Gå til innhold

Dele gjerrigknarkhistorier fra jobb og privatliv?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

På 21.4.2018 den 23.17, AnonymBruker skrev:

Føler jeg bør presisere at vår "går seg til"-mentalitet gjelder mindre beløp, altså under 100kr. Altså vi gidder ikke holde regnskap på det. Jeg tror nok at jeg oftere har spandert kaffe på en i gjengen enn andre veien, men hun er student, jeg tjener bedre, det gjør meg ingenting. Hun har aldri bedt om det, og hun gjør andre hyggelige ting for meg tilbake, f.eks. jobber hun i blomsterbutikk og lager av og til små oppsatser til meg av resteblomster, noe jeg synes er kjempehyggelig og som jeg setter mye mer pris på enn å få nøyaktig tilbake i kroner og øre for den kaffekoppen.

Jeg tar ikke naturlig for meg av spleisegoder, jeg er en sjenerøs person som liker å være sosial og som husker alt for godt den tida jeg var for blakk til å gjøre noe som helst. Ikke at jeg er rik nå, men jeg trenger ikke knuge på hver krone heller, jeg har råd til å la 30-40kr for en kaffekopp gå, den timen med latter og prat om fast er uuverdlig for meg.

Anonymkode: df96a...542

Tror det var mer snakk om slik:

Den ene butikkturen betaler du 294, hun betaler neste, som blir 220. 74

Dere er på kafé, du betaler for henne, 60 kroner, siden hun betalte sist. 60

En annen gang er dere på byen, og hun kjøper øl til deg (86 kr), neste runde kjøper du. OG neste, ettersom hun satt fast mellom to stykker og hadde vanskelig for å komme seg bort til baren. Hun skal vippse, men det koker bort i kålen/blir glemt.

Så er dere ute å spiser, og hun tar hele regninga. Den blir på 550. Neste gang betaler du, og regningen blir på 670.

Mange bekker små gjør en stor å; 340kr. Også sturer det og går, og plutselig er forskjellen enda større :)

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror den verste gjerrigknarken jeg har møtt, er en kunde på jobben. Jeg jobber på en bensinstasjon, og vi har kaffeavtaler, og denne må scannes inn hver gang man henter seg kaffe. Da går den inn til 0,01 kr, fordi vi ikke kan slå inn noe til 0,00. 

Var ei dame som kom inn og skulle ha røyk, samt kaffe på kaffeavtalen sin (denne dama er ofte innom, og alltid potte sur), så jeg slår inn kaffeavtalen og snur meg for å finne røyken, og da begynner hun å protestere, og sier jeg må slå den ut før jeg slår inn røyken, for hun skal faen ikke betale noe ekstra for kaffen! Det er altså snakk om 1 ØRE, og jeg tror ikke du merker det på årsbudsjettet altså. 

Anonymkode: 560ff...f2b

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror den verste gjerrigknarken jeg har møtt, er en kunde på jobben. Jeg jobber på en bensinstasjon, og vi har kaffeavtaler, og denne må scannes inn hver gang man henter seg kaffe. Da går den inn til 0,01 kr, fordi vi ikke kan slå inn noe til 0,00. 

Var ei dame som kom inn og skulle ha røyk, samt kaffe på kaffeavtalen sin (denne dama er ofte innom, og alltid potte sur), så jeg slår inn kaffeavtalen og snur meg for å finne røyken, og da begynner hun å protestere, og sier jeg må slå den ut før jeg slår inn røyken, for hun skal faen ikke betale noe ekstra for kaffen! Det er altså snakk om 1 ØRE, og jeg tror ikke du merker det på årsbudsjettet altså. 

Anonymkode: 560ff...f2b

Der jeg jobber gir vi gratis avis til medlemmer som handler, og det samme gjør vi; slår inn til 0,01 fordi ingenting kan slås inn gratis. Og gud beeeeedre noen klikker i vinkel for at vi sier vi gir ut gratis, når vi i virkeligheten tar en øre for det.... Ja, beklager, vi gir deg 99,97% rabatt. Hvis det ikke er godt nok for deg, gå gjerne å kjøp den avisen et annet sted på fullpris :a034:

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Sugar&Spice skrev:

Der jeg jobber gir vi gratis avis til medlemmer som handler, og det samme gjør vi; slår inn til 0,01 fordi ingenting kan slås inn gratis. Og gud beeeeedre noen klikker i vinkel for at vi sier vi gir ut gratis, når vi i virkeligheten tar en øre for det.... Ja, beklager, vi gir deg 99,97% rabatt. Hvis det ikke er godt nok for deg, gå gjerne å kjøp den avisen et annet sted på fullpris :a034:

Den er da pr definisjon ikke gratis selv om det er ubetydelig.

Må innrømme at jeg ikke skjønner hvorfor dette skal slås inn på den aktuelle kunden, men det om det.

Anonymkode: 238f9...036

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den er da pr definisjon ikke gratis selv om det er ubetydelig.

Må innrømme at jeg ikke skjønner hvorfor dette skal slås inn på den aktuelle kunden, men det om det.

Anonymkode: 238f9...036

For å registrere det. Det skal i utgangspunktet også registreres selv om de ikke kjøper noe annet. Det er ikke slik at vi ber dem dra kortet for kun 0,01 kr, men det registreres på kassen.

Anonymkode: cc5ca...c06

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

For å registrere det. Det skal i utgangspunktet også registreres selv om de ikke kjøper noe annet. Det er ikke slik at vi ber dem dra kortet for kun 0,01 kr, men det registreres på kassen.

Anonymkode: cc5ca...c06

Ikke at jeg bryr meg så veldig om ett eller to øre for min egen del, men hvis dere vet at det er en kunde som reagerer sånn så kan dere vel gjøre ferdig kaffetransaksjonen som om kunden ikke skulle ha noe annet, og ta det de faktisk skal kjøpe etterpå?

Kun for perspektiv, ikke som kverulering:   Ta Circle K som et eksempel. Nærmere 4000 stasjoner i Norge, og et fingeren i lufta-anslag på 100 kaffekopper per stasjon per dag (jeg har virkelig ikke peiling). Det er 400 000 kaffekopper, og 4000,- per dag dersom alle kaffekundene også kjøper noe annet slik at de betaler det ene øret. Vi kan godt droppe det tallet ned til en fjerdedel for å ta høyde for at langt fra alle faktisk belastes. Det gir likevel en betydelig sum i året. 

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nevnt denne venninna mi tidligere, men siden hun er litt som en gammel dame, må jeg nevne noe jeg kom til å tenke på her om dagen :P

Som mange gamle damer gjør, snur hun virkelig på kronene. Kjøper aldri noe med mindre det er på salg. Ikke en gang HM-sokker. Når hun drar på reise, tar hun aldri med seg klær eller hårprodukter - for det kan hun jo låne hos venninnene sine :fnise:

For noen år siden skulle vi arrangere en halloweenfest. På temafester må man gjerne innom flere butikker for å få alt man trenger (i hvert fall om man skal gjøre det skikkelig!), så jeg tenkte jo at det var en selvfølge.

Vi hadde laget en plan over det meste vi trengte, og tok turen til byen. Vi gikk først innom Nille. Der fant vi mye av det som sto på lista, så jeg foreslå å fortsette jakten på Europris og Toys'r'us.

"Nei, om vi først skal handle her, så må vi kjøpe det de har og droppe det vi ikke finner her", sier hun. Jeg tenkte først at hun plutselig måtte dra et sted og hadde dårlig tid, siden hun mente at vi måtte kjøpe alt på Nille siden vi først var der.

Neida!
Det var så dyrt å dra kortet så mange ganger, så det holdt å dra det i én terminal! Å dra kortet i minibank var i hvert fall ikke aktuelt, for det kostet dobbelt så mye.

Bare for ordens skyld, så hadde hun vanlig DNB-kort, ikke noe fancy yalla-greier.

Jeg visste ikke at det kostet noe, så mange ører kan det virkelig ikke koste :bond:

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Tibbie skrev:

Jeg har nevnt denne venninna mi tidligere, men siden hun er litt som en gammel dame, må jeg nevne noe jeg kom til å tenke på her om dagen :P

Som mange gamle damer gjør, snur hun virkelig på kronene. Kjøper aldri noe med mindre det er på salg. Ikke en gang HM-sokker. Når hun drar på reise, tar hun aldri med seg klær eller hårprodukter - for det kan hun jo låne hos venninnene sine :fnise:

For noen år siden skulle vi arrangere en halloweenfest. På temafester må man gjerne innom flere butikker for å få alt man trenger (i hvert fall om man skal gjøre det skikkelig!), så jeg tenkte jo at det var en selvfølge.

Vi hadde laget en plan over det meste vi trengte, og tok turen til byen. Vi gikk først innom Nille. Der fant vi mye av det som sto på lista, så jeg foreslå å fortsette jakten på Europris og Toys'r'us.

"Nei, om vi først skal handle her, så må vi kjøpe det de har og droppe det vi ikke finner her", sier hun. Jeg tenkte først at hun plutselig måtte dra et sted og hadde dårlig tid, siden hun mente at vi måtte kjøpe alt på Nille siden vi først var der.

Neida!
Det var så dyrt å dra kortet så mange ganger, så det holdt å dra det i én terminal! Å dra kortet i minibank var i hvert fall ikke aktuelt, for det kostet dobbelt så mye.

Bare for ordens skyld, så hadde hun vanlig DNB-kort, ikke noe fancy yalla-greier.

Jeg visste ikke at det kostet noe, så mange ører kan det virkelig ikke koste :bond:

Det koster absolutt ingenting å bruke de aller fleste kort i dag. Og hvis hun har et kort det koster penger å dra, så burde hun skaffe seg en ny og billigere bank ;)  Hvis hun først skal være gjerrig bør hun jo være det på alt, også bank :fnise: 

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på en sak som skjedde i helgen. 

Vi var en gjeng som var ute på middag. Da desserten skulle bestilles var det ei av de som satt og regnet ut (prøvde i alle fall) hvilken dessert som mettet mest for minst mulig penger. :blink:

Da hennes og en annen kompis fikk sin dessert ropte hun tilbake kelneren for å klage på at kompisen hadde fått to bringebær mer enn henne. Og nei, det var ikke en minimalistisk dessert så man kunne se at antallet ikke var likt. Det var hun som sjekket dette. 

Jeg ble bekymra for at hun og mannen ville alle skulle dele regningen, for det kunne jo blitt festlig... Takk og lov for at hun selv sa «ingen deling, våre penger brenner mindre i lomma enn hos dere» :sjenert:

 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.4.2018 den 16.34, Zzyzx skrev:

Ikke at jeg bryr meg så veldig om ett eller to øre for min egen del, men hvis dere vet at det er en kunde som reagerer sånn så kan dere vel gjøre ferdig kaffetransaksjonen som om kunden ikke skulle ha noe annet, og ta det de faktisk skal kjøpe etterpå?

Kun for perspektiv, ikke som kverulering:   Ta Circle K som et eksempel. Nærmere 4000 stasjoner i Norge, og et fingeren i lufta-anslag på 100 kaffekopper per stasjon per dag (jeg har virkelig ikke peiling). Det er 400 000 kaffekopper, og 4000,- per dag dersom alle kaffekundene også kjøper noe annet slik at de betaler det ene øret. Vi kan godt droppe det tallet ned til en fjerdedel for å ta høyde for at langt fra alle faktisk belastes. Det gir likevel en betydelig sum i året. 

Det er veldig mange som kun henter kaffe, så det må være et mye lavere antall som trekkes  0.01 enn som faktisk henter kaffe.

Dessuten uansett ikke sånn at alle bensinstasjonene i samme kjede eies av en person som ev. ville få de ørene.

Og så er det en del av de som har div henteavtaler, bl.a. de på Circle K, som ikke scanner og registrerer produktet i kassa, de gjorde det i hvert fall ikke før. 

Og jo, det første har du helt rett i, men jeg har utrolig nok aldri hatt en kunde som har reagert på å bli trukket det ene øret:)

Anonymkode: cc5ca...c06

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.4.2018 den 15.18, padawan skrev:

Sitter man på med noen i privat bil over tid til jobben er det bare naturlig at man deler på bensinutgifter syne snå jeg.

Tror du må lese forrige innlegg en gang til. Han ville ikke betale noe i bensinpenger når han satt på med vedkommende, men når han selv kjørte, skulle han plutselig ha betalt. Det blir veldig feil.

Anonymkode: 33ff6...856

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 23.4.2018 den 11.12, AnonymBruker skrev:

Må innrømme at jeg ikke skjønner hvorfor dette skal slås inn på den aktuelle kunden, men det om det.

Anonymkode: 238f9...036

Bokføringsloven. Ingenting norske butikker får gjort med det. 

Anonymkode: c0897...b07

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest padawan
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du må lese forrige innlegg en gang til. Han ville ikke betale noe i bensinpenger når han satt på med vedkommende, men når han selv kjørte, skulle han plutselig ha betalt. Det blir veldig feil.

Anonymkode: 33ff6...856

Leser du den påfølgende diskusjonen er det riktig å tilby seg å betale litt bensinpenger hvis man setter på noen over tid. Sitter man på mef noen en gang er jeg enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det passer helt inn her, men er invitert i et bryllup, og det er arrangert slik at alle gjestene skal ta med seg en matrett. Greit nok. Men så kom de med ønskeliste i tillegg! Altså, jeg trodde "bring-a-dish" var gaven? Er det ikke litt frekt å forvente at gjestene både skal lage maten til festen OG kjøpe gaver til dem?

Anonymkode: b85a9...1f8

  • Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På ‎28‎.‎04‎.‎2018 den 20.55, AnonymBruker skrev:

Bokføringsloven. Ingenting norske butikker får gjort med det. 

Anonymkode: c0897...b07

Og hvor i loven er det hjemlet at en må bokføre en kaffe en ikke selger?

Detter er dog OT. Poenget var at det kan være andre årsaker enn at en er gjerrig som gjør at en reagerer på dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.4.2018 den 15.37, AnonymBruker skrev:

Skulle dere ikke på samme kino da? Fornuftig å dele pose!! 

Anonymkode: fe099...01c

 

På 21.4.2018 den 11.13, misssssnorway skrev:

Vet ikke hvem som er mest gjerrig her? Du som ikke vil dele posen du har kjøpt til deg selv, eller han som glemte å kjøpe (evt som kanskje tenkte det var unødvendig med to)?:fnise:

 

På 21.4.2018 den 17.33, AnonymBruker skrev:

Enig, dvs. vil kanskje si at den som har problemer med å sponse kjæresten med en plastpose er den gjerrige. Og beklager avsporingen, men hvem i all verden er det som klarer å trykke i seg 3 chipsposer ++ på kino? Tilbrakte de hele dagen der?

Anonymkode: cc5ca...c06

Og hvordan står det til med leseforståelsen? Det handler ikke om å ikke ville dele den dyrebare posen sin, men om at det ikke var plass til alt i en pose, noe han ga blaffen i fordi han var en gjerrigknark og ikke ville betale for pose. 

Anonymkode: c6132...2f3

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Vet ikke om det passer helt inn her, men er invitert i et bryllup, og det er arrangert slik at alle gjestene skal ta med seg en matrett. Greit nok. Men så kom de med ønskeliste i tillegg! Altså, jeg trodde "bring-a-dish" var gaven? Er det ikke litt frekt å forvente at gjestene både skal lage maten til festen OG kjøpe gaver til dem?

Anonymkode: b85a9...1f8

Jeg ville tenkt at da justeres verdi på gaven tilsvarende. En bryllupsgave er jo vanligvis dyrere enn en matrett, så da ville jeg nok tatt det jeg opprinnelig ville kjøpt gave for og trukket fra prisen for maten jeg tar med, og så kjøpt gave for resten :)

Anonymkode: 912fb...84c

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Jeg ville tenkt at da justeres verdi på gaven tilsvarende. En bryllupsgave er jo vanligvis dyrere enn en matrett, så da ville jeg nok tatt det jeg opprinnelig ville kjøpt gave for og trukket fra prisen for maten jeg tar med, og så kjøpt gave for resten :)

Anonymkode: 912fb...84c

Kan jo legge til at jeg har gitt bryllupsgaver til folk jeg ikke var invitert i bryllupet til, så jeg tenker ikke nødvendigvis på gave som "betaling" for å få komme i bryllup :P

Anonymkode: 912fb...84c

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...