Gå til innhold

Bananfluer


Gjest Lille Solstråle

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hva er vannlås?

Det er den U-bøyde delen av røret under vasken. Den er der for at det ikke skal komme lukt opp fra avløpet. Akkurat som at det alltid er vann i doen.

I den samler det seg matrester og diverse skitt og lort, som både kan lukte og være mat for bananfluelarver.

NB!! Hvis du aldri har tømt en vannlås før, anbefaler jeg at du får hjelp av noen, som kan vise deg hvordan, sånn at det blir gjort riktig.

Hvis ikke kan du risikere lekkasje under vasken hvis du ikke får det skrudd helt tett eller rett på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tømt en, men jeg har sett på.

For de kan være jeg har mistet mange øredobber ned dit.

Og en gang da jeg var liten ville jeg ikke at mamma skulle vite at jeg hadde spist popcorn, og resten av de popcorn kulene som ikke var poppet som lå i posen helte jeg ned i vasken :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fluene som er her kommer verken fra frukten eller potteplantene, men utenfra har jeg funnet ut. Nå regner det ute, og de har invadert soverommet der vinduene sto åpne. Håper det hjelper når frosten kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Gjest_Frøken fryd_*

Jeg holder på å bli sprø av disse fluene!!! Nå har jeg lest masse om dem på nettet, og fått superangst, de kan legge FLERE HUNDRE EGG OM DAGEN!!!!!!!!!!! :overrasket: Dessuten tar det bare noen få dager før de er ferdig klekket, og de nye små jævlene kan legge egg etter bare 24 timer etter klekking...

Kjører på med eddik og zalo her i flere dager, vasker ned og heller skumle kjemikalier i slukene, men de blir jo ikke borte :grine:

Tror jeg bare flytter jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lille Solstråle
Jeg holder på å bli sprø av disse fluene!!! Nå har jeg lest masse om dem på nettet, og fått superangst, de kan legge FLERE HUNDRE EGG OM DAGEN!!!!!!!!!!!  :overrasket:  Dessuten tar det bare noen få dager før de er ferdig klekket, og de nye små jævlene kan legge egg etter bare 24 timer etter klekking...

Kjører på med eddik og zalo her i flere dager, vasker ned og heller skumle kjemikalier i slukene, men de blir jo ikke borte  :grine: 

Tror jeg bare flytter jeg...

:troest:

Mine er borte nå... Håper kulden gjorde utslaget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest seroxata

også være plaget med jævlene i desember!! :( :( JEG HATER DE! og gubben går snart på veggene her!! føles som vi lever i et grisehus, de små ekle krypene.

skal en blande ut safta før en blander den med zalo??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silmarill
  Småfluer fra potteplanter etc er som regel svarte og litt mindre.

gjæra og går ikke på planter.  Plantefluene må du nok finne andre løsninger for.

Hvis det er plantefluer så skal du sette 2-3 fyrstikker i jorda på potteplanten din med svovelen opp.Da blir de helt borte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett ut et glass rødvin som du dekker med plastfolie med noen hull i. Dette er en effektiv felle jeg har fått tips om her tidligere. Hadde malere her som ikke var så nøye på å kaste restene etter lunsjen sin :sinna: og dermed kom fluene. To dager med støvsuger og rødvinsfelle var nok til at alle var borte -har ikke sett noen siden heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest legne
de kan legge FLERE HUNDRE EGG OM DAGEN!!!!!!!!!!! icon_eek.gif Dessuten tar det bare noen få dager før de er ferdig klekket, og de nye små jævlene kan legge egg etter bare 24 timer etter klekking...

-.-

Jeg oppdaget disse fluene for noen dager siden, og på alle steder; soverommet mitt. Her finnes det ikke mat og ikke smuler og ingen rester. Jeg har stue inkludert i soverommet, og de myldret rundt kaffebordet pcen min står ved. Prøvde å spise mat, og de angret meg nærmest. Jeg drepte et par med lighter i går, og da jeg la meg var det bare èn igjen. I morges fant jeg to, så jeg lette etter tips, og kom over denne siden.

Jeg satte ut en skål med zalo og eddik, gikk ut på kjøkkenet og da jeg kom tilbake satt det 10 fluer (jeg telte dem) rundt skåla. 3 satte seg på selve skåla, og jeg kan ikke se de nå lenger så jeg krysser fingrene for at de er døde.

Har aldri hatt et slikt problem uten at det har vært søppel som har vært forårsakningen, men jeg kaster ikke i søppeldunken her og jeg er nøye med å kaste matrester fort. =/

jeg skjønner ikke det her. kan det komme utenifra? Det er en luftesluke på soverommet mitt, som er på bakkenivå. Området ved sluka er infisert med maur, kan det være årsaken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fluedreper

Ta en 1 1/2 liter farrisflaske, skjær den av mellom rillene som er før flaske smalner. Bru gjerne brødkniven å "sag" den over.

Vend toppen og dytt den ned i flasken.

hell rødvin oppi og rist godt.

Dette virker som en krepsetegne.

Dette virker garantert!

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde slike fluer flere steder da jeg kom hjem fra ferie. bl.a på kjøkkenet. Tror de går i sluket i vasken. Jeg har vasket, støvsuget, sprayet osv i en uke og nå ser de ut til å ha forsvunnet. Før de forsvinner må man fjerne alt av mat, planter osv. Selv brødboksen svermet de foran. Men nå er de borte og jeg tror jeg kan kjøpe frukt og litt blomster...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Lille Solstråle
Ta en 1 1/2 liter farrisflaske, skjær den av mellom rillene som er før flaske smalner. Bru gjerne brødkniven å "sag" den over.

Vend toppen og dytt den ned i flasken.

hell rødvin oppi og rist godt.

Dette virker som en krepsetegne.

Dette virker garantert!

Thomas

Skal den være tom for Farris, eller skal du blande Farris og rødvin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddleik B.

Svovel er faktisk et av avfallstoffene i vanlig menneskeurin. Bare skvett et par dråper i potteplantene hver dag og fluene holder seg borte! Aldri en flue å se her i huset :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Svovel er faktisk et av avfallstoffene i vanlig menneskeurin. Bare skvett et par dråper i potteplantene hver dag og fluene holder seg borte! Aldri en flue å se her i huset :)

Hehe, ja jeg må le....Fikk faktisk ett ganske så rart bilde forran meg når du sier "Bare skvett et par dråper i potteplantene hver dag og fluene holder seg borte"

Tenk om naboen tilfeldighvis skulle stå i vinduet når jeg skvetter litt sånn for meg selv :)

Jeg bare måtte, ja da jeg måtte bare ta dette som en teit komentar.

Sorry hvis jeg har mange skrivefeiler (dysleksi er stikkordet)

Freddy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok knerten på alle fluene med insekt spray kjøpt på ICA . Husker ikke hva det het , men det hadde et bilde av et flygende krek på emballasjen . Tror maurspray også virker .

Spraya ned alle rom hvor jeg hadde sett fluer , dagen før jeg skulle vaske leiligheten , vaska bort alle de døde fluene og luftet sikekrt i 3 døgn etterpå .

Kastet også all frukt og la all framtidig frukt i lukket poser .

Har ikke hatt banansfluer på et år nå .

Tror bananfluene blir med hjem fra butikken på frukten (eller eggene da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Anita Romie

I går kveld prøvde jeg alle tipsene deres, da jeg er ekstremt lei disse små krypa. Desverre så var det en flue i edikken , ingen i saft/zaloen eller zalo/eddiken... derimot lå det fem i hvitvinsglasset jeg glemte på kjøkkenbordet! Lar alt stå noen dager tl, da det er sikkert 30 som fremdeles flyr rundt her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...