Gå til innhold

Skal søke om praksisplass


pinnestol

Anbefalte innlegg

Håper noen kloke hoder kan hjelpe meg nå. Jeg skal søke om praksisplass som Helsesekretær 2 dager i uken fra februar/mars, men det er kjempevanskelig å finne et legekontor som er villig til å ta i mot studenter som på eget intiativ (skolen er ikke behjelpelig med dette) ønsker en slik opplæring. Jeg må derfor selge meg inn på best mulig måte, og har problemer med å formulere meg i en slik søknad. Noen som kan hjelpe meg med tips/formuleringer?

Endret av pinnestol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes da det er rart skolen din ikke er behjelpelig med praksisplass hvis denne praksisen er i tråd med utdanningen din, og er et krav!?! I alle fall,da jeg utdannet meg, fikk praksisveileder økonomisk kompensasjon for å ha meg der, hvis dette er tilfellet for din del, er vel dette et viktig element å presentere? Du skal tross alt ha veiledning underveis, kanskje teoretiske og praktiske krav som skal fylles, og trenger en kontaktperson til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes da det er rart skolen din ikke er behjelpelig med praksisplass hvis denne praksisen er i tråd med utdanningen din, og er et krav!?!  I alle fall,da jeg utdannet meg, fikk praksisveileder økonomisk kompensasjon for å ha meg der, hvis dette er tilfellet for din del, er vel dette et viktig element å presentere?  Du skal tross alt ha veiledning underveis, kanskje teoretiske og praktiske krav som skal fylles, og trenger en kontaktperson til dette.

Vi stusser litt i klassen også, at det ikke er lagt inn obligatorisk praksis i undervisningen. Men får til svar at dette er et komprimert løp, og at vi er voksne mennesker på Voksenopplæring, og at det er opp til hver enkelt om de ønsker utplassering. De fleste av oss ønsker praksis, men det er vanskelig nok å få til avtaler med et legekontor via skole, og enda verre er det når det må foregå på privat intiativ....

Utdannelsen foregår på en videregående skole og er i tråd med utdannelsen til tittelen "Helsesekretær".

Men du ga meg noe å tenke på når du sier at de har fått økonomisk kompensasjon for å ta i mot studenter. Vet du sånn ca hvor mye dette dreier seg om? Det begynner nemlig å gå opp ei klokke for meg når det gjelder skolens ansvarsfraskrivelse ang. praksisplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi stusser litt i klassen også, at det ikke er lagt inn obligatorisk praksis i undervisningen. Men får til svar at dette er et komprimert løp, og at vi er voksne mennesker på Voksenopplæring, og at det er opp til hver enkelt om de ønsker utplassering. De fleste av oss ønsker praksis, men det er vanskelig nok å få til avtaler med et legekontor via skole, og enda verre er det når det må foregå på privat intiativ....

Utdannelsen foregår på en videregående skole og er i tråd med utdannelsen til tittelen "Helsesekretær".

Men du ga meg noe å tenke på når du sier at de har fått økonomisk kompensasjon for å ta i mot studenter. Vet du sånn ca hvor mye dette dreier seg om? Det begynner nemlig å gå opp ei klokke for meg når det gjelder skolens ansvarsfraskrivelse ang. praksisplass.

Vel, jeg er ikke sikker egentlig, men tror det dreide seg om et par tusen i løpet av et par måneder, de fikk betalt for en veiledningstime pr uke, i alle fall, og kjøregodtgjøring hvis det var aktuelt med kursing eller oppmøte på skolen, i skolens regi. Forøvrig var dette i forbindelse med høyskole, så det er vel mulig reglene er litt annerledes der...

Er det sånn å forstå at helsesektretær, i ¨vanlig¨ videregående undervisning har praksis som inngår i undervisningen, eller er praksis generelt frivillig uansett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine venninner gikk Helsesekretær på vgs, og de hadde ikkeno problem med å finne utplasseringssted

Når man går vanlig 3 årig videregående så skaffer skolen praksisplass for elevene, men dette er voksenopplæring på deltid, og praksisi blir da en frivillig greie.

Hvis dine veninner måtte skaffe seg praksisplass på egenhånd og ikke hadde problemer med det, så er jge deg evig takknemlig om du kan spørre hvordan de har gått frem for å få et ja.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sånn å forstå at helsesektretær, i ¨vanlig¨ videregående undervisning har praksis som inngår i undervisningen, eller er praksis generelt frivillig uansett?

Ja, i vanlig 3 årig videregående inngår praksisi som en del av undervisningen, men på voksenopplæringen er dette frivillig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, i vanlig 3 årig videregående inngår praksisi som en del av undervisningen, men på voksenopplæringen er dette frivillig..

Herreli! Synes det var et merkelig opplegg!?! Man har vel behov for litt praksis uansett likesom? Vel, håper forøvrig noen legekontor vil ha deg som gjest, og at frysepulver har noen gode tips!!

Lykke til!!

:blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje slik at denne utdanningen var rettet mot de som allerede jobbet "i bransjen" og hadde praksisen inne? I så fall må man ordne seg praksis selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje slik at denne utdanningen var rettet mot de som allerede jobbet "i bransjen" og hadde praksisen inne? I så fall må man ordne seg praksis selv.

kanskje, i forhold til voksenopplæringe, men med tanke på at det i utgangspunktet er en videregående utdannelse, synes jeg allikevel det er rart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man går vanlig 3 årig videregående så skaffer skolen praksisplass for elevene, men dette er voksenopplæring på deltid, og praksisi blir da en frivillig greie.

Hvis dine veninner måtte skaffe seg praksisplass på egenhånd og ikke hadde problemer med det, så er jge deg evig takknemlig om du kan spørre hvordan de har gått frem for å få et ja.. :)

Det måtte skaffe det på egenhånd ja, altså; skolen var jo behjelpelige osv, men de søkte selv. Det gjorde vi som gikk tannhelsesekretær også. Var ikkeno verre enn å ta en telefon og avtale å komme innom egentlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helsesekretær men apotektekniker men føler jeg hadde det på samme vis da jeg gikk på skolen.

Voksenopplæring....

Måtte ikke ha praksisplass men det ble sett på som positiv i og med det var begrenset for hva vi kunne gjøre på skolen. Lettere å lære også ute i praksis.

Jeg gikk rundt om på apotekene og spurte om jeg fikk jobbe sammen med de, gratis 1 dag i uken.

Det ble noen apotek for meg da jeg opptil flere ganger ble satt til å gjøre oppgaver som jeg egentlig ikke lærte noe av. Rydde, vaske, handle inn lunsj osv.

Tilslutt fant jeg en plass der de tok praksiselever mer på alvor og opplæringa foregikk i samsvar med pensum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er kanskje slik at denne utdanningen var rettet mot de som allerede jobbet "i bransjen" og hadde praksisen inne? I så fall må man ordne seg praksis selv.

Nei, det er den ikke, dette er et komprimert løp med GK + VKI og VKII på 1 1/2 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikkeno verre enn å ta en telefon og avtale å komme innom egentlig

Så enkelt? Og vips så hadde du en praksisplass?

Mulig jeg har gjort det verre enn det egnetlig er... har hørt fra så mange også lærerne at det er vanskelig å skaffe praksisplass. skal ta en telefonrunde etter jul jeg..

Takke for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Lenge siden jeg la inn dette spørsmålet... Men jammen har det ordnet seg... Tok en telefon til endel legekontorer og fikk ja på første forsøk!!! er bare SÅÅÅ glad..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 år senere...
Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...