Gå til innhold

kan de på samme nettverk se hva jeg er inne på?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Ja....jeg lurer altså på om det vises hva slags sider/hva jeg har søkt på på internett, uten om på min egen maskin?

Kan f.eks husverten min, som jeg deler bredbånd med, se på sin data/abbonement alt jeg tar meg til på nett? Ikke at jeg har noe spesielt jeg vil skjule, men har alltid lurt på det! Er jo generelt litt ekkelt på en måte, om noen andre kan sitte å følge med på alt du gjør på nett...

Vet det er logg og historikk over hva jeg er inne på på min egen maskin, men finnes det noen annen plass det vises?

Hilsen en som ikke har så altfor mye peiling på datagreier..... :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Datageek

For at noen skal kunne sjekke hva du har gått innpå må de ha innstallert en rekke programmer på din PC som kobler seg opp mot andre PC'er.

Hvis du bare deler bredbånd er det umulig, hvis de da ikke er noen flinke data hackere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Deler du bredbåndslinje med noen kan de enkelt snappe opp all trafikken mellom din PC og Internett. Tar to minutter for husverten å laste ned og installere et program på sin egen PC som kan overvåke hele linja, og det er flere programmer å velge mellom.

Noe av trafikken vil de normalt ha begrenset innsyn i, for eksempel om du bruker nettbank. Da går trafikken kryptert, og de vil kun se at du er på nettbanken, ikke hva du gjør der.

Andre ting er lett å lese av. MSN-samtaler vil kunne snappes opp, også lyd- og videosamtaler over MSN. De fleste websider...inkludert KG. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Deler du bredbåndslinje med noen kan de enkelt snappe opp all trafikken mellom din PC og Internett. Tar to minutter for husverten å laste ned og installere et program på sin egen PC som kan overvåke hele linja, og det er flere programmer å velge mellom.

Noe av trafikken vil de normalt ha begrenset innsyn i, for eksempel om du bruker nettbank. Da går trafikken kryptert, og de vil kun se at du er på nettbanken, ikke hva du gjør der.

Andre ting er lett å lese av. MSN-samtaler vil kunne snappes opp, også lyd- og videosamtaler over MSN. De fleste websider...inkludert KG. ;)

:skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Deler du bredbåndslinje med noen kan de enkelt snappe opp all trafikken mellom din PC og Internett. Tar to minutter for husverten å laste ned og installere et program på sin egen PC som kan overvåke hele linja, og det er flere programmer å velge mellom.

Noe av trafikken vil de normalt ha begrenset innsyn i, for eksempel om du bruker nettbank. Da går trafikken kryptert, og de vil kun se at du er på nettbanken, ikke hva du gjør der.

Andre ting er lett å lese av. MSN-samtaler vil kunne snappes opp, også lyd- og videosamtaler over MSN. De fleste websider...inkludert KG. ;)

Er det noen andre her som også kan bekrefte at dette stemmer? Jeg bor i blokk hvor vi har bredbånd. Det høres jo helt utrolig ut om hvem som helst av naboene mine kan installere et program og så følge med på mine msn-samtaler osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Lars_*
Deler du bredbåndslinje med noen kan de enkelt snappe opp all trafikken mellom din PC og Internett. Tar to minutter for husverten å laste ned og installere et program på sin egen PC som kan overvåke hele linja, og det er flere programmer å velge mellom.

Noe av trafikken vil de normalt ha begrenset innsyn i, for eksempel om du bruker nettbank. Da går trafikken kryptert, og de vil kun se at du er på nettbanken, ikke hva du gjør der.

Andre ting er lett å lese av. MSN-samtaler vil kunne snappes opp, også lyd- og videosamtaler over MSN. De fleste websider...inkludert KG. ;)

Hei! Jeg er IT-tekniker og kan avkrefte dette.

Det går ikke an for noen å installere et program på sin PC som kan plukke opp dette.

Eneste måten er at en installerer et program på begge PCer som gir informasjon til hverandre.

All informasjon som går fra din PC er kryptert. Pr dags dato finnes det ingen programmer en kan installere som kan dekode disse!

Det finnes dog program en kan installere på en PC som kan overvåke nettverket (hastighet, hvor mange som benytter nettverket etc).

Med andre ord; det er umulig for han som du deler bredbåndet med til å se hva du søker på google.com f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_gjest_*
Deler du bredbåndslinje med noen kan de enkelt snappe opp all trafikken mellom din PC og Internett. Tar to minutter for husverten å laste ned og installere et program på sin egen PC som kan overvåke hele linja, og det er flere programmer å velge mellom.

Noe av trafikken vil de normalt ha begrenset innsyn i, for eksempel om du bruker nettbank. Da går trafikken kryptert, og de vil kun se at du er på nettbanken, ikke hva du gjør der.

Andre ting er lett å lese av. MSN-samtaler vil kunne snappes opp, også lyd- og videosamtaler over MSN. De fleste websider...inkludert KG. ;)

Haha! Det er det største bullshitten jeg har lest!

Vis oss gjerne dette programmet fpr hvis du har et slikt så kan du bli rikere en Bill Gates.

Blir provosert av folk som tror de vet noe om PC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*

Du vet at det packet sniffer ikke fungere slik at du kan lese f.eks msn messenger meldinger?

Pakket sniffere som det heter fanger opp signaler som kan f.eks være hastighet, type pc, nettverksdata etc. Ikke noe direktemeldinger eller søkeresultater.

Det dette primært brukes til er pakketap for å finne lekasjer på trådløst nettverk etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Du vet at det packet sniffer ikke fungere slik at du kan lese f.eks msn messenger meldinger?

Pakket sniffere som det heter fanger opp signaler som kan f.eks være hastighet, type pc, nettverksdata etc. Ikke noe direktemeldinger eller søkeresultater.

Det dette primært brukes til er pakketap for å finne lekasjer på trådløst nettverk etc.

Vet du i det hele tatt hvordan TCP/IP og HTTP fungerer? En pakkesniffer kan settes opp slik at den avlytter trafikken i _hele_ subnettet.

Pakkesniffere kan fint plukke opp en HTTP-forespørsel til f.eks. Google. I HTTP-forespørselen ligger selvsagt også blant annet det søkeordet du har skrevet inn i søkefeltet. Så lenge data ikke er kryptert, så kan alle pakker som plukkes opp av en pakkesniffer enkelt leses av en tredjepart. Dette gjelder også brukernavn og passord som ikke sendes via SSL. Man kan sette sammen de ulike TCP-pakkene helt til man har hele HTTP-forespørselen, og dette inkluderer da absolutt alt som er skrevet inn i skjemaer og som sendes til webserveren. Det samme gjelder for data sendt som UDP. Pakkesniffere er også et utmerket vertøy til å finne ut av hva slags informasjon som sendes til og fra en webside mens du bruker den, noe som senere kan brukes til å angripe selve webtjenesten.

Det virker dessuten som om enkelte som har svart i denne tråden jobber i datatjenesten i politiet eller noe sånt, for makan til kunnskapsløshet med hensyn til sikkerhet skal man lete lenge etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg er IT-tekniker og kan avkrefte dette.

Det går ikke an for noen å installere et program på sin PC som kan plukke opp dette.

Eneste måten er at en installerer et program på begge PCer som gir informasjon til hverandre.

All informasjon som går fra din PC er kryptert. Pr dags dato finnes det ingen programmer en kan installere som kan dekode disse!

Det finnes dog program en kan installere på en PC som kan overvåke nettverket (hastighet, hvor mange som benytter nettverket etc).

Med andre ord; det er umulig for han som du deler bredbåndet med til å se hva du søker på google.com f.eks.

Hmm, er du helt sikker på dette? Ikke at jeg er en proff, men jeg har sett det in-action ettersom min samboer leker seg litt på nettet innimellom (vi deler nett med de vi leier av) og han har vist meg at han har sett msn samtaler og andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Wrangler

Scary! Jeg bor i leilighetskomplekst med 77 andre leiligheter - mulig en av de er meget gode på data. Og da er det ekkelt om denne personen kan "se" hva jeg skriver og driver med på nett.

Gjelder det på jobben også?? Har telenor og hva de andre kontorene har vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Scary! Jeg bor i leilighetskomplekst med 77 andre leiligheter - mulig en av de er meget gode på data. Og da er det ekkelt om denne personen kan "se" hva jeg skriver og driver med på nett.

Gjelder det på jobben også?? Har telenor og hva de andre kontorene har vet jeg ikke.

Slapp av. Med mindre dere har et veldig, veldig, veldig sært opplegg for nettilgang på huset, er linjene fra alle 78 leiligheter separert ut fra hverandre. Selv ikke de andre med tilgang via Telenor kan se hva du driver med.

Det er først i det øyeblikk du deler din linje med andre at det er mulighet for overvåking. Leieboere er en kilde til dette, men siden du bor i leilighet regner jeg med du ikke har det. Om du har satt opp trådløst nett hjemme, derimot, og det ikke er sikret godt nok...

På jobben er definitivt overvåking noe som kan skje. De fleste større arbeidsplasser har delt opp nettverket noe, så det går ikke uten videre å overvåke hele..men alle som sitter på samme nettverkssegment som deg, ja. Vanligvis de som sitter på kontorer i nærheten. Små arbeidsplasser har gjerne alt på ett nett, og da er det mulig å få med seg alt.

MEN: IT-avdelingen vil ofte ha noe overvåking selv for å fange opp trusler på nettverket. Om noen sitter på nettverket med en pakkesniffer vil det vanligvis ikke ta lang tid før det blir plukket opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Scary! Jeg bor i leilighetskomplekst med 77 andre leiligheter - mulig en av de er meget gode på data. Og da er det ekkelt om denne personen kan "se" hva jeg skriver og driver med på nett.

Gjelder det på jobben også?? Har telenor og hva de andre kontorene har vet jeg ikke.

Meget godt svar fra lommerusk.

Dette vil i aller høyeste grad gjelde når man surfer på andres nettverk. Surfer man derimot på eget nettverk er det ikke vanskeligere enn å legge inn en kryptering på trafikken fra din trafikk til og fra nettverket(WEP e.l). Dette er heller ikke bombesikkert, men så bra at man skal legge mye arbeid i å overvåke det.

Moralen er; ikke surf på andres usikrede nettverk om man har noe å skjule;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Wrangler

OK! Da misforsto jeg, har tydeligvis ikke skjønt helt dette med å dele nettverk og dele tilbyder i samme blokk.

På jobben er det kun min og en arbeidstasjon som er koblet til samme nettverk (trådløs). Men der er jeg vel den største "overvåkeren" hehe! Dvs det eneste jeg gjør er å stenge for noen programmer på jobb, feks msn messenger o.l.

Hjemme tror jeg gubben har satt opp ganske god sikkerhet på det trådløse nettverket, og vil han overvåke meg så får han gjøre det. Ikke noe så skjule, hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Switch/hub-valget er bare et av mange utfordringer.

Får man f.eks nett fra en huseier, kan huseier fint sette sin PC mellom din linje og linja ut. (Man in the middle). Og da kan man se alt av trafikk, og det er null problem.

Noe av det første vi lærte på bacheloren jeg er ferdig med nå til sommeren var å sniffe trafikk fra et nettverk, og da kunne vi lese av alt av trafikk over HTTP, MSN osv. (ikke HTTS). Dette lærte vi for å vite at det er lett å få til om man har litt innabords og viljen til det.

Men igjen, det er ulovlig uten samtykke/viten, og folk flest vet rett og slett ikke hvordan det skal gjøres.

Så:

Ja man kan se trafikk hvis man vil, men man gjør det ikke uten videre. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...