Gå til innhold

legge ut hund på finn til parring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle legge ut vofsen min på finn.no til parring før jeg evt kastrerer han, har aldri gjort dette før så lurer på om noen kan fortelle meg hvordan det fungerer og hvor mye jeg evt skal ta for det?

han har stamtavle og et flott gemytt, men ikke all verden med tegninger.

:) :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Consensio

For meg virker det useriöst når folk söker hunder til parring gjeenom kanaler som Finn.no

Dette er noe som burde gjöres gjennom grundige undersökelser av stamtavler, kontakter og nkk/evnt raseklubben.

Hva slags hund er det snakk om? Er den blitt gemytt-testet, har den eventuelle godkjente pröver tatt (som mange jakthunder må ha)? Er den hd-rönget, öyelyst og/eller andre ting, avhengig av hvillen rase du har? Hva er grunnen til at du vil han skal parre?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev som kommentar er det en Jack russel terrier.

og jeg vil parre han fordi jeg antagelig kommer til å kastrere han fordi han etterlater seg hvite flekker overalt og er veldig typisk hannhund. Hadde vært moro om han hadde et kull ute i verden først.

har ikke vært igjennom noen av de testene nei, så da vil du ikke anbefale å legge han ut i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Nei det ville jeg ikke. Om man syns det er moro at han har et kull der ute et sted, så syns jeg ikke det er en god nok grunn til parring, spesiellt når han ikke har noen utstillinger bak seg eller tatt nödvendige pröver/tester.

Om du i tillegg vurderer å kastrere pga småproblemer som at han er litt mye "gutt", så kan problemet bli större etter parringen, selvom du kastrerer ham.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det kunne vært moro at han hadde et kull "der ute" så jeg evt kan kjøpe en av hans avkom senere. Det er ikke små problemer, og vi har et barn som kommer rett rundt hjørnet, derfor er det kan det være aktuelt med kastrering. Og det er jo ikke værre enn at han tar de nødvendige prøvene som må til først. Det er jo ikke alle som er ute etter utstillings hunder så selv om jeg ikke har drevet aktivt med dette synes jeg ikke det er noe å belage seg på for ikke å parre han. Er jo ikke alle som er like negative som du. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Consensio

Hvorfor spör du da?

Seriöse oppdrettere dretter etter etterspörsel og en genuin interesse i å holde rasen frisk.

Jeg er ikke negativ, men jeg er lei av å se folk la hunder parre i hytt og pine fordi deres hund er söt. Voks opp.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil si jeg legger ut av litt andre grunner enn at hunden min er søt. og til mitt forsvar så spurte jeg ikke etter grunner til ikke å gjøre det ol. jeg spurte etter pris og hvordan det foregikk.

angår ikke meg at du har en negativ oppfatning av denne typen oppdrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

For meg virker dette useriøst. Ser folk legger ut annonser på sine hannhunder for å bruke de til parring. Og mesteparten av disse er blandingshunder... veldig useriøst.

Hadde han vært avlsmaterielle, så ville oppdrettere tatt kontakt med deg. Evnt får du ta kontakt med seriøse oppdrettere og spørre om de vil bruke din hannhund på sine tisper. Snakk gjerne med raserepresentanten for din rase. De kan finne tisper, som passer din hund.

Husk at valpene skal selges og leve et funksjonelt liv etter parringen også. Og at de kanskje ender opp som avlsdyr selv. Er du 100 % sikker på at hundne din innehar alle kvaliteter det stilles for å være et avlsdyr?

Det parres for mye og avles for lite når det gjelder hunder. Noe som fører til at en del raser sliter med arvelige belastninger.

I avlsarbeide skal det MYE forhåndsarbeide til. Man skal finne to individer, som begge innehar alle kvalifikasjoner for å være avlsdyr. Og så skal man vite svakheter og sterke sider hos begge individer og matche dette mot hverandre. Hva vil man ha mer av og hva vil man ha mindre av. Og det er ikke slik at om man parrer en hund med lang rygg, med en hund med kort rygg, at man da får en medium rygg. Og stamtavler skal sjekkes. Hvor stor er innavlskofisienten? Hvordan passer stammene med hverandre? har man sett resultater av disse to stammen før? Hvordan var resultatet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at du tar det personlig og alt sånt, fordi du er såklart glad i hunden din (som vi alle er!).

Tenk litt over hvor mange JRT som faktisk finnes der ute i dag, og hvor populær rasen har blitt. Og hvor mange "små gneldrebikkjer" JRT faktisk har blitt til ;)

- Har du den nødvendige kunnskapen for å finne en tispe som kan matche din hannhund? Veie opp med positive kvaliteter der din hanne har negative, og omvendt? Både mentalt og eksteriørt.

- Hvorfor er akkurat DIN hannhund bedre å videreføre gener fra, enn f. eks 100 andre JRT-hanner i samme landsdel?

- Hva vil du oppnå med å sette dette kullet til verden, annet enn at hunden din er fin og du vil ha valp senere? Jeg kan garantere deg at du kan finne en fin og grei JRT fra en annen oppdretter i fremtiden! Det er ingen garantier for at et barnebarn etter hunden din blir noen suksess selv om de er i samme "familie".

- Er hunden din registrert? Har du tenkt til å finne en tispe som er registrert, eller har du tenkt til å lage uregistrerte valper? Ergo; hunder som ikke kan stilles ut, konkurreres med (uregistrerte hunder kan ikke bli champion i noen gren, og det ville jo være synd om eieren får en hund som duger men som aldri kan blir nummer 1). Jeg har ingenting imot blandingshunder eller uregistrerte hunder som individer, men jeg har noe imot å bare pøse ut hunder fordi foreldrene er snille og av egoistiske årsaker. For ja; vi har utrolig mange hunder her i landet! Bare sjekk omplasseringssidene eller finn.no.

Det virker nå som om du har tenkt til å gjennomføre denne planen din uansett hvor mange som kommer til å fortelle deg at det er useriøst og unødvendig (og jeg er enig, bare for å ha det klart!). Jeg har selv en voksen tispe av annen rase som jeg syns er FANTASTISK og som jeg vedder på jeg hadde klart å finne mange gode hjem til valpene, men det finnes så mange individer av samme rase her i landet som er bedre kvalifisert til å videreføre rasen. Ser du?

Uansett, her er litt informasjon for å gjøre deg bedre rustet uansett hvilket valg du ender med å ta:

Det finnes ingen krav fra Norsk Terrier Klub om å sykdomsteste avlsdyr av rasen Jack Russell Terrier. Av den grunn er det ikke mange som er HD/AA-røntget, øyenlyst og patella-undersøkt - dermed er statistikken over sykdomsforekomst mangelfull.

Selv om det ikke er noe krav om sykdomstesting, kan det anbefales å gjøres på avlsdyr og deres avkom. Bare ved å teste mange individer får man en sikker statistikk, i tillegg til vissheten om at man avler kun på friske og funksjonelle dyr.

En annen grunn til at du bør stille ut hunden din og sørge for at den er en god representant for rasen eksteriørmessig er at rasen har hatt "kort" historie her i Norge. Stamboka ble stengt så sent som 2006, dvs at det kun er etter 2006 at man fikk et lukket register og stambokførte hunder. Som "oppdretter" bør du sørge for at rasen din fortsetter å utvikle seg positivt og at så mange hunder som mulig registreres. Det er en grunn til at folk driver med utstilling og prøver å bevare et rasetypisk utseende som passer innunder rasestandarden. Mer kan du lese her.

Jeg vil også anbefale deg å lese denne diskusjonen som omhandler det å avle på uregistrert JRT. Det kommer frem mange saklige argumenter der, og jeg håper du er interessert nok i avlen til å ønske å sette deg såpass inn i saken at du kan lese 3 sider diskusjon :)

Her er også link til Norsk Terrier Klubb.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anser også slikt som svært useriøst. Avl på rasehunder bør gå gjennom rasehundklubben/NKK, og man bør først sjekke gjennom raselinjer, utstilling og gemyttest at det er en hund det er bra for rasen å avle på. Ikke minst også for å sjekke hvilke tisper det kan være gunstig å avle mot. Avl krever en del innsats og kunnskap om genetikk for at det skal bli seriøst - det handler ikke om å være negativ eller elitistisk, men om å skaffe seg kunnskap nok til å se hva som er til det beste for rasen. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du finner en "partner" til ham p den måten blir det et kull som ikke er godkjent av NKK eller raseklubb, og det vil bli regnet som useriøst, som du sikkert har merket på reaksjonene. Det betyr i realiteten at det neppe blir de seriøse oppdretterne som napper på finn annonsen din, siden de seriøse oppdretterene forholder seg til raseklubbens hanhundlister.

Hvis du mener at hunden din er avlsmateriale, tar du kontakt med raseklubben din, og undersøker om han holder mål, de aller fleste klubber krever utstillingsresultater som i det minste en CK for å sette hanhund på liste, og i tillegg godkjent HD-røntking, i noen tilfeller også albue røntken, og øyenlysing. Dette for å unngå at skulte sykdommer og defekter som er arvelige går videre til neste generasjon.

Det er en grunn til at valper fra godkjente kull koster litt, og det er fordi det ligger ganske mye arbeid bak.

Har du en hund som holder mål, så knall, gå for det, og gjør det som trengs for at den fyller kravene. Hvis ikke synes jeg ikke du bør avle på den, og med tanke på å ha en hund som er etter DIN hund siden, så er det kanskje greiere å da gå et skritt bakover på stamtavlen på generasjonene, og kjøpe en slektning, kanskje en bror for eksempel?

Ellers forstår jeg ikke helt grunnen til at fu vil kastrere hunden din? fordi dere skal ha barn? hva har det med saken å gjøre?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det kunne vært moro at han hadde et kull "der ute" så jeg evt kan kjøpe en av hans avkom senere. Det er ikke små problemer, og vi har et barn som kommer rett rundt hjørnet, derfor er det kan det være aktuelt med kastrering. Og det er jo ikke værre enn at han tar de nødvendige prøvene som må til først. Det er jo ikke alle som er ute etter utstillings hunder så selv om jeg ikke har drevet aktivt med dette synes jeg ikke det er noe å belage seg på for ikke å parre han. Er jo ikke alle som er like negative som du. :)

Hvis hunden din ikke har små problemer, så har den vel større problemer? Og bør ikke en hund takle at familen får et barn?

Blir så eitrende lei av alle som på død og liv skal pare fordi det hadde vært så "moro med et kull"....

Man skal bare avle på de beste hundene i en rase, og man skal avle med et mål / en plan. Og både tispeeier og hannhundeiere burde ha et minste kjennskap til genetikk, arv og helse før de TENKER på å pare sine hunder.....

Så dessverre er det nok flest her ute som er negative til det du tenker å gjøre....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Vet ikke hvor mange av de som skriver her som FAKTISK har drevet med profesjonell avl. Jeg kommer fra en familie som har drevet med avl i mange år min far har som den eneste i Norge: Innehaver av Norsk bassetklubb`s jaktoppdretterpris i bronze, sølv og gull, Norsk Bassetklubb`s ekstriøroppdretterpris i bronse , sølv og gull og Norsk bassetklubb`s sporoppdretterpris i bronse og sølv for rasen petit basset griffon vendeen. Så jeg er veldig sikker på det jeg snakker om. Det er ditt valg om du vil parre eller ikke. Så lenge hunden er frisk er det ingen problemer. Å legge ut på finn er for de som ikke, aktivt og profesjonelt driver med oppdrett noe det ser ut som passer deg helt fint. Det er ikke noe mindre seriøse mennesker der enn det er andre steder. Forskjellen er at disse menneskene bruker hundene sine kanskje 2 - 3 ganger men oppdrettere bruker de oftest mye mer. De fleste som er negative til det du ønsker å gjøre er fordi de selv har satt en "standar" for at de selv kan føle seg bedre når de får kull. Jeg sier det sånn det er ingen ting galt med å ønske et kull om hunden din er frisk! Den trenger ikke være premiert eller kunne jakte! Det er din hund å du kan velge. Har den store problemer med eks HD så vil jeg fraråde deg det men ellers kjør på. Om man skal snakke om å parre bedre er vi dessverre fucked for lenge siden, vi har alt ødelagt så mange raser med at de skal se slik oppdrettere ønsker det (eks schæfer som har så lave haler at de sliter med forstoppelse). Import fra andre land er også veldig viktig, men her faller mange "profesjonelle" oppdrettere av fordi det koster endel.  Så lenge hunden din ikke har 20 kull og ingen feil (helse messig) så kjør på, ikke tenkt på hva de "profesjonelle" sier fordi de holder på med noe helt annet enn deg. 

 

 
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tenkte jeg skulle legge ut vofsen min på finn.no til parring før jeg evt kastrerer han, har aldri gjort dette før så lurer på om noen kan fortelle meg hvordan det fungerer og hvor mye jeg evt skal ta for det?

 

han har stamtavle og et flott gemytt, men ikke all verden med tegninger.

:):):)

En hannhund bør være tipp-topp for å brukes i avl.  Man trenger ikke like mange gode hanner for å holde rasen gående som man trenger tisper, derfor bør de som faktisk brukes til parring innfri ALLE krav i standarden.

Jeg har fått mange, mange henvendelser fra tispeeiere på min hannhund. Men siden han ikke er champion og er skuddredd har jeg takket nei. Tispeeiere bør velge fra øverste hylle etter min mening, ikke ta hva som helst.

Hvis du føler at du må kastrere hunden for at han skal fungere optimalt kan jeg fortelle deg med en gang; han bør ikke avles på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klipp*

Du burde kanskje moderere deg litt da det ikke er spesielt vanskelig å finne ut hvem du snakker om, og det du skriver ikke er særlig god reklame for oppdrettet. Kun når den har store problemer med HD vil du fraråde videre avl. Jaha, sier jeg da, så du er helt for å avle på syke hunder og å videreføre sykdom? Godt å vite. :) Mange bekker små og sånn, og så ble plutselig en og annen C hofte til D og E.

Ellers helt generelt da tråden er 5 år gammel:
Jeg er for å bruke mer enn bare kremen av kremen i rasen i avl. Det er en gang slik at det er sånn mange oppdrettere tenker, dessverre, kan man si, for den tankegangen fører til innavl og alle som har et snev av forståelse for biologi og genetikk vet hvorfor innavl er en svært dårlig idé. 
Men, å få inn mer avlsmateriale betyr ikke at man skal avle på alt som kryper og går. Helsetesting er svært viktig, sykdom og mentalitet må tas hensyn til hele tiden ellers ender man opp som med cavalier eller pinscher. Det holder ikke at hunden er snill og ser frisk ut, den skal ha et godt gemytt, den skal være helsetestet og den skal være frisk. Om hunden må bruke medisiner for å holde seg frisk, eller har vært hos atferdsterapeut for heavy atferdsproblemer, så er den fortsatt ikke avlsmateriale (noe jeg oppdaget for litt siden at noen faktisk tror 
:blink:).

Om noen vil bruke hunden sin i avl, så burde du først og fremst finne ut hva rasen er disponert for og teste for det som testes kan. Dette må en ha attest på fra spesialiserte dyrleger, en generell veterinærsjekk sjekker bare almentilstanden på hunden og teller ikke som helsesjekk. Om den er fri, burde den stilles på utstillinger for å vise den fram for tispeeiere/hannhundeiere. Ellers er det alltid en fordel ha en BPH eller MH, men dessverre ikke noe som vektlegges i de flestes oppdrett om dagen.
Gemyttet på hunden skal også evalueres, og en burde ha sett en del kullsøsken og (i alle fall slekt av) begge foreldrene av både tispe og hanne for å kunne si noe om gemyttet du vil videreføre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor mange av de som skriver her som FAKTISK har drevet med profesjonell avl. Jeg kommer fra en familie som har drevet med avl i mange år min far har som den eneste i Norge: Innehaver av Norsk bassetklubb`s jaktoppdretterpris i bronze, sølv og gull, Norsk Bassetklubb`s ekstriøroppdretterpris i bronse , sølv og gull og Norsk bassetklubb`s sporoppdretterpris i bronse og sølv for rasen petit basset griffon vendeen. Så jeg er veldig sikker på det jeg snakker om. Det er ditt valg om du vil parre eller ikke. Så lenge hunden er frisk er det ingen problemer. Å legge ut på finn er for de som ikke, aktivt og profesjonelt driver med oppdrett noe det ser ut som passer deg helt fint. Det er ikke noe mindre seriøse mennesker der enn det er andre steder. Forskjellen er at disse menneskene bruker hundene sine kanskje 2 - 3 ganger men oppdrettere bruker de oftest mye mer. De fleste som er negative til det du ønsker å gjøre er fordi de selv har satt en "standar" for at de selv kan føle seg bedre når de får kull. Jeg sier det sånn det er ingen ting galt med å ønske et kull om hunden din er frisk! Den trenger ikke være premiert eller kunne jakte! Det er din hund å du kan velge. Har den store problemer med eks HD så vil jeg fraråde deg det men ellers kjør på. Om man skal snakke om å parre bedre er vi dessverre fucked for lenge siden, vi har alt ødelagt så mange raser med at de skal se slik oppdrettere ønsker det (eks schæfer som har så lave haler at de sliter med forstoppelse). Import fra andre land er også veldig viktig, men her faller mange "profesjonelle" oppdrettere av fordi det koster endel.  Så lenge hunden din ikke har 20 kull og ingen feil (helse messig) så kjør på, ikke tenkt på hva de "profesjonelle" sier fordi de holder på med noe helt annet enn deg. 

 

 

Du har svart på et fem år gammelt innlegg. Så jeg håper ikke dette er direkte råd til TS. Eller til noen i det hele tatt.

Anonymkode: ad715...4ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg virker dette useriøst. Ser folk legger ut annonser på sine hannhunder for å bruke de til parring. Og mesteparten av disse er blandingshunder... veldig useriøst.

 

Hadde han vært avlsmaterielle, så ville oppdrettere tatt kontakt med deg. Evnt får du ta kontakt med seriøse oppdrettere og spørre om de vil bruke din hannhund på sine tisper. Snakk gjerne med raserepresentanten for din rase. De kan finne tisper, som passer din hund.

 

Husk at valpene skal selges og leve et funksjonelt liv etter parringen også. Og at de kanskje ender opp som avlsdyr selv. Er du 100 % sikker på at hundne din innehar alle kvaliteter det stilles for å være et avlsdyr?

 

Det parres for mye og avles for lite når det gjelder hunder. Noe som fører til at en del raser sliter med arvelige belastninger.

 

I avlsarbeide skal det MYE forhåndsarbeide til. Man skal finne to individer, som begge innehar alle kvalifikasjoner for å være avlsdyr. Og så skal man vite svakheter og sterke sider hos begge individer og matche dette mot hverandre. Hva vil man ha mer av og hva vil man ha mindre av. Og det er ikke slik at om man parrer en hund med lang rygg, med en hund med kort rygg, at man da får en medium rygg. Og stamtavler skal sjekkes. Hvor stor er innavlskofisienten? Hvordan passer stammene med hverandre? har man sett resultater av disse to stammen før? Hvordan var resultatet?

Godt innlegg. Slik garasjeoppdrett ødelegger for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...