Gå til innhold

Hvor i Norge kjøper man homo eller lesbisk fiction?


Chiyo

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

For de aller fleste handler nok litterær kvalitet om helt andre ting enn hovedpersonens seksuelle legning. Dette minner meg litt om noe misjonsaktig eller klanskultur, må jeg innrømme - i retning kristne som bare ville lese romaner av kristne forfattere der hovedpersonen er kristen.

Enten leser man vel fiksjonslitteratur for ren underholdning, eller man leser for å få innsikt i deler av virkeligheten/samfunnsforhold man ikke har greie på, eller man leser for å glede seg over det spesifikt litterære og formmessige ved en tekst, eller for å få igang og bryne seg på refleksjoner av rent mellommenneskelig art. Hvordan legning skal kunne bli en hovedskillelinje mht disse problemkompleksene har jeg vondt for å skjønne, rett og slett.

......

Jeg lengter mest etter lesbiske hovedpersoner når jeg ønsker at hovedhandlingen i boka skal være romantisk. Av den enkle grunn at jeg da ofte skjønner hovedpersonen så godt at jeg "blir" hovedpersonen selv. Det er jo det jeg vil, drømme meg helt bort og oppleve sommerfuglene og frustresjonen hovedpersonen opplever. Hvis da plutselig hovedpersonen får sommerfugler av breie skuldre og hårete brystkasse, blir det like fremmed for meg som om noen skulle sommerfugler av oldefaren sin. Noen bøker er så bra at de likevel klarer å engasjere meg i slike situasjoner, men det er heller skjeldent.

Bøker der homofil kjærlighet er hovedhandlinga, og bøker det for eksempel kristenliv(eller annet som kan falle langt utenfor hva mange hadde vært interessant) er hovedhandlinga, burde etter min mening bli samlet på et merket sted. Om det er 10 cm av en hylle hvor det står "LGBT" på en post-it-lapp, så hadde jeg vært veldig fornøyd. :)

Jo det hadde vært noe. :sjenert:

Det er bare det at... selv om jeg leser heterobøker så har jeg av og til behov for å lese bøker hvor personene er lesbiske. Det er jo det som er mest naturlig for meg. Jeg leser gjerne gode bøker om heterofile mennesker, faktisk så gjør jeg det hele tiden, men av og til vil jeg lese om noe som jeg kjenner meg mer igjen i.

:fnise:

Av og til fnyser jeg når personene ser en "søt" gutt og blir hodestups forelsket, når jeg vil at hun skal falle for venninnen sin eller noe. :popcorn:

:jepp:

-----

Jeg er ikke den som analysere bøkene jeg leser, lese og skrivevansker i kombinasjon med at jeg ikke er den skarpeste kniven i skuffen, gjør at jeg holder meg til bøker med direkte og enkel skildring av personer, situasjoner og i det hele. :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal finnes mye bra på nettbutikkene, blant annet til Bokkilden og Haugenbok. Jeg er enig med deg Chiyo, det burde vært mer tilgjengelig i butikkene. Jeg har sett enkelte bokhandlere som har en egen hylle med skeivlitteratur, men der er det så som så med utvalget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne holts bøker om politibetjent Hanne Wilhelmsen :-) (Hanne wilhelsmen er lesbisk)

Har ikke noe mer tips utover det, da jeg ikke har tenkt over "problemstillingen" før.

Men det er jo en kjent sak at det som leser kan være fint å kjenne seg igjen i hovedpersonen i bøkene og seksuell legning er jo et av flere element man kan kjenne seg igjen i, så jeg forstår deg godt :-)

Det finnes sikker en del litteratur der ute som har homofile karakterer eller hovedpersoner. Du får google det litt og spørre på biblioteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, sånn gjør jeg også! Jeg tror det er vanskelig for en person som har vært heterofil hele livet (altså aldri tvilt) å skjønne behovet for litteratur med homofile karakterer.

Jeg tror den manglende forståelsen for denne typen identitet, eller manglende forståelse for identitetsbehov i det hele tatt, dreier seg om den kulturmarxistiske propagandaen vi alle gjennom de fire siste årtiene er blitt hjernevasket med.

Når kulturmarxistene motarbeider/fordømmer den heterofile dominansen, og søker å fortrenge den med såkalt queerkultur, så dreier det seg ikke om ulike identiteter. Tvert i mot. Det handler om at alt skal være likt og/eller likegjøres.

Det er altså den ulike identiteten mellom homofile og heterofile som kulturmarxistene anser som problemet, og hvorpå kulturmarxistene søker å inkorporere homsene i et identitetsfellesskap med heterofile. Homo og hetero er i kulturmarxistenes forestillingsverden altså likestilte i den bokstavelige betydningen av ordet like.

Dermed oppstår et kulturmarxistisk problem når homsene signaliserer en identitet og et identitetsbehov som ikke bare er forskjellig fra det heterofile, men også er forskjellig fra selve likhetstanken, da dette innebærer å anerkjenne og kanskje verst av alt å akseptere ulikheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Outland i Bergen kan ha fantasybøker med lesbiske forhold og relasjoner, de har jo feks fantasybøker om BDSM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun Camilla Läckberg skriver om en kvinnelige politibetjent? i sine bøker. Men det er lite skeiv litteratur i Norge synes jeg..savner bøker som skriver om homofile og lesbiske karakterer, uten at det blir noe særlig styr av det. At det at hovedpersonen er homofil/lesbisk ikke er en del av historien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaysir sin webshop har sikkert noe?

Nei, de har bare DVD'er og jeg forsøker å lete andre plasser før jeg kjøper fra Gaysir. Det er drit dyrt å kjøpe fra de. :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
På 3/5/2012 den 15.53, Chiyo skrev:

Kult. Jeg visste ikke om denne siden. ;) Må bestilles fra UK da. Jaja.

Hvorfor kan du ikke bestille på nett?

Anonymkode: 94e06...f37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...