Gå til innhold

Kjøper du klær brukt?


Anglofil

Anbefalte innlegg

Jeg sjekket klesskapet forleden dag etter ferien, og fant ut at egentlig har jeg ganske mye klær som jeg har kjøpt brukt. Jeg vil faktisk tippe at halvparten av mine klær er brukt.

Jeg elsker å shoppe, det skal jeg ærlig innrømme, men jeg har lite penger å bruke på klær, det er i grunn hovedsaken til at jeg kjøper klær brukt. Samtidig gir det meg ikke like dårlig samvittighet, tenkt fra et miljøperspektiv OG jeg får tak i de merkene jeg er så glad i men som jeg ikke får tak i Norge. Jeg handler mest brukt på nett, men handler også litt på f.eks Fretex eller lignende. Da får jeg "tilfredstilt" litt av shopping-suget uten å svi av 300 kr på en genser. Jeg bruker sjelden mer enn 50 kr pr plagg, og jeg har funnet mange flotte klær brukt.

Kjøper du klær brukt? Hvorfor, eventuelt hvorfor ikke? Hvor handler du dine brukte klær?

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, ikke nå. Jeg handlet litt på Fretex da jeg var "fattig student", men etter at jeg kom ut i arbeid så har jeg ikke kjøpt brukte klær. Det føles litt uhygienisk på en måte, selv om jeg vet det er innbildning. Vaskemiddelet vasker jo like rent enten jeg selv har brukt tøyet eller noen andre har det.

Redder samvittigheten min litt ved å bruke klær utrolig lenge før jeg kasserer dem. Allværsjakka kjøpte jeg i 1998 og vinterkåpa i 1999 og de brukes enda. Min mor får fnatt når jeg innimellom (bare for å erte) sier at jeg fremdeles bruker T-skjortene jeg kjøpte da vi var på en handlerunde for ca. 17 år siden. Altså, det er faktisk sant at jeg bruker dem, men hun blir ganske ilsken når jeg forteller det :ler: .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glatt, kanskje ikke fra fretex siden de ikke er her jeg bor, men fra nettet, og andre bruktbutikker, for all del. Mange penger spart, og MANGE kupp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg virkelig ramler over noe jeg liker, så ja :) Har kjøpt en del brukt fra div facebook sider :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg mann så det blir litt spesielt da....

Men jeg har handlet mye bruktklær på nettet, finn.no. Fått mye fint for en billig penge der!

Grunnen er både pengemangel og at jeg er mann og helst ikke vil handle klær i damebutikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott å se at jeg ikke er alene. :)

Selv handlet jeg mange fine selskapskjoler da jeg skulle reise bort på cruise. Synes generelt slike kjoler kan være litt dyre, men jeg fikk dem for "slikk og ingenting" på ebay. Alltid moro å finne kupp. ;)

Mvh Yvonne :heiajente:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den beste grunnen til å handle brukt er hensyn til miljøet. Men jeg er mer interessert i "antikviteter" og gamle møbler/smykker enn klær, siden jeg er str 42 og derfor ikke så lett finner vintage-kjoler i min størrelse. Hvis jeg handler brukte klær, vil jeg helst ha klær fra 50, 60, 70 og 80-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk nylig en utrolig lekker selskapskjole for 150,- !! Koster sikkert 8 ganger så mye ny. :smilorange:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja handler mye brukt, men det er litt vanskelig å finne ting jeg liker HVER gang jeg er på loppemarked/i bruktbutikk. Så det blir vel mest på salg.

Men så arver jeg litt klær også. Sier ifra til venninner at det bare er å si ifra, så tar jeg gjerne imot klærne de ikke skal bruke lenger^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mari kontrari

Kjøper litt brukt av og til, men leter da etter spesielle ting og god kvalitet. Kjøper i hovedsak på Fretex, vintagebutikker når jeg er på reise og noe på Epla. Har blant annet retrokjoler/skjørt, en kåpe, anorakk og endel gensere/jakker i fin ull jeg er veldig fornøyd med.

Handler brukt for å få noen ikke "alle andre" har, og fordi man kan få god kvalitet rimelig om man er heldig. Hadde handlet mer brukt om jeg hadde penger til dyrere vintageplagg, til å ta sjansen på å handle over nett annet enn veldig rimelige plagg og ikke minst mer tid til å lete jevnlig etter kupp.

Ellers gir nok det å kjøpe brukt god miljøsamvittighet, særlig om det er plagg mer til glede enn nytte, om det gir mening. Når jeg kjøper nytt forsøker jeg å være bevisst på om det er noe jeg virkelig trenger, særlig i disse salgstider må jeg minne meg på hva det er jeg savner slik at jeg ikke fyller opp skapet med ting bare fordi det er billig. Når jeg handler brukt tillater jeg meg i større grad å vike fra dette, siden det ikke medfører like stor miljøbelastning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guilty

Nei, dessverre gjør jeg nesten aldri det. Synes det føles ekkelt med mindre jeg kjenner "tidligere eier", kan godt kjøpe av ei venninne for eksempel. Men jeg kjøper omtrent aldri klær jeg ikke bruker lenger, og det jeg ikke bruker av forskjellige grunner har jeg gitt bort til Fretex eller loppemarked, gitt bort til venner osv. Kaster aldri klær med mindre de er ekstremt slitte eller ødelagte :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg handler brukt, men det er stort sett alltid vintageplagg fra klassiske merker hvor jeg ikke har råd til nytt. Handler ikke så mye på "vanlige" bruktbutikker, stikker aldri innom Fretex bare for å se, for eksempel, og det er heller ikke noe fokus fra min side at ting skal være brukt. Til gjengjeld handler jeg heller ikke så mye at jeg føler noe på miljøaspektet ved det hele. Jeg har klærne mine i mange år og blir faktisk litt svimmel av å være inne på butikker som Zara og HM, så det begrenser seg selv hvor mye det blir. Jeg handler relativt dyrt, så det går en del penger, men jeg er ikke av typen som kjøper ti t-skjorter på en gang på salg på HM.

Anonym poster: f06e36ae9427bcb59fd8c665be2b27bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, men skulle ønske jeg gjorde det oftere. Jeg liker bare klær som fanger øyet mitt og får meg interessert, noe som veeldig sjelden skjer på shopping. Var nylig i Gøteborg og fant masse vintage på ein kul butikk der, og på vei hjem gikk jeg innom Fretex og fant enda en nydelig sak. Har ikke tilgang til sånt her hvor jeg bor, så det blir mest det å få klær hos venniner om det skal være brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp begynt med det nå, fordi jeg ikke finner det jeg vil i butikken. Jeg vil ha klare farger, null dilldall og knelange skjørt. har funnet ut at jeg finner masse av dette på ebay. Kjøpte meg nettopp to jakker til 160 kr f.eks. Ikke særlig miljøvennlig siden det må flys inn hit, men jeg får nå det jeg ønsker meg til en rimelig penge :)

Anonym poster: 22efe4a02b8cf0a6ea5769a0bb052ab8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skal kjøpe meg noe nytt vil jeg helst at det skal være, ja nettopp nytt. Jeg synes det er litt ekkelt å kjøpe brukte klær. Og skulle jeg finne såkalte vintageklær er det vanskelig å finne noe i min størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest avocadoen

Nei, det gjør jeg ikke. Som LukaFrost sier ovenfor, at det skal være nytt når man kjøper nye klær. Synes og det er litt ekkelt kanskje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det gjør jeg gjerne. Kan ofte finne mange stilige brukt klær. Folk selger jo også så mye fint, noe helt nytt. som ikke har rett størrelse for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, gjort det 1 gang men plagget er gjerne ganske slitt etter og ha blitt vasket i vaskemaskin etc..så sluttet med det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...