Gå til innhold

Hvilket parti skal du stemme på


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hvordan kan retten til å bestemme over eget liv gå for langt?

Ved at du bruker denne retten til å gjøre noe som får meg til å syns at det hadde vært bedre om jeg bestemte over deg. F.eks dersom du drakk deg drita full hver helg, brukte heroin og kokain, spiste så mye sjokolade at du fikk en bmi over 30, spilte voldelige tv spill, osv.

Jeg vil ha det godt rundt meg. Derfor innbiller jeg meg at jeg er opptatt av andres beste, i altruistisk ånd, mens genene mine rent kynisk sørger for at jeg stemmer for noe som hindrer deg i å rasere livet ditt, etter min mal.

Dessuten vil jeg ha skatt av deg for å finansiere flere jobber i offentlig sektor, og andre ting som jeg liker, og kan unnskylde med et fiktivt samfunnsmotiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_mann_*
+ hvilket parti hadde det vært helt uaktuelt for deg å stemme på, og begrunn dette også.
Det Liberale Folkepartiet, fordi de forfekter det mest rettferdige samfunnsystemet, dvs et system som gir alle indvider samme rettigheter/muligheter(dvs fri innvandring, ingen særrettigheter/-ordninger/-fordeler for enkelte land/grupper/nasjonaliteter ol.) hvorhen de måtte befinne seg på planeten.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved at du bruker denne retten til å gjøre noe som får meg til å syns at det hadde vært bedre om jeg bestemte over deg. F.eks dersom du drakk deg drita full hver helg, brukte heroin og kokain, spiste så mye sjokolade at du fikk en bmi over 30, spilte voldelige tv spill, osv.

Jeg vil ha det godt rundt meg. Derfor innbiller jeg meg at jeg er opptatt av andres beste, i altruistisk ånd, mens genene mine rent kynisk sørger for at jeg stemmer for noe som hindrer deg i å rasere livet ditt, etter min mal.

Dessuten vil jeg ha skatt av deg for å finansiere flere jobber i offentlig sektor, og andre ting som jeg liker, og kan unnskylde med et fiktivt samfunnsmotiv.

Om jeg vil drikke meg full hver helg, bruke heroin og kokain, spise så mye sjokolade at jeg fikk en bmi over 30 og spilte voldelige tv-spill osv, så er vel det mitt valg? Forutsatt at jeg ville betalt for alt med lovlige middler, så ser ikke jeg hvordan dette er noen sin sak bortsett fra min egen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_mann_*
Stemmer enten på AP eller Høyre, kunne ikke tenke meg å stemme på noen av de andre partiene som er påvirket av særinteresser (SP), kvasikristent formynderi (KrF), hallusinogener og lederens selvbildeonani (Venstre) eller usammenhengende populisme (gjett hvem).
AP og Høyre er selvfølgelig også styrt/påvirket av særinteresser/lobbyisme/pressgrupper ol.!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det blir blått av noe slag, men hvor blått er jeg ikke sikker på enda. Jeg har en del ting jeg må sjekke opp rundt disse partiene først.

Hovedgrunnen til at jeg kommer til å stemme blått er fordi jeg er lei formyndersystemet, og fordi jeg er for valgfrihet og mulighet til selv å bestemme over eget liv.

Hva er det du ikk ebestemmer i eget liv nå da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg skal stemme Høyre fordi de står meg nærmest i flest saker, og har den beste politikken totalt sett. De har en fornuftens stemme i et landskap som domineres av populistiske ytterfløypartier. Jeg ville ikke stemt noe til høyre for Høyre eller til venstre for Venstre.

Husk at Venstre ikke er sosialistisk: Venstre er et borgerlig liberalt parti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_mann_*
Stemmer Ap. Som alltid :)

Grunnen er Aps håndtering av finanskrisen, skolepolitikken, deres holdninger til bistand og barne- og familiepolitikken. Generelt er det et parti som ligger ganske nær mine egne standpunkter.

Hvilken håndtering(eiendomsretten over en uforholdsmessig stor andel av naturressursene i verden, som gir en pervers kjøpekraft/mulighet til å stimulere økonomien = URETTFERDIGHET!]/b]!

En skolepolitikk som går ut på å tvinge alle til å å følge en læreplan tilpasset en ikke-eksisterende gjennomsnittselev, uavhengig av den enkeltes evner/interesser/motivasjon ol.?

Bistanden som gjør vondt verre, ref. feks(det finnes mange andre eksempler)?

Partiet som ønsker å bestemme hvordan familer skal organiseres, ref. trdeling av foreldrepermisjon ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet ingenting , og jeg tror ikke jeg stemmer , det er bare sauer som styrer Ap og jeg kan ikke se for meg siv jensen som en statminister , hun er veldig flink men hun begynner fort å ligne ei hilary clinton på steroider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Husk at Venstre ikke er sosialistisk: Venstre er et borgerlig liberalt parti.

Det står ingenting om at Venstre er sosialistisk i mitt innlegg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det du ikk ebestemmer i eget liv nå da?

Skal vi se.

Jeg kan ikke bruke nytelsesmidler fritt.

Jeg kan ikke kjøpe legemidler hvor jeg vil, av hvem jeg vil, uten å ha godkjenning av makthaverene.

Jeg kan ikke kjøre bil uten å ha lappen.

Jeg kan ikke reservere meg mot hjernevasking i den offentlige skolen.

Jeg kan ikke reservere meg mot at det offentlige stjeler eiendom av meg (skatt).

Jeg kan ikke begynne å praktisere som lege om jeg har kunnskap til det, jeg må ha godkjenning også.

Jeg kan ikke skru på mitt eget sikringsskap.

Jeg får ikke kjøpt deler til rørleggerarbeid.

Jeg får ikke gå naken på gata.

Jeg blir forhindret i å selge sex til menn som er villig til å betale sykt mye for et enkelt knull.

Jeg blir tvunget til å betale TV-lisens.

Broren min blir tvunget inn i millitæret.

Jeg kan holde på i evigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg vil drikke meg full hver helg, bruke heroin og kokain, spise så mye sjokolade at jeg fikk en bmi over 30 og spilte voldelige tv-spill osv, så er vel det mitt valg? Forutsatt at jeg ville betalt for alt med lovlige middler, så ser ikke jeg hvordan dette er noen sin sak bortsett fra min egen.

Hvis du ikke ser hvordan dette er noen sin sak bortsett fra din egen, så prøv, og observer reaksjonene.

Mennesker har ikke individuell selvbestemmelsesrett som den høyeste verdien i verdihierarkiet sitt. De vil bestemme selv det de syns er fornuftig å bestemme selv, men går sågar med på å minke sin egen frihet for å forhindre at andre gjør valg som strider mot den moralkodeksen de ser på som absolutt.

Det er bare sånn det er, og det får du ikke gjort noe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FRP er langtifra liberalistisk(det er det bare DLF som er i Norge), de er i beste fall liberaldemokrater, i verste fall sosialdemokrater, som resten av Stortnget.

Dessverre så har ikke DLF en reell sjanse til å havne i maktposisjon med det første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det Liberale Folkepartiet, fordi de forfekter det mest rettferdige samfunnsystemet, dvs et system som gir alle indvider samme rettigheter/muligheter(dvs fri innvandring, ingen særrettigheter/-ordninger/-fordeler for enkelte land/grupper/nasjonaliteter ol.) hvorhen de måtte befinne seg på planeten.

Det politiske partiet som gir alle mennesker like muligheter, eksisterer ikke, for da måtte dette politiske partiet klonet alle mennesker på kloden, slik at kun et eneste individ eksisterte.

Det er bare irriterende med disse elementene fra DLF. De har hengt seg opp i et dogme om at det fins noe som heter rettferdighet, uten å ha filosofisk tyngde til å definere det nærmere. Idioter, rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke ser hvordan dette er noen sin sak bortsett fra din egen, så prøv, og observer reaksjonene.

Mennesker har ikke individuell selvbestemmelsesrett som den høyeste verdien i verdihierarkiet sitt. De vil bestemme selv det de syns er fornuftig å bestemme selv, men går sågar med på å minke sin egen frihet for å forhindre at andre gjør valg som strider mot den moralkodeksen de ser på som absolutt.

Det er bare sånn det er, og det får du ikke gjort noe med.

Er det en felles moralkodeks, eller har alle hver sin som resten kollektivt må følge, selv om den kanskje bryter med deres egen igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_mann_*
Jeg vil stemme sosialistisk, for jeg er veldig for et velferdssamfunn og har ingenting imot høye skatter til tross for at jeg tjener dårlig. Nå er jeg særdeles lite interessert i politikk, så jeg har altfor dårlig oversikt over hvilke partier som mener hva, men jeg innbiller meg nå at sosialistene også er for å subsidiere foretak som ikke klarer seg selv, men som er viktig for norsk kultur og det norske samfunn, som for eksempel landbruket, og at de er positive til innvandring.

Jeg har stemt SV noen ganger, men synes vel ikke akkurat at de har gjort verdens beste jobb, så i år leter jeg etter et annet parti å stemme på. Tror ikke jeg finner det, så det kan se ut som om jeg stemmer SV i år også.

Jeg kunne ikke ha stemt FrP. Alle jeg har møtt som jeg vet stemmer FrP er egosentriske, halvsprø mennesker, og som mamma sier: FrP har mye god politikk i bunnen, bare så synd alle politikerne deres er håpløse. Det er nå mitt inntrykk, men jeg skal selvfølgelig ikke stå så hardt mine meninger om noe som helst innen politikk før jeg eventuelt gidder å følge mer med.

Et nasjonalt velferdssamfunn mener du vel, da den materielle levestandarden i Norge er mange ganger høyere enn hva det er mulig å gi menneskeheten som helhet, dvs Norge har en pervers kjøpekraft/eiendomsretten over en uforholdsmessig stor andel av naturressursene i verden, som gir oss muligheten til å leve i overflod på bekostning av mennesker som ikke når opp i konkuransen om å kjøpe varer/tjenester i markedet, pga manglende/skjevt fordelt kjøpekraft.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_mann_*
Jeg vil stemme sosialistisk, for jeg er veldig for et velferdssamfunn og har ingenting imot høye skatter til tross for at jeg tjener dårlig. Nå er jeg særdeles lite interessert i politikk, så jeg har altfor dårlig oversikt over hvilke partier som mener hva, men jeg innbiller meg nå at sosialistene også er for å subsidiere foretak som ikke klarer seg selv, men som er viktig for norsk kultur og det norske samfunn, som for eksempel landbruket, og at de er positive til innvandring.

Jeg har stemt SV noen ganger, men synes vel ikke akkurat at de har gjort verdens beste jobb, så i år leter jeg etter et annet parti å stemme på. Tror ikke jeg finner det, så det kan se ut som om jeg stemmer SV i år også.

Jeg kunne ikke ha stemt FrP. Alle jeg har møtt som jeg vet stemmer FrP er egosentriske, halvsprø mennesker, og som mamma sier: FrP har mye god politikk i bunnen, bare så synd alle politikerne deres er håpløse. Det er nå mitt inntrykk, men jeg skal selvfølgelig ikke stå så hardt mine meninger om noe som helst innen politikk før jeg eventuelt gidder å følge mer med.

Fortsettelse!

Det er da ingen grunn til at en lavtlønnet/nettomottager av offentlig omfordeling, skal ha noe imot et høyt skatte/avgiftsnivå, det er de produktive/høyt lønnede det går utover.

Hvem skal bestemme hvem som skal subsidieres ol. om ikke de som skaper verdiene, hvorfor skal særinteresser få bruke staten til å rane folk for å få omfordelt penger til seg selv?

FRP er da ikke så forskjellig ifra de andre partiene på Stortinget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en felles moralkodeks, eller har alle hver sin som resten kollektivt må følge, selv om den kanskje bryter med deres egen igjen?

Jeg ser på det som en slags statistisk fordeling over saker og holdninger, med til dels kompleks dynamikk. Hver og en ønsker at flertallet skal følge ens eget syn på rett og galt. Noen sympatiserer mer med valgfrihet enn andre, og av og til kommer budet om valgfrihet i klinsj med ønsket om å misjonere andre verdier, f.eks ønsker svært mange liberalister ikke at det skal være lov å skjære om barna sine. De mener da at storsamfunnet er en mer legitim normativ instans enn foreldrene selv. Dette forandrer seg, så fort vi snakker om situasjoner som er av mildere grad, f.eks navngiving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_mann_*
Jeg skal stemme Høyre fordi de står meg nærmest i flest saker, og har den beste politikken totalt sett. De har en fornuftens stemme i et landskap som domineres av populistiske ytterfløypartier. Jeg ville ikke stemt noe til høyre for Høyre eller til venstre for Venstre.
Hva er populistisk med DLF?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk
Hva er det du ikk ebestemmer i eget liv nå da?

Per dagsdato? Ingen ting.

På sikt: Jeg er redd for at hvis AP og SV får herje for mye, så vil ikke jeg ha noen valgmuligheter for meg selv og min fremtidige familie.

Jeg er redd for at jeg ikke vil ha mulighet til å sende mine fremtidige barn på privatskole, dersom jeg skulle ønske det. Jeg er redd for at jeg ikke skal kunne velge hvem jeg vil ha som hjemmehjelp når jeg blir gammel, dersom dette skulle være aktuelt. Jeg vil ha muligheter til å kjøpe private tjenester dersom jeg skulle ønske dette.

Jeg ønsker forøvrig ingen nedbygging av offentlige tjenester, jeg ønsker en styrking av de private tjenestene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...