Gå til innhold

Møte i sameiet for første gang


Mrs. B

Anbefalte innlegg

I dag skal vi i vårt første husmøte i sameiet. Det er to blokker som skal ha møte sammen (en stor og en liten blokk, ca. 23 leiligheter totalt).

Hva er vanlig at man tar opp på sånne møter (spesielt det første), og hvor lenge pleier slike møter å vare? Har ingen erfaring med sånne møter fra før, så hører gjerne fra andre som bor i sameie / borettslag. :)

Endret av Mrs. B
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bodde i borettslag før og de hadde et årlig møte der de gikk gjennom øknomien til laget, valg av styreleder og styremedlemmer pluss vara, samt den evige diskusjonen om hvor mye styremedlemmene skal få i årlig "lønn" for vervene sine.

Pluss det ble tatt opp småting som folk har sett seg lei på. Evt regler.

Det var sjefen for boligbyggelaget i byen som var møteleder, greit med en som er "inhabil"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei!

Det skal nok velges styre på et slikt første møte. Dersom du ikke har lyst til å være med i styret vil jeg anbefale deg å holde en lav profil på møtet. Siden ingen/svært få kjenner hverandre når de er nye naboer, har folk en tendens til å stemme på de som gjør seg bemerket.

Siden det er ei ny blokk du har flyttet inn i, kan det fort bli mye arbeid fremover med regler som skal innarbeides, ett-års befaring med entreprenør osv. Så fort folk for tak i navnet på en i styret, blir denne personen som regel "overfalt" med all slags spørsmål. Snakker av erfaring fra min tid som styremedlem i et nytt borettslag.

Ellers på møtet vil jeg anta at felles trivselsregler osv. vil bli diskutert.

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

Det er nok ganske mye som skal på plass på det første møtet i sameie, og det er mye jobb for det første styret som blir valgt. Det å kjøpe en leilighet er en stor investering og jeg mener derfor at det er viktig å sørge for at det kommer kompetente mennesker i styret. Det er ikke alltid at de som snakker eller spør mest er de mest kompetente. Hvis det betyr at en av dere må sitte i styret så tenk på det som en investering i leiligheten.

Siden det er første gang tar det sikkert et par timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh....var jeg den første som leste SAMLEIE her? :hoho::hoho:

MarianneE dah! U nasty girl!! :ler:

Var møte i samEiet hos oss for litt siden. Jeg kunne ikke være med, men det som det ble snakket mye om (har jeg hørt etter rapport fra sambo) var økonomien og hvordan få den litt bedre. Sparemuligheter og slike ting. Det ble også informert om en planlagt bygging som skal gjøres utenfor hos oss og hva som skjedde angående det. Det var en som også ville trekke seg i styret, men siden ingen andre ville så måtte han bli sittende. Så kanskje det blir avstemninger/håndsopprekninger for og imot diverse saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...