Gå til innhold

Bananfluer


Gjest Lille Solstråle

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Håpefull_*
Yess, dette var tråden for meg. Jeg sliter med fruktfluer som jeg kaller det. Løper sporenstreks ned på kjøkkenet og blander i vei. (jah, etter jeg er ferdig å sitte her vel og merke)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Fortsetter under...

En med sukker! Det er vel også gjæring de reagerer på, når de søker seg til rødvinsslanter osv, så gjerne en som er litt sur da. Brukte solbærsaft tror jeg, og det funket strålende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg prøvde forskjellige skåler og glass forskjellige steder på kjøkkenet. Ca 50-50% epleeddik og zalo. Noen av dem ble ganske fort fulle av fluer (en hvit kaffekopp som fungerte spesielt bra, og en litt stor sushi-dyppe-soya-saus-skål - men det kan ha vært blandingen eller plasseringen som var heldig), andre datt det en-to eller ingen i: med andre ord, det funker, men lurt å helgardere.

I tillegg oppdaget jeg at mange av fluene spaserte rundt på vinduene, og klarte å ta ganske mange av dem med store sveip med en fuktig og varm klut som jeg skylte mengder med skvisja fluer av innimellom. Etterpå gikk jeg etter dem en og en på vinduene, og fikk tak i ganske mange, selv om jeg ikke klarer det samme andre steder. (Tåpelig måte å tilbringe en kveld, men tiden gikk så fort;))

I tillegg: alle flasker og bokser er pantet, all frukt og andre matrester lagt i kjøleskapet, flater vasket og tørket, søpla knytta tett og kastet - og det skader sikkert ikke å helle litt plumbo i vannlåsen også om problemet skulle fortsette. Men det ser lovende ut nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Rikke_*

The Story of my Flies

Flyttet for en måned siden inn i et gammelt hus. Med på kjøpet kom altså en herlig oppvaskmaskin (luksus, har bodd på studenthybel til nå, og fingrene mine er for ever srukkete av oppvask), innrøyka persienner og selvfølgelig en aldri så liten sverm bananfluer. Jeg klør bare av tanken.

På lørdag hadde vi innflyttingsfest, og jeg tror det var flere enn de fulle vennene våre som ynglet den kvelden ;) Bananfluene og. Jeg leste om saft og zalo-trikset og prøvde. Funka ikke! Men derimot fest-rester (SanFransisco-drinkmix) med en sprut zalo i har funka som bare det! Nå ligger det omtrent 10 tjukke vingebefengte creatures der. O'Herlighet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk tatt knekken på mine med å ha et glass med hvitvin stående framme. Hvitvin + et par dråper Zalo. Etter et døgn hadde jeg 30 mindre fluer i heimen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier å sette fram en skål med Pisang Ambon, med gladpack over. Stikker mange små hull i gladpacken. Funker som bare det! Godt det skvipet kan brukes til noe! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for en fantastisk tråd. Noen nevnte gjær litt tidligere, så jeg prøvde to skåler med øl. Etter to minutter telte jeg ni bananfluer!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjernedryss

Dette har sikkert ikke så mye med saken å gjøre, men vi opplevde en morsom hendelse etter en fest en gang. Det stod tomme og halvtomme ølbokser og flasker over alt + at vi hadde sølt en del på gulvet. Dette var på sommeren og vi gikk og la oss med hveranda døren åpen. Når vi stod opp dagen etter var det ca 50 veps som hadde fyllefest i leiligheten vår :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

er mine banabfluer alt for smarte?

Hadde en bred kopp med saft+zalo+eddik stående, og en ble kjapt fanget. Nå står de andre flyene å spankulerer på kanten og ser på komisen sin som var dum nok til å gå i fella.

etter to dager blir det liksom bare med den ene dumme flua som har gått i fella. De andre lurer seg inn i kjøkkenskap og sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Gjest_Elisabeth_*
Hvis det er plantefluer så skal du sette 2-3 fyrstikker i jorda på potteplanten din med svovelen opp.Da blir de helt borte :)

Jeg trodde man skulle ha svovelen ned i potteplanten??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

er mine banabfluer alt for smarte?

Hadde en bred kopp med saft+zalo+eddik stående, og en ble kjapt fanget. Nå står de andre flyene å spankulerer på kanten og ser på komisen sin som var dum nok til å gå i fella.

etter to dager blir det liksom bare med den ene dumme flua som har gått i fella. De andre lurer seg inn i kjøkkenskap og sånt.

Er det vanlig eddik du bruker da? Det funker ikke. Du må bruke eplecidereddik. Og en liten skvett zalo, for at det ikke skal danne seg hinne oppå eddiken. Her står det framme ett glass av blandingen, og de dauer som fluer (:fnise:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har gått nesten amokk her hjemme pågrunn av disse småfluene som flyr overalt her. passet på at ingen matrester lå ute, ingen oppvask heller.. men allikevel svirret de rundt omkring her. så skulle jeg til å løfte opp en potteplante og tror du ikke at en hel sverm traff meg midt i fleisen! jeg satt den dermed ut, og nå er problemet løst! ingen fler av disse ekle vesenene!

hørte i ettertid at de liker seg spessielt i fuktig jord. så skal nesten passe på at blomstene mine får litt for mye tørke enn overvanning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snart 42
er mine banabfluer alt for smarte?

Hadde en bred kopp med saft+zalo+eddik stående, og en ble kjapt fanget. Nå står de andre flyene å spankulerer på kanten og ser på komisen sin som var dum nok til å gå i fella.

etter to dager blir det liksom bare med den ene dumme flua som har gått i fella. De andre lurer seg inn i kjøkkenskap og sånt.

... og slektningene til disse smartingene er hos meg :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mange tror blomsterfluer og bananfluer er det samme. Det er det altså ikke.

Om blomsterfluene lar seg lokke i samme eplecidereddikk-felle som bananfluene vet jeg ikke, men det er riktig som girlypai sier over her, at de trives i jord som kanskje har fått litt for mye vann. Ellers er det lurt å kikke etter hvordan det står til der du kjøper potteplanter. Svirrer det blomsterfluer rundt der, har du dem mest sannsynlig i stua di i løpet av få dager. Ellers har jeg også forsøkt rådet med fyrstikker i jorda (svovelen opp), med vekslende hell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange tror blomsterfluer og bananfluer er det samme. Det er det altså ikke.

Om blomsterfluene lar seg lokke i samme eplecidereddikk-felle som bananfluene vet jeg ikke, men det er riktig som girlypai sier over her, at de trives i jord som kanskje har fått litt for mye vann. Ellers er det lurt å kikke etter hvordan det står til der du kjøper potteplanter. Svirrer det blomsterfluer rundt der, har du dem mest sannsynlig i stua di i løpet av få dager. Ellers har jeg også forsøkt rådet med fyrstikker i jorda (svovelen opp), med vekslende hell.

så på linken din, virker som det er bananfluer som har svirra rundt her. de er så små at man knapt ser de, og lyse brune. de blomsterfluene er jo svææære i forhold til bananflua. slike bananfluer er de mest plagsomme. de elsker å være både i jord og i oppvaskkommen.. jeg vet at ihvertfall neste gang de surrer rundt her skal potteplaneten inspiseres.

takk for rådet med fyrstikk ned i potta, med svovelen opp. dette skal prøves neste gang. og at jeg skal se etter om det svirrer slike smådyr rundt blomstene neste gang jeg er ute å handler dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå gått berserk på grunn av bananfluer! Æsj de er sååå ekle! Nå er hele kjøkkenet "sterilt" Alt vasket med salmiakk og klor....he,he... Plumbo i vasken og klor etterpå! Og alt rask/avfall blir kastet ut med en gang. Klarer ikke tanken på å ha det i hus. Har fått HEEEELT "Noia"!!! :lur:

Har satt ut feller i kjøkkenvinduet med eddik+zalo, plast over med små hull så de kommer inn, men ikke så lett ut! Dette gjorde jeg i går, og ca 40 fluer ble tatt i denne skålen. Jakk!!! Men i dag så er det bare en stk som har havnet i skåla, og ser bare en annen en som svirrer. så kjøkkenet er ok nå. Eller det er ikke ok før de siste forsvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...