Gå til innhold

Forrige huseier har låst seg inn, hjelp!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjøpte et hus for et par måneder siden, og for noen uker siden var det overtakelse. 

Forrige eier har fremdeles noen ting stående her, og jeg sa at h*n kan hente dem når det passer h*n, jeg ga beskjed om at alt sto klart i garasjen. Dette syntes h*n var greit, jeg tenkte ikke mere på det. 

I går mens jeg var på jobb fikk jeg en sms fra ei bekjent som bor i samme nabolag, om at hun gikk forbi mitt hus og såg at noen var der inne, dette kunne hun bekrefte med et bilde. Veldig utydelig men det er ingen tvil på at noen var der inne. Jeg ser ikke at noe har blitt stjålet, men jeg ser at forrige eier sine ting er borte. 

Jeg har sendt forrige eier en sms hvor jeg spurte om h*n hadde hentet tingene sine, dette har jeg enda ikke fått svar på. Skal jeg spørre om det var h*n som var inne i huset? Det betyr at h*n må ha en til nøkkel som jeg ikke har fått. Uff :( Synes det hele virker skremmende, jeg føler meg rett og slett ikke hjemme her nå.

Har tenkt å ringe politiet for å snakke litt med dem, be om råd, osv. Samtidig har jeg jo ingen bevis på at det er h*n som var inne hos meg. 

Kan også legge til at dette ikke er spesielt stort nabolag, husene ligger et stykke fra hverandre, men og det var ren flaks at min bekjente gikk forbi, blir det likevel dumt å spørre de andre naboene om de har sett noe? Kan hende noen i det minste såg bilen, eller at h*n gikk inn/ut, slik at jeg får en vitne til. 

Vet ikke hva jeg ønsker med dette innlegget må bare lufte tankene, har noen opplevd noe lignende? Hvordan takle dette?

Anonymkode: a620f...625

Bytt nå lås med en gang. Det kan være hvem som helst dersom nøkler er på avveie. 

Se og hva som er skrevet om nøkler i kjøpekontrakten. Der står antall nøkler du skal ha. 

Anonymkode: 2178f...82e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde tatt det med mekler. Har du brukt en god mekler blir det ordnet effektivt opp i. Tror nok mekleren også er interessert i å få vite at en kunde ikke har gjort jobben med nøkkelovertakelsen. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett opp alarm. Det gjorde jeg og det fikk fart på ekskone med mor som fant ut at dem sku holde helvette mens jeg var på jobb. Skulle bare ønske jeg kunne se dem løpe😂

Anonymkode: bb9a1...1db

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke greit av tidligere eier å låse seg inn, men omstendighetene her kan tyde på at tingenes plassering har blitt misforstått av tidligere eier, eller at han har en annen «halvveis legitim forklaring».

Uansett trodde jeg det var vanlig å bytte lås når man kjøpte hus, den du kjøper av kan jo ha gitt alle sine nøkler til deg, men du vet jo ikke om han kan ha fler nøkler, eller forrige eier før der igjen, eller om «fetteren som vannet blomstene i sommerferien 2003» kan ha laget seg en nøkkelkopi.

Å betale for å bytte lås tenker jeg er en tilhørende kostnad når du flytter inn et nytt sted, og i alle fall når du kjøper. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Ulven skrev:

Hadde satt i gang hele bøtteballetten med megler, politi og naboer. Men nå anbefales det å skifte lås siden man aldri vet hvor mange nøkler som er i omløp, så jeg vil tro at du bare får beskjed om å bytte låsesylinder.

Uansett er det ikke akseptabel adferd av tidligere eier å gå inn i et hus som er ferdig overdratt, så den samtaler får megler og evnt politi ta.

Signerer dette.

Spar på bildebeviset + dato bildet er tatt, og siden du vet at tingene i garasjen ble borte samme dag er det nok bevis på at det er gamle huseier. Ring tidligere huseier og ta opptak, si først at du så tingene i garasjen var hentet og få personen til å bekrefte, spør også om ca klokkelsett de var der, deretter spør du om de også var inne i huset, (husk opptak) og om de sier ja har de nettopp innrømmet innbrudd, du følger opp med å be de levere ekstranøkkel snarest. Sier de nei så si at du har sett det på alarmen (som registrerer når noen kommer, selvom den ikke er satt i alarmmodus og piper) + vitner.
Ta så opptak av samtale med naboen din som forteller hva hun eller han så, og tidspunktet. Naboen din samtykker nok til opptak i forbindelse med bevisinnsamling.

Så ringer du politiet å forteller de saken og sier at du vil anmelde. For dette ER innbrudd, og gamle husier har gått LANGT over etiske grenser her så du skal ikke tenke at du bør unngå å anmelde fordi du ikke vil være kjip eller noe...
Personen vil nokk ikke bli fengslet, men skal i allefall få en dom, og må også dømmes å betale utgiftene for omskiftning av lås.
 

Anonymkode: aa312...b55

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En låssylinder koster 6-700 kr, ikke akkurat en uoverkommelig sum. Jeg har byttet låssylinder ved overtakelse av både mitt forige  hus og det nåværende, for som @Høna79 påpeker kan det jo være nøkler på avveie selv om man får alle nøklene tidligere eier har i sin besittelse. 

Jeg har nøkler til husene til både broren min og et par venner jeg har vannet planter/passet akvarie el. burdyr/klippet plen/måkt snø/tatt inn posten for når de har vært på reise. Er ikke alle som husker på å kreve å få tilbake nøklene med en gang de kommer hjem og de ikke trenger vennetjenesten lenger, så går tiden og det går enda mer i glemmeboka og innen huset selges husker kanskje verken huseier eller slektning/venn at sistnevnte har nøkkel.

Anonymkode: 1e317...1e7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her synes jeg det er hevngjerrighet som rår i innleggene. Vi bor da for fanken ikke i USA hvor alle prøver å finne smutthull for å saksøke hverandre.

Jeg eier også egen bolig. Hvis jeg nettopp hadde flyttet inn og fortsatt hatt en dialog med tidligere eier om at de skulle få hente ting utenfor boligen, men de hadde låst seg inn i selve boligen så hadde jeg ikke synes det var OK. Men jeg kunne ha akseptert det som en misforståelse eller glipp. Jeg hadde ikke laget en stor dramacase med politi og rettssak og annet styr. Jeg hadde tatt det opp, og krevd å få nøkkelen, enkelt og greit.

Anonymkode: fa97f...5b9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her synes jeg det er hevngjerrighet som rår i innleggene. Vi bor da for fanken ikke i USA hvor alle prøver å finne smutthull for å saksøke hverandre.

Jeg eier også egen bolig. Hvis jeg nettopp hadde flyttet inn og fortsatt hatt en dialog med tidligere eier om at de skulle få hente ting utenfor boligen, men de hadde låst seg inn i selve boligen så hadde jeg ikke synes det var OK. Men jeg kunne ha akseptert det som en misforståelse eller glipp. Jeg hadde ikke laget en stor dramacase med politi og rettssak og annet styr. Jeg hadde tatt det opp, og krevd å få nøkkelen, enkelt og greit.

Anonymkode: fa97f...5b9

Hva er misforståelsen med det når de har fått beksjed om at tingene står i garasjen?
Det er en frekk nysgjerrighet som har styrt her "åh kanskje vi skal låse oss inn å se åssen det ser ut der nå, oiii har de sånn sofa de, ja se der har de satt bordet i den enden i stedet for der vi hadde det, åh ny lampe på badet og. ".
Ikke kvalifisert til noe som kan aksepteres, selvom det sikkert ikke var av onde hensikter de låste seg inn.

 

Anonymkode: aa312...b55

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, padawan said:

Jeg hadde iallefall skiftet låssylindere fort som fy. 

Og send regninga til tidligere eier!!

Anonymkode: eb6a0...abc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest sannsynlig er det tidligere huseier, men det er jo greit å få det bekreftet og ganske vemmelig at han ikke har sendt en melding først for å høre om det er greit å gå inn. Også vemmelig å tenke at det er andre som har nøkkel til boligen din, så låsen ville jeg byttet. Kontakt megler uansett for å si ifra, nøkler skal jo leveres til deg og kanskje de har mer hell med å få kontakt. Får ikke megler eller du kontakt med tidligere huseier ville jeg sendt en melding til og sagt at jeg anmelder som innbrudd om du ikke får svar. 

Anonymkode: bfa1e...73c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har kjøpt et hus og han har fortsatt nøkler? Er det vanlig? Hadde følt meg ganske urolig om det hadde skjedd, selv om han gav de nøklene senere hadde jeg ikke vært trygg på at han ikke hadde flere. Og når han har allerede gått inn i huset 1 gang uten å spørre... Kanskje lav sjanse for at han gjør det igjen, men better safe than sorry

Anonymkode: fb1c7...169

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står i kontrakten at alle nøkler skal overleveres ved overtakelse. Derfor er det mekler som skal ha beskjed her. Hvis forrige eier har nøkler på avveie skal det også opplyses om. Jeg har overtatt flere hus hvor ting ikke har vert i orden og da har jeg snakket med mekler og fått klarsignal til å rette feilen feks ved å leie inn firma (vask) og sende regning til selger via mekler. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville sendt en melding til tidligere eier og hørt om det var nøkler på avveie, "for en nabo har tatt bilde av en mann som er inne i huset uten vår tillatelse." Jeg ville skiftet lås så fort som mulig, men ikke gjort noe mer utav det. Du VET jo ikke helt sikkert hvem det var, bare at det var en eller annen som hadde en kopi av nøklene. Synes det virker litt drøye med en anmeldelse her, kan ikke tenke meg at politiet gjør noe med dette, i allefall ikke når ingenting var borte.

Ville også kontaktet megler og fortalt om dette, og hørt om de kan bekostige nye låser da det er nøkler på avveie som ikke er blitt levert inn.

 

Anonymkode: 07509...5fd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner ikke hvorfor noen lar selgerens eiendeler stå igjen etter overtagelse? 

Anonymkode: 51f8d...ec4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke hvorfor noen lar selgerens eiendeler stå igjen etter overtagelse? 

Anonymkode: 51f8d...ec4

Det er her dette med dialog kommer inn i bildet. At man ikke skal være så firkantet, men ha en vennlig tone og komme til enighet om hvordan overtagelsen skal foregå. Ha en løpende muntlig dialog om de små detaljene. I motsatt fall kan jo noen tidligere eiere være grei og si at det er greit at kjøper begynner å sette inn ting og esker i et rom eller garasje før overtagelsesdato hvis de likevel er ferdig med å flytte ut av den delen.

Det å være firkantet, sende formelle krav og være nøye på millimeteren er folk sjelden tjent med. Det må selvfølgelig ligge en formell avtale i bakhånd, men inntil det oppstår en tvist så løses det meste lettest med alminnelige muntlige dialoger.

Anonymkode: fa97f...5b9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er her dette med dialog kommer inn i bildet. At man ikke skal være så firkantet, men ha en vennlig tone og komme til enighet om hvordan overtagelsen skal foregå. Ha en løpende muntlig dialog om de små detaljene. I motsatt fall kan jo noen tidligere eiere være grei og si at det er greit at kjøper begynner å sette inn ting og esker i et rom eller garasje før overtagelsesdato hvis de likevel er ferdig med å flytte ut av den delen.

Det å være firkantet, sende formelle krav og være nøye på millimeteren er folk sjelden tjent med. Det må selvfølgelig ligge en formell avtale i bakhånd, men inntil det oppstår en tvist så løses det meste lettest med alminnelige muntlige dialoger.

Anonymkode: fa97f...5b9

Jada, det er fint og være snill og lite firkanta, men i mine øyne ser jeg bare kaos når selgerens og nye eierens eiendeler blandes sammen fordi den ene parten er snill. I dette tilfellet har det oppstått en situasjon som er ubehagelig for den nye eieren. Hvis man skal være så snill og romslig så kan man heller flytte overtagelsesdatoen den ene eller andre veien. Kan virkelig ikke se for meg at jeg skulle oppbevare tingene mine i den gamle boligen etter overtagelsen. Ved befaring får man jo heller ikke sett alle overflater fordi det står ting der.

Anonymkode: 51f8d...ec4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tror jeg hadde friket ut, gått over mine egne ting for å se om noe mangler, hvis han er skrudd nok til å kunne låse seg inn i et hus han ikke lenger eier, eller har rett til å ta seg inn i, hva annet kan han ha gjort der? Satt opp noe overvåking eller lignende? Sikkert forferdelig overdrevne tanker, men jeg tror ikke jeg hadde klart å føle meg trygg, eller latt vær.. 

Få byttet lås i alle fall! 

Anonymkode: dd112...047

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.4.2018 den 16.11, AnonymBruker skrev:

Du sendte altså en melding til forige eier om at tingene sto i garasjen og at h*n kunne hente det når det passet h*n? Å du reagerer på at det var nettop det h*n gjorde? Var garasjen låst? 

Anonymkode: 5965b...a74

Når begynte det å bety at tidligere huseier fritt kan ta seg inn i HUSET MED NØKLER H*N TYDELIGVIS IKKE HAR GITT IFRA SEG VED OVERDRAGELSEN AV HUSET?

Er du helt fjern eller?

Anonymkode: c50e7...b1a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er en grunn til at man skifter låssylinder etter overtakelse av ny bolig. Man har ingen aning om hvem som har nøkler.

Anonymkode: 081af...9b1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke innbrudd når den som har gått inn har nøkler, så det er neppe noen vits i å kaste bort tid på politiet. Det vil bli henlagt.

Anonymkode: 5c867...975

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...