Gå til innhold

Farger til hvitt kjøkken


Astra

Anbefalte innlegg

Vi har valgt denne kjøkkeninnredningen fra IKEA. Akkurat som på bildet skal vi ha benkeplate i heltre bøk.

Det vi lurer på er hva slags farge vi skal ha på veggene... Veggene skal ha panel, og helst en lys farge, men vi er veldig i tvil om hva slags farge. Noen ideer?

På forhånd takk!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blått er en tradisjonell kjøkkenfarge. Jeg synes blåfarger med litt lillanyase i er veldig fint. Litt varmere enn renblå. Gjerne relativt lys.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt burgunder/bonderød farge tror jeg. Men hvis kjøkkenet er lite blir det kanskje litt ekstremt! Kommer an på hvor mye innredningen dekker av veggene.

Hvis kjøkkenet er lite ville jeg valgt en lys farge. Kanskje kremfarget eller sandfarget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med lysegrønn`?

Det syntest jeg er pent på kjøkken. Og det passer bra til hvitt kjøkken. Ellers så vil jeg foreslå kongeblå eller en oransje/beige farge.(lignede aprikos)12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jotuns "Elfenben" er også veldig fin. En slags beige med grønnskjær. Passer fint til vårt hvite kjøkken iallefall! Fargen er omtrent som bakrunnsfargen på innleggene her på KG.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann icon_smile.gif

Har selv hvitt kjøkken med bøkebenk. Veggene har vi malt i en varm gulfarge, kjempekoselig. Gult gir lys og romfølelse, samtidig som det ikke dominerer for mye. Er heller ikke så kaldslig som kjøkken i blåtoner f.eks. kan bli.

Gulfargen går nesten litt ton i ton med benkeplaten og gulvet som vi også har i bøk.

Finn et fargekart med gultoner (ballblom, soleie etc.) og se hvor fint det kan bli icon_smile.gif

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Hei!

Gratulerer med nytt kjøkken, det så stilrent og flott ut!!!!

Jeg synest det generelt er vanskelig å anbefale farger på vegger til andre, det er viktig å velge en farge som står i stil med resten av fargevalget og stilen du har i huset ditt!

Det hadde vært spennende å vite hva slags gulv du har på kjøkkenet og farge på det.

I tillegg lurer jeg på hva du skal ha på veggen mellom benk og overskap og evt farge på det???

Jeg har akkurat pusset opp hus selv, og har valgt bevisst ulike nyanser i hvitt på alle vegger i alle rom, det er eneste et arbeidsrom i gammel stil som er malt i en slags brunoransje/mørk terracottafarge (Portofino).

Og nei, hvitt er ikke så kaldt og trist som mange vil ha det til, det kommer an på valøren!!! Lyse rom har også en annen fordel, de virker åpnere og "ser" ikke så små ut som de hadde vært med en mørkere farge!

Mitt kjøkken har hvite vegger, sotet glass som beskytter veggen over ovnen, glassdører i sotet/sandblåst glass/svarte skapdører på mellomgrå ramme, lysegrå store steinfliser på veggen i våtsonen, sjakkrutet gulv og stålfarge på hvitevarer.

Vi kjempefornøyd med det, fordi vi lett kan piffe det opp med å forandre på fargene og ha samme fargenyanser på håndkle/småartikler o.l.

Da blir totalintrykket av rommet/huset roligere. Vi varierer med rødt, blått, gult, rødt, lilla osb. Alt etter humøret!!

Med lyse/duse nøyrale vegger kan du faktisk tillate deg å bli lei av farger på "innbo", og ikke minst "bytte ut" småartikler etter årstider/høytider. Det er mer lettvint enn å male opp igjen veggene 1 gang i året.....

Jeg har personlig kommet over den "fargesterke perioden" og hadde derfor ikke valgt noen "dominerende" farge som rødt, blått, gult, grønt på vegg i mitt hus. Men jeg er enig i at et fargerikt kjøkken også kan være fint! Det kommer an på stilen ellers!

Dette er altså min smak, og mange er nok uenig. Men det er vel derfor du spør oss om tips her inne??!!

Maletips til slutt;

skal du male på furupanel, husk at det er en "fetere" tresort å male på. Derfor er det lurt at du maler over ALLE kvister med spesialmaling før du starter med vanlig malejobb. Granpanel er ikke en så fet tresort, men det anbefales likevel og grunne ekstra godt over kvistene før du maler alt.

Jeg ønsker deg lykke til med fargevalget, det viktigste er at du trivest med kjøkkenet ditt!!!

Hilsen icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann alle sammen og takk for mange fine og utfyllende svar icon_smile.gif

For å si litt mer om rommet er det litt over 3m bredt og 8m langt (!). I den ene kortenden har vi et vindu på 180 (B) x 120 cm (h), men det er delt opp i små ruter av hvite tresprosser. På gulvet har vi tenkt klikklaminat i samme farge som benkeplatene -bøk.

I motsatt ende av vinduet kommer benkeinnredningene på begge langsidene, og tildels den andre kortsiden, bare oppbrutt av peis og lakkert furudør med glass som slipper inn lys fra stua.

Tror vi kommer til å gå for en lys farge da rommet er langt, og aller helst en farge med litt varme. Er glad i både brun- og grønnyanser, men flere forslag mottas gjerne med takk12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommentar til dette med å male panel:

Bruk kvistlakk på alle kvister før maling ellers vil de "poppe" ut.

Anbefaler å beise panelen hvis det er et alternativ. Mer liv og mindre jobb!!!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har lest et sted at man gjerne kan male veggen der man har vindu, ca en nyanse (eller to!) lysere enn resten av rommet, det skal visst gjøre slik at rommet ser "større ut"/synsbedrag......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...