Gå til innhold

Hvor i Norge kjøper man homo eller lesbisk fiction?


Chiyo

Anbefalte innlegg

Jeg var i London for ikke så veldig lenge siden og der fant jeg en bokhandel som bare solgte bøker for homofile og lesbiske. Den het Gay's the Word, og ble fort favoritt bokhandelen min fordi jeg hadde en egen del i butikken med bare lesbisk litteratur. Jeg fant en helt nydelig fantasy bok som het Ash av Malinda Lo som jeg tror mange ville likt, men fordi det er lesbisk litteratur (da mener jeg... veldig diskret lesbisk kjærlighet), er den ikke å finne på Norli for eksempel. Det kan jo være mange grunner til at den ikke er på Norli, men hvor masse LGBT fiction finner man i en norsk bokhandel? Dette syns jeg er veldig trist fordi det er kjempe mange gode bøker der ute med homofile hovedpersoner, men folk vet ikke om dem.

Det fantes vanlige bokhandeler i London som hadde LGBT hjørne (ikke mange, men noen). Hvorfor kan vi ikke ha det i Norge? Hadde du hatt noe i mot å lese en bok, om du visste at hovedpersonen var homo eller lesbisk? Man må jo ikke lese dem, men de burde være der for de som gjerne vil lese dem. Jeg har veldig lyst å kunne gå inn i en bokhandel å finne homo eller lesbe bøker lett tilgjengelig. Jeg vil ikke lete forever, eller bestille online. Er det så vanskelig å få et LGBT hjørne på Norli eller noe?

Jeg liker å lese masse forskjellig. Jeg leser heterobøker hele tiden, og det er ikke slikt at jeg ikke liker dem, men jeg kunne godt tenke meg å få tak i homofile bøker også. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde du hatt noe i mot å lese en bok, om du visste at hovedpersonen var homo eller lesbisk?

Selvsagt vil jeg ha noe i mot å lese en slik bok. Et merkelig spørsmål når du selv synes homobøker er et poeng i seg selv. Av samme grunn som du vil ha homobøker vil ikke jeg ha homobøker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt vil jeg ha noe i mot å lese en slik bok. Et merkelig spørsmål når du selv synes homobøker er et poeng i seg selv. Av samme grunn som du vil ha homobøker vil ikke jeg ha homobøker.

Men god litteratur er go litteratur. Jeg har ikke noe i mot heterobøker. Man leser jo ikke en bok fordi hovedpersonen er som en selv. Jeg leser jo mest heterobøker, men det er kanskje fordi det er det eneste jeg finner i butikken. Jeg vet bare det at det finnes så mange brae bøker (og filmer) der ute som jeg aldri finner i en helt vanlig butikk. :tristbla:

Altså, her er det ikke snakk om erotiske bøker. Helt vanlige romaner.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man leser jo ikke en bok fordi hovedpersonen er som en selv.

Så hvorfor etterspør du da homobøker spesielt, hvis det ikke er fordi hovedpersonen er som deg selv?

Jeg vet bare det at det finnes så mange brae bøker (og filmer) der ute som jeg aldri finner i en helt vanlig butikk. :tristbla:

Hvorfor skal du på død og liv finne dem i en vanlig butikk når du kan finne dem i en homobutikk? Du ser ikke meg gå inn i en homobutikk for å etterspørre det som er vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg aldri har tenkt på at bøker har seksuell legning?

Hva er poeget med å sette også bøker i bås? Jeg ser det bare ikke?

:heks:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tronsmo har en skeiv avdeling. Men man finner jo skeive bøker overalt, så lenge man veit hva man ser etter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor skal du på død og liv finne dem i en vanlig butikk når du kan finne dem i en homobutikk? Du ser ikke meg gå inn i en homobutikk for å etterspørre det som er vanlig.
Fordi det finnes ikke bokbutikker for homofile i Norge! Ikke som jeg vet om i alle fall. Leser du ikke innlegget mitt? Det er jo det jeg spør om. Hvor kan jeg kjøpe bøker for homofile i Norge. Det er ingen bokhandlere som selger dem.

Og jeg trenger ikke lese om homofile. Det jeg leser varierer seg. Det er bare det at det finnes mange bøker som er kjempe bra,. men fordi hovedpersonen er homofil finnes de ikke i butikken.

Tronsmo har en skeiv avdeling. Men man finner jo skeive bøker overalt, så lenge man veit hva man ser etter.

Men hvor er det? Finnes det bokhandlere i Bergen med skeiv avdeling? Jeg har aldri sett det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er en kunstig og merkelig inndeling av litteratur.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er en kunstig og merkelig inndeling av litteratur.

Egentlig ikke. De fleste bøker som blir skrevet har heterofile hovedpersoner. Så om jeg en dag føler for å lese om noe som er homofil (og jeg leser ikke bare det), så vil jeg gjerne kunne finne det enkelt i butikken uten å måtte lete i evigheter. Om man kan gå inn i en bokhandel å finne et hjørne hvor man har LGTB litteratur, så er det mye enklere å finne en bok.

Vet man hva man leter etter er jo saken grei, da kan jo man bare spørre om bokhandelen har den, men hvis man vil ta sjansen å lete etter noe nytt, så må man grave seg gjennom en "million" heterofile bøker for å finne noe som er gay.

Jeg skriver ikke dette innlegget for å gjøre homofile "spesielle" mennesker som "fortjener" egen hylle. Det er bare det at siden de fleste forfattere skriver heterobøker, så er det nærmest umulig å finne hombøker, enten fordi de ikke blir prioritert eller fordi de er godt gjem av et hav av heterobøker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke skjønne at det skal være så vanskelig å finne. Har man litt kunnskap om den litterære verdenen, vet man jo om hvilke forfattere som er homofile og da kan man jo velge bøker av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men å gå inn i en butikk og oppdage en ny forfatter går ikke? Nei, her må alt planlegges. Man må vite hvem forfatteren er før man leter etter boken, og så har de mest sannsynligvis ikke boken og man må bestille den online fra utlandet. :snurt:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå går jeg sjelden inn i en bokhandel og bare plukker opp en bok av en ukjent forfatter. Jeg leser og litteratur og ser dokumentarer eller baserer meg på ting jeg tidligere har lært.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå går jeg sjelden inn i en bokhandel og bare plukker opp en bok av en ukjent forfatter. Jeg leser og litteratur og ser dokumentarer eller baserer meg på ting jeg tidligere har lært.

Jo jeg antar at noen gjør det. :sukk: Men jeg er en av de som plutselig ser en bokhandel og går inn for å se om jeg finner noe. Det fleste bøkene jeg leser, finner jeg helt tilfeldig i en bokhandel uten å ha planlagt å kjøpe dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For de aller fleste handler nok litterær kvalitet om helt andre ting enn hovedpersonens seksuelle legning. Dette minner meg litt om noe misjonsaktig eller klanskultur, må jeg innrømme - i retning kristne som bare ville lese romaner av kristne forfattere der hovedpersonen er kristen.

Enten leser man vel fiksjonslitteratur for ren underholdning, eller man leser for å få innsikt i deler av virkeligheten/samfunnsforhold man ikke har greie på, eller man leser for å glede seg over det spesifikt litterære og formmessige ved en tekst, eller for å få igang og bryne seg på refleksjoner av rent mellommenneskelig art. Hvordan legning skal kunne bli en hovedskillelinje mht disse problemkompleksene har jeg vondt for å skjønne, rett og slett.

Og forresten: Hva er galt med å bestille bøker over nettet fra utlandet, om man har litterære interesser som ikke deles av flertallet? Selv leser jeg mest sær avantgardistisk litteratur på fransk, og selvsagt kjøper jeg den på nett - fordi loven om tilbud og etterspørsel tilsier at noe slikt ikke er mulig å få over disk i Norge. Takk og lov for internett, sier jeg bare, det var verre før i tiden da jeg måtte til Frankrike hver gang jeg skulle ha en bok.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg trenger ikke lese om homofile. Det jeg leser varierer seg. Det er bare det at det finnes mange bøker som er kjempe bra,. men fordi hovedpersonen er homofil finnes de ikke i butikken.

Det finnes veldig mange skeive bøker hos helt vanlige bokhandlere, men som sagt må man nesten vite hva man leter etter. Selvsagt kan det være praktisk med egne LGBT-avdelinger, men jeg tror at det å plassere bøker i en slik avdeling fort kan føre til et noe redusert salg. Det er mulig at du rett og slett må belage deg på å være litt forberedt før du stikker innom bokhandelen.

Men hvor er det? Finnes det bokhandlere i Bergen med skeiv avdeling? Jeg har aldri sett det.

Tronsmo ligger nok i Oslo. Jeg er ikke kjent i Bergen, så jeg aner ikke om det finnes noe tilsvarende der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser veldig liten grunn til å skulle klassifisere bøker som "homobøker" eller "heterobøker" for den saks skyld. Jeg tror ikke bokhandlere i norge, som ikke har én by som er i nærheten av på størrelse med feks. London ville hatt noe å tjene på det. Jeg tror heller ikke at forfatterne av disse bøkene ville tjent noe på at det de skriver skal pushes inn i smalgrupper, og dermed forbigått av alle de som ikke ser etter en bok som handler om "ditten eller datten", men rett og slett en fengende og velskreven bok.

Nå er det ikke dermed sagt at jeg er spesielt overbegeistret over norske bokhandlere heller. Jeg tror de er i ferd med å begå sakte selvmord, men det er en heelt annen historie.

Selv foretrekker jeg å handle bøker på nett. På amazon har de det største utvalget og greie priser, i tillegg til et dugelig system for ebøker. Holder lenge for meg, selv om jeg synes det er trist at det ikke lengre er aktuelt for meg å fysisk gå til bokhandelen for å sniffe på bøker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tronsmo har en egen seksjon, i alle fall! :-) Eller hylle, er vel et mer rett ord.

Jeg liker også av og til å kunne lese bøker der det handler om folk som faller for andre jenter, og som lever vanlige liv med jentekjærestene sine, ikke bare den heteronormative litteraturen, selv om det er den jeg leser mest av!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du kan jo lese bøkene til Sarah Waters. "Gamle dager" og en fin skildring av jenteforhold. Der historien er poenget, ikke nødvendigvis homofilien.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det hadde vært noe. :sjenert:

Det er bare det at... selv om jeg leser heterobøker så har jeg av og til behov for å lese bøker hvor personene er lesbiske. Det er jo det som er mest naturlig for meg. Jeg leser gjerne gode bøker om heterofile mennesker, faktisk så gjør jeg det hele tiden, men av og til vil jeg lese om noe som jeg kjenner meg mer igjen i.

:fnise:

Av og til fnyser jeg når personene ser en "søt" gutt og blir hodestups forelsket, når jeg vil at hun skal falle for venninnen sin eller noe. :popcorn:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, sånn gjør jeg også! Jeg tror det er vanskelig for en person som har vært heterofil hele livet (altså aldri tvilt) å skjønne behovet for litteratur med homofile karakterer.

Det er jo ganske enkelt. Heterofili er overalt i samfunnet, fra reklameplakater og filmer til litteratur. Og når man ikke identifiserer seg med karakterene noen gang er det godt å plutselig lese om noen som føler det akkurat som en selv, som ser på den fine jenta, lurer på om det kan bli noe, og som beskriver intimkontakt mellom noen av samme kjønn som en selv!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...