Gå til innhold

Abort som prevansjonsmiddel!!!


Gjest Lottemor

Anbefalte innlegg

Gjest Lottemor

Diskuterte med en venninne hær for litt siden om temaet abort...

Hun har tatt abort tre ganger i løpet av litt over to år...

For meg virker det som om hun bruker det som et prevansjonsmiddel...

Og det tror jeg at hun forsto da vi av sluttet sammtalen....

Jeg er i mot abort så sannt at mann ikke har blitt gravid ved voldtekt eller at det er andre innvirkninger som at barnet er skadet og ikke kommer til å ha evnen til å kunne nyte live....

Hvist mann bare har vært slapp med prevansjonen så er det jo ikke som om de kan være så redd for å bli gravid....

Åbruke det som et prvansjons middel er litt vel drøyt syntes jeg....

Jeg ble selv gravid i ung alder,var bare 19 år...

Kan ikke si at jeg var moden nokk til å få barn ,men mått trykt bli det....

Og med ni månder å omstille seg på og sammtidig oppleve alle de små miraklene mann opplever gjennom graviditeten,så var jeg klar som et egg da min datter ble født icon_smile.gif

Har alldrig angret på at jeg valgte å beholde barnet...

Selv om det ikke er værdens enkleste oppgave... icon_smile.gif

Klarte ikke tanken på å ta det vekk.

For tenk om jeg ikke kunne få barn når jeg ville det.

Kansje det er egoistisk å tenke sånn

Barnet hadde sikkert hatt det bedre om jeg hadde vært i et stabilt forhold og at det hadde mulighet til å vokse opp med både mor og far....

Mitt syn på det å få barn har alltid vært at det er den største gaven mann kan få hær i livet....

Syntes det blir bare fler og fler som bruker abort for å slippe å ta ansvar for sine handliger...

Og ikke før sårene er grodd etter aborten så fortsetter de der hvor de slapp....

Har jeg fått et helt feilt inntykk,er det bare i mitt nærmiljø holdningene til abort er så likegyldig....

Hva hendte med gleden over nytt liv som gror i morsliv....

Hvorfor lar mennesker frykten for å misslykes få overtaket???

Blir bare så fortvilet når folk er så uansvarlig og ikke tenker lengre enn til nese tuppen...

Det er jo så mange som strever med å få barn så er det så mange som tar bort den spiren som anrde drømmer om.....

_________________

*** Lottemor ***1212[ Dette Innlegg er endret av: lottemor den 2002-04-07 09:45 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

synes alle må få bestemme hva som er riktig for dem og deres kropp uten at andre legger seg opp i det. men det er jo medisinske grunner til at det ikke er så bra å ta abort så mange ganger og så tett.

kanskje folk ikke vet om angrepillen enda?

at det er mange som ikke kan få barn har vel egentlig ingen sammenheng med at andre tar abort. det vil jo bli det samme som å si at

det er så mannge som trenger penger, og så har røkke nesten alle?

angrepillen får man visst kjøpt reseptfritt på apoteket nå. kanskje du kunne tipse venninnen din om det så hun slipper den fysiske belastningen gjentatte graviditeter er?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

Jeg er enig m Lottemor;tre aborter på 2 år kan vel knapt kalles "uhell",og vi har jo så mange fine prevensjonsmidler som ikke er vanskelig å bruke heller ikke vanskelig å få tak i.dog er jeg for selvbestemt abort,fordi alternativet er langt uhyggeligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for å se på det på en litt annen og kanskje en litt kynisk måte, så er det ganske dyrt for samfunnet i lengden med så mange "unødvendige" aborte... Det er DINE skattepenger som blir brukt til dette....

Ble selv mor da jeg var 19, det var absolutt ikke planlagt, men jeg vurderte aldri abort. Kan til en viss grad forstå at andre velger det alternativet... men når jeg er ferdig utdannet operasjonssykepleier er det ingen som får se meg være med på en abort ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er absolut for fri abort.

MIN KROPP-MITT VALG!!!

Eg DRITER i om andre sliter med å få barn, hvis eg skulle bli uønsket gravid, så hadde eg tatt abort. Fordi det er eg som må ta ansvaret for barnet, og det har eg frem til nå ikke vært klar for. Eg hadde ikke klart å gjøre en god jobb som mor når eg var nitten-tjuge år gammal og vil hellere vente til eg er voksen nokk og har utdannelsen og jobben som gjør at eg kan klare å forsørge barna mine. Noe som fører meg til det økonomiske ved abort. En abort koster penger for samfunnet ja, men tror at det er penger, som fort blir spart inn igjen i form av unge jenter, som får tatt seg en utdannelse og får seg en jobb og ikke ender på trygd. Vet at der finnes enslige mødre som tar utdanning og klarer seg fint, men de har som regel et godt nettverk rundt seg, som hjelper dem. Ikke alle som har et slikt.

Tror ikke at der finnes så veldig mange derute, som bruker abort som prevensjon. Har ikke prøvd det selv, men tviler på at det er noe behagelig. 3 ganger innen 2 år er litt mye, men kanskje veninna din har hatt max uflaks.

Hurra for angre-pillen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm....nå blir jeg litt provosert av siste innlegg her...sikkert mer provosert enn jeg burde bli fordi jeg er litt full...(kom nettopp hjem fra byen....)... men jeg ble jo altså gravid når jeg var 19, akkurat ferdig med videregående. Går nå på høyskole og klarer meg fint UTEN særlig mye hjelp. Så klart mine foreldre passer knotten av og til, men det er mest for at de skal få treffe han, og ikke for at jeg skal få fri. Den stunden jeg helst ville hatt fri, nemlig på kvelden etter at han har lagt seg, er det ingen som gidder å stille opp. Man kan faktisk greie seg ganske bra uten mye støtte, men man må jo være moden nok til å ta ansvar for sine feil, og det er det jo tydeligvis ikke alle som er. Men skattepengene dine går jo da til min overgangsstønad istedenfor til min abort, så sånn sett hadde det vel vært billigere for samfunnet om jeg hadde tatt abort ja....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Hei

Jeg skjønner overhodet ikke hva du ble provosert av. At du fikk ditt barn og hun ikke ville ha et barn...eller hva..

Jeg er også litt full og er nettopp kommet hjem fra fest. Jeg er 30 år og er alene med en gutt på 7 år.

Ingen skal fortelle meg at det er godt for min sønn og vokse opp uten en far. Far hans er en psykopat og en rusmissbruker... en skikkelig low life type mao.

Jeg ble i min ungdom gravid med en type som ikke fantes interesert i å få barn. Jeg valgte å ta abort siden jeg ikke kunne ta ansvar for dette barnet verken økonomisk eller noe. (jeg var da 17 år)

Jeg traff siden denne typen som jeg fikk min sønn med og slet i mange år for å få han ut av våres liv. På den tiden ble jeg gravid igjen med han ( og det var ikke etter frivillig sex )og valgte igjen å ta abort grunnet et nokså tøft svangerskap med sv.skapsforgiftning og jeg visste jeg måtte være her for min sønn som jeg allerede hadde fått.

Jeg ble også før dette gravid som resultat ette en voldtekt av en kamerat av kjæresten min. Han ville ha barn men jeg kunne ikke beholde det siden jeg ikke visste hvem faren var. Da var jeg 19 år

Så ble jeg gravid igjen etter endelig å ha klart å kvitte meg med denne ekstypen ( ved hjelp av retts systemet). Det var første mannen jeg var med på 3 år etter det ble slutt med eksen. Jeg hadde ikke hatt sex på tre år og vi klarte å bli gravid på første natten sammen.

Etter noen år med helvete i mitt tidligere forhold var jeg langt i fra klar for et barn til i denne grusomme verden.

Det blir en del aborter det...

¨Det har aldri vært brukt av meg som en prevensjons metode.. Jeg brukte tidligere p pillen uten serlig hjelp..

Nå bruker jeg p sprøyten , kondom og av og til angre pillen. Det er ikke enkelt men dersom man ikke kan garatere at man faktisk kan gi det barnet en fair sjanse her i verden så synes jeg det er ganske egoistisk å få barn bare for det man har vært uheldig å blitt gravid.

Jeg kunne aldri beholdt noen av de to som ble til under tvang...og jeg kunne heller aldri fått et til barn i et usikkert forhold da et er et for mye...

Jeg elsker minn sønn over alt på denne jord og ønsker kun det beste for han, men jeg føder ikke barn til verden bare pga et prinsipp. Man må kunne tenke på barnets beste.

Så du kan mene akurat det du ønsker men å få et barn bare pga prinsippet er for dumt...

Bare for det jeg er i mot abort så skal jeg beholde barnet uansett pris for barnet....

Det er dumt det....

Nei la oss først ta oss av de barna som allerede er kommet til verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så enig med deg anonym. Utsagn som å stå for sine handlinger, gjøre riktig de feil man har begått... det samsvarer ikke med det å få barn. Skal vi omtale barn som handlinger og feil da?

Jeg ble selv mor i ung alder. 18 år. Og når man har fått barn så angrer man ikke på det. Så klart ikke!! Men jeg håper likevel at mine barn skal være litt eldre før de selv får barn, fordi jeg VET nå å få barn i ung alder kan være veldig vanskelig.

Et så sårt tema som abort skal vi være forsiktig med, synes jeg. Jeg tok selv abort da jeg var 16 år og fikk høre av "velmenende" personer at jeg like godt kunne skutt et menneske. Å ta abort er en voldsom belastning som fører med seg myyyye skyldsfølelse. (for de fleste) Jeg tror det er svært, svært få som bruker det som et prevansjonsmiddel.

Jeg mener det er mer ansvarlig å ta abort enn å sette et barn til verden som du vet du ikke klarer å ta deg av.

Drømme situasjonen er jo så klart at ingen trenger å ta abort, men slik er det ikke.

Til deg som startet tråden: jeg kan ikke hjelpe for at jeg synes litt synd på din venninne. Hvis hun ønsker å snakke om noe som var vanskelig for henne, og gikk med en følelse av å ha gjort noe galt. Og hvis du føler at hun hadde en holdning som sa til deg at hun ikke brydde seg noe om abortene, så kan det hende at hun ikke klarer å si hvordan hun virkelig føler det. Sorg over abort er en ulovlig sorg. Tenker jeg. For hva vil en få til svar hvis en sier at en sørger over sitt ufødte barn? Det var DITT valg. Og ja.. det var det, men likefullt en sorg.....12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lottemor

>Til deg som startet tråden: jeg kan ikke hjelpe for at jeg synes litt synd på din venninne.<

Ja det er synd på venninnen min som er så lite voksen og moden som ikke tar i bruk de prevansjonsmiddler som er på markede for å ungå at mann blir gravid!!

>Sorg over abort er en ulovlig sorg.<

Nei det er ingen ulovelig sorg hvist man gjør det for at mann er for ung og ikke moden nokk til å ta vare på et barn eller ved at fostere er sykt/skadet eller ved voldtekt,men når man tar abort flere ganger på kort tid kan da ikke påkjenningen være så innmari stor....

(detter er min mening,sier ikke at det er hva alle mener og jeg respekterer og godtar andres synspunkter og meninger)

Hva for en venninne hadde jeg vært om jeg ikke sa det jeg mener!!

Hun vet at jeg er glad i henne og at jeg er hær for henne.

Noen må jo fortelle henne at det hun driver på med ikke er noe serlig smart og at det er på tide å bruke de små grå!!

Jeg har ærfart at mann må være hard og tøff for at enkelte mennesker skal sette seg ned og tenke før mann handler...

Og i en alder av 23 år så bør mann være så voksen at mann kan ta konsekvensene av de handlingene mann gjør....

Og hvist mann ikke er klar for å få barn så er det ikke verre enn å få en resept på p-iller eller kjøpe kondomer....

Har mann ikke rå til det så får mann la vær og ha sex.....

Det er no det jeg mener i alle fall...

klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sant. Du har helt rett i at jenter/kvinner bør være modne nok til å sørge for prevansjon. Men jeg tror ikke at vi alltid vi skal fortelle andre hva vi mener om saker som angår strengt tatt ikke angår oss. At sorg over å ha tatt abort er en forbudt sorg, tror jeg mange som lever med sine valg kan fortelle om. Å ta abort hvis en blir gravid ved voldtekt eller hvis det er fare for liv og helse osv er vel ikke temaet. Det er jo selvsagt at en ikke dømmer folk for slike valg. Men det jeg mener er at vi ikke skal dømme noen som velger å ta abort, for ved å ta en abort (eller tre da) så beviser det jo bare at hun ikke er klar for ansvaret. Men.... jeg er helt enig med deg at for fremtiden så bør hun bruke prevansjon.. mest for sin egen del. For om hun ikke sliter med dette nå... så vil hun nok slite med det når hun har fått barn. Det gjorde jeg i alle fall.. for da visste jeg om alle forandringer i kropp og sjel.. og hvordan det er å være noen sin mamma.... 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lottemor

>Men jeg tror ikke at vi alltid vi skal fortelle andre hva vi mener om saker som angår strengt tatt ikke angår oss.<

Det er sant ,men i det øyeblikke hun tar opp saken med meg så har jeg en plikt som venninne og si hva jeg mener og hvordan jeg ser på saken....

Hadde hun ikke ville hatt min mening så hadde hun ikke tatt det opp med meg....

De som kjenner meg vet at jeg er ærlig og oppriktig og at jeg sier det jeg mener og ikke legger skjul på det....

Da hun tok den første aborten var jeg støttende og lyttet på hvordan hun hadde det,men sa også at hun måtte ta forhondregler slik at hun slapp å gå igjennom det en gang til.....

Så var det andre aborten,da begynnte jeg og tenke og lure på hvor forsikktig hun egentlig var når det gjalt å bruke pervansjon og no når hun har tatt tredje aborten ser jeg det at det kan jo ikke være en sånn stor påkjenning for henne i og med at hun har stillt seg i en slik situasjon at hun måtte gjennom allt for tredje gang....

På toppen av det hele så gir hun utrykk for at jeg er en taper som behold barnet og ikke tok det vekk og fortsatte på utdanningen min....

Det er da jeg ble provosert og lirket av meg at hun burde feie for sin dør før hun kalte meg en taper for jeg var no moden nokk til å se situasjonen i øynene og ta konsekvensene av mine handlinger....

Noe hun ikke er voksen nokk til å gjøre ennda....

Tror neppe at hun sørger over de abortene hun har hatt,for hvist hun det hadde gjort ville hun ikke utsatt seg for å eventuellt å komme i samme situasjon igjenn....

Virker som om hun heller driter i allt og alle og ikke eier noen form for samvitighet eller etter tanke på det hun har gjort....

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lottemor. Eg tror at du og veninna din må slutte å prate om abort, ser ut til at venskapet deres ryker, hvis dere fortsetter. Men uten å vite noe som helst om veninna din, så lurer eg på om hun kanskje har andre ting hun sliter med.

"Virker som om hun heller driter i allt og alle og ikke eier noen form for samvitighet eller etter tanke på det hun har gjort.... " Virker litt selvdestruktiv på meg, kanskje du skulle spørre om hvordan hun har det, i stedet for å moralisere og preke? Alt til sin tid.

Kikki, beklager at eg provoserte deg. Det var et innlegg før mitt, som sae at det kostet samfunnet masse penger å utføre aborter, ville bare fortelle at det sikkert koster mer å ikke utføre dem. Eg har all respekt for dem som velger å beholde barnet, men vil ha lov å velge selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger meg langflat jeg, lottemor icon_smile.gif Du har rett og jeg har feil. I det tilfellet du beskriver. Du er absolutt ingen taper ved å beholde barnet ditt!! Jeg skjønner godt NÅ at du har reagert. Men jeg mener generelt at vi ikke alltid skal gi uttrykk for hva vi mener uten at den andre parten inviterer til det. Bare for å ha sagt det altså. Men ved at du nå har fortalt mer om situasjonen så forstår jeg at du reagerte. Ok?12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lottemor

Reis deg oppigjenn,huff du blir dritten av ligge på bakken....

Huff jeg tok hvist helt av her inne i dag jeg...

Det var ikke meningen... icon_smile.gif

Jeg forstår hva du ville fremtil Casandra....

Og jeg er oxo for at det er opptil hver enkelt hva de velger å gjør og at verken jeg eller andre har rett til å dømme ut i fra det....

Og at det er ingen som skal ta i fra dem som har tatt abort sorgen som det er normalt å få og mann må lære seg å leve med på lik linje som all annen sorg.....

Uansett så er jo det konsikvenser av det vi velger å gjøre på godt og vondt...

Allt er helt greit icon_wink.gif

klem fra

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser ting litt klarere idag ja..hehe...

det jeg ble litt provosert av i de sene nattetimer var vel utsagnet om at de fleste alenemødre som tar utdanning og klarer seg greit har et godt nettverk. Det er faktisk mange som må klare seg ganske alene også, inkludert meg. Men jeg kan da ikke bare sette meg ned og leve på trygd av den grunn. Det var MITT valg å beholde ungen,og da må JEG ta ansvar for at jeg får en utdannelse så jeg og ungen min kan klare oss uten andres hjelp. Har selvfølgelig full forståelse for at folk tar abort etter voldtekt o.l, det hadde jeg også gjort. Men jeg ser mye rart i helsevesenet, og vet at det utføres mange aborter som etter min mening er "unødvendige". Men det er jo bare min mening.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit nok at man kan være uheldig, men hvorfor beskytter ikke folk seg? Er dere dumme i hodet?? Abort som prevensjonsmiddel synes jeg er helt forferdelig. Det er mange gode preventiver på markedet nå, så det burde ikke være noe problem å finne det som passer.. Har man blitt gravid har man blitt gravid, men det går faktisk ann å passe på seg selv litt bedre, så slipper man å gå gjennom det!

*klem* Jenta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 18 år senere...
Annonse

[1] Category widget

Gjest Lottemor skrev (På 6.4.2002 den 14.32):

Diskuterte med en venninne hær for litt siden om temaet abort...

Hun har tatt abort tre ganger i løpet av litt over to år...

For meg virker det som om hun bruker det som et prevansjonsmiddel...

Og det tror jeg at hun forsto da vi av sluttet sammtalen....

 

Jeg er i mot abort så sannt at mann ikke har blitt gravid ved voldtekt eller at det er andre innvirkninger som at barnet er skadet og ikke kommer til å ha evnen til å kunne nyte live....

Hvist mann bare har vært slapp med prevansjonen så er det jo ikke som om de kan være så redd for å bli gravid....

 

Åbruke det som et prvansjons middel er litt vel drøyt syntes jeg....

 

Jeg ble selv gravid i ung alder,var bare 19 år...

Kan ikke si at jeg var moden nokk til å få barn ,men mått trykt bli det....

Og med ni månder å omstille seg på og sammtidig oppleve alle de små miraklene mann opplever gjennom graviditeten,så var jeg klar som et egg da min datter ble født /Forum/images/smiles/icon_smile.gif

 

Har alldrig angret på at jeg valgte å beholde barnet...

Selv om det ikke er værdens enkleste oppgave... /Forum/images/smiles/icon_smile.gif

 

Klarte ikke tanken på å ta det vekk.

For tenk om jeg ikke kunne få barn når jeg ville det.

Kansje det er egoistisk å tenke sånn

 

Barnet hadde sikkert hatt det bedre om jeg hadde vært i et stabilt forhold og at det hadde mulighet til å vokse opp med både mor og far....

 

Mitt syn på det å få barn har alltid vært at det er den største gaven mann kan få hær i livet....

 

Syntes det blir bare fler og fler som bruker abort for å slippe å ta ansvar for sine handliger...

Og ikke før sårene er grodd etter aborten så fortsetter de der hvor de slapp....

 

Har jeg fått et helt feilt inntykk,er det bare i mitt nærmiljø holdningene til abort er så likegyldig....

 

Hva hendte med gleden over nytt liv som gror i morsliv....

Hvorfor lar mennesker frykten for å misslykes få overtaket???

 

 

Blir bare så fortvilet når folk er så uansvarlig og ikke tenker lengre enn til nese tuppen...

 

Det er jo så mange som strever med å få barn så er det så mange som tar bort den spiren som anrde drømmer om.....

 

 

 

_________________

*** Lottemor ***1212[ Dette Innlegg er endret av: lottemor den 2002-04-07 09:45 ]

Hei mamma!

Anonymkode: a5fa3...b19

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666
Gjest Lottemor skrev (På 6.4.2002 den 14.32):

Syntes det blir bare fler og fler som bruker abort for å slippe å ta ansvar for sine handliger...

Aborttallene i Norge er historisk lave:

https://forskning.no/kjonn-og-samfunn-ntb-svangerskap/historisk-lave-aborttall-i-norge/1306162
 

Man kan selvsagt hevde at det er en økende andel av gravide som «bruker abort som prevensjon». Jeg tviler på om det finnes troverdig statistikk på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...