Gå til innhold

Medisiner på hvit resept


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

For tiden bruker jeg en del og har gjort det igjennom tre år. Det meste får jeg på blå resept, men en del som jeg bruker er på hvit resept.

Det ene middelet koster meg 1200 i mnd.+ at det er en del andre stoffer.

I dag fikk jeg høre at jeg kan få igjen 90 %. Det er en ording som pasienter med store utgifter får. Beløpet skal vist være 1200 i kalenderåret (mulig det var( 1500)

Jeg spurte om dette var en ny ordning, nei det har vert i flere år var svaret.

Dette er en ordning som ikke skal søkes om, men kvitteringer skal leveres/ m resept til trygdekontor.

Dette er en ordning utenom egenandelskortet.

Tror det er mange som ikke har hørt om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Taket på egenandelskortet for 2003 er kr 1350,-

Der blir all legebesøk påført + endel andre tjenester som øyelege og fysioterapi.

Når det gjelder legemidler så er det kun varer på blå-resept som blir ført på kortet. Så all medisin som er på hvit resept får du ikke påskrevet egenandelskortet.

Hvis du har en kronisk så finnes det unntak for å få div. medisiner på blåresept. ( Går under div. paragrafer).

F.eks. diabetespasienter og hjertepasienter kommer fort opp i 1350 kroner og får frikort resten av året.

Andre må vente lengre, ettersom de ikke går så ofte til lege.

Annet som også er viktig er at barna må ha eget kort, men at summen blir slått sammen slik at når man har nådd kr 1350,- til sammens, får vært barn + den forelder som er sammens med barna, hvert sitt frikort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Annet som også er viktig er at barna må ha eget kort, men at summen blir slått sammen slik at når man har nådd kr 1350,- til sammens, får vært barn + den forelder som er sammens med barna, hvert sitt frikort.

Gjelder dette barn over 16 år også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
For barn under 16 år blir egenandelene lagt sammen med egenandelene for den ene av foreldrene. Når summen når utgiftstaket, får både barna og den voksne rett til frikort.

Sitat fra denne siden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Nei jeg vet at jeg ikke får hvite resepter på egenandelskortet, men det var det jeg skal frem til: det må være lite kjent at en får egjen 90% av utgiftene ( på hvit resept) Sitter med skrivet foran meg som jeg fikk i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
det må være lite kjent at en får igjen 90% av utgiftene ( på hvit resept).

Har aldri hørt om at en kan få igjen på 90% på utgiftene på hvit resept nei.

Hvit resept = Full betaling

Blå resept = Refusjon

Ring på trygdekontoret du, så får du et klart svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

I dag fikk jeg også høre at det er en ordning som har vert i mange år. Spør på apoteket neste gang. De har skjema der.

Ps) beregnet på pasienter med store utgifter!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...