Gå til innhold

lånetager vil at samboer skal eie like mye av bolig


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest lånetageren

Hei, lurer på om noen her kan hjelpe meg... :o

Saken er at jeg skal ta opp et boliglån, for å kjøpe et rimelig hus jeg og samboer skal pusse opp over tid. Da vil jo boligen stige i pris, vi regner med å legge ned en god del arbeid, og han kan dette med å snekre, elektrisk osv. Det er ikke sikkert vi kommer til å selge, målet er jo å bo der.

Lånet blir å stå på meg, min samboer får ikke lån pga heftelser etter en konkurs, men skal søke gjeldsordning nå, slik at gjelda går ned i løpet av fem år, dersom han får innvilget gjeldsordning da.

Men jeg vil at vi skal eie sammen, dvs. at alt vi legger i oppussing og slikt, samt det vi betaler på avdragene, ikke bare tilfaller meg.

Kan jeg bestemme at lånet og huset skal stå på begge, etter at jeg har fått lån og kjøpt hus?? Eller må vi sette opp en kontrakt der vi presierer at alle innbetalinger, alt arbeide og all verdiøkning til faller oss begge, der samboer "opparbeider" seg en eiekonto eller noe slikt, privat??

Noen som vet om dette, jeg vil at det stedet vi kjøper skal føles som vårt, ikke som mitt, hvis dere skjønner... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke om dette går an for dere, men vi har en ordning der vi eier 50% hver.

Jeg hadde en del egenkapital da vi kjøpte, mens sambo ikke hadde noe.

Derfor lånte han halvparten av min egenkapital. Dette har vi satt opp i kontrakter og i selvangivelsen.

Han betaler litt mer av regningene (beløpet har vi fått hjelp til å regne ut) og han betaler ikke avdrag, bare lave renter til meg. Hvis han bruker alle feriepengene sine på huset et år (og jeg sløser bort mine) så sletter vi litt av det han har lånt av meg.

Kanskje dere kan få til en ordning der han låner av deg og du låner av banken?? Da vil han eie 50% av boligen, mn må betale det han skylder til deg før han ser hvilken gevinst han får.

F.eks. Husets koster 1 mill.

Dere eier 50% hver, men han har lånt 400.000 av deg.

Dere selger for 1.2 mill.

Det gir dere 600.000 hver (minus det dere skylder banken)

Dersom dere ikke skylder banken noe når det selges, må han betale deg 400.000 av sine 600.000 og sitter da igjen med 200.000. (Du sitter igjen med 1 mill.

Vanskelig å forklare og avhengig av mange ting.. om dere skal låne ALT i banken eller om en av dere har mye egenkapital.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lånetager

Har ikke mye egenkapital.

Er det ikke vanskelig dersom jeg må låne nesten alt (80 %) - å låne videre til ham? Eller er det mulig..? Det ville i såfall være en bra løsning, men må banken blandes inn, eller lager vi bare en privat avtale - og trenger den å tinglyses?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jeg ikke sikker på.. tør ikke å svare!

Kanskje dere kan få en advokat til å hjelpe dere. Dette krever en skikkelig kontrakt uansett. Og det kan være litt risikabelt for deg å låne videre penger på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke skjønne at samboeren din skal kunne eie et halvt hus, da forsvinner jo grunnlaget hans for å få gjeldsordning. Vil tro at det greieste er at dere avtaler dere i mellom at han skal kjøpe halvparten av huset når ting er ordna med gjelda hans. Trodde forøvrig at en gjeldsordning innebar at man skulle leve på et absolutt minimum, og da har en i alle fall ikke noe til overs for å invistere i oppussing av hus. Men siden dette er en komplisert sak foreslår jeg at dere kontakter en som har fagkunskap på området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Selv om man har gjeldsanering, kan man jo legge verdiskapning i snekring, og slikt.

Tror en under gjeldsanering kan oppta lån til en velegnet rimelig bolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ganske enig med Ragnhild her.

Jeg gikk nesten ut fra at det var mer egenkapital med i bildet.

Men det er riktig som "gjest" sier.. om din samboer gjør mye av arbeidet i huset, så bør han få en viss eierandel pga. dette.

Jeg anbefaler fortsatt advokat og kanskje en liten prat med banken og evt. andre som har med gjeldsordninger å gjøre. Disse er vel interesserte i at han skal klare å betale mest mulig av gjelden sin uansett, så det er kanskje mulig å få til en slags deal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

hei.

Kontakt advokat først.

Dersom din samboer "plutselig" blir registrert med et halvt hus, vil namsmannen umiddelbart ta pant i hans halvdel. Dermed eier du halve huset, og din sambos kreditorer den andre halvdel. Det er ikke alltid en fordel.

La huset stå på deg, og la advokaten sette opp en samboerkontrakt. Dette er eneste måten dere kan få noe glede av huset på.

En advokat tar ca 2500,- for dette, og det lønner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...