Gå til innhold

Jeg er sjokkert!


*Lavendel*

Anbefalte innlegg

Leste i VG i går om en 10-åring som prøvde å henge seg på skolen pga av mobbing!

Det er jo helt for jævlig (unnskyld uttrykket) at en 10-åring skal følge at den enesten utveien er å ta livet sitt!

Jeg blir helt matt, og forbannet og rådløs.... Nå er det jaggu meg på tide at lærere og foreldre tar ansvar for ungene/barna sine. I dette tilfellet hadde faktisk gutten svart læreren hva han hadde tenkt til å gjøre, men ingen reagerte noe på dette bortsett fra guttens kamerat som gikk etter og fant han dinglende i et tau!!

Du som mobber/har mobbet, tenker du noen gang på hvilke fatale konsekvenser mobbingen din kan få???

Nytter jo ikke med diverse mobbe-greier i skolen når læreren ikke bryr seg om at de har elever som mobber. Nytter heller ikke når foreldre ikke innser at min lille gullunge faktisk er en mobber!

Dette blir jeg engasjert i, jeg vet mye om mobbing, det er derfor jeg for det meste sitter inne og håper på at jeg slipper å gå ut.... :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt enig Bitch........ det er helt for jævlig!

Og det er ikke bare foreldre og lærere sitt ansvar. Det er ALLE sitt ansvar å gjøre noe. Samfunnet, media - alle VOKSNE!

Sjøl har jeg heldigvis ikke opplevd mobbing - kun litt uskyldig erting nå og da. Og har også ertet selv........... men aldri mobbet. Jeg husker vi barna ble skikkelig satt på plass både hjemme (også hjemme hos venner) og på skolen hvis vi ertet noen.......derfor ble det antakelig med ertinga. Den utartet aldri (så vidt jeg vet da.....).

Vi voksne/samfunnet gir så mange "forvridde" signaler til barn og unge idag. Det er helt forferdelig å være vitne til.

Er helt enig med deg - jeg blir også veldig provosert av dagens holdninger. Det er noe helt forferdelig galt når døden er eneste utveg for et 10-års gammelt barn! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er få ting som provoserer meg så mye som mobbing. For det er få ting som er så nedbrytende som det - både for den som bobber og den som blir mobbet.

Som jeg har sagt før - eneste vei ut av mobbing er at vi voksne tar ansvar. Vi kan nemlig ikke la barn ta ansvar her, nettopp fordi de er barn.

For det første må vi bry oss. Og det er skummelt, for det kan hende vi får våre pass grundig påskrevet - både av ungene selv, og kanskje ikke minst - av foreldrene.

Og vi må fortelle om og om igjen at de som står og ser på at mobbing pågår - de er like ansvarlige som de som mobber. Mobbere trenger et hoff, tilskuere, publikum. Uten det, er de fratatt mye makt.

Og foreldre må jammen tenke seg om før de peker ut syndebukker. Jeg har opplevd foreldre som sier at det er ikke rart den eller den blir mobbet, så rar som han/hun er, eller som trekker fram episoder om offeret, der offeret gjorde eller sa noe dumt - gjerne år tilbake i tid. Og jeg har opplevd foreldre som mener at såpass bør offeret tåle - de skal jo ikke bli persilleblad heller.

Og ikke minst - det er foreldrene som har ansvaret for hvordan de oppdrar sine barn!!!!!!!! Og de er ansvarlige for sine barns handlinger til de er ganske store ungdommer.

Noen ganger får jeg lyst til å filleriste foreldrene aldri så lite, men jeg vet jo at det ikke nytter.

Ja - og så må skolen skjerpe seg. Det hjelper ikke med all verdens program dersom lærerne ikke "ser" mobbingen, eller ikke "hører" hva barn sier. Lærer har ikke lov til å lukke hverken øyne eller ører. Og de må faktisk handle!

Men foreldre - se til å komme på banen, og ikke tro at ditt barn er noe bedre enn andre barn. Barn utenfor voksnes kontroll kan være istand til mye grusomhet, selv om de ti minutter etterpå ser en voksen uskyldsblått i øynene og ikke har vært med på noe - bare tøysa litt.

Og ta tak i tilskuerne slik at mobberne mister makta si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argh! Jeg blir rimelig forbannet av slikt og synes det var for jævlig å høre om dette. (har ikke fått med meg hele saken ennå, men)

Synes det bare blir verre og verre jeg, og mobbingen går lengre og lengre og i endel tilfeller kan det resultere i slike forferdelige situasjoner. Det er utrolig trist og jeg får lysT til å grine når sånt faktisk skjer. Og jeg ser med gru på at foreldre og lærere overser disse tendensene. At folk sier i fra, men likevel blir ingenting gjort. Helt enig med Bettie og dere andre her,- at mobbere trenger et slags "hoff" / en heiagjeng bak seg for å kunne være slik. Hadde man bare klart å oppløse disse "samfunnene".

Foreldre tror selvfølgelig ikke at sin snille lille "Ole" eller søte lille "Kari" er ekle eller slemme mot noen. "Nei, MINE barn er aldri sånn." Osv...... Det er helt utrolig at de klarer å være så nesegrus fortapte i sine barn at de ikke ser hva som EGENTLIG skjer. Klart, ingen liker å tenke på at deres barn kan være en mobber,- men det må da gå an å være realistisk og følge med litt ?

Nei, sier som flere andre :

Foreldre burde virkelig skjerpe seg, - DE har faktisk hovedansvaret!!!!

Nå er jeg lei dette med at mange "beskytter" mobberne og sier at "det er nok en årsak til det", osv...... At begge parter har det like ille osv..... Har selv blitt mobbet og er ikke enig i det!

Akkurat slik tilstanden er i dag, synes jeg absolutt mobbeofrene er de som lider mest her og muligens har en fremtid foran seg som nervøse / usikre på seg selv / psykiatriske pasienter / eller i verste tilfellet døde!

Jeg gir blanke i tiltak som går ut på å flytte mobberne og dets negative (?) konsekvenser. Det er faktisk bedre at mobberne får seg en liten smell, i stedet for at mobbeofrene lider hele sitt liv!

NÅ ER DET NOK :kjempesinna::kjempesinna:

Saker som dette bringer fram ekle minner, så dere får unnskylde om innlegget får en litt mer personlig karakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan faktisk forstå denne unge guttens tankegang. Og det er skummelt... Ble selv mobbet i ganske mange år, noe som faktisk førte til selvmordsforsøk..

Det som provoserer meg mest, er at det er mange mennesker som sier at det er lærerene som må gjøre noe. Og de nevner IKKE foreldrene..

Fra mitt ståsted så må foreldre ta seg selv i nakken. Foreldrene til mobberene tror aldri at deres barn kan mobbe.. Foreldre må få øynene opp for hva som virkelig skjer med ungene sine. Kanskje burde de oppdra ungene på en annen måte?

MEN, siden ungene er store deler av dagen på skolen, så er det en selvfølge at lærerne også har ansvar! Lærerene er jo faktisk med på oppdragelsen av ungene. Men i de tilfellene hvor det er kun læreren som oppdrar, så kan det gå galt, svært galt. Og dersom ungene lærer god folkeskikk hjemme, mens læreren driter i hva ungene gjør.. ja da kan det gå like galt.

Jeg håper at når jeg er ferdig på lærerhøgskolen så vil foreldre og skole samarbeide MER om det som skjer i skolen og på fritiden til barna. Dersom lærere og foreldre lærer å åpne øynene for mobbingen som skjer, så kan man i svært mange tilfeller unngå mobbing, eller få slutt på det på et tidlig stadie.

Det verste med mobbingen er at det er mobbeofferet som blir lidende også etterpå.. Mobberene får kanskje en melding med hjem eller en ekstra konferansetime.. Så får de gjøre hva de vil etterpå. Mobbeofrene sliter ofte med ettervirkninger resten av livet.. Hjem og skole MÅ være mer aktive! Man kan ikke bare lukke øynene, det vet jeg at jeg ALDRI vil gjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gråter når jeg leser/hører om slikt. Det er så forferdelig, og rystende!

(Må bare si først at jeg har ikke lest hele saken, bare hørt om den)

Jeg har selv opplevd mobbing tett innpå meg (dvs jeg var mobbeofret), og jeg var faktisk så desperat en gang at jeg prøvde å ta mitt eget liv pga mobbingen.

Jeg forstår guttens tanker veldig godt, men det er så forferdelig at det er nødt til å gå så langt før noen reagerer!! :sinna:

Det er tydelig at de voksne som er i nærheten (lærere, foreldre) virkelig ikke ser eller forstår. Det er som flere andre her har sagt, at det er altfor mange foreldre som sier sånn "MITT barn gjør da ikke sånt...MITT barn er en engel"....

Mobberne forstår ikke konsekvensene av det de gjør. De burde få det inn med teskje!

Å bli mobbet ødelegger så mye for framtiden for så mange mobbeofre, det ødelegger livskvalitet, selvfølelse, selvtillit......Det er helt jævlig.

Jeg vet ikke hva jeg skal si, for det ryster meg så utrolig mye!

At det ikke blir tatt skikkelig tak i tvert! Sannsynligvis har verken lærere eller foreldre øynene oppe. Jeg skjønner ikke hvordan det er mulig at f.eks. lærere ser all den mobbinga!

Jeg ble mobbet midt i skolegården, likevel så ikke lærerne noen ting. Det var ikke fysisk mobbing jeg ble utsatt for (bortsett fra å bli "tilfeldig" dytta utfor bakker o.l. på vinteren), men jeg tør våge å påstå at den psykiske mobbingen er like ille.

Det er også noe med at mobberne skjuler handlingene sine så sinnsykt godt tydeligvis. De verste mobberne hos meg var faktisk lærernes "engler" som gjorde alt så bra på skolen og sleikte lærerne langt oppetter ryggen..... Kvalmt!

Huff, dette ble mye mer personlig enn jeg hadde tenkt... Jeg engasjerer meg litt for mye, det kommer fram så mange ufyselige minner at jeg blir fysisk dårlig av det.

Selv om de klarte å redde denne gutten fra å ta sitt eget liv, så er kanskje allerede hans fremtid så ødelagt pga mobbing at han vil få en så dårlig livskvalitet, og kanskje prøver igjen om noen år.... Det gjør meg så vondt å høre om slikt!!

Jeg er fortsatt preget etter 6år (til og fra) med mobbing, jeg... Jeg er den dag i dag på grensen til sykelig opptatt av hva andre mennesker mener om meg, og jeg er kjemperedd for å ikke bli likt. Og det er faktisk snart 10år siden mobbingen opphørte...

Kritikk på det jeg gjør og hvem jeg er eller hvordan jeg ser ut takler jeg svært dårlig. Da lukker jeg meg inne i et skall og blir der i lange tider. Slikt knekker meg totalt, og det sitter igjen pga all dritten jeg fikk slengt i trynet da jeg ble mobbet. (Og det var faktisk "kun" på hele barneskolen)

Tragisk.

Håper denne gutten kommer seg opp og fram, og greier å legge ting bak seg etterhvert.

Samtidig håper jeg mobberne får seg en skikkelig refs! Med ondt skal ondt fordrives!! :roll:

Der er jeg nådeløs. Folk som plager andre slik fortjener faen meg ikke å ha det bra!

Kanskje er jeg hevngjerrig, men akkurat på det punktet der greier jeg bare ikke å overse ting og godta. Man kan bare ikke akseptere at mobberne skal få slippe unna all mulig refs, det nytter ikke! (Sorry for at jeg ikke tenker klart på det området, men det preger meg så altfor mye)

Lillian - nulltoleranse for mobbere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kritikk på det jeg gjør og hvem jeg er eller hvordan jeg ser ut takler jeg svært dårlig. Da lukker jeg meg inne i et skall og blir der i lange tider. Slikt knekker meg totalt' date= og det sitter igjen pga all dritten jeg fikk slengt i trynet da jeg ble mobbet

Dette kjenner jeg meg veldig godt igjen i. Jeg føler at jeg hele tiden balanserer på en grense, hvor jeg en dag kanskje ikke orker mer....

Jeg gjemmer meg hjemme. Mistrives rett og slett i andres menneskers nærvær (til en hvis grad).

Det er nå ca. 10 år siden jeg var ferdig på skolen og mobbingen tok slutt, men det kommer alltid til å være en så stor del av meg at jeg er redd jeg aldri får et normalt liv.

Jeg ville bare også si at når jeg nevnte lærere så mente jeg at dersom min datter mobber på skolen, så må lærerne for det første gi beskjed til meg og dernest snakke med både meg og min datter og få oss begge til å innse alvoret hvis ikke jeg som forelder er i stand til det på egen hånd. Jeg som mor bør få beskjed fra skolen dersom mine unger er mobbere/mobbeofre, bare hvis jeg vet noe kan jeg ta tak i det..

Får se om jeg orker noen dager til....

Dette ble et veldig personlig innlegg, men jeg blir så utrolig engasjert og forbannet når jeg leser/hører om mobbing som får så alvorlige konsekvenser. Hvordan kan lille meg få mobbere til å skjønne hva de egentlig steller i stand??? :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble selv mobbet på barneskolen, men jeg var tøff nok til å svare tilbake. Men jeg følte meg alltid utenfor alikevel...

Det er fryktelig trist å høre om sånne saker, det viser jo bare at folk bryr seg mindre og mindre om hverandre..

Et ungdomsprogram som gikk på NRK i min ungdom (midt i smørøyet tror jeg) lagde en gang en reportasje som gikk på det med å bry seg.

De var to gutter som lot som om de banket opp en annen gutt midt på gata i Oslo mens noen gjemte seg og filmet det hele. Det var mange som gikk forbi men de aller fleste bare kikket..en av de få som blandet seg inn var faktisk en gammel dame..!!! Og dette er en del år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...