Gå til innhold

ekkel opplevelse


Olivia

Anbefalte innlegg

sto og planta i hagen i går. Gravde opp en grassbit for å plante et tre, så var det en rot der så jeg måtte ta i litt hardt. Plutselig stinga det til i korsryggen. Og jeg klarte ikke rette meg opp. Sto bøyd en stund og så ga det seg sakte. Kjenner det fortsatt litt i dag og, når jeg bøyer meg, men ikke så mye at det er plagsomt. Det vra ekkelt, hva kan ha skjedd? Pleier vanligvis å trene magen hver dag..men er det dumt å gjøre det før korsryggen er blitt bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har nok fått noe ala hekseskudd. Det skjedde med meg forrige sommer. Bortsett fra at jeg var "krokete" i flere dager. Jeg ville ikke trent noe særlig før ryggen føles fin igjen. Og så er det viktig å trene muskelaturen i korsryggen også... ikke bare mage musklene!! Musklene trenger å være i balanse. Det hjelper ikke stort å ha DE magemusklene hvis ryggen ikke henger med..... Og husk hvordan du sitter, bøyer deg osv...

Lykke til!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du har fått en strekk synes jeg.

Hadde set samme en gang jeg skulle løfte en tung sekk over skulderen.

Jeg tror at jeg vred meg litt feil og fikk en skikkelig strekk fra rumpa og opp i den ene skulderen.

Dette var litt ømt i et par dager, men jeg har ikke merket noe til det siden.

Hvis det går over av seg selv tror jeg ikke at det er noen fare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar. Ble litt roligere nå.

Men hvordan trene korsryggen? har du noene eksempler på gode øvelser? er rockering bra?

bruker en del fysio-ball når jeg trener, har du noen eksempler på korsrygg øvelser på den ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De enkleste øvelsene jeg vet er at du legger deg på et mykt, men fast underlag. Mage ned. Fjes ned. Og så løfter du veksel vis opp en og en fot. Hvis det blir for enkelt løfter du begge bena fra underlaget. Ikke mye. Du kan også løfte overkroppen litt og armene. Viktig at du ser ned. Hvis du gjør dette riktig så kjenner du det godt i korsryggen.

Lykke til.. icon_smile.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere ryggøvelser:

1. Stå på alle fire og løft diagonalt arm og ben. Ikke nødvendigvis høyt!

2. Ligg på magen med ansiktet ned og løft overkroppen, gjerne armene også.

3. Ligg på magen og strekk diagonalt arm og ben. Fremover, ikke oppover.

4. Ligg på ryggen med bøyde ben. Løft underkroppen opp og ned. Da skal du bare berøre gulvet med føttene, skuldrene/ øverste delen av ryggen og hodet. Du kan også prøve å holde deg oppe, og skyve knærne ut og sammen igjen.

Amarone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange gode råd her, men for all del: vent med dette til ryggen har stabilisert seg (om noen uker).

Lykke til!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...