Gå til innhold

Nå er dritten begynt !


Stor&Sterk

Anbefalte innlegg

Gjest SmallTalk

Jeg skulle nok ha presisert at jeg tenkte på dem med villahager. Der bor folk tettere, og støy blir mer merkbart enn slik som du bor, vil jeg anta.

Tja... Jeg bor i byggefelt jeg også, med kun noen få meter til nærmeste nabo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eurodice

Tja... Jeg bor i byggefelt jeg også, med kun noen få meter til nærmeste nabo.

Da får jeg presisere enda mer, da :fnise: . For folk som har en plen/hage/uteområde på størrelse med grunnflaten på huset sitt, går det fint an å bruke ljå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får jeg presisere enda mer, da :fnise: . For folk som har en plen/hage/uteområde på størrelse med grunnflaten på huset sitt, går det fint an å bruke ljå.

Funker det med ljå på gress som er så kort som det er når man velger å bruke gressklipperen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verre er det med hyttenaboer som fyrer løs på tomta med motorsag - HELE PÅSKEAFTEN! Det mener jeg er hensynsløst. Det at naboen klipper plen klokka 9 syns jeg er ingenting i forskjell. Kanskje plagsomt, men noe må man jo nøye seg med. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk

Da får jeg presisere enda mer, da :fnise: . For folk som har en plen/hage/uteområde på størrelse med grunnflaten på huset sitt, går det fint an å bruke ljå.

Da er jeg enig med deg. Eventuelt så har man gressklipper av typen som ikke har motor, men som man må dytte. Blir mer som en litt avansert ljå på hjul. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk

Funker det med ljå på gress som er så kort som det er når man velger å bruke gressklipperen? :)

Ljå kan man bruke så lenge man klarer å få kuttet noe med den. Finnes ikke noe fasitsvar på hvor langt gresset bør være. Selv er jeg oppvokst med at ljå er noe man bruker på gress som er for langt og kronglete til å få tatt med gressklipperen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ljå kan man bruke så lenge man klarer å få kuttet noe med den. Finnes ikke noe fasitsvar på hvor langt gresset bør være. Selv er jeg oppvokst med at ljå er noe man bruker på gress som er for langt og kronglete til å få tatt med gressklipperen.

Jeg har også bare brukt ljå på gress som er for høyt for å benytte gressklipper på. Er jo derfor jeg lurer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge er det greit å jobbe med bråkete redskap (hekksaks, trekutter, motorsag eller annet motorbråkemaskiner) på en lørdag?I uken er det jobb, og så er mannen trener og trener selv på kveldene. Blir ikke så mye tid til overs da.

En nabo kom flygene gjennom buskene i hagen vår, og kjeftet på mannen. De hadde nettopp sett seg ut og nå bråkte vi. Klokken var litt over 18, og det var ikke så mye igjen.

Hadde han kommet og spurd på en fin måte så, ja da hadde alt vært greit. Men nå vet jeg at jeg skal jobbe masse nede i hagen, rett ovenfor der de sitter. Vår tomt er nesten helt ned til inngangsdøren hans. Huset ligger en del lavere en vårt, så vi har en god del hage som grenser ned mot de. Dette er en stor del av hagen vi ikke har brukt. Nå er vi ferdig på andre siden og begynner på nordsiden av huset. Skal få vekk busker og få mer jord på ripsbuskene jeg har der nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man får ikke til like kort og jevnt med ljå som med gressklipper nei.

Nå har ikke vi naboer, (og de siste to årene har jeg latt hestene beite ned plenen) men jeg mener vel det at om man velger å bo med naboer tar man hensyn i form av at man ikke bråker før tolv på fridager, men at man også må tåle at folk klipper plenen i helgen, folk er så aktive nå til dags at folk som regel velger helgen til hagearbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk

meta2: I følge lovverket så skal det vel være stille mellom kl 7 og 23, så teoretisk så kan man klippe plenen frem til kl 23. Sånn reelt sett så vil jeg si at man ihvertfall får tåle gressklipperlyd frem til kl 20 på en lørdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanette

Hva med klipping klokka ni på kvelden? Er det egentlig ok, når man kan gjøre det tidligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med klipping klokka ni på kvelden? Er det egentlig ok, når man kan gjøre det tidligere?

i de verste hetebølgene så skjønner jeg det godt om naboen velger å klippe plenen litt senere en vanlig. bortsett fra i de tilfellene så nei.

men nå har ikke jeg barn som kan forstyrres av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Det kunne aldri falt meg inn å bli irritert på gressklipperbråk! Hvis man er såpass følsom med tanke på lyder osv får man flytte på landet, eller lukke vinduet. I gata vår klippes det både lørdager og søndager, og det er både motorsaglyder, bankelyder og andre lyder dagen (og kvelden) lang i helgene. Syns egentlig det bare er koselig jeg. Vi klipper alltid plenen på lørdag eller søndag, men sjelden før klokka 11 (med mindre naboen starter plenklippen tidligere, da tar jeg den tidligere også - det har hendt at jeg sitter å venter på første gressklipperbråk om morgenen så jeg kan begynne også - greit å få det unna før det blir så varmt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi klipper plenen hele uka gjennom. Hater når det blir for langt for vi har bioklipper som blåser småhakket gress ned i plenen igjen, blir det for langt må vi rake og vi har nesten 1 mål plen.

Da klipper vi mellom 17-19 på hverdager som regel, etter at vi har spist middag.

Lørdager venter vi stort sett til verste varmen har gitt seg om det er skikkelig sommer og klipper i 18-20 tiden.

Søndager klipper vi ikke.

Jeg synes det blir for teit å klage på plenklipping når det er innenfor lovverkets regler (7-23). Søndager skjønner jeg at folk klager over men..

Om du bor i et område med mye plen så eier kanskje du en plen også... (Sikter ikke dette bare på TS). Da er det ikke sikkert at det tidspunktet du velger alltid passer for nabon. Vi har fire store hager grensende til vår så her er det klippings støtt og stadig, men ikke lengre enn en times tid eller så, og det holder man vel ut?

Synes uansett det er koselig lyd jeg, da irriterer jeg meg mer over terassefester der naboene drar karaokeanlegget ut i hagen. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne aldri falt meg inn å bli irritert på gressklipperbråk! Hvis man er såpass følsom med tanke på lyder osv får man flytte på landet, eller lukke vinduet.

Tro meg, det hjelper ikke en dritt å bo på landet! Vi har ikke mange naboene og ikke tettere på en 200m, men de greier da å drive med motorsag, kappemaskin, og gudene vet hva sent som tidlig. Grassklipping er bare avslappende iforhold!

Selv holder vi oss helst unna gressklipperen og andre bråkete innretninger etter 17 lørdager, samt søndag. Det hender ytterst sjelden at en må bråke litt da også, men såpass får naboene tåle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har full forståelse for at man bruker lørdag formiddag/ettermiddag på gressklipping, hekktrimming osv, men jeg skulle ønske man tok hensyn og lot bråkete hagearbeid være på søndagen så langt det lar seg gjøre. Her jeg bor er det byggearbeid fra tidlig morgen til sent på kveld (en del av jobbingen ser ut til å være privat også, så det er jobbing til langt utover kvelden). Når da naboene bruker både lørdag og søndag til oppussing av hage med påfølgende gravemaskinstøy, så kjenner jeg at det begynner å bli litt slitsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For å ta et gammelt sitat: Jeg elsker hardt arbeid - jeg kan se på det i timesvis.

Gressklipperlyd bryr meg ikke. Vokner ikke av det, og sovner lett selv om det skulle være gressklipperlyd i bakgrunnen. Så lenge det er en "vanlig" lyd forstyrrer den meg ikke; jeg sover like godt okkesom. Så ædda-bædda. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Eg må seie eg synest 9 om morgonen var greit nok, altså... Regelen er jo som oftast at det skal vere stille mellom 7 og 23, og har ein mykje ein skal gjere i helga så er det jo greit å kome i gang ein gong også. Skal flytte til hage no, og reknar med at eg må tole litt bråk i ny og ne frå slikt arbeid.

Når det gjeld søndagar så må eg tilstå at eg synest den regelen om å ikkje arbeide på søndagar er ganske utdatert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjeld søndagar så må eg tilstå at eg synest den regelen om å ikkje arbeide på søndagar er ganske utdatert...

Jeg synes ikke den er utdatert. For meg har det ingenting med kristendommen å gjøre. Etter en travel jobbuke, samt kanskje husarbeid, hagearbeid og annet på lørdagen, så har jeg lyst å kunne nyte søndagen i ro og fred. Vi bør kunne beholde èn dag i uka som en avslappende og rolig i dag, i vår hektiske og bråkete hverdag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Når skal man ellers klippe plena da, når man er i full jobb? Ukedagene går bort på å jobbe, så da står bare lørdag og søndag igjen. Og så lenge man holder det til mellom 0900 og 2300 ser jeg ikke problemer.

Plenklipping er også litt væravhengig, hvis det har regnet i 14 dager klipper man jo plena med en gang det blir opphold, uavhengig av hvilken dag det er på. Mulig jeg er litt preget fordi jeg har vokst opp på bygda, og det var det slåttonn så lenge det ikke regnet, helligdagsfred har aldri vært mulig å gjennomføre for bønder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...