Gå til innhold

Nå er dritten begynt !


Stor&Sterk

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Så da er det bare å jobbe ute om lørdagene til ca 19.30-20. Han må bare komme og da skal han få vite at det skal være ro mellom 23 og 07. Takker for mange svar. :)

Endret av meta2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Loven om helligdagsfred:

§ 1. Lovens formål

For å verne om det gudstjenestelige liv og den alminnelige fred på helligdager og for å gi høytiden ro og verdighet, skal det være helligdagsfred i samsvar med reglene i denne lov.

Endret ved lov 14 mars 2003 nr. 16 (i kraft 1 april 2003 iflg. res. 14 mars 2003 nr. 300).

§ 2. Helligdager

Følgende dager er helligdag:

a) vanlige søndager,

b) nyttårsdag (1. januar),

c) skjærtorsdag (siste torsdag før første påskedag),

d) langfredag (siste fredag før første påskedag),

e) første påskedag (første søndag etter første fullmåne som inntreffer på eller etter 21. mars (ved skuddår 20. mars)),

f) annen påskedag (første mandag etter første påskedag),

g) Kristi Himmelfartsdag (sjette torsdag etter første påskedag),

h) første pinsedag (sjuende søndag etter første påskedag),

i) annen pinsedag (første mandag etter første pinsedag),

j) første juledag (25. desember),

k) annen juledag (26. desember).

§ 3. Helligdagsfred

På helligdag fra kl 00 til kl 24 samt påske-, pinse- og julaften etter kl 16 skal det være helligdagsfred som ingen noe sted må forstyrre med utilbørlig larm.

Ved kirke eller gudstjenestested er det mens helligdagsfreden varer ikke tillatt å forstyrre gudstjenesten med unødig larm eller arbeid eller annen forstyrrende virksomhet.

http://www.lovdata.no/all/hl-19950224-012.html#3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ærlig talt ikke på alle her har jobber hvor de er 10-12 timer hver dag. Enten er man hjemme slik at man rekker å klippe plen etter jobb en dag innimellom, eller så jobber man slik at man kan ta det før jobb.

Jeg hadde ikke reagert om naboen klippet klokken 9 om morgenen i hverdagen. Større sjanse for at de fleste naboene er våkne da, enn 9 lørdag/søndag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Så da er det bare å jobbe ute om lørdagene til ca 19.30-20. Han må bare komme og da skal han få vite at det skal være ro mellom 7 og 23. Takker for mange svar. :)

Det er vel omvendt, ro mellom kl. 23-07.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk

Tror ærlig talt ikke på alle her har jobber hvor de er 10-12 timer hver dag. Enten er man hjemme slik at man rekker å klippe plen etter jobb en dag innimellom, eller så jobber man slik at man kan ta det før jobb.

Jeg hadde ikke reagert om naboen klippet klokken 9 om morgenen i hverdagen. Større sjanse for at de fleste naboene er våkne da, enn 9 lørdag/søndag.

Hørt om pendling? Det er faktisk rimelig mange som tilbringer 10 timer eller mer utenfor hjemmet i løpet av en dag.

Jeg er for tiden borte fra 08 til 17, og samboeren er ofte borte fra 07 til 18 på hverdager. Når vi først da kommer hjem så er middag pri 1 og etter dette så er det å prøve å roe seg ned litt etter dagen. Når dette er unnagjort er klokken fort 1930, og da er det andre ting som også må gjøres. Plenklipping og hagearbeid tas derfor i helgene når vi har tid, og da som oftest på søndager. Jeg har ikke et snev av dårlig samvittighet av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

litt gressklipperlyder hadde jeg foretrukket, framfor naborælet som står på utafor hos oss ca hver dag. Husvertens unger er tidlig oppe, og bruker hagedelen som hører til vår leilighet til å hyle og leke og kjefte og grine og sprute med vannpistol inn vinduene våre, samt å skrike på en eller annen "andrea" hver dag som bor i huset nedenfor. Andrea bor med veldig sinte foreldre og 3 skrikete hunder, en liten, en stor og sint, og en mellomstor. Jeg har aldri sett dem, men jeg hører det, da de lar dyrene stå og brøle hver dag, og inviterer til fest med beegees 10 om morraen, og kjefter på den stakkars jenta at "nå må du ikke spise flere pølser ellers får du husarrest!!" gode gud, stille landliv, ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørt om pendling? Det er faktisk rimelig mange som tilbringer 10 timer eller mer utenfor hjemmet i løpet av en dag.

Jeg er for tiden borte fra 08 til 17, og samboeren er ofte borte fra 07 til 18 på hverdager. Når vi først da kommer hjem så er middag pri 1 og etter dette så er det å prøve å roe seg ned litt etter dagen. Når dette er unnagjort er klokken fort 1930, og da er det andre ting som også må gjøres. Plenklipping og hagearbeid tas derfor i helgene når vi har tid, og da som oftest på søndager. Jeg har ikke et snev av dårlig samvittighet av den grunn.

Jammen, fortrekker ikke du også da å ha helgene i fred og ro?

Jeg er også ute av huset mellom 6.30 og 16.30-18.30 litt avhengig av dager. Trekk fra de 5 minuttene jeg er inne rundt 7.15 for å bytte ut hundebånd med håndveske. Jobber annenhver lørdag også.

Allikevel klarer vi på mirakuløst vis å styre unna gressklipperen de fleste helger, og i alle fall ikke på morgenen. Og vi hadde innti nylig 1.5 mål tomt. Plena er nå mindre...

Men, i fare for å virke moraliserende, så har vi kanskje mer tid enn andre siden vi ikke har tv?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørt om pendling? Det er faktisk rimelig mange som tilbringer 10 timer eller mer utenfor hjemmet i løpet av en dag.

Jeg er for tiden borte fra 08 til 17, og samboeren er ofte borte fra 07 til 18 på hverdager. Når vi først da kommer hjem så er middag pri 1 og etter dette så er det å prøve å roe seg ned litt etter dagen. Når dette er unnagjort er klokken fort 1930, og da er det andre ting som også må gjøres. Plenklipping og hagearbeid tas derfor i helgene når vi har tid, og da som oftest på søndager. Jeg har ikke et snev av dårlig samvittighet av den grunn.

Jammen, fortrekker ikke du også da å ha helgene i fred og ro?

Jeg er også ute av huset mellom 6.30 og 16.30-18.30 litt avhengig av dager. Trekk fra de 5 minuttene jeg er inne rundt 7.15 for å bytte ut hundebånd med håndveske. Jobber annenhver lørdag også.

Allikevel klarer vi på mirakuløst vis å styre unna gressklipperen de fleste helger, og i alle fall ikke på morgenen. Og vi hadde innti nylig 1.5 mål tomt. Plena er nå mindre...

Men, i fare for å virke moraliserende, så har vi kanskje mer tid enn andre siden vi ikke har tv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørt om pendling? Det er faktisk rimelig mange som tilbringer 10 timer eller mer utenfor hjemmet i løpet av en dag.

Jeg er for tiden borte fra 08 til 17, og samboeren er ofte borte fra 07 til 18 på hverdager. Når vi først da kommer hjem så er middag pri 1 og etter dette så er det å prøve å roe seg ned litt etter dagen. Når dette er unnagjort er klokken fort 1930, og da er det andre ting som også må gjøres. Plenklipping og hagearbeid tas derfor i helgene når vi har tid, og da som oftest på søndager. Jeg har ikke et snev av dårlig samvittighet av den grunn.

Jammen, fortrekker ikke du også da å ha helgene i fred og ro?

Jeg er også ute av huset mellom 6.30 og 16.30-18.30 litt avhengig av dager. Trekk fra de 5 minuttene jeg er inne rundt 7.15 for å bytte ut hundebånd med håndveske. Jobber annenhver lørdag også.

Allikevel klarer vi på mirakuløst vis å styre unna gressklipperen de fleste helger, og i alle fall ikke på morgenen. Og vi hadde innti nylig 1.5 mål tomt. Plena er nå mindre...

Men, i fare for å virke moraliserende, så har vi kanskje mer tid enn andre siden vi ikke har tv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk

Jammen, fortrekker ikke du også da å ha helgene i fred og ro?

Jeg er også ute av huset mellom 6.30 og 16.30-18.30 litt avhengig av dager. Trekk fra de 5 minuttene jeg er inne rundt 7.15 for å bytte ut hundebånd med håndveske. Jobber annenhver lørdag også.

Allikevel klarer vi på mirakuløst vis å styre unna gressklipperen de fleste helger, og i alle fall ikke på morgenen. Og vi hadde innti nylig 1.5 mål tomt. Plena er nå mindre...

Men, i fare for å virke moraliserende, så har vi kanskje mer tid enn andre siden vi ikke har tv?

Nei, jeg foretrekker å ha litt overskudd i hverdagen også. Ergo så klipper jeg heller plenen i helgene når jeg har noe som ligner på et overskudd.

Gressklipperlyd irriterer meg ikke, så for min del spiller det ingen rolle når på døgnet naboen klipper. Klipper uansett ikke plenen før utpå ettermiddagen i helgene, av den enkle grunn at jeg sjelden er oppe av senga før etter kl 11 i helgene. Unntaket er når jeg er på jobb.

Jeg har over 900kvm med bare plen og busker, selve tomta er på 1,5 mål. Det sier seg selv at dette tar tid på klippe, og å begynne med dette etter jobb er uaktuelt. Det gjorde ikke foreldrene mine når de hadde huset heller.

Og du kan ikke virker som noe du er! (Ja, du er moraliserende, du virker ikke bare sånn. Forøvrig så ser jeg ikke på TV før etter kl 21 så TV-tiden spiller ikke inn på klippingen.)

Endret av SmallTalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 2 ting som får lov til å vekke meg en helgemorgen: måker og gressklipperlyd :jepp: Jeg elsker sommer!

Kjedelig at jeg nå flytter inn til sentrumen og må regne med å bli vekt av trailere og busser og bråk.. Heller litt gressklipperduring utenfor vinduet da ja ;) Sambo klipper for øvrig plenen akkurat nå :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du kan ikke virker som noe du er! (Ja, du er moraliserende, du virker ikke bare sånn. Forøvrig så ser jeg ikke på TV før etter kl 21 så TV-tiden spiller inn på klippingen.)

Kjempemoden setning og oppfatning... :ironi:

Men værsågod, antar at du følte deg truffet...

Hvis du ikke klipper på morgenen, er du jo ikke i hovedgruppen folk blir forbanna på uansett.

Holdningen din om å hevde din rett på bekostning av andre er uansett hensynsløs i mine øyne. Så lenge du her leser hvor ille det er for noen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

Er det ok klokka ti halv elleve på kvelden også?

Ja! Gjør ikke det selv altså (får da være måte på hvor ivrig jeg er med den plenklippinga), men bryr meg ikke om naboen gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk

Kjempemoden setning og oppfatning... :ironi:

Men værsågod, antar at du følte deg truffet...

Hvis du ikke klipper på morgenen, er du jo ikke i hovedgruppen folk blir forbanna på uansett.

Holdningen din om å hevde din rett på bekostning av andre er uansett hensynsløs i mine øyne. Så lenge du her leser hvor ille det er for noen...

Dessverre for din del så følte meg ikke truffet. Og du må gjerne kalle meg hensynsløs. Jeg for min del synes de som klipper plenen på en lørdag kl 9 er værre enn meg som klipper utpå ettermiddagen på en søndag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt gressklipperlyder hadde jeg foretrukket, framfor naborælet som står på utafor hos oss ca hver dag. Husvertens unger er tidlig oppe, og bruker hagedelen som hører til vår leilighet til å hyle og leke og kjefte og grine og sprute med vannpistol inn vinduene våre, samt å skrike på en eller annen "andrea" hver dag som bor i huset nedenfor. Andrea bor med veldig sinte foreldre og 3 skrikete hunder, en liten, en stor og sint, og en mellomstor. Jeg har aldri sett dem, men jeg hører det, da de lar dyrene stå og brøle hver dag, og inviterer til fest med beegees 10 om morraen, og kjefter på den stakkars jenta at "nå må du ikke spise flere pølser ellers får du husarrest!!" gode gud, stille landliv, ja!

:ler:

HELT enig!

Den dagen jeg irriterer meg over mennesker som steller i hagene sine klokken ni om morgenen, har jeg fått det alt for godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mannen snakket med nærmeste nabo, og han ble sjokket av at han nedenfor oss hadde sagt at vi måtte slutte å bråke. Han har jobbet en del ute nå om kveldene, og trodde nok at han nedenfor hadde en skikkelig dårlig dag. Her kommer naboen og spør om han kan sage ned trærne på nedsiden, når de begynner å skygge for solen.

Vi har ikke noe hekk eller gjerde mellom hagene. De har laget plen, og vi har naturtomt. Nå ønsker vi å lage det litt kosliger og å kunne bruke den delen av tomten. Da vil det bli en del lek mellom hagene her. Nabogutten er kompis med mine gutter. SÅ det kan lett bli 10-12 gutter som leker. Naboen har og fått trampoline. Vi kan ikke noe for at naboen nede har bygget altan på den siden som er opp mot oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med klipping klokka ni på kvelden? Er det egentlig ok, når man kan gjøre det tidligere?

jeg sliter heller med klipping av plen på kvelden særlig rundt 8 tiden på kvelden når det er leggetid for små barn... :/

mye annet bråk enn gressklipper jeg heller skulle vært foruten i helgene i sommerhalvåret... på andre tider av døgnet enn kl 9 om morgenen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Jeg synes ikke den er utdatert. For meg har det ingenting med kristendommen å gjøre. Etter en travel jobbuke, samt kanskje husarbeid, hagearbeid og annet på lørdagen, så har jeg lyst å kunne nyte søndagen i ro og fred. Vi bør kunne beholde èn dag i uka som en avslappende og rolig i dag, i vår hektiske og bråkete hverdag.

Jau, eg ser det, men i Noreg så er det så ustabilt vér at søndagen kan vere den eine dagen i veka der ein arbeide ute, og då synest eg det må vere greit. Eg synest generelt sett ein får prøve å halde bråk til eit minimum heile tida, men det må vere greit å vere pragmatisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...