Gå til innhold

Bananfluer


Gjest Lille Solstråle

Anbefalte innlegg

Må bare få skyte inn at Cognac er en helt super bananfluefelle. Jeg har ikke forsøkt saft og Zalo, men etter en natt med et Cognacglass på borde lå det i hvert fall ti fluer i glasset.

Må innrømme at fellen ikke var satt ut med overlegg, og at tilfeller hvor ting uten 40% alkohol blir stående over natten ikke akkurat hjelper med å begrense bananfluebestanden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Saft og Zalo funket allikevel.. (jeg skrev tidligere at det ikke funket).

Måtte bare gi det litt tid. I andre døgnet forsvant alle fluene.. Det er deilig å være flueløs!! HURRA!!

Takk for tipset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet løsningen. GIFT! :pirat: Sprayet rundt i sted, og nå har jeg ikke sett en flue på minst to timer. Regner med at det er flere, men jeg skal TA dem jah!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har verken brukte vinglass eller søppel her, men fluer har jeg. Eller; Nå ser det ut til at de forsvinner gitt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Saft og Zalo funket allikevel.. (jeg skrev tidligere at det ikke funket).

Måtte bare gi det litt tid. I andre døgnet forsvant alle fluene.. Det er deilig å være flueløs!! HURRA!!

Samme her, etter andre døgnet lå det MANGE døde fluer i skålen.

MEN nå er de tilbake, etter at jeg tømte ut bladingen, grrrr :grine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må gjøre noe med årsaken, ikke konsekvensene.

Det dere gjør nå fører jo ikke til at det stoppes å klekke elendige bananfluer?

Dere må gjøre noe med selve plantene i huset: de tåler å bli fuktet med grønnsåpevann (spray gjerne på alle planter i en sprayflaske). Eventuelt legg et eller annet som ikke skader planten, men som dreper fluene, i selve blomsterpottene.

Ellers må man skylle vinglassene med en gang, for de liker seg der...og i søppelet og på matrester/frukt.

:sinna:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StoreSky

Jeg har vasket og ryddet og tatt oppvasken. Satt ut glass med saft og oppvaskmiddel.

Men flue-faan er der fremdeles!!! På kjøkkenet, plantene er i stua. grrr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Status hos meg er noen ytterst få småfluer og ikke vil forsvinne. Men jeg har fjernet en bolle og et glass med saft og zalo da. Prøver å holde benken fri for rusk, rask og oppvask og heller klorin i vasken flere ganger daglig (de trives tydeligvis der).

Prøvde faktisk med eddik og zalo også, men i den bollen havnet det bare 2-3 fluer. Men i glasset med saft og zalo ble det valdig mange etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StoreSky

INGEN i min blanding av saft/oppvaskmiddel. Kanskje jeg har noe annet..???

Klorin har jeg hatt i oppvakskummen også...*sukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder blomster fluene har jeg lagt merke til at de kommer rett etter avnning. Derfor vanner jeg plantene ute og lar de stå litt før jeg tar de inn igjen.

Takk for tips med de endre ekle fluene... skal nå ut på jakt :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde et glass med vin stående fremme på kjøkkenbenken i helga. Det var kjempe-effektivt! Sju døde fluer i glasset på et øyeblikk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har overhodet ingen potteplanter inne, rene kjøkkenbenker, og søpla tas fort ut, så det kan ikke være (bare) der disse fluene kommer fra..

Men uansett, jeg oppdaget at de samlet seg rundt tuten på en ketchupflaske som sto på bordet, så da laget jeg en blanding av ketchup, zalo og littegrann vann, og det funker hest!!! Jeg brukte skje for å skrape av laget på toppen, for det var fullt av fluer nå i morges, så nå er det plass til flere. :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet løsningen. GIFT!  :pirat: Sprayet rundt i sted, og nå har jeg ikke sett en flue på minst to timer. Regner med at det er flere, men jeg skal TA dem jah!

Fortell meg hva giften heter, så skal jeg bruke dem på jævlene! :sjarmor: Lei, lei! :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fortell meg hva giften heter, så skal jeg bruke dem på jævlene!  :sjarmor:  Lei, lei!  :forvirret:

En gammel greie jeg hadde stående i kjelleren som heter Grønn Linje. Anbefales forøvrig ikke, da den bare har effekt på de fluene jeg treffer, og det er en liten prosent. Lurer på om jeg skal kjøpe Vapona Strip i stedet, det er en sånn stinkende boks som tar livet av fluer (hvis den ikke tar livet av meg først, for den lukter virkelig ille).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere tar ut søpla, husk all søpla i hele huset.

Badet, kjøkkenet, soverom m.m

Jeg holdt hele leiligheten rein, tømte søppel vær da, lukket igjen åpnet pakker av sukker, mel frokost blanding m.m

Men de var fortsatt der, holdt dette en stund siden de klekkes flere, men jeg hadde glemt badet, så når det var tiden for å vakse det gikk de vekk.

Skjønte jo ikke hvorfor de likte seg der, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være lurt å tømme vannlåsen, der samles det matrester og dritt hvor bananfluene kan leve herrens glade dager.

Jeg tømmer vannlåsen med jevne mellomrom, og klorer den hver uke. Ingen fluer hos oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...