Gå til innhold

norske jenter foretrekker utlendinger !


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg leste om dette i Dagsavisen... Helt sinnsykt. Undersøkelsene er gjort i indre Oslo, der de med norsk opphav er i minoritet. Hun mente det kunne ha med å gjøre at minoriteten ville tilpasse seg majoriteten, og at de derfor tok over en del av disse holdningene. Men, de var jo unge da, 13 til 17 år, så en får jo håpe de får litt vett inn i skallen før de blir voksen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg for min del foretreker min kjære gode gutt og han er NORSK:)

for å være dønn ærlig så kunne jeg aldri tenkt meg å være sammen med en utlending:)

sola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Uten at jeg skal komentere det som stod i avisen-bortsett fra at det er ungdommer det her tydeligvis er snakk om,så vil jeg bare si at det er vel hvordan mennesket er -utlending eller ikke-som er avgjørende for valg av samboer/kjæreste/ektefelle.

En utlending er nå ikke ensbetydende med arabere,somaliere,irakere,tyrkere!!

klem fra Freetime icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først vil jeg presisere at jeg er etnisk norsk.

Ut fra det som skrives i artikkelen så ser det ut til at det jentene som er med i undersøkelsen tiltrekkes av er "innvandrer-guttenes" verdier i forhold til ære, respekt og maskulinitet.

Mens de norske guttene oppfattes som "tilbaketrukne, feige og like underdanige som pakistanske jenter."

Jeg tror de fleste kvinner tiltrekkes av en mann som kan være tøff og sterk nok til å "forsvare" dem når det trengs.

Jeg vil driste meg frempå med påstanden om at den likestillingen vi har hatt her i Norge har ført til at de typisk maskuline trekk i økende grad forsvinner hos norske gutter/menn. Dette er ikke noen bastant konklusjon fra min side, men jeg mener det er en generell tendens.

De norske guttene vokser opp uten noe klart mannsbilde. Det er i stor grad et svært kjønnsnøytralt ideal som gjelder. Det fremheves et bilde av den "myke mannen" som snakker om ting og ikke løser ting ved hendling. Konflikt skal løses ved samtale og klarer man ikke løse den skal man helst trekke seg unna. Å løse konflikter/forsvare sine interesser/venner/kjæreste med vold om nødvendig er ikke akseptert i noen særlig grad.

Å være en "typisk" familiforsørgende far er ikke spesielt høyt verdsatt i det norske samfunnet. Det samme gjelder det å være hjemmeværende mor.

Det kan selvsagt hevdes at det burde være mulig å kombinere disse egenskapene. At man kan være sterk og "mandig" samtidig som man tar hensyn og er ydmyk. Selvsagt er dette en mulighet, men i realiteten er dette vanskelig for mange. Å vokse opp med et så diffust ideal er vanskelig for mange, både menn og kvinner.

Er det ikke slik at dagens endringer er iferd med å fjerne noen av de kjønnsspesifikke forskjellene vi egentlig vil ha? Kvinner og menn bør ha like rettigheter, men det blir litt feil å forsøke å gjøre de like hverandre.

Ref: radikal kvotering innen høyere utdanning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja det er nå helt motsatt inntrykk av hva jeg har !

Det stemmer iallefall ikke på meg, jeg holder meg til nordmenn jeg.

Rett og slett fordi jeg syns like barn leker best.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forundrer meg over dette, nå i disse tider hvor den "sterke, maskuline utenlandske mann" er blitt trukket frem i media for kjønnslemlestelse, tvangsekteskap for døtre, manglende likestilling i ekteskapet etc.

Er disse egenskapene (jeg sier IKKE at det gjelder alle innvandrere-bare at det har vært fokusert på i media - jeg kjenner mange som ikke er slik) virkelig borte i neste generasjon? Eller leser ikke disse jentene aviser?

Jeg tror ikke ungpikene forstår at det maskuline, sterke også gir utslag de kanskje ikke ønsker seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hva mener dere med " utlendinger"?

Andre europeere? Australere? Eller generelt mørkhudete mennesker som afrikanere og asiatere? LATTERLIG. Like barn leker best? Så jeg som er fra Iran burde vel finne meg en iransk mann fordi vi er " like "?? Sorry folkens. Leker helt fint med min norske kjæreste.

-Mina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et håp om at dette kun er en "greie" de unge jentene har, på lik linje med at noen synes lyshåra gutter er penest.

Jeg vet iallefall om massevis av norske gutter som både er tøffe nok til å forsvare meg om nødvendig, og som samtidig kan snakke om det meste.

Er nok ikke bare "utlendingene" (diffust) det, nei!1212[ Dette Innlegg er endret av: Creo den 2002-03-20 21:19 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det at norske jenter faller for utlendinger har jo eksistert de siste 20 åra ihvertfall. og hvor er dette gjeldende - jo stort sett i oslo sentrum. så temaet er ikke noe nytt. jeg har selv vanka litt i det "mørke miljøet" for her snakker vi om pakistanere, tyrkere, somalier, og andre mørkhudede muslimer - som synes det er helt ok å knulle norske unge jenter for så å reise til hjemlandet og gifte seg pent og pyntelig etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å prøve å få en usaklig diskusjon utav dette anonym,er vel ingen hensikt om du ikke vil kverulere en smule da?

Har ikke til hensikt å kommentere dette mere...noen andre som gidder å hive seg på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det snakk om indre oslo og innvandrer-gutter. Det er ikke generalisering. Jeg karakteriserer utlendinger som svensker, amerikanere, tyskere osv.

Dette er ikke en debatt som trenger å bli forgiftet med rasisme forøvrig.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Hei Pusen

Du har så rett,men har på følelsen at de bare ser på fargede på utlendinger.Jeg fikk høre det av en nordmann fordi jeg er gift med en utlending,jeg sa fei for din egen dør du er gift med en danske.For meg er en utlending utlending går ikke på farge,men på hvilken måte en oppfører seg blant folk. Drittsekk er en drittsekk

hilsen

indianlady

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anonymous

Har det kjempefint med min utenlandske mann. Har vært sammen med både norske og utenlandske menn før og synes ikke de er så forskjellige. Det er personen det kommer mest an på. Disse guttene det sto om i den artikkelen er smågutter som bruker alle kunster de kan for å tøffe seg for umodne småjenter. De har tydeligvis funnet noe som virker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg, men jeg greier ikke å ta denne artikkelen helt seriøst, faktisk.

Denne undersøkelsen er hva jeg vil kalle en erketypisk tabloid-undersøkelse. Slike blir offentliggjort til enhver tid, og jeg tar den med to kg salt.

Hva dreier dette seg om da? En undersøkelse gjort blant små tenåringsjenter. I Oslo? Som om hva 13-15årige jenter representerer hva kvinner generelt står for? Hvem kan med hånden på hjertet si at de ikke var i ørlittegrann opposisjon i denne alderen? Som om det at et 15-årig guttejypling fra Irak, Somalia eller whatever som skyter frem den spede brystkassa si og blir tøff i trynet mot en annen jypling som plystret etter dama hans representerer maskulinitet og manndom??? *må smile*

Dette blir så dumt. Slik jeg tolket denne artikkelen, så dreier det seg om en ungdomskultur i visse strøk. Jeg betviler at dette reflekterer et generelt syn som kvinner har på manndom , beskyttertrang, instinkter og alt det der.

Med mindre jeg er abnormal, så setter jeg i likhet med mange andre norske kvinner pris på en maskulinitet som signaliserer innsikt, evnen til å respektere meg like mye som seg selv, medfølelse, integritet, stahet kombinert med evnen til å se andre vinklinger etc etc. Men så er jo jeg en eldgammel kjerring på 34 i forhold til disse ungene da icon_smile.gif

Om han snakket dansk, engelsk, afrikansk ville ikke spilt en betydelig rolle. Men ikke faen om jeg ville sett på ham som mer maskulin fordi han trakk kniven så snart en annen mann glodde på meg. DET ville betydd kroken på døra fortere enn svint. Jentunger vokser opp. Gi disse teenybopper'ne noen år på baken, ta undersøkelsen på nytt og se om resultatet er det samme.

Og igjen: alle disse undersøkelsene som Nettavisen, Dagbladet og VG smører på forsidene sine bør tas med stor ro. Som regel så dreier det seg om hastverksarbeid som forhåpentligvis vil selge icon_wink.gif Hvilket det også gjør, dessverre.

Maiken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Undersøkelsen er helt valid den, Maiken, det er formen den blir presentert i som her blir litt vel tabloid. Den ble presentert i andre medier også, og den var ganske seriøs.

Når var det vel også et poeng at dette var en undersøkelse gjort på ungdomsskoler i indre Oslo, og da er det vel litt søkt å dra frem et generelt kvinne/mann-syn - all den tid dette dreier seg om gutter og piker.

Det vi ser når vi blir så gamle som oss (over 30) er at kvinner klager på manglende oppmerksomhet... les et nettested som heter Kvinnegudien - veldig bra - det står mye bra der....det kommer ikke morgendagens 30 åringer i Oslo til å gjøre, for de gutta har nemlig lært fra ungdomsskolen allerede at det lønner seg å være oppmerksom og passe på jentene sine skal de ha noen sjangs...

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neiognei, Tusenfryd. Dette tror jeg ikke noe særlig på.

Medmindre utviklingen går sånn ca 70% tilbake i tid. Noe jeg ihvertfall synes vil være ikke bare synd med direkte tragisk!

Dette bør ansolutt ikke dreie seg om å bli tatt vare på på en machodominerende måte. Det blir så jækelig dumt. Jeg tviler så uhyggelig sterkt på at en fjortiss i oslogryta som blir intervjuet på gata om hvorvidt hun synes det er tøft at typen passer på henne eller ei er definert på det som er essensen i en fornuftig likestillingsdebatt at jeg ikke vet hvordan jeg kan få uttrykt dette sterkt nok...

Og igjen: Det å smøre en headline opp på en forside som konkluderer med at "jenter foretrekker utenlandske menn" basert på en spørreundersøkelse gjort blant en geografisk mindre del og blant et heller snevert alderssjikte blir regelrett misvisende.

Tenk tilbake dah. Som fjortissjente, mener jeg. Pumpet full av dengang "Romantikk". Nå dreier det seg om "MAG" og andre fullsendig markedstyrte kommersielle holdninger. Som er dømt til å møte knalltøff motang i det øyeblikket en jente finner ut at hun sammsynligvis må være sin egen sjef og mester...

Nope, hvis dette er en reell trend, så forsterker dette mitt intense og foreløpig gjennomførte ønske om å holde ungene mine langtpokkerivold borte fra smørjegryta i Oslo Sentrum icon_smile.gif

Maiken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Maiken, at hele fremstillingen er for tabloid, det er vi enige om.

At fjortiser ikke tenker som voksne kvinner og menn kan vi vel også enes om.

Men jeg tror også at jenter, også de voksne, liker å bli tatt vare på, vartet opp, bli satt pris på, lagt merke til... jeg gjør i hvert fall det, og jeg skjems ikke for det.

Men jeg vet at de kvisete, keitete gutta i klassen min da jeg var 15, ville aldri ha fått til noe sånt.

Derfor forstår jeg jenter som velger noen som fremstår som eldre, tøffere, sikrere på seg selv. Det betyr ikke at jeg synes en machogreie fra smågutter som tror de er store er en god ting - jeg sier bare at jeg skjønner at det kan virke tiltrekkende. Ser du hva jeg mener? Jeg tror ikke at en femtenåring nødvendigvis tenker at "hmm... er nå hans holdning bra for likestillingen, eller..." Jeg tror en femtenåring er en femtenåring - på søk og leting etter identitet, utforskende i forhold til grenser, hva er lov, hva er ikke lov - hva er bra for meg. En femtenåring kan være ufattelig usikker, og dermed søke til det som gir henne bekreftelse og trygghet. Der og da. Det videre perspektivet får de når de blir voksne.

Og vi snakker indre Oslo her. Har du vært her Maiken? Du skjønner det, det er veldig mange å velge mellom. Dermed blir mennesker fra andre land, mørkhudete og andre, ikke fremmedgjort. Husk disse jentene kjenner disse gutta fra barnehagen. De ser heller ikke hudfarge som oss, og det er et tankekors. De er mye mer liberale i sin holdning til mennesker rundt seg - på godt og vondt.

Kan vi ikke se forbi at alle alle mørkhudete er i gjenger eller ønsker deg omskåret. Ellers blir det for dumt.

Les heller innlegget til anonym på Generell debatt som har "annerledes" som overskrift.

Hva med dere tenåringsjenter som er her inne - hva sier dere?

[ Dette Innlegg er endret av: tusenfryd den 2002-04-11 07:25 ]1212[ Dette Innlegg er endret av: Tusenfryd den 2002-04-11 07:27 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fatter ikke hvorfor jeg kom som anonym på siste innlegget... hmm... jeg var da logget inn... nei, jeg var vel ikke det da - det var meg som skrev det siste innlegget i hvert fall!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...