Gå til innhold

Boligalarm og IP-telefon?


Mrs. B

Anbefalte innlegg

Vi vurderer å kutte ut fasttelefon abonnementet hos Telenor, men holder igjen fordi vi har boligalarm oppkoblet mot det.

Vet noen her om det nå finnes noe alarmselskap/løsning som alarmselskaper bruker som kan brukes med boligalarm og IPtelefoni - og som faktisk virker? Eller er det for tidlig enda..? :forvirret:

Endret av Mrs. B
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Embla s

alarmen er fra Securitas aroundio (?). Gsm-alarmen er trådløs, med kommunikasjonsmulighet, slik at den fungerer uansett, og hvis alarmen går, kan de rope inn til meg, og jeg kan svare dem. Uten å ringe eller trykke på noen knapper. Kontakt de for mer info! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går ikke den kommunikasjonen på mobil og ikke på vanlig telefonlinje? Ellers kan det være et problem at alarmen går når det er strømbrudd (men det skjer jo ikke så ofte at det er noe problem)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fruktfat
alarmen er fra Securitas aroundio (?). Gsm-alarmen er trådløs, med kommunikasjonsmulighet, slik at den fungerer uansett, og hvis alarmen går, kan de rope inn til meg, og jeg kan svare dem. Uten å ringe eller trykke på noen knapper. Kontakt de for mer info!  :)

oj, det må vi høre på, har også securitas, men har beholdt fasttlf pga alarmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt alarm fra securitas aroundio koblet via ip tlf leenge. Ingen problemer det! Du blir uten kontakt om strømmen din blir borte da, men det skjer vel heller skjelden.

Bare dumt å bruke mange penger på en gsm sender i tillegg til abonnement på ip :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fruktfat
Du blir uten kontakt om strømmen din blir borte da, men det skjer vel heller skjelden.

det er jo hele grunnen til at vi har fasttlf, pga strømmen...

vi opplevde brann her i fjor, da gikk jo strømmen også, og det er mildt sagt noe jævla dritt om alarmen og brannalarmen da er avhengig av strømmen!

og det er ikke sjelden at strømmen går her. så da betaler vi heller 89 kr ekstra i mnd i fasttlf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brann først, så tar brannen knekken på el-anlegget, dvs. : brann, alarm til alarmselskapet så strømbrudd ;)

Selvfølgelig kan strømmen være borte av andre årsaker også, så det er en risiko jeg tar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som sier dere ikke har byttet alarm pga. strømmen.. husalarmer pleier jo å ha et backup batteri som setter inn om strømmen blir koblet ut? Ellers ville det jo vært en smal sak å bryte seg inn for da kunne man jo "bare" kappet strømledningen....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste boligalarmer har backup-batteri som varer 1-2 døgn( nødstrømsbatteri).

Man kan fint ha IP-telefoni med alarm men da mister man som regel FG-godkjenning for innbrudd da forsikringselskapene ikke ser på IP som like stabilt som fasttelefon. FG er forsikringselskapenes godkjentstempel som gir redusert premie. Tror de fleste for.selskaper gir reduserte premier uansett om det er FG godkjent eller ikke, men kanskje større reduksjon hvis den er godkjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fruktfat
Ellers ville det jo vært en smal sak å bryte seg inn for da kunne man jo "bare" kappet strømledningen....?

er ganske sikker på at den er godt gravd ned...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, som jeg sa så virker ikke ip når strømmen er borte. Jeg hadde ikke batteribackup på min gamle isdn heller. Men mitt poeng er at om det er brann som er årsak til strømbruddet så har alarmen reagert og sendt alarm til selskapet lenge før brannen herjer sundt el-anlegget. Brannalamen aktiveres allerede på litt røyk, og røyk hverken kortslutter eller tar noe strøm. Selve alarmen i seg selv funker fint uten strøm lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alarm fra Hafslund, og der var det ikke noe problem å få ip-telefoni. Vi driver og innstallerer nå, og kommer til å kjøpe ett backup-batteri i tilfelle strømstans.

Men mener jeg har hørt om vaktselskap som ikke godtar ip-telefoni. Spør de dere bruker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei, som jeg sa så virker ikke ip når strømmen er borte. Jeg hadde ikke batteribackup på min gamle isdn heller. Men mitt poeng er at om det er brann som er årsak til strømbruddet så har alarmen reagert og sendt alarm til selskapet lenge før brannen herjer sundt el-anlegget. Brannalamen aktiveres allerede på litt røyk, og røyk hverken kortslutter eller tar noe strøm. Selve alarmen i seg selv funker fint uten strøm lenge.

Hafslund alarmene har nødstrømsbatteri i sentralen så dere trenger ikke å kjøpe ekstra :) Gjelder både trådløst og kablet anlegg.

Nettopp fordi IPtelefoner er avhengige av strøm, blir de heller ikke FG godkjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har IP-telefon, og har nettopp hatt en mann fra Securitas Aroundio her. Ikke noe problem om man IP-telefon. Det blir mer og mer vanlig sa han, så de har tatt med GSM i standardpakken. Du kan lese mer på www.aroundio.no. Ble ihvertfall veldig fornøyd med alt han kunne fortelle om alarmen deres. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man knytter alarmen opp til GSM-nettet (altså med GSM-sender som alarmselskapet tilbyr) så går jeg ut i fra at FG-godkjennelsen fortsatt er inntakt. Siden IP-telefon, som ISDN, krever strøm er vel da alarmoverføring via GSM den eneste løsningen som er bra nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...