Gå til innhold

Luftveiene / Astma


Væren

Anbefalte innlegg

Etter en knallhard omgang med bronkitt og lungebetennelse for over 1 år siden, har jeg slitt med at noe framdeles "sitter bom fast" i luftveiene.

Stadig kremting og harking, og en følelse av at jeg liksom ikke greier å trekke pusten helt inn. Føler at det "surkler" der nede, og at lungekapasiteten er redusert. Jeg er slettes ikke syk, men samtidig ikke helt på topp heller...

Har endelig somlet meg til lege (burde gjort det for en evighet siden...), og skal nå prøve ut astmamedisin, Bricanyl, noe jeg synes letter litt. Skal prøve dette i en måned, og skal også på røntgen før ny legekontroll i slutten av april.

Er det noen som har opplevd noe lignende, som har hatt "noe" sittende fast så pass lenge etter bronkitt eller lungebetennelse, men som likevel har blitt kvitt det, f.eks. ved hjelp av antibiotika? Blodprøven jeg tok hos legen var fin, så det tyder for så vidt på at det ikke er snakk om infeksjon.

Jeg vet at mine pustevansker er blåbær i forhold til hva mange sliter med, men det hadde vært ganske fint med noen positive og oppmuntrende historier akkurat nå...

Klem fra12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tristessa

Jeg hadde astmabronkitt som elleveåring tror jeg, og siden den gang har jeg hatt såkalt belastningsastma, det vil si anfall som kommer ved fysisk aktivitet. Jeg har gått på tolv ulike medisiner, med mer eller midre kjekke bivirkninger. Endte til slutt opp med langtidvirkende tabletter og inhalator i tilfelle akutte anfall. Etter at jeg fikk en vond rygg har jeg vært fritatt kroppsøvingen og derfor kuttet ut medisinen. Føler meg helt toppers til vanlig, men skulle gjerne ha stumpet røyken og da, den gjør alt mye verre. Mitt tips er; ta medisinen til du føler deg bedre, trapp deretter gradvis ned, ellers blir du aldri kvitt det. Har selv hatt samme symptomer som deg, og en del av det forsvant etter en stund. Lykke til!

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, dette er vel ikke så oppmuntrende akkurat. Jeg opplevde noe av det samme for 10 år tilbake og sliter fremdeles med dårlig lungekapasitet og tette luftveier.

En kraftig lungebetennelse og influensalignende symptomer som aldri ga seg. Da jeg endelig fikk somlet meg til legen var det for sent. Viste seg å være virus (de fant anti-stoffene i blodet mitt), og tilstanden gikk etter hvert over til å bli kronisk.

Lungekapasiteten ble målt til under normalen og i den forbindelse prøvde jeg Bricanyl i en periode, men dette hjalp ikke noe særlig. - For meg, vel å merke. Legen mente at da må jeg bare leve med det.

Men, som du også sier, Væren: Dette er blåbær i forhold til hva mange andre har. Det irriterer meg voldsomt, men noe skal man jo ha å slite med icon_smile.gif

Håper Bricanyl ordner brasene for deg. Lykke til da! icon_smile.gificon_smile.gif

Forresten, har du testet deg for allergi? Selv små mengder bystøv og husstøv kan irritere bronkier og tette luftveiene...12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Henger meg litt opp i det du sier om at det er noe som sitter fast. Er det en "klump" i halsen som ikke lar seg svelge ned eller harke opp, eller kjennes det ut som å puste gjennom sugerør?

Dersom det er en klump i halsen du kjenner, kan det være at du har for tykt slim i halsen, en øre/nese-spesialist kan i så fall kanskje hjelpe deg.

Dersom du "puster gjennom sugerør" er det nok astma eller allergi. Det kan ofte oppstå etter en skikkelig luftveisinfeksjon.

Jeg hadde masse luftveisproblemer da jeg var liten. Da jeg var 14 fikk jeg lungebetennelse og utviklet astma etter det. Nå er jeg imidlertid nesten helt symptomfri takket være akupunktur. Merket sterk bedring etter 5-6 behandlinger. Et tips for deg?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine svar, begge to!

Jeg venter framdeles på å komme til på røntgen. Er litt spent på det.

Hvordan skal jeg beskrive plagene... hm.

Det er ikke direkte slitsomt å puste heller, men det "er der" nesten hele tiden. Tenker på at jeg puster hele dagen, om dere skjønner. Synes Bricanyl hjelper noe, men ikke alltid. Og når det hjelper får jeg hjertebank og skjelver på hendene! Grrr!

Antagelig vil legen min etterhvert gi meg på langtidsvirkende tabletter, men hun ville jeg skulle teste ut Bricanyl først.

Jeg synes litt synd på meg selv, og er litt opp og ned i humøret for tiden (ikke helt likt meg, hulk, pleier å være masse glad), tenker at dette må jeg bare venne meg til. Ikke så veldig kjekt.

Samtidig vet jeg jo at mange kan leve godt med astma og fungere fint ettersom de får medisiner tilpasset sin situasjon. Det er tross alt 5-10% av landets befolkning som sliter med slike plager i luftveiene. En liten trøst... Jeg trenger nok bare få litt tid til å venne meg til situasjonen.

Når det gjelder allergi, så har jeg hatt allergiske plager i flere år, og "misbrukt" vanlig nesespray alt for mye i ren panikk for ikke å få luft, særlig om natten.

Tok allergiprøver for ca 4 år siden, og legen fant allergener i blodet mitt, men klarte ikke å fastslå hva jeg var allergisk mot. Det var ikke noe vanlig, som f.eks. dyrehår, husstøv eller pollenallergi.

Så det kan jo godt være noe jeg spiser hver dag som jeg burde ha unngått. Litt irriterende, nå som jeg har lest at allergi også kan forårsake astma...

Jeg har faktisk vært inne på tanken på å prøve healer, har en dyktig healer her i byen. Synes det kan være verdt et forsøk!

Akupunktur var kanskje heller ingen dum ide!

Takker for alle gode råd og tips, og i alle fall er det godt å vite at man ikke er alene. Kan godt være jeg kommer tilbake med flere spørsmål etterhvert som de dukker opp!

Håper det er OK!

Gode klemmer fra12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

jeg har astma, og det har jeg hatt i 20 år. bruker medisiner hver dag, det har jeg også gjort i 20 år. stort sett går det helt fint, men jeg kan f.eks ikke jogge, løpe etter bussen etc. eneste trening jeg ikke får anfall av er svømming. i tillegg blir jeg ekstra dårlig når jeg blir forkjølt, og det tar litt lenger tid å bli frisk igjen, men jeg har et bunnsolid immunforsvar og det går som regel flere år mellom hver forkjølelse.

astma er stort sett til å leve med i våre dager og vår del av verden, vi har jo tilgang på effektive medisiner som tar det verste. dog er noen så hardt rammet at det er helt invalidiserende, og i norge dør rundt 1000 personer hvert år av astma.

selv etter at jeg var diagnostisert av spesialist, hevdet den lokale allmenlegen i flere år at jeg egentlig hadde kronisk bronkitt, så diagnosen kan tydeligvis være litt vanskelig å treffe selv for fagpersoner.

har vært testet ut for alle mulige allergier, siden astma kan være en allergisk reaksjon, men aldri testet positivt på noe.

har vært 'utsatt for' homeopat, akupunktør og healer, ingen av dem gjorde noen forskjell overhodet, så nå holder jeg meg til skolemedisinen.

de aller fleste leger jeg har vært hos har prøvd å få meg til å begynne med kortison (f.eks bricanyl), og det gikk jeg på i et års tid uten å bli noe bedre. så jeg kuttet ut, vil ikke gå på medisiner som ikke virker og som samtidig kan ha temmelig utrivelige bivirkninger. ja, jeg vet de påstår at kortison i inhalasjonsform ikke gir bivirkninger, men det tror jeg ikke på - alt annet man inhalerer blir jo tatt opp av kroppen!

noe som faktisk virker, selv om effekten er begrenset, er god, gammeldags TRAN, dobbel dagsdose.

ellers har jeg i det siste begynt på singulair tabletter, som gjør at jeg får mindre symptomer og dermed kan bruke mindre ventolin. og så er det ganske deilig å kunne le godt uten å måtte frem med inhalatoren!

fordi jeg fikk denne sykdommen så tidlig i livet kan jeg ikke helt forestille meg noe annet og synes det er greit nok. så lenge jeg har medisinene mine (3 forskjellige hver dag) går det ikke ut over livskvaliteten, jeg må bare huske å alltid ha med meg ventolin.

tross alt er det ikke noe jeg regner med å dø av, jeg har ikke smerter, tilstanden min er stabil og jeg regner ikke med en fremtid med stadig værre helse - når man tenker over det er astma ganske harmløst sammenlignet med andre kroniske sykdommer!

en advarsel til røykende astmatikere: dere har større sjanse for å utvikle alvorlige lungesykdommer som emfysem (dette er IKKE en 'harmløs' kronisk sykdom!) enn røykende ikke-astmatikere, og dere kan selvfølgelig også regne med at astmaen blir verre av å fortsette å røyke. så astmatikere har enda mye bedre grunner til å stumpe røyken enn andre. det virker også motsatt, at astmasymptomene blir mildere, evt. forsvinner, ved røykeslutt. så prøv, iallefall, det kan gjøre stor forskjell for helsa både på kort og lang sikt. forsøk i det minste å redusere røykinga så mye du klarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann,

bricanyl inneholder ikke noe som helst kortison. Bricanyl er en anfallshemmende medisin som virker i ca. 4 timer. Servent og Oxis er langtidsvirkende (12.t.) medisiner med samme funskjon. Inhalasjonssteroider (kortison) forebygger anfall. Her er merkenavnene feks Flutide, Becotide og Pulmicort. Det er vanlig at forebyggende og anfallshemmende medisiner brukes i kombinasjon. Du får også kombinasjonspreparater som inneholder både anfallsdempende og forebyggende medisin. Det er videre vanlig å regulere inntaket av inhalasjonssteroider etter hvor mye du merker til atsmaen din. Av legen kan du få resept på, og lære å bruke en PEF-måler. Du kan finne dine normalverdier mht. PEF (utpust) og regulere medisininntaket etter dette. Alt for mange astmatikere har ikke lært å bruke medisinene riktig. Enkelte lungeavdelinger har opplæringskurs (Astmaskolen) i sykdomshåndtering og medisinregulering. Jeg har selv en moderat astma som ble utløst av en lungebetennelse, og merker bare symptomer når jeg har luftveisinfeksjoner. Etter at jeg fikk mer tak på egenbehandling er jeg så og si symptomfri, og dess lenger man kan holde seg symptomfri, dess sterkere blir lungene. Infeksjonsutløst astma er faktisk i mange tilfeller en reversibel sykdom, dvs. at om du klarer å holde deg symptomfri, vil du bli bedre og bedre. - Nå er jeg enig i at kortisonholdig medisin ikke skal brukes ukritisk, men det er bedre for meg å være frisk, sprek og veltrent enn tungpustet til stadighet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for opplysende svar, hera!

Var veldig oppløftende at infeksjonsutløst astma kan være reversibel, og godt å høre at du lever greit og uten mye plager.

Nå har jeg ikke fått noen diagnose ennå, og venter framdeles på time til røntgen. Det er framdeles noe tett i brystet, men jeg tar bare Bricanyl av og til, så det er ikke noe å grine over, egentlig, hvis det ikke blir verre enn dette!

Klem og hilsen fra

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...