Gå til innhold

FlyLady


Malama

Anbefalte innlegg

Her kan vi alle skrive inn hva vi skal gjøre i dag, og etterpå rapportere hva vi har gjort av det. Eller utfordre hverandre.

Når jeg rapporterer i dagbok ami fra tid til annen pleier jeg å redigere den opprinnelige teksten og makrere RØDT det som er gjort. ROSA det som er delvis gjort BLÅTT det som jeg har en forklaring på hvorfor jeg ikke har gjort (Typisk at min samboer gjorde det eller at jeg ikke gikk ut med all søpla på tirsdag fordi jeg hadde en runde med det mandag kveld av andre grunner) Det som står igjen sort har jeg da ikke gjort.

Andre måter å gi tilbakelemding på er selvsagt også ok. Dette handler jo bare om å motivere oss selv gjennom at andre ser hva vi gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan gå først.

I dag er det tirsdag. Det er den dagen jeg har min "home blessing hour"

Derfor skal jeg i dag:

*Skifte på sengs

*Gå ut med all søpla

*Samle sammen papirinnsamling (kataloger, aviser og reklamer) og gå ut med det

*Støvsuge tilgjengelig gulvflater

*Støvsuge sofaene (dette går innunder min "dust")

*Tørke støv av tilgjegelige flater (det er ikke så mange av dem enda..)

*Moppe kjøkkengulv og badegulv

*Vaske alle speil

I tillegg skal jeg jo ha smilefjeset mitt. Det er ikke direkte FlyLady, men altså slik: Jeg har en liten, enkel kveldsrutine. Jeg utviler den med babysteps. For hver dag jeg har gjort den får jeg tegne et smilefjes på kalenderen. 7 smilefjes på rad, legger til et punkt til på lista. 10 smilefjes på rad, så belønner jeg meg selv med en sjokolade, et blad, skjemmer meg bort på badet, ser en film eller noe lignende.

Denne kveldsrutinen er pr i dag:

*Vaske ei maskin med klær

*Fylle vaskemaskina med klær til i morgen

*Legge sammen de klærne jeg tar ned fra snora for å henge opp dagens, eller dagens om de tromles

*Fylle inn i oppvaskmaskina alt som står rundtomkring

*Shine the sink

*Rense ansiktet med et renseprodukt for kvelden

*Rydde av aktuelle hotspots

Den siste ble lagt til i går, ettersom jeg hadde 7 på rad, og for øyeblikket bare ETT hotspot da. Planen er å HOLDE den ene, og rydde frem flere i løpet av uka.

Så spørs det hvor mye av dette jeg får unna i dag.

Hva med dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, du er jo kjempe flink! Så omfattende da! Jeg er vel flybaby-baby tror jeg, i forhold til deg Malama!

Men jeg har vært flink: Har lagt vekk klær og gitt til Fretex. Tre store poser :overrasket: Har gitt fra meg gensere som er fine, men litt for korte (eller er det magen som begynner å ese ut? :ler: ), klær som jeg TROR jeg kommer til å bruke senere en gang, topper som var fine en gang, men som ikke er det.

Så min utfordring til dere er: Sett på timer'n på 10 minutter å gå gjennom noen skuffer og skap, og se hvor mye du kan kvitte deg med. Jeg er egentlig overrasket over hvor fort man kan kaste ting, for du kjenner igjen klærne med en gang, de du ikke bruker, de du ikke har brukt på 2 sesonger.

Og en utfordring til i samme slengen. LEGG VEKK SOMMERTØYET DITT!

(og så venter jeg spent på en utfordring fra dere jenter...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke såååå flink, egentlig. De smilefjesene mine, de får jeg. Men den tirsdagstimen min, den gjennomfører jeg somregel ikke... vi får se i morgen hva jeg kan rapportere.... (også begynte jeg denne tråden på en tirsdag da, som er den ENESTE dagen jeg gjør noe utenom smilefjesene mine....)

Jeg legger egentlig ikke VEKK sommertøy (for jeg har ikke noen annen plass å legge det enn i kleskapet mitt, og jeg bruker t-skjortene om vinteren også, bare med lammeullsjakke over) en kasterunde burde jeg sikkert hatt, men jeg har virkelig ikke spesielt mange klær å kaste selv, det er min samboer som eier den stoooooore mengden klær hos oss. Og jeg krver ikke t han deltar i noe akkurt i dag, siden han har gott blod i dag (skal jeg ha unnskyldning for å late meg på sofaen de dagne, så må jeg la ham gjøre det også. Og jeg trenger det...) Derfor tar jeg nok ikke den utfordringen din akkurat i dag, jeg har nok med den laaaaaaange tirsdagslista mi... Men jeg har planer om en slik "kasterunde", muligens til helga. så, jeg sparer på den utfrodringa der jeg, og tar den om et par dager om det er greit.

Men min utfordring til deg er da å lokalisere ett av dine "hot spots" og rydde det (kanskje det skapet/bordet/hylla/gulvet/benken der du pleier legge fra deg posten når du kommer inn?) og deretter å holde det ryddig som en del av kveldsrutinen din hver dag denne uken. (Når det først er ryddet av første dagen, så er det ikke såååå krevende å holde det?)

Endret av Malama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er jo kjempeflinke!

Imax: Din utfordring tok jeg i sommer, da jeg flyttet!

Da var det stor sortering og litt kasting.

Men burde faktisk gått enda grundigere tilverks tror jeg!

Sommerklærne er lagt i egen hylle alt!

Men et "hot spots" kan jeg finne!

Mange av egentlig!

Så det skal jeg ta i dag!

I tillegg skal jeg i dag:

*Bytte på senga

*Støvsuge senga

*Støvsuge 2 etg. + moppe badet

*Sope, moppe og vaske gulvet 1.etg!

Og shine vasken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig tråd!

Jeg har en liten morgenrutine jeg..Mens kaffen koker rydder jeg ut av oppvaskmaskin, setter inn nytt, tørker over benker,komfyr osv..

Men tror jammen jeg skal begynne med en kveldsrutine også, fra og med i kveld:

*tørke over vasken på badet, og så speil og toalett annenhver kveld

*rydde unna mitt mest brukte hot-spot; spisestuebordet.

Siden jeg ofte jobber sene kvelder får jeg begynne i det små og heller tilføye ting etterhvert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så flinke dere er!!! :klappe: Her er det jeg har gjort idag:

* Redd opp alle sengene og rydda soverommene

*Rydda og fylt oppvasmaskina

*Støvsugd og vaska alle gulvflater

*Vasket hele badet(vegger,tak,gulv.. og det ble så deilig rent!!!)

*Tatt ned og "tømt" alle lampekupler for fluer :sprettoy:

*Vasket klær

*Lagt sammen fire maskiner med tøy

*Tatt fra hverandre kjøkkenvifta og vasket den

Og her er lista over det jeg har igjen å gjøre idag:

*Legge alle barna mine

*Legge vekk alt tøyet og henge opp nytt

*Sette på ny maskin

*Vanne blomster

*Støvsuge i kjelleren

*Vaske kjellertrappa

:husarbeid: Og da tenker jeg at jeg er ferdig i ordets rette forstand! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er jo kjempeflinke!

Imax: Din utfordring tok jeg i sommer, da jeg flyttet!

Da var det stor sortering og litt kasting.

Men burde faktisk gått enda grundigere tilverks tror jeg!

Sommerklærne er lagt i egen hylle alt!

Men et "hot spots" kan jeg finne!

Mange av egentlig!

Så det skal jeg ta i dag!

I tillegg skal jeg i dag:

*Bytte på senga

*Støvsuge senga

*Støvsuge 2 etg. + moppe badet

*Sope, moppe og vaske gulvet 1.etg!

Og shine vasken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan gå først.

I dag er det tirsdag. Det er den dagen jeg har min "home blessing hour"

Derfor skal jeg i dag:

*Skifte på sengs

*Gå ut med all søpla

*Samle sammen papirinnsamling (kataloger, aviser og reklamer) og gå ut med det

*Støvsuge tilgjengelig gulvflater

*Støvsuge sofaene (dette går innunder min "dust")

*Tørke støv av tilgjegelige flater (det er ikke så mange av dem enda..)

*Moppe kjøkkengulv og badegulv

*Vaske alle speil

I tillegg skal jeg jo ha smilefjeset mitt. Det er ikke direkte FlyLady, men altså slik: Jeg har en liten, enkel kveldsrutine. Jeg utviler den med babysteps. For hver dag jeg har gjort den får jeg tegne et smilefjes på kalenderen. 7 smilefjes på rad, legger til et punkt til på lista. 10 smilefjes på rad, så belønner jeg meg selv med en sjokolade, et blad, skjemmer meg bort på badet, ser en film eller noe lignende.

Denne kveldsrutinen er pr i dag:

*Vaske ei maskin med klær

*Fylle vaskemaskina med klær til i morgen

*Legge sammen de klærne jeg tar ned fra snora for å henge opp dagens, eller dagens om de tromles

*Fylle inn i oppvaskmaskina alt som står rundtomkring

*Shine the sink

*Rense ansiktet med et renseprodukt for kvelden

*Rydde av aktuelle hotspots

Den siste ble lagt til i går, ettersom jeg hadde 7 på rad, og for øyeblikket bare ETT hotspot da. Planen er å HOLDE den ene, og rydde frem flere i løpet av uka.

Så spørs det hvor mye av dette jeg får unna i dag.

Hva med dere?

Jeg var altså ikke HELT flink tirsdagen.

Jeg fikk smilefjeset mitt, men gjennomførte litt for lite av tirsdagsrutinen til å være fornøyd...

I dag er det onsdag, og "kravet" er da bare smilefjeset:

*Vaske ei maskin med klær

*Fylle vaskemaskina med klær til i morgen

*Legge sammen de klærne jeg tar ned fra snora for å henge opp dagens, eller dagens om de tromles

*Fylle inn i oppvaskmaskina alt som står rundtomkring

*Shine the sink

*Rense ansiktet med et renseprodukt for kvelden

*Rydde av aktuelle hotspots

Endret av Malama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var altså ikke HELT flink tirsdagen.

Jeg fikk smilefjeset mitt, men gjennomførte litt for lite av tirsdagsrutinen til å være fornøyd...

I dag er det onsdag, og "kravet" er da bare smilefjeset:

*Vaske ei maskin med klær

*Fylle vaskemaskina med klær til i morgen

*Legge sammen de klærne jeg tar ned fra snora for å henge opp dagens, eller dagens om de tromles

*Fylle inn i oppvaskmaskina alt som står rundtomkring

*Shine the sink

*Rense ansiktet med et renseprodukt for kvelden

*Rydde av aktuelle hotspots

Fill smilefjeset mitt jeg!

Og det skal jeg ha i dag også

I går hadde jeg 10 på rad for første gang, så nå fortjener jeg en belønning også, synes jeg. Lurer på hva det skal være.

Flere som vil rapportere eller utfordre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.Jeg henger meg med. Vet ikke helt hva dette Flylady er og heller ikke hotspots. Fint med en forklaring.

Men her er lista:

- Sende ut bursdagsinvitasjoner til sønnen min

- levere ting til megler og banken

- Kjøpe fugemasse

- fuge på badet

- rydde klær som sønnen min har vokst ut av

- bake en kake

- vaske klær

Deretter må jeg på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt om Flylady finner du på www.flylady.net

Der finner du også ordforklaringer, som hotspots:

"What is a Hot Spot?

A Hot Spot is an area, when left unattended will gradually take over. My favorite analogy is of a hot spot in a forest fire, if left alone it will eventually get out of hand and burn up the whole forest. This is what happens in our homes. If left unattended, the hot spot will grow and take over the whole room as well as making the house look awful. When you walk into a room, the hot spot is the first thing you see. Your eyes are locked on it. Over the years my hot spot has migrated. As a child it was a chair in my bedroom. I would pile it to the ceiling. Right now I have two hot spots in my home: the dining room table and the bed in the extra bedroom. The dining room table is a staging area. We put the unopened mail there, as well as any thing that needs to go to the basement. Some times you cannot see the top of the table. This is the first thing I see when I walk into the kitchen. Granted, the pile has only been there since last night, but if I don't deal with it first thing in the morning, it will collect many more items by evening. CLUTTER ATTRACTS CLUTTER. The Bed in the extra bed room is just the same. I use it as a place to put things that don't have a home. Do you have areas like this that continue to grow if left alone? Does the rest of the family see this as a place to put things when they do not want to put them where they belong? It is our job to NIP this in the bud. Get rid of that pile, find the surface underneath, and stop the Hot Spot from becoming a raging Clutter inferno! - FlyLady"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er glad for at du tok frem denne igjen Malama! Når jeg har kommet over forkjølwlsen min er jeg i gang igjen, men akkurat i dag er det fint lite å skryte av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått smilefjes hver dag siste uke, og derved er det på tide å utvide lista med et punkt.

Jeg tenker på sonerydding, men vet ikke om jeg skal innføre 15 daglige minutter, eller om babystep-tankegange tilsier at det er nok med 5 minutter daglig for meg fra begynnelsen av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flylady har jo hver måned New Habit for The Month. Kanskje vi jenter skal finne på en? Det kan jo være alt mulig det... Hm. Noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kan vi ikke bare ta Flylady sine "habit of the month" men begynne med den hun hadde fra februar nå i oktober (eller bare hoppe på der hun er kommet, om vi vil?) Eller skal vi finne på våre egne?

Forøvrig Trille, babysteps er fint, ta det med ro, ja, du har fått den "kojmme i gang over en måned" lista da du meldt deg inn? Jeg har lest den, den er fin :) (Da je meldte meg inn var det bare angitt tre dager, så fikk man ta resten i eget tempo... mitt tempo var for raskt, og jeg måtte begynne på nytt, siden jeg ga opp...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vi ikke bare ta Flylady sine "habit of the month" men begynne med den hun hadde fra februar nå i oktober (eller bare hoppe på der hun er kommet, om vi vil?) Eller skal vi finne på våre egne?

Jeg tenkte å ta månedens nye vane, som er rydding i papir-rot jeg. Det trenger jeg nemlig veldig, har masse dårlig samvittighet i form av ting som må ordnes liggende på "kontoret". I går var jeg syk, så jeg ryddet 15 ting (som alle var papir) i stede for å rydde i femten minutter. Bedre med litt enn ingenting tenkte jeg. Men i dag skal jeg ta femten minutter med et regnskap jeg har ansvar for, prøve å komme ajour etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FlyBaby er vi bestandig.

FlyLady er Flylady, og vi andre er FlyBabies.

Men, sakte men sikkert, så kommer vi inn i bedre rutiner. Babysteps. viktig. Så vi HOLDER på de nye rutinene våre.

Jeg gjør jo dette litt på min egen måte, med smilefjes for ha gjennomført kveldsrutinen min, og utvider den ukentlig, om jeg er flink og gjennomfører.

Fra og med i går er den derfor

*vaske ei maskin med klær

*legge sammen klær

*Fylle vaskemaskina til neste dag

*Fylle inn i oppvaskmaksina

*shine kjøkkenvasken

*Rense ansiktet

*rydde av hotspot rett innenfor døra, der posten alltid havner

*Finne frem klær til i morgen

Jeg fikk tegne smilefjes hver eneste dag forrige uke, og har nå 15 dager i strekk, ny rekord for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...