikke inn i Norge. Eller de "er ikke så flinke teoretisk" og klarer derfor ikke inngangskravet (gode nok karakterer).

HALLO! Jorden kaller! Det går bare ikke! Finn på noe annet, vær så snill, både for deres egne og fremtidige pasienters skyld!

Anonym poster: 7917c9ed20d138cc29e43485f748d24c

Ignoranse kaller jeg dette innlegget!!

Jorden kaller til deg...

(den, hvertfall ene, tråden du sikter til var en person som fikk 5 i teoretiske fag og 6 i praksisfag, uten å jobbe noe spesiellt mye med studiene... Det er da ikke uvanlig å være skolelei i 3. klasse uten at det betyr at man vil bli en dårlig lege!)

Og hvorfor tror alle at Norge har så forbanna godt medisinstudie? Det er da flere østeuropeiske land som er i absolutt verdenstoppen når det kommer til helsefag og medisin! Blant annet Tsjekkia..

Og tenk bare hvor mange potensielt ekstremt dyktige leger Norge går glipp av fordi de ikke har toppkarakterer i gym og nynorsk!

Synes dette virker som en overforenkling av virkeligheten, betyr det at du bare får seksere at du automatisk blir en god lege?

Er ikke muligheten til å kommunisere, objektivitet osv. like viktige kvaliteter?

Ikke sant!

I en god del andre land så har de opptak på bakgrunn av de fag som er relevante for og de fag som er viktige for å bli dyktig innenfor det studie man søker på! Da vil man få de som er best egnet for akkurat det yrket og som brenner for akkurat den retningen!

Ærlig talt så driter jeg i om legen min har greie på det politiske systemet i USA og UK!

Nei, jeg studerer ikke, har aldri gjort og kommer aldri til å studere medisin i Norge eller andre land!

TS, det er du som fremstår som fryktelig arrogant her!<br /><br /> Anonym poster: 15589eda65d68d311b0d767c1e067cd1

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ignoranse kaller jeg dette innlegget!!

Jorden kaller til deg...

(den, hvertfall ene, tråden du sikter til var en person som fikk 5 i teoretiske fag og 6 i praksisfag, uten å jobbe noe spesiellt mye med studiene... Det er da ikke uvanlig å være skolelei i 3. klasse uten at det betyr at man vil bli en dårlig lege!)

Og hvorfor tror alle at Norge har så forbanna godt medisinstudie? Det er da flere østeuropeiske land som er i absolutt verdenstoppen når det kommer til helsefag og medisin! Blant annet Tsjekkia..

Og tenk bare hvor mange potensielt ekstremt dyktige leger Norge går glipp av fordi de ikke har toppkarakterer i gym og nynorsk!

Ikke sant!

I en god del andre land så har de opptak på bakgrunn av de fag som er relevante for og de fag som er viktige for å bli dyktig innenfor det studie man søker på! Da vil man få de som er best egnet for akkurat det yrket og som brenner for akkurat den retningen!

Ærlig talt så driter jeg i om legen min har greie på det politiske systemet i USA og UK!

Nei, jeg studerer ikke, har aldri gjort og kommer aldri til å studere medisin i Norge eller andre land!

TS, det er du som fremstår som fryktelig arrogant her!<br /><br /> Anonym poster: 15589eda65d68d311b0d767c1e067cd1

Hadde TS, i den tråden du snakket om, fått så gode karakterer hadde det ikke vært noe stress, men h*n skrev jo at det ikke var tilfelle, h*n hadde et snitt på under fem, og sorry, men det er faktisk ikke så veldig høyt.

Og nei, de østeuropeiske universitetene er IKKE ranket spesielt høyt. Skjønner ikke hvorfor dere til stadighet gnåler om det, det finnes jo ikke et fnugg av sannhet i det.

Er enig i at vi godt kunne hatt endrede opptakskrav i Norge (slik at eks. gym ikke hadde så mye å si), f.eks. gjennom opptaksprøve, eller at man søkte seg til et profesjonsstudie i medisin fra et årsstudium i medisin.

Er du skolelei i 3. klasse er det forøvrig ingen god ide å sette i gang med et seksårig studium. Man bør klare å holde motivasjonen oppe tre stakkarslige år på videregående, om noe, om man skal holde ut medisinstudiet.

Sier ikke heller at Norge har det beste medisinstudiet, men, og det er et viktig poeng, man lærer om norske forhold + man har mye praksis og pasientkontakt tidlig i studiet. Uansett er medisinstudiet i Norge ranket høyere enn samtlige universiteter som norske studenter går på i østeuropa.

Du er akkurat en av de typene jeg mener, som på død og liv skal forsvare hvor mye bedre det er å studere på jallauniversiteter fordi man ikke kommer inn i Norge (eller UK, USA, Danmark, Tyskland +++).

Anonym poster: 7917c9ed20d138cc29e43485f748d24c

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja dessverre, og det er enda flere arrogante personer som er i gang med medisinstudiet..det kan jeg underskrive. Er nærmest en egen rase som blir leger...ikke riktig alle da:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tenker meg om... Min fastlege er kanskje den mest arrogante personen jeg vet om. I sommerferien hadde han en legevikar. Han var likeså. Arrogant og høy på pæra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du stadig opplever at medisinstudenter ofte må forsvare seg når du snakker med dem om studiene deres; har du noen gang lurt på om det kanskje er noe du sier eller gjør som får dem til å opptre slik?

Hint: "Og i tillegg så klikker disse menneskene i vinkel når man påpeker disse tingene."

Anonym poster: 88359bc3e5f58a8edda65f50e926cd7b

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du stadig opplever at medisinstudenter ofte må forsvare seg når du snakker med dem om studiene deres; har du noen gang lurt på om det kanskje er noe du sier eller gjør som får dem til å opptre slik?

Hint: "Og i tillegg så klikker disse menneskene i vinkel når man påpeker disse tingene."

Anonym poster: 88359bc3e5f58a8edda65f50e926cd7b

Hehe. Sjelden jeg snakker med medisinstudenter iRL. Kjenner et par som er i Polen (eller var det Tsjekkia?) og sier selvfølgelig ikke dette til dem, for å ikke såre.

Jeg tenkte mest på disse trådene på KG som blir så utrolig polariserte, og lurer på hvorfor disse medisinstudentene så ufattelig steilt holder fast på hvor fantastisk det er nedi østeuropa. Vil de ikke se sannheten? Har de blitt hjernevasket av Bjørknes/Sonans til å søke (som tjener bra med penger på søknadsprosedyren), HVA ER GREIA? Hvorfor vil de ikke ta til seg NOE som helst av fornuftige innspill? Skjønner det ikke.

Anonym poster: 7917c9ed20d138cc29e43485f748d24c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de trådene det er snakk om (med mindre det har skjedd mer det siste døgnet) synes jeg faktisk ikke TS har oppført seg arrogant - det er andre brukere som var svart utrolig arrogant og tåpelig. Jeg blir flau på deres vegne, og den der arrogansen er det jammen meg noen andre som bør kjenne seg i! Kaste stein i glasshus og den type ting er ikke lurt... ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil de ikke se sannheten? Har de blitt hjernevasket av Bjørknes/Sonans til å søke (som tjener bra med penger på søknadsprosedyren), HVA ER GREIA? Hvorfor vil de ikke ta til seg NOE som helst av fornuftige innspill? Skjønner det ikke.

Anonym poster: 7917c9ed20d138cc29e43485f748d24c

Dette handler nok ikke om arroganse, men om at man svært, svært, svært gjerne ønsker å studere medisin, og i tillegg ønsker å studere medisin ute. Da forsvarer man gjerne valget sitt med nebb og klør, og når andre da ikke klarer å argumentere saklig og riktig har de jo ingen grunn til å tro på det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke lest trådene ts refererer til, men slik folkene som drømmer om å studere medisin blir fremstilt, så vil jeg si at de er naive heller enn arrogante.

De har sikkert blitt foret med noe propaganda om hvor lurt det er å dra til Polen i stedet for å bli i Norge, forbedre fagene og komme inn her, og svelget dette rått. Ikke et bra utgangspunkt for å bli lege.

Derimot skjønner jeg ikke greia med at realfag skal være så himla viktig for å bli lege. En allmennpraktiker sitter på et kontor og hører på hva som feiler folk, for deretter å skrive sykemelding, resepter og henvisninger. Det viktigste i en slik jobb må da være å sammenstille informasjon på en god måte, og trekke riktige konklusjoner ut fra det. Så sånn sett er det kanskje greit at legen er god på det amerikanske valgsystemet (jfr noe en annen her svarte). Ikke at du direkte trenger å kunne noe om andre politiske systemer for å bli lege, men på en eller annen måte må du jo lære deg å reflektere og være kritisk.

Anonym poster: 34ae7838819a9d3a3585ced7848a42e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg ikke lest trådene ts refererer til, men slik folkene som drømmer om å studere medisin blir fremstilt, så vil jeg si at de er naive heller enn arrogante.

De har sikkert blitt foret med noe propaganda om hvor lurt det er å dra til Polen i stedet for å bli i Norge, forbedre fagene og komme inn her, og svelget dette rått. Ikke et bra utgangspunkt for å bli lege.

Derimot skjønner jeg ikke greia med at realfag skal være så himla viktig for å bli lege. En allmennpraktiker sitter på et kontor og hører på hva som feiler folk, for deretter å skrive sykemelding, resepter og henvisninger. Det viktigste i en slik jobb må da være å sammenstille informasjon på en god måte, og trekke riktige konklusjoner ut fra det. Så sånn sett er det kanskje greit at legen er god på det amerikanske valgsystemet (jfr noe en annen her svarte). Ikke at du direkte trenger å kunne noe om andre politiske systemer for å bli lege, men på en eller annen måte må du jo lære deg å reflektere og være kritisk.

Anonym poster: 34ae7838819a9d3a3585ced7848a42e0

Hvilket yrke har du valgt?

Realfag er veldig viktig!

Det er viktig å forstå hva som skjer i kroppen, hvorfor det skjer, kjemiske reaksjoner, hvordan reaksjoner skjer, hvordan stoffer transporteses rund om, fra blodet til organer og celler og motsatt, hvorfor de skjer, hvordan maskineriet kroppen fungerer, kjemisk og biologisk helt ned på cellenivå, osmose, diffusjon osv osv, ja rett og slett hvordan kroppen opprettholder et stabilt indre miljø og hvorfor det eventuelle ikke gjør det ... Veldig viktig! Det er fryktelig mye biologi og kjemi!

Matte er selvfølgelig også veldig viktig, og forståelsen av hva man regner på. Det er legen som beregner hvor mye medisiner man skal ha, hvilken konsentrasjon, osv...

Det er ikke vanskelighetsgraden på studiet som bestemmer hvor vanskelig eller lett det er å komme inn og hvor gode karakterer man trenger, men hvor mange som kniver om de plassene som eksisterer... Hadde det vært 500 flere studieplasser hadde det også blitt lettere å komme inn ;)<br /><br /> Anonym poster: 15589eda65d68d311b0d767c1e067cd1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.....fordi legeyrket er høyt lønnet og gir status og prestisje, dette er faktorer som tiltrekker bestemte mennesketyper, tro du meg. Har ikke tall på hvor mange medisinstudenter jeg har gått sammen med hvor lønn og status er noe de er meget opptatt av. Mange har jo også bevegd seg bort fra andre yrker pga for dårlig lønn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer sikkert veldig an på hvor man studerer, men det jeg opplevde i Polen sjokkerte meg. Studenter som ikke hadde annen grunn for å studere medisin enn at pappa er lege. Lærere som ikke brydde seg om faget, og i hvert fall ikke om å lære bort noe. Lærere som oppfordret til juks i andre fag enn sitt eget. Studenter som jukset seg gjennom fag etter fag. Fag som ble gjennomgått på en slik måte at studentene glemte det meste av det de hadde lært til de trengte faget igjen, noen år etter. Jeg lurer på hva folk sitter igjen med av kunnskap etter 6 år?

Men det praktiske sies å være bedre der. At man får brukt mer tid med kadavre og så pasienter enn det man får i Norge. Om det stemmer aner jeg ikke.

Anonym poster: 511e0132f2f5f24869bfbfca24531b9f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Derfor jeg ikke sier til noen in real life at jeg vil inn på medisin... For det høres så jævlig arrogant ut, og man får så mye pes. Ikke minst fra med. studenter, man skal liksom komme inn på "den rette måten" (alt etter hvordan de kom inn selv). Og TS i denne ene tråden (den eneste jeg vet om som er opprettet nylig), vil jo til Irland, ikke østeuropeiske land.

Dessuten trenger man ikke ha dårlige karakterer for å ikke komme inn i Norge. Om man har 12 femmere, 9 seksere og 1 toer, blir det i underkant av 5,3. Det er ikke nok for å komme inn, men vil du si det er dårlige karakterer?

Jeg er dårligere i praksis enn i teori, bør jeg da la være å bli lege? For man må tydeligvis være like god i alt, og være supermenneske for å "få lov" av dere her inne.

Edit: Medisinstudiet er heller ikke så veldig vanskelig, sammenliknet med mye annet. Men det er et stort pensum, mye som må huskes, og store konsekvenser dersom du gjør feil i arbeidslivet. Hva med ingeniører da? De kan drepe mange flere mennesker enn en lege kan, om de gjør feil.

Endret av amonyn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor jeg ikke sier til noen in real life at jeg vil inn på medisin... For det høres så jævlig arrogant ut, og man får så mye pes. Ikke minst fra med. studenter, man skal liksom komme inn på "den rette måten" (alt etter hvordan de kom inn selv). Og TS i denne ene tråden (den eneste jeg vet om som er opprettet nylig), vil jo til Irland, ikke østeuropeiske land.

Dessuten trenger man ikke ha dårlige karakterer for å ikke komme inn i Norge. Om man har 12 femmere, 9 seksere og 1 toer, blir det i underkant av 5,3. Det er ikke nok for å komme inn, men vil du si det er dårlige karakterer?

Jeg er dårligere i praksis enn i teori, bør jeg da la være å bli lege? For man må tydeligvis være like god i alt, og være supermenneske for å "få lov" av dere her inne.

Edit: Medisinstudiet er heller ikke så veldig vanskelig, sammenliknet med mye annet. Men det er et stort pensum, mye som må huskes, og store konsekvenser dersom du gjør feil i arbeidslivet. Hva med ingeniører da? De kan drepe mange flere mennesker enn en lege kan, om de gjør feil.

Nei det er ikke dårlige karakterer, men du må legge til reapoengene, regner med du har dekket opptakstravet til med, dvs kj1+2, f1 og r1, dvs 2 reapoeng (dessuten, har du primærvitnemål har du i tillegg enda et realfag ettersom du må ha full fordypning, da kan du plusse på ett til (for f2 eller r2)). Da blir det plutselig 56 konkurransepoeng i primærvitnemål. På NTNU i år var grensen 59, UiB 56,8, UiO 56,9 (vår) og 58,7 (høst), UiT 56.

Og jeg mener at alle som kommer inn i Norge, UK, USA, ellers i Skandinavia, Tyskland o.l. er dyktige mennesker som "fortjener" plassen sin, og kan bli dyktige leger. Fordi de da har konkurrert om plasser utfra DYKTIGHET (dvs gode karakterer/intervju/div annet).

De jeg er skeptisk til, er de som ikke fikser realfag, og heller ikke får gode nok andre karakterer, men som på død og liv skal bli leger og studere på et jallauniversiteter i østeuropa. For der er det slik at kan du betale, og bestå en simpel multiple choice prøve, så er du inne.

Anonym poster: 7917c9ed20d138cc29e43485f748d24c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest nilsson

Nå er ikke medisinstudiet spesielt vanskelig. Primært naturvitenskaplige lesefag og mye praksis. Har man interesse for faget og er flink i naturfag og biologi, så vil man ikke ha noen problemer med å gjennomføre medisinutdanningen. Man må også ha innsikt i en rekke realfag (matematikk, fysikk og kjemi), men medisinutdanningen går ikke veldig i dybden i disse fagene.

Det er flott at mange tar utdannelsen i utlandet. Opptakskravene til medisinstudiet i Norge er skyhøye og fører til at studentmassen blir veldig homogen. Studier viserat sammenhengen mellom intelligens og gode karakterer er liten, og at det er først og fremst pliktdrevne og angstfulle elever som scorer godt karaktermessig (uavhengig av intelligens). Med andre ord: Hadde det ikke vært for utenlandsstudentene ville medisinerne bestått av en gjeng nervevrak og sosiale avvik.

http://forskning.no/barn-og-ungdom-psykologi-skole-og-utdanning/2013/02/skolen-belonner-nevrotiske-og-pliktdrevne-elever

Endret av nilsson
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde først at denne tråden lå under generaliseringer. Kan ikke si at jeg personlig blir fornærmet, men jeg håper ikke at denne synsingen danner bakgrunnen til holdningene dere møter folk med.

Ja, det er noen pappa-er-lege-og-betaler-studenter i utlandet, det er noen "nervevrak og sosiale avvik" blant dem som studerer i Norge, og ja - noen leger er arrogante. Jeg kjenner noen i alle kategoriene, men jeg kjenner mange, mange ganger flere trivelige, oppegående og ålreite medisinstudenter og leger.

Vi er faktisk en helt vanlig gjeng med helt vanlige mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...