Gå til innhold

hvis du ber til gud om noe: hvorfor skulle han gi deg det, men samtidig la


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, menneskene har fått fri vilje til å gjøre akkurat det vi vil, men dere glemmer av vi også har hjelpere/engler med oss. Noen har 1, 2, 3 eller kanskje 10.

Disse ser vi ikke, men noen kan se de, og de er her for å hjelpe oss. De er med oss hele tiden, og de er her for å hjelpe og beskytte oss. Være der når vi opplever vonde ting...

Vi kan be om hjelp fra disse, og hver og en kan få hjelp fra sine hjelpere/engler. Selv har jeg 5 eller 6 .. testet det ut en gang.

Dere har kanskje hørt denne:

En mann døde og så livet sitt passere i revy. Han så livet sitt som fotspor på en sandstrand.

Gjennom hele livet så han sine fotspor og engelens fotspor ved hans side. Men i de vonde og håpløse periodene i livet til mannen, så han bare et fotspor.

Mannen spurte hvorfor engelen forlot han når han trengte engelen mest!

Da sa engelen "Det var da jeg bar deg."

Så du er ikke alene, selv om du kan føle deg aldri så alene.

Vonde ting skjer hele tiden, men også gode ting. Og for at vi skal vite hva som er godt, må vi vite hva som er vondt.

Jeg mener selv at det er en mening med alt. At vi har bestemt livene våre selv, men når vi blir født glemmer vi avtalen vi har inngått, og vi prøver å leve livet så godt vi kan til vi finner en mening med livet - om vi klarer det.

Det er mange som anklager Gud og er sinte på Gud, og det blir så feil. Gud gjør ingenting. Gud lar oss styre på som vi vil selv, og blander seg ikke inn. Jeg liker ikke omtale Gud som en mann, da jeg ser på Gud som er god og stor kraft/energi.

Vi er alle små Guder, kan man si. Vi kommer fra Gud, og skal tilbake til Gud, så vi er alle en del av Gud. Det er sjelen vår, som er livskraften i oss, som går tilbake til en store kraften når vi dør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er mange som anklager Gud og er sinte på Gud, og det blir så feil. Gud gjør ingenting. Gud lar oss styre på som vi vil selv, og blander seg ikke inn.

Jeg antar at du ikke er kristen, men den kristne guden - den guden flest mennesker tror på - er beskrevet som en inngripende gud. Ta for eksempel da han druknet alt liv på planeten, drepte alle førstefødte i Egypt, kommanderte folket sitt til å gå inn i byer og slakte kvinner, barn og eldre, osv. Han blir beskrevet som en gud som sender sykdom og plager til dem som går imot hans vilje. En gang lot han et menneske bli torturert til døde som et offer til seg selv, som han visstnok trengte for å kunne tilgi sin egen skapelse for dens feil. Det er en så latterlig tro hvis man utsetter den for litt fornuftig og kritisk tenkning.

Anonym poster: 98c1524adafa11a5424381c9be70cbc0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Jeg antar at du ikke er kristen, men den kristne guden - den guden flest mennesker tror på - er beskrevet som en inngripende gud. Ta for eksempel da han druknet alt liv på planeten, drepte alle førstefødte i Egypt, kommanderte folket sitt til å gå inn i byer og slakte kvinner, barn og eldre, osv. Han blir beskrevet som en gud som sender sykdom og plager til dem som går imot hans vilje. En gang lot han et menneske bli torturert til døde som et offer til seg selv, som han visstnok trengte for å kunne tilgi sin egen skapelse for dens feil. Det er en så latterlig tro hvis man utsetter den for litt fornuftig og kritisk tenkning.

Anonym poster: 98c1524adafa11a5424381c9be70cbc0

Og bølle det er jo nettopp det at han ikke gjør ting som han burde gjort som gjør folk forbanna. Hva er poenget med en gud som ikke gjør noe?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og bølle det er jo nettopp det at han ikke gjør ting som han burde gjort som gjør folk forbanna. Hva er poenget med en gud som ikke gjør noe?

Han blir ihvertfall vanskeligere å oppdage?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Han blir ihvertfall vanskeligere å oppdage?

Hadde vært fint å oppdage han da, hvis ikke ser jeg ikke vitsen med å ha han. Jeg vil ha en gud som er brukandes.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Gud svarer på bønner, men kanskje ikke alltid det svaret man ønsker, og kanskje man ikke engang hører etter...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gud svarer på bønner, men kanskje ikke alltid det svaret man ønsker, og kanskje man ikke engang hører etter...?

Jeg svarer også stort sett på mobilen. Noen ganger ved å ikke ta av røret, men det er jo også ett svar.

Anonym poster: 296dfb7fd380e1cadfd1283ff9ef37d0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det mest vemmelige jeg har hørt i hele mitt liv var da en av de overlevende etter Utøya-tragedien sa at hun takket Gud for at hun kom fra det med livet i behold... så Gud grep altså inn under denne hendelsen, men lot resten av menneskene dø?

Dette er i grunn akkurat det samme som du snakker om, TS. Hvorfor ser det ut som om Gud kun hjelper dem som allerede har det godt? Dem som har de verste levekårene her i verden er ofte de mest religiøse landene - tenk så mye de må be. Men Gud er ikke der, Gud er her og helbreder folk for lungebetennelser og hjelper folk med å vinne i Lotto, hjelper mennesker med å treffe "den rette", og redder enkelte utvalgte mennesker fra massakrer...

Anonym poster: 98c1524adafa11a5424381c9be70cbc0

Jeg kan ikke helt forstå hvordan det kan være vemmelig at noen takker Gud? Er man kristen så er man kristen, Jeg husker godt at jeg satt 22. juli og ba til Gud lenge, lengre enn jeg noensinne har gjort før. Jeg ba om at fetteren min skulle komme hjem igjen, noe han gjorde. Jeg kan ikke forstå hvordan dette kan være vemmelig, og hvordan det kan være vemmelig at jeg takket for at han kom tilbake. Gud glemmer ingen, og han lar ikke være å redde noen. Han er ikke ansvarlig for menneskers handlinger, det er ikke Gud sin feil at noen ble drept, mens andre overlevde, men i slike tider er godt for mange å ha en Gud de kan henvende seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke helt forstå hvordan det kan være vemmelig at noen takker Gud? Er man kristen så er man kristen, Jeg husker godt at jeg satt 22. juli og ba til Gud lenge, lengre enn jeg noensinne har gjort før. Jeg ba om at fetteren min skulle komme hjem igjen, noe han gjorde. Jeg kan ikke forstå hvordan dette kan være vemmelig, og hvordan det kan være vemmelig at jeg takket for at han kom tilbake. Gud glemmer ingen, og han lar ikke være å redde noen. Han er ikke ansvarlig for menneskers handlinger, det er ikke Gud sin feil at noen ble drept, mens andre overlevde, men i slike tider er godt for mange å ha en Gud de kan henvende seg til.

Reddet han de som ble drept?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldre som elsker barna sine høyt, gir de barna alt de ønsker seg av den grunn? Er det egentlig ekte kjærlighet? Foreldre som elsker barna sine vil jo gjerne at barna skal få erfaringer, at de skal lære av sine feil. Og av og til må de la barna møte motgang, mye motgang for at barna skal lære noe viktig som de har nytte av senere ilivet. Det er da ikke så bra å stadig sy putet under armene deres, eller å gå i forveien og koste rent vel? Det er vel slik med gud også

Jeg elsker mine framtidige barn så høyt at jeg skal la de bli født i en landsby i Afrika, der de skal leve et vondt liv uten mat eller medisiner. Fordi jeg elsker dem, og vil ruste de godt til harde prøvelser i framtiden... Jau du...

Du vet at Gud ikke skrev Bibelen ja? Språket det ble skrevet på, er et billedlig språk også, som gjør at man ikke skal ta alt som står i Bibelen bokstavelig. Sånn som f.eks at Jesus gikk på vannet, kan ha en helt annen betydning enn det vi leser i boka, fordi det ikke går ann å oversette Bibelen riktig.

Ordet de brukte i situasjonen hvor jesus gikk på vannet, er mer likt "ambulere", som bare betyr å bevege seg fremover... Det vil si at det like greit kan ha betydd at han svømte.

Den bibelen vi har idag, er ikke den samme som originalen, og da spesielt med tanke på at den stort sett er en oppsamling av diverse andre religioner som kom før den.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Gud svarer på bønner, men kanskje ikke alltid det svaret man ønsker, og kanskje man ikke engang hører etter...?

Jeg vil at han skal gi meg et tydelig svar jeg. Gidder jo ikke å tolke og lete etter vage svar..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker mine framtidige barn så høyt at jeg skal la de bli født i en landsby i Afrika, der de skal leve et vondt liv uten mat eller medisiner. Fordi jeg elsker dem, og vil ruste de godt til harde prøvelser i framtiden... Jau du...

Ordet de brukte i situasjonen hvor jesus gikk på vannet, er mer likt "ambulere", som bare betyr å bevege seg fremover... Det vil si at det like greit kan ha betydd at han svømte.

Den bibelen vi har idag, er ikke den samme som originalen, og da spesielt med tanke på at den stort sett er en oppsamling av diverse andre religioner som kom før den.

De fattige i Afrika vil få hvile i himmelen, det vil ikke de som gjør Gud til en ond som er skylden i menneskets skyld. Det er som med jødene, som vil si at Barrabas som er morderen bør løtlates for skyld, og drep Jesus som ikke hadde myrdet eller gjort noe galt.

Og det med å ambulere, på gresk så betyr det som er beskrevet som gå, betyr å bruke føttene og trampe på grunn. Kan ikke se sammenhengen med svømming her. Men noen mener at Jesus gikk på tynn is. Ingen logiske umirakulæøse forklaringer hjelper her, Jesus er full av mirakler.

Bildene om alt det her av gåing på bølgende hav og Peter som er redd, og synker når han tar vekk blikket fra Jesus, og mye annet derimot, har stor størrelse, som vil åpenbares av Gud for dem som vil tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fattige i Afrika vil få hvile i himmelen, det vil ikke de som gjør Gud til en ond som er skylden i menneskets skyld. Det er som med jødene, som vil si at Barrabas som er morderen bør løtlates for skyld, og drep Jesus som ikke hadde myrdet eller gjort noe galt.

Det står i bibelen at det bare er de som tror, som får komme i riket til gud, så de stakkars negerbarna har nok ikke no sjangs på å hvile i himmelen, dessverre,

Og det med å ambulere, på gresk så betyr det som er beskrevet som gå, betyr å bruke føttene og trampe på grunn. Kan ikke se sammenhengen med svømming her. Men noen mener at Jesus gikk på tynn is. Ingen logiske umirakulæøse forklaringer hjelper her, Jesus er full av mirakler.

Bildene om alt det her av gåing på bølgende hav og Peter som er redd, og synker når han tar vekk blikket fra Jesus, og mye annet derimot, har stor størrelse, som vil åpenbares av Gud for dem som vil tro.

Det trenger ikke finnes noen dagligdags logisk forkmlaring på det nei, for det finnes en hel skårve av profeter, som gjorde så og si alle de samme miraklene som jesus, bare de kom fra religioner som fantes før kristendommen. Det er nok at stoff som viser at kristendommen, og de andre ørkenreligionene, er basert på disse eldre religionene, og i mange tilfeller direkte "plagiater" på mange områder... Men du skal selvfølgelig få ha troa di, uten at det skal være noe problem, så lenge du ikke kommer her med sånt fjatt som at de stakkars barna skal få hvile i himmelen, for det kan du rett og slett ikke vite noe om. Det er direkte provoserende, nedlatende og destruktivt, siden det setter en pute på samvittigheten til folk... "De kommer til å få det fint hos gud til slutt, så da trenger jeg ikke tenke så mye på det" er måten mange tenker på.

Dette virker krast fra min side, men sånn får det bare være, for sånne religiøse tankeganger som det, som utelukkende er basert på noe man bare tror, har ingen plass noen steder. Man får holde det for seg selv, så får man ta verden litt seriøst og prøve å hjelpe de som trenger det isteden... Man kan ikke ta utgangspunkt i at det kommer noen gud og redder noen som helst.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fattige i Afrika vil få hvile i himmelen,

Sorry mac, har de ikke tatt imot evangeliet, må de desverre dø og havne i helvetet. Det hjelper ingenting at de bor så langt fra sivilisasjonen, at de ikke har fått sjansen til å ta imot Jesusen. Ifølge din religion da.

det vil ikke de som gjør Gud til en ond som er skylden i menneskets skyld. Det er som med jødene, som vil si at Barrabas som er morderen bør løtlates for skyld, og drep Jesus som ikke hadde myrdet eller gjort noe galt.

Og det med å ambulere, på gresk så betyr det som er beskrevet som gå, betyr å bruke føttene og trampe på grunn. Kan ikke se sammenhengen med svømming her. Men noen mener at Jesus gikk på tynn is. Ingen logiske umirakulæøse forklaringer hjelper her, Jesus er full av mirakler.

Bildene om alt det her av gåing på bølgende hav og Peter som er redd, og synker når han tar vekk blikket fra Jesus, og mye annet derimot, har stor størrelse, som vil åpenbares av Gud for dem som vil tro.

Om jesus er så full av mirakler, kunne han kanskje tatt turen innom disse fortapte hedenske barna i egen høye person?

Forøvrig virker det som om du forveksler Jesus med Luke Skywalker.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er mange kristne i afrika da. Blant de fattige og.

Men det er fortsatt veldig mange plasser hvor det lever mennesker som ikke har mulighet til å kunne lære om den religionen, og det gjelder ikke bare Afrika, egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange kristne i afrika da. Blant de fattige og.

Men det er fortsatt veldig mange plasser hvor det lever mennesker som ikke har mulighet til å kunne lære om den religionen, og det gjelder ikke bare Afrika, egentlig.

Selvsagt gjelder det ikke bare Afrika. Men poenget om å havne i helvetet, fordi man ikke blir "reddet" gjelder uansett. En av mange ting som gjør hele konseptet aldeles absurd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt gjelder det ikke bare Afrika. Men poenget om å havne i helvetet, fordi man ikke blir "reddet" gjelder uansett. En av mange ting som gjør hele konseptet aldeles absurd.

Jeg blei fortalt en gang, at gud skulle ta til seg disse menneskene, og fortelle dem om hvordan ting er, med at han er gud og sånt, sånn at de skulle få en sjanse de også... Det er fortsatt helt absurd, siden for det første har nok disse en egen religion, og for dem kan en tilnærmelse av en fremmed gud, enten bli sett på som en prøvelse av gudene de selv har tilbedt hele livet, eller at det eventuelt kan være en demon som prøver å lure dem, så til og med om gud selv møter opp og forteller dem dette, har de ikke et rettferdig utgangspunkt til å komme i himmelen... For ikke å snakke om at dette er urettferdig for oss som aldri har sett noe til gud, og som bare må ta andre mennesker på ordet.

Hele systemet er så absurd, at det på ingen måter kan stå noen allmektig gud bak det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Selvsagt gjelder det ikke bare Afrika. Men poenget om å havne i helvetet, fordi man ikke blir "reddet" gjelder uansett. En av mange ting som gjør hele konseptet aldeles absurd.

det er jeg enig i
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...