Gå til innhold

SABEL TIL HÆRENS GALLAUNIFORM


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Min kjære skal ha hærens gallauniform når vi gifter oss. Er det noen her som veit hvor man får leid sabel til denne uniformen. Den koster nemlig over kr. 4.000,- for å kjøpe, og det er for dyrt for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har prøvd Forsvarets overkommando og de kan ikke hjelpe meg. Har tidligere fått tips om Krigsskolen, men de leier ikke ut lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber han ennå i forsvaret? I så fall har de vel et uniformslager der han jobber. Min mann fikk låne sabel og hvite hansker helt gratis fra Luftforsvaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Sabel er stilig det, men husk på at man ikke skal bruke sabel i kirken! Det er derfor kirken har et våpenrom, fra gamledager, før man kommer inn i kirken. Jeg la merke til at kronprins Håkon bar sabel inne i kirken! Dette fikk en komentar av NRK..

Lykke til med bryllupet! Uniform er stilig:)

Friends

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi spurte presten om bruk av sabel i kirken. Han sa at så lenge den er en del av et uniformsantrekk så er det helt OK å bruke den i kirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Dersom Krigsskolen ikke leier ut, så er det mulig at Hans Majestet Kongens Garde låner ut sabler (jeg antar dermed at dere bor i Oslo området). De har maaaange sabler. Fungerer ikke dette, så er det værre. Da er det egentlig bare Forsvarets Uniformsutslag på Akershus Festning som eventuelt leier ut sabel.

Jobber han IKKE Forsvaret, så be han ta kontakt med noen av sine tidligere kollegaer. Det er jo mulig at noen av de kjenner noen på Krigsskolen eller i Hans Majestet Kongens Garde. Jobber han i Forsvaret så kan han også gjøre dette, dersom avdelingene ikke låner ut til "utenforstående" offiserer. Kadetter (de som går på Krigskolen) får nemlig låne uten store problemer. Gardeoffiserer har utlevert egen sabel.

Lykke til!

Tidligere Kadett og Gardeoffiser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 år senere...

Jeg ville prøvd Storyline Studios om du bor i Oslo-området. Der leide mannen min sjakett, men de har absolutt alt der (kostymelager)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

snakk om gammel tråd .. men er det noen som vet om man kan leie sabel noe sted nå ? :)

Det aner jeg ikke noe om. Men hvis du bor i Bergen, kan du kanskje spørre Preacher om å låne hans sabel for anledningen :ler: .

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville prøvd Storyline Studios om du bor i Oslo-området. Der leide mannen min sjakett, men de har absolutt alt der (kostymelager)

Det aner jeg ikke noe om. Men hvis du bor i Bergen, kan du kanskje spørre Preacher om å låne hans sabel for anledningen :ler: .

takk for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min eks-mann har en slik! :)

Er det ikke mulig å oppdrive kan du eventuelt ta kontakt på PM så kan jeg se hva jeg får til.

Forresten, så var han i hæren hvis det er forskjell på dem.

Endret av Kontormus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har, ja.

edit: forøvrig er det offiser-klingen. ergo rett blad og forgylt sadel.

Endret av ThePreacher
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Annonse

[1] Category widget

Sabel er litt ukurant nå om dagen, siden den brukes som våpen i gatekamper. Verdig trengende vet hvor de skal lete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man faktisk er i Forsvaret og trenger en slik til uniformen vet man vel hvor det er greit å lete etter dem også (både ny og brukt). Litt merkelig å dra opp en femten år gammel tråd på Kvinneguiden for å lete etter sabel til salgs. 

Anonymkode: 8450e...26c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...