Gå til innhold

Høy puls


salsera

Anbefalte innlegg

Når er egentlig pulsen for høy?

Jeg trener på treningsstudio og foretrekker cross trainer. Jeg har trent 2-3 ganger i uka i et halvt år nå (før jeg begynte på treningsstudio var det mer uregelmessig og jeg ante ikke hva jeg hadde i puls) og pulsen går ofte opp til 180, litt avhengig av dagsformen. Jeg føler meg ok. Under 160 er jeg sjelden når jeg trener. Er 29 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ingen puls som er "for høy". Det kommer helt an på hva du vil og hva du synes er komfortabelt. For deg vil makspulsen ligge rundt 190 (grovt er maxpuls 220-alder), så puls på 180 er hard trening uten at det er noe galt med det. Det er gunstig å variere litt på treningen slik at du noen ganger trener hardt med høy puls og andre ganger trener litt roligere. Så lenge du kun trener 2-3 ganger i uka er imidlertid ikke dette så nøye for kroppen sin del, men for motivasjonen kan det kanskje være lurt å variere litt? Det viktigste er at treninga er gøy, ikke hvilken puls du har! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste grunnen til at det skulle utgjøre et problem, er om du trener så mye at du står i fare for å overtrene. Trener du 2-3 ganger i uka er det neppe fare på ferde.

Intervalltrening er den mest effektive måten å trene kondis på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Takk for svarene!

Føler meg bare så merkelig når jeg gløtter over på naboen og ser at pulsen ligger på 120. Men siden jeg føler meg ok, har dere sikkert rett.

Ananas, du nevnte intervalltrening. Noen konkrete forslag???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhm vet ikke så mye konkret, jeg har bare lest og sett på tv om at intervalltrening er gysla bra. Tror det er 2-4 minutts intervaller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Intervalltrening går på å veksle mellom harde og lette perioder. Det er mange typer intervaller. Den enkleste måten er naturlig intervall. Om du løper en kuppert løype i skogen skal du prøve å holde samme tempo hele vegen uansett om du løper opp eller da. Da får du harde arbeidsperioder i motbakke og pause i nedoverbakke. I det siste har det vært mye mediestyr rundt 4x4 intervaller der du kjører 4 intervaller på 4 minutter med ca 1,5 minutt pause mellom draga. På intervalldraga løper du i et så høyt tempo at du er skikkelig sliten etter hvert drag, men ideelt kan kjøre alle draga like hurtig. Dette er vanskelig de første gangene men ettersom du blir kjent med kroppen din er det supert.

Om du vil jobbe med hurtigheten din bør du kjøre kortere intervaller. F.eks 15 sekunders drag der du spurter alt du kan. Mellom draga jogger du lett i rundt 30 sekunder. Her kan du ta litt flere enn når du kjører langintervall.

Som all annen trening gjelder det å variere. Noen ganger kan du kjøre lange intervaller andre ganger korte - eller variere litt innad i hver økt, f.eks. pyramideintervall. Her starter du med lange drag, f.eks. 4 minutter og korter ned for hver runde for så å øke tilbake. F.eks 4min - 3min - 2min - 1min - 30 sek - 1 min - 2 min - 3 min - 4 min.Mellom hvert drag har du pause på f.eks. 1 minutt.

Når det gjelder intervall er det lurt å bestemme seg for hvor mange drag man vil ta og hvor lange de skal være FØR man starter. Når motivasjonen svikter og pusten piper er det veldig lett å bli snill mot seg selv... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...