Gå til innhold

En tvillingmammas bekjennelser


Kahlan Amnell

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle skrive litt om hverdagen med tvillinger slik at jeg kanskje klarer å huske noe fra denne perioden! :ler: Hukommelsen er det så som så med for tiden kan du si ...

For de som eventuelt måtte forville seg inn her kan jeg jo begynne med å introdusere meg selv og tvillingene.

Jeg er i begynnelsen av 30-årene og bosatt en plass i England med min engelske samboer og våre toeggede tvillingjenter som jeg kaller P og A.

De ble født til termin, og P var 2800g og 51cm mens A var 2920g og 52cm.

Det var ikke så mye, men det er en start ihvertfall! Er veldig trøtt og sitter her med begge jentene på fanget så det er ikke så lett å skrive så mye. Men det kommer etterhvert!

Kan jo skrive litt om svangerskap og fødsel kanskje.

De ble unnfanget 8 oktober i fjor, og det vet jeg selv om de ikke var planlagt. Trodde det var trygt, men den gang ei ... Men selv om jeg ikke engang hadde bestemt meg for hvorvidt jeg ville ha barn eller ei tok det oss ikke lange tiden å bestemme oss for å beholde. :)

Så i uke 8 begynte jeg plutselig å fossblø så da bar det til sykehuset for ultralyd. Alt stod heldigvis bra til, og det var også da vi fikk beskjeden om at vi ventet double trouble! Det var litt av et sjokk da det ikke er tvillinger i min familie, og bare ett par i min samboers familie. Men aller mest ble vi veldig glade. Det gjorde liksom det hele enda mer spesielt.

Resten av svangerskapet gikk veldig greit bortsett fra noen måneder med kvalme og oppkast. Magen ble aldri spesielt stor, og selv ikke helt på slutten var det noen som gjettet at jeg ventet tvillinger.

Da jeg var 36 uker på vei ville legen planlegge i igangsettelse i uke 38, noe som visstnok er rutine her i England, men det sa jeg nei til. Legen var faktisk enig i at det er bedre om fødselen starter naturlig, og jeg fikk lov til å vente til termin.

De siste ukene var nokså slitsomme. Sov dårlig og fikk en del vann i beina noe som var ganske ubehagelig. Gikk opp ca 4kg de siste to ukene!

Da jeg var 39 uker på vei begynte jeg å bli litt utålmodig, men det var mest fordi jeg visste jo at de kom til å komme snart, men jeg visste jo ikke når. Begge tvillingene var i hodeleie så jeg håpet og trodde at fødselen skulle gå greit.

Så kom endelig dagen! Våknet kl 05:00 en fredagsmorgen av at jeg hadde ganskr vondt nederst i magen og korsrygggen. To timer senere hadde det utviklet seg til rier trodde jeg, men jeg var litt usikker for de var veldig uregelmessige. Det kunne gå alt fra 3 min til 20 min imellom, og sånn fortsatte det resten av dagen.

Utover kvelden begynte det å bli veldig vondt, men fortsatt uregelmessig. Samboeren ringte til fødeavdelingen og fikk beskjed om at vi burde vente så lenge som mulig med å komme inn. Ikke så lenge etter mente jeg det var på tide å dra så da tok vi en drosje.

Kom til sykehuset 23:30 og ble plassert på en fødestue.

Etterhvert kom det en lege og prøvde å overtale meg til å få epidural da hun var redd det kunne bli vanskelig å få tvilling 2 ut, men jeg klarte til slutt å si nei takk til det innimellom riene! Nøyde meg med litt lystgass som hjalp meg til å slappe av imellom riene.

Jeg husker ikke helt når vannet gikk, men jeg tror det var rett etter at pressriene startet ... Da begynte det å bli litt folksomt på fødestua ja! Det var vel en 7-8 stk. der i tillegg til meg og samboeren. Jeg hadde mer enn nok å konsentrere meg om så jeg brydde meg ikke så mye. :ler:

Så etter nesten en time med pressrier kom lille P til verden kl. 04:55! Hun veide 2800g, var 51cm lang, og var frisk og rask. Jeg fikk drypp for at ikke riene skulle stoppe, og så fikk jeg endelig holde henne.:D Etter en liten kosestund måtte jeg gi henne fra meg fordi riene startet igjen, og kl. 05:10 kom lille A til verden! Hun var litt større enn søsteren med sine 2920g og 52cm, og også frisk og rask. :D

Vi så med en gang at de er toeeggede da P hadde masse mørkt hår og A masse lyst hår. I tillegg så har de veldig forskjellige ansiktstrekk og hodeform.

Så begynte morroa ... Til tross for dryppet hadde jeg vel bare et par pressrier etter at A ble født, og morkakene vil slett ikke komme ut samme hvor mye legen og diverse jordmødre halte og dro. Så da bar det inn på operasjonsstua der jeg fikk spinalbedøvelse. Morkakene kom heldigvis ut til slutt uten for mye blodtap så det var en trøtt, men glad nybakt mamma som endelig fikk slappe av sammen med mann og tvillinger. :)

Her er de ca 10 timer gamle.

Endret av Kahlan Amnell
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så bra :) Må jo være ordentlig moro med tvillinger, selv om det kanskje er litt ekstra styr med to babyer ;) Gleder meg til å følge med på hverdagen din :sol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra :) Må jo være ordentlig moro med tvillinger, selv om det kanskje er litt ekstra styr med to babyer ;) Gleder meg til å følge med på hverdagen din :sol:

Det er ganske tøft ja, spesielt når man fullammer begge to og de er fryktelig sultne. Gjør ikke så mye annet enn å amme føler jeg! Men så vokser de som ugress da, og det er jo bra. :) De ble veid i dag og hadde gått opp nærmere 1 kg hver siden 13 juli. :D

Men det er sant som du sier, det er artig og da, og jeg føler meg veldig heldig som har fått to friske jenter på en gang. Det skal bli gøy å se de vokse opp sammen.

Endret av Kahlan Amnell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, blir gøy å lese dine bekjennelser siden jeg er tvilling selv. Moren min har alltid sagt at det bare var fryd og gammen, men to barn betyr også "double trouble", særlig i trassalderen og i tenårene - så jeg tror ikke heelt på henne når hun sier at det var som en rosa sky med regnbuer og enhjørninger:-P

Jeg tror du kommer til å få det gøy fremover, da. Jeg har venner som har fått tvillinger, og de sier det er interessant når man ser at de lærer av hverandre. Jeg og tvillingen min hadde utviklet et eget språk da vi var småunger som vi kun brukte mellom oss, og det tok litt tid og knekke den for de andre, men "bæbu" betyr visst katt, og "oaoa" betyr melk. Kult as. ... okey, vet ikke helt hvorfor jeg skrev dette, men lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, blir gøy å lese dine bekjennelser siden jeg er tvilling selv. Moren min har alltid sagt at det bare var fryd og gammen, men to barn betyr også "double trouble", særlig i trassalderen og i tenårene - så jeg tror ikke heelt på henne når hun sier at det var som en rosa sky med regnbuer og enhjørninger:-P

Jeg tror du kommer til å få det gøy fremover, da. Jeg har venner som har fått tvillinger, og de sier det er interessant når man ser at de lærer av hverandre. Jeg og tvillingen min hadde utviklet et eget språk da vi var småunger som vi kun brukte mellom oss, og det tok litt tid og knekke den for de andre, men "bæbu" betyr visst katt, og "oaoa" betyr melk. Kult as. ... okey, vet ikke helt hvorfor jeg skrev dette, men lykke til!

Så artig da! Er du enegget eller toegget om jeg får spørre?

Det kan jo hende dere var veldig enkle å ha med å gjøre, men det kan jo og hende at moren din har litt selektiv hukommelse! :ler:

Det er veldig koselig med to på en gang, men det er ikke til å stikke under en stol at det er fryktelig slitsomt og. Selv om pappaen også er hjemme får vi ikke mye tid til oss selv og hverandre. Men det blir jo enklere etterhvert da. :)

Det blir artig når de blir litt større og begynner å leke med hverandre og sånn. Det gleder jeg meg til. Ellers så er det jo en grei måte å få oppmerksomhet fra fremmede på. :fnise: Vi var ute en tur i går med hver vår baby i bæresjal, og vi fikk masse kommentarer og spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så artig da! Er du enegget eller toegget om jeg får spørre?

Det kan jo hende dere var veldig enkle å ha med å gjøre, men det kan jo og hende at moren din har litt selektiv hukommelse! :ler:

Det er veldig koselig med to på en gang, men det er ikke til å stikke under en stol at det er fryktelig slitsomt og. Selv om pappaen også er hjemme får vi ikke mye tid til oss selv og hverandre. Men det blir jo enklere etterhvert da. :)

Det blir artig når de blir litt større og begynner å leke med hverandre og sånn. Det gleder jeg meg til. Ellers så er det jo en grei måte å få oppmerksomhet fra fremmede på. :fnise: Vi var ute en tur i går med hver vår baby i bæresjal, og vi fikk masse kommentarer og spørsmål.

Jeg er toegget tvilling, så det har kanskje litt innvirkning på forholdet mellom meg og tvillingen min - men vi har alltid vært som erteris sammen likevel. Det er selvsagt slitsomt med to barn, men tenk på at du har fått jackpot. Det blir som sagt enklere etterhvert som barna blir eldre og mer selvstendige, og de blir gamle nok til å dra i barnehage/få barnevakt. Nå har jeg lite peiling på barn og sånt, men det blir vel lettere og lettere - og gøyere også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke så flink til å skrive her ser jeg, men den eneste tiden jeg får med laptop'en er mens jeg ammer og det er litt stress å taste med bare en hånd ... Det samme med spising og. Det er utrolig sjelden jeg får spist et måltid uten minst en baby på fanget! Blir god på multi tasking da ... :ler:.

Det går stort sett ganske greit vil jeg si. Greier som regel å få såpass med søvn at jeg føler meg sånn passe våken. :ler: Og det selv om jentene sjelden sover samtidig lengre.

Alle sier jo at babyer sover så mye, men jeg syns ikke disse to sover så fryktelig mye egentlig. Men så er de jo fryktelig sultne da så det blir veldig mye amming! Spesielt om kvelden går det stort sett i ett. Det er jo bra jeg har nok melk til begge to da. :)

Jentene har det veldig bra. De vokser som ugress, og har lagt på seg ca 1 kg hver den siste måneden. Nå er de rett under 4 kg begge to. De er veldig sterke og har klart å holde hodet oppe siden de ble født faktisk. Og i forrige uke greide P å snu seg fra mage til rygg! Mamma er veldig stolt ja. :D

Nå skal jeg prøve å sove litt tror jeg. A sover på fanget mitt mens P er veldig våken så ønsk meg lykke til!

Endret av Kahlan Amnell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble ikke noe søvn på hu mor da A også våknet til. De lå og sprellet litt på fanget mitt, vel en på og en ved siden av, inntil de ble sultne. Nå sover de endelig begge to oppå en pute på fanget mitt. Og nå er det jeg som er sulten! Utrolig hvor sulten man blir av å amme tvillinger. Heldigvis har jeg en samboer som er flink til å lage mat for jeg får ikke tid til å kokkelere for tiden.

Jeg gikk opp vel 16kg totalt i svangerskapet. Gikk ned noen kilo i begynnelsen da jeg kastet opp så mye da. Noen dager etter fødselen da alt vannet var borte hadde jeg gått ned ca 18kg, og jeg var slank før jeg ble gravid så jeg er ikke redd for å spise det jeg har lyst på.

Jeg er toegget tvilling, så det har kanskje litt innvirkning på forholdet mellom meg og tvillingen min - men vi har alltid vært som erteris sammen likevel. Det er selvsagt slitsomt med to barn, men tenk på at du har fått jackpot. Det blir som sagt enklere etterhvert som barna blir eldre og mer selvstendige, og de blir gamle nok til å dra i barnehage/få barnevakt. Nå har jeg lite peiling på barn og sånt, men det blir vel lettere og lettere - og gøyere også!

Må være kjekt å ha et så nært forhold til sitt søsken. :) Heldig du!

Jeg gleder meg til å ses jentene mine vokse opp sammen. Håper og tror at de kommer til å få mye glede av hverandre.

Ja, jeg syns jeg er veldig heldig. :Nikke: Det blir nok lettere, og kjekkere etterhvert. Ikke for det, det er gøy nå også når de innimellom er våkne og smiler og spreller. :) De vokser og utvikler seg jo så fort at det er nesten vanskelig å henge med!

Endret av Kahlan Amnell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk sovet en del i natt så i dag føler jeg meg ganske opplagt. :hoppendeglad: Men siden jeg var så fryktelig trøtt i går, men alikevel gikk ut en tur, skal jeg prøve å ta det med ro i dag. Det har samboeren bestemt.:fnise: Sikkert lurt for jeg har det med å overdrive og slite meg ut.

I dag hadde vi besøk av helsesøster, eller health visitor som de kalles her. Jentene blei veid og målt, og nå er de ca 4,1kg hver og P er 56cm lang og A 57cm.:) Utrolig så fort de vokser, nesten for fort! Vil jo gjerne få kost meg litt med å ha små babyer.:ler:

Jentene har faktisk sovet litt samtidig i ettermiddag så jeg fikk tatt meg en dusj og lagd meg litt mat.:) Vanligvis tar de det på omgang med å sove og være våkne så jeg får ikke akkurat mye fri. Men sånn er det nå en gang å ha baby, og ekstra mye arbeid med to på en gang. Det varer jo ikke evig, og stort sett er jeg i godt humør og gjør det beste ut av det. Men det er ikke alltid like lett om natten da, det skal jeg ærlig innrømme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvor mange liter jeg har svette de siste dagene ... Sitter nå her foran en vifteovn som spytter ut kald luft, og med døren ut til hagen på vidt gap, men fortsatt like svett! To varme babyer og et lass med puter hjelper ikke akkurat.

Det er heldigvis ikke like varmt i dag som det var i helgen for det var ikke gøy. Vi hadde ca 30 grader både lørdag og søndag, og 27 grader innendørs selv om natten. De søte små sov knapt nok og var generelt sett nokså misfornøyde. Også så tørste som de var da! Jeg ammet nesten konstant, og ble fryktelig sliten og trøtt etterhvert. Nei,det var ikke gøy ...

Det er nesten så man gleder seg til høsten. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg er altså så lite flink til å skrive dagbok, gir opp så fort fordi jeg syns ikke jeg skriver noe bra, men nå har jeg fått litt inspirasjon så jeg prøver igjen! :danse:

I dag har vært en bra dag! Tvillingene sov fra midnatt til 5, spiste litt, og sov til 9. Da var jeg uthvilt nok til å stå opp. Så gikk det i ett med amming, bad, klesskift, bleieskift, mer amming og litt soving innimellom.

Da klokka var blitt 15:15 fikk jeg lyst til å ta meg en luftetur så da pakket jeg jentene i vogna, på med regntrekk og ut i duskeregnet bar det!

Etter en liten stund sovnet de begge to noe som er nokså uvanlig for disse jentene så da bestemte hu mor seg for å driste seg til en liten bytur! Jeg er nødt til å ha ammeputa mi skal jeg amme begge to, og de blir som regel sultne samtidig så det er ikke så ofte jeg legger ut på langtur. I dag var første gang på mange uker, og første gang jeg fikk shoppet litt siden jentene ble født!

Jeg fikk endelig kjøpt meg en tiny booklight så nå kan jeg lese når tvillingene vekker meg om natten. <ahttp://forum.kvinneguiden.no/uploads//emoticons/default_Happy.gif' alt=':)'> Jentene fikk en Lamaze løve som jeg håper de får glede av etterhvert. Foreløpig er det kjekkeste de vet å studere mamma og pappa, lage festlige lyder og sitte og stå(med litt hjelp såklart).

Jentene våknet jo såklart samtidig og var sultne, så da ble det en kjapp ammestund med litt skrik og skrål før vi vendte nesen hjemover. Men alt i alt var det veldig lite skriking så jeg må si meg veldig fornøyd med dagens tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde det skulle bli en dårlig natt siden tvillingene sovnet senere enn vanlig, men store A sov helt til kl. 8! Lillestore P sov med meg som vanlig, men det gjør meg ingenting, for det er utrolig koselig å våkne med en trøtt liten kropp tett inntil. :rodmer:

En slags kokosmakrone med mørk sjokolade til frokost. :spise: Min snille samboer kokkelerte litt i går kveld. :biggrin:

Hva vi skal gjøre i dag har jeg ikke tenkt på engang, men været ser ikke så verst ut så det blir nok en tur ut!

Endret av Kahlan Amnell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innom og hilser på! :vinke:

Så du bor i England? Så kult, jeg har også gjort det. :hoppe: Det er mange år siden da, men jeg lengter alltid litt tilbake. :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Innom og hilser på! :vinke:

Så du bor i England? Så kult, jeg har også gjort det. :hoppe: Det er mange år siden da, men jeg lengter alltid litt tilbake. :hjerte:

Heisann! :velkommen:

Jupp, har bodd her i over 5 år nå, og flere skal det bli.

Hvor bodde du da? Jeg bor i Essex, ikke så langt fra London. Kan forstå at du lengter tilbake for det er mye som er bra med å bo her. :Nikke: Jeg savner norsk natur da...

Har hatt en bra dag så langt! Tvillingene har spist og sovet, og jeg har spist, surfet på nettet, sett en episode av Stargate SG1 og tilogmed fått meg en dusj. :danse:

Nå venter jeg bare på at storelille P skal spise seg mett før det bærer ut på tur. Denne gangen med en flaske mm i veska. :plystre: Hvor ferden går vet jeg ikke enda, biblioteket kanskje? Har ikke vært der siden en god stund før jentene ble født...

Endret av Kahlan Amnell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må ha vært spennende! Det er jo så mye å gjøre i London, og så mange spennende butikker og spisesteder.

Har ikke vært der på mange måneder selv, men det frister liksom ikke så veldig å drasse med tvillingene dit... Mer stress enn morro!

Tror jeg skal ta det litt med ro i morgen. Kjenner jeg blir sliten av å traske rundt med barnevogn i timesvis.

Endret av Kahlan Amnell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I dag har vi tatt det forholdsvis rolig, men jeg måtte jo ut en liten tur i det fine været! :sol: Den ble ikke så lang da A var fryktelig sulten. Lillestore P derimot sov seg gjennom å bli påkledt og putta i vogna, og sov fremdeles en stund etter at vi kom hjem!

I kveld har jeg kost meg med mørk sjokolade, sprudlende glade tvillinger og "Alice in Wonderland". :)

Lurer på hva morgendagen bringer! :natti:

Endret av Kahlan Amnell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg er også tvillingmamma. :tommel: Du er på DG, ikke sant?

Stikker nok innom dagboken din her innimellom, men merker det blir mindre og mindre tid på KG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har vi vært ute på en lang tur i vinden. Den ble nesten to timer lang for jentene sov så godt.:) Deilig med litt mosjon! Blir bare så sulten av det så jeg har trykket i meg masse mat siden jeg kom hjem.:fnise:

Nå sitter jeg her med laptopen og ammer to småtrøtte tvillingtroll i hver sin sovepose. Forhåpentligvis sovner de snart så jeg kan legge meg. :natti:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg er også tvillingmamma. :tommel: Du er på DG, ikke sant?

Stikker nok innom dagboken din her innimellom, men merker det blir mindre og mindre tid på KG.

Heisann! Så ikke denne med en gang...:fnise:

Jepp, er på DG jeg ja. Her ammes det dagen lang så jeg får mye tid både her og der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...