Gå til innhold

Hvordan å kjenne igjen psykopat


Steinar40

Anbefalte innlegg

Jeg tror nok mange overdriver psykopat-pratet for å forklare oppførselen til en relativt "normalt" egoistisk mann.

Det er nok en ganske utbredt oppfatning blant relativt "normalt" egoistiske menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så dersom jeg får livet mitt ødelagt av en psykopat, og tenker at det er verre for meg personlig enn Stalin, så kan jeg ikke noe om verdens historien.

Og bare det at du ANTAR at kvinner later som de bor sammen med psykopater, fordi de ikke vet bedre, sier mye om hvor synd det faktisk er på deg!

Akkurat her trekker jeg ingen konklusjoner. Ettersom jeg ikke har nok informasjon til å kunne trekke noen individuell konklusjon.

Men som jeg ser det, så betyr ikke det at du ikke kan gjøre akkurat som du selv vil, og leve som du var singel når du faktisk er i et parforhold, at mannen da må være en psykopat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler ikke et sekund på at livet med en del mannfolk kan være et rent helvete.

Men det er ulike grader av alt. Der fysisk vold er aller verst.

Noe en fasit av deg, ser jeg - har du opplevd psykisk vold noen gang? Hm?

Og sier du nå at "Joda, lille venn, jeg ser du sier du har hatt det leit i et forhold, men du har tross alt ikke blitt slått, så det var ikke så ille" - eller bare føles det sånn for meg....?

Imidlertid må man ikke glemme at alle såkalte "normale" mennesker også er egoistiske, og dermed vil forsøke å få sin vilje igjennom foran andres.

So WHAT?

Endret av Suzy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok en ganske utbredt oppfatning blant relativt "normalt" egoistiske menn.

Det kan godt hende, men vi prater her bare med ren synsing alle sammen. Skal man snakke samme språk her, så må man først definere hva en psykopat egentlig er. Ellers blir det bare tull og forbisnakking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt hende, men vi prater her bare med ren synsing alle sammen. Skal man snakke samme språk her, så må man først definere hva en psykopat egentlig er. Ellers blir det bare tull og forbisnakking.

Og hva en psykopat er står det svar på alt på første side i denne tråden - om du skulle lure på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe en fasit av deg, ser jeg - har du opplevd psykisk vold noen gang? Hm?

Ikke etter barneskolen.

Og sier du nå at "Joda, lille venn, jeg ser du sier du har hatt det leit i et forhold, men du har tross alt ikke blitt slått, så det var ikke så ille" - eller bare føles det sånn for meg....?

Hadde du blitt slått, så hadde du i hvert fall hatt det enda verre.

So WHAT?

Det er bare en meget liten andel av menn som er psykopater. Men alle er egoister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og hva en psykopat er står det svar på alt på første side i denne tråden - om du skulle lure på det.

Da kan sikkert du oppsummere i noen sentrale punkter hva du mener kategoriserer en psykopat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du blitt slått, så hadde du i hvert fall hatt det enda verre.

Er du helt seriøs???

Vold er vold og begge deler er like ille. Når du blir slått har du i det minste et blåmerke å vise frem, men psykisk vold etterlater bare indre sår som det er vanskeligere å peke på.

Jeg syns du skal slutte å uttale deg om dette her jeg Steinar - helt alvorlig. Du har null greie på det og du uttaler deg akkurat like bastant som om alt annet.

Fortsett med synsingen din om kvinners utroskapstendenser eller annet tull, er du snill. Dette her er skikkelig provoserende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan sikkert du oppsummere i noen sentrale punkter hva du mener kategoriserer en psykopat?

Det har jeg allerede gjort - og i denne tråden - så hvorfor ikke bla deg tilbake til side 1 og lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du helt seriøs???

Vold er vold og begge deler er like ille. Når du blir slått har du i det minste et blåmerke å vise frem, men psykisk vold etterlater bare indre sår som det er vanskeligere å peke på.

Jeg syns du skal slutte å uttale deg om dette her jeg Steinar - helt alvorlig. Du har null greie på det og du uttaler deg akkurat like bastant som om alt annet.

Fortsett med synsingen din om kvinners utroskapstendenser eller annet tull, er du snill. Dette her er skikkelig provoserende.

Ja, hvis du ikke klarer å fatte at du hadde hatt det enda verre hvis du også ble slått, så ser jeg absolutt ingen grunn til å diskutere dette videre med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Det er bare en meget liten andel av menn som er psykopater. Men alle er egoister.

Søren også. Jeg skal bli lesbisk, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvis du ikke klarer å fatte at du hadde hatt det enda verre hvis du også ble slått, så ser jeg absolutt ingen grunn til å diskutere dette videre med deg.

Hadde jeg blitt slått i tillegg til å bli psykisk mishandlet så hadde jeg selvsagt hatt det værre enn om jeg bare ble slått eller bare ble psykisk slått - men det var nå engang ikke det du skrev her (Det var i allefall ikke slik jeg oppfattet det).

Uansett så skjønner jeg ikke hva å påpeke at jeg kunne hatt det verre, eller at alle mennesker er egoister innerst inne, har med min opplevelse av psykopati å gjøre, om ikke poenget er å nedgradere min opplevelse og å forsøke å underminere mine uttalelser..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KateW

Jeg tviler ikke et sekund på at livet med en del mannfolk kan være et rent helvete.

Men det er ulike grader av alt. Der fysisk vold er aller verst.

Imidlertid må man ikke glemme at alle såkalte "normale" mennesker også er egoistiske, og dermed vil forsøke å få sin vilje igjennom foran andres.

Igjen sier du at du ikke tror på Suzy. Du er en stakkarslig liten mann, Steinar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest KateW

Men som jeg ser det, så betyr ikke det at du ikke kan gjøre akkurat som du selv vil, og leve som du var singel når du faktisk er i et parforhold, at mannen da må være en psykopat.

Ah, så kvinner som har erfaring med psykopater juger og er egositer, og vil egentlig leve som de er single.

Vet du Steinar, du provoserer og er så innesnødd og sykelig patetisk at du virkelig trenger hjelp. Skikkelig proff terapi hjelp de neste førti år, så kanskje du kunne tilmærmet deg å bli et godt menneske med empati og utviklede sjelsevner, men jeg tviler sterkt. Redd det er for sent for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KateW

Hadde du blitt slått, så hadde du i hvert fall hatt det enda verre.

Dette stemmer faktisk ikke, langt mer utbredt og skadelig er ikke-fysisk-vold. De fleste kvinner som opplever dette ville langt heller blitt fysisk mishandlet, for da hadde samfunnet og legen deres kunne sett skadene, og de kunne fått støtte for å gå. Når man lever med en mann som psykisk mishandler deg, og alle andre bare ser hvor flott og sjarmerende han er og han har undertrykket deg i flere år, så ber man ofte om å bli slått. Det ville vært en lettelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KateW

Litt om Psykisk vold, Steinar. Jeg har uthevet ting du forfekter er normalt i et parforhold.

Psykisk vold er handlinger som skremmer, ydmyker og kontrollerer. Det er ikke alltid man er klar over at man utsettes for psykisk mishandling, fordi den kommer snikende og utvikler seg over tid. Det kan for eksempel begynne med at han er usedvanlig oppvartende og henter deg på jobben hver dag. Etter hvert utvider han "oppvartingen" og følger deg over alt, og du må gjøre rede for alt du foretar deg. Han gir deg skyldfølelse hvis du kommer noen minutter for sent hjem, og han innskrenker friheten din.

Han som utøver volden er ute etter å ramme selvbildet ditt og få deg til å føle deg liten og usikker. Du kan aldri være trygg, for det skifter fort fra gode stemninger der du føler at han er glad i deg, til vonde, truende stemninger der beskyldningene hagler. Det er vanlig at mannen spiller på kvinnens ansvarsfølelse og truer med selvmord for å få det som han vil.

Psykisk mishandling kan være at han:

· angriper deg verbalt

· tvinger deg til å gjøre ydmykende og nedverdigende ting

· gir deg dårlig samvittighet

· latterliggjør og fornærmer deg med hensikt, gjerne i påhør av andre

· mobber deg

· ikke gir deg anerkjennelse for det du gjør

· skriker og kaller deg for "idiot", "kjerring", "fitte"

· gir deg skylden for hans alkoholmisbruk eller vold

· gir deg skyldfølelse

· truer deg med fysisk vold

· latterliggjør dine egenskaper som mor, kone og yrket ditt

· er svært oppmerksomhetskrevende, ofte på bekostning av ungene

· tar alle de store avgjørelsene

· forteller om sidesprang

· truer med å gjøre "noe" med barna, eller ringe barnevernet

· forteller at du ikke kan klare deg uten ham

· sørger for at du blir isolert

· kontrollerer hvem du er sammen med

· kontrollerer hva du leser

· nekter deg å delta i ulike aktiviteter, gå på besøk, "jenteselskap"

· bruker trusler om at han skal gjøre noe med barna eller deg ,

sier at du er gal

· hindrer deg i å gå på jobb eller ikke la deg jobbe utenfor hjemmet

· lar være å gi deg penger, du må be om det

Hver for seg kan noen av disse handlingene virke uskyldige og harmløse. Men når de settes i system og du kjenner deg igjen i mange av disse punktene, blir du utsatt for psykisk mishandling. Psykisk mishandling oppleves ofte som verre enn fysisk vold, og er ofte opptakten til fysisk vold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det kan godt hende, men vi prater her bare med ren synsing alle sammen.

Kan se ut som noen her prater ut fra erfaring.

Skal man snakke samme språk her, så må man først definere hva en psykopat egentlig er. Ellers blir det bare tull og forbisnakking.

Tanken min var at psykopater kanskje har en tendens til å forklare oppførselen sin som normal egoisme.

Jeg har ikke oppfattet deg som spesielt opptatt av definisjoner tidligere, men skjønner at det kan ha avgjørende betydning her. En mann som så vidt styrer klar av psykopatdefinisjonen, men bare er en eiesyk, egoistisk kontrollfreak, er naturligvis et utmerket kjæresteemne, som jeg vil anbefale venninnene mine å satse på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KateW

Kan se ut som noen her prater ut fra erfaring.

Tanken min var at psykopater kanskje har en tendens til å forklare oppførselen sin som normal egoisme.

Jeg har ikke oppfattet deg som spesielt opptatt av definisjoner tidligere, men skjønner at det kan ha avgjørende betydning her. En mann som så vidt styrer klar av psykopatdefinisjonen, men bare er en eiesyk, egoistisk kontrollfreak, er naturligvis et utmerket kjæresteemne, som jeg vil anbefale venninnene mine å satse på.

Og som sikkert aldri vil oppleve at noen vil være utro mot ham....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

En mann som så vidt styrer klar av psykopatdefinisjonen, men bare er en eiesyk, egoistisk kontrollfreak, er naturligvis et utmerket kjæresteemne, som jeg vil anbefale venninnene mine å satse på.

Ja, en sånn vil jeg ha! :tommelsmil: Det viktige er jo at han ikke kvalifiserer for noen psykopatdiagnose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KateW

Det kan godt hende, men vi prater her bare med ren synsing alle sammen.

Når man har levd med en psykopat, så bedriver man ikke med synsing, Steinar. Den eneste som begriper synsing her er du.

Har man overlevd en psykopat, så tro meg, man dikter ikke at han var det. Da har man sannsynligvis tilbrakt ganske lang tid med å komme i vater etterpå, og vet veldig godt hva man snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...