Gå til innhold

NRK: Ola Borten Moe fratrer som SP-nestleder inntil videre


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

"NRK: Ola Borten Moe fratrer som SP-nestleder inntil videre

Moe fratrer inntil sexmeldingsaken er oppklart.

– Det er en dypt beklagelig melding Liv Signe Navarsete selvsagt ikke skulle hatt. Nå handler dette også om hvilke muligheter jeg har til å fylle tillitsvervet som nestleder i Sp, og per nå er det umulig "https://www.dn.no/nyheter/2018/04/23/1638/Politikk/ola-borten-moe-gar-av

 
 
 
 

Anonymkode: 68cd4...0c1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Du har jo visst om denne SMS-en siden den ble sendt, hvorfor fratrer du først nå?
– Fordi vi ikke har klart å finne en løsning, hvilket jeg i det lengste hadde håpet, og fordi situasjonen per i dag er uhåndterlig for meg som nestleder."https://www.nrk.no/norge/ola-borten-moe-tar-pause-som-sp-nestleder-1.14020094

Anonymkode: 68cd4...0c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er snakk om en mann som bruker sin egen nevøs ubehagelige hendelse for å prøve å slippe medieoppmerksomhet rundt sin egen.  

Ikke mye moral på den karen der. 

Anonymkode: 04336...00e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra! Håper de andre blir tvunget til  å si opp sin jobb også, om ingen av de skyldige står frem og fratrer!

Anonymkode: 1a334...dc4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er snakk om en mann som bruker sin egen nevøs ubehagelige hendelse for å prøve å slippe medieoppmerksomhet rundt sin egen.  

Ikke mye moral på den karen der. 

Anonymkode: 04336...00e

Enig. Og en ting som forundrer meg: Det eneste ULOVLIGE som skjedde i dette berømte bryllupet var jo at en 17-åring fikk  alkohol. Det var vel vertens ( altså Borten Moes)  ansvar. I Norge er det  faktisk 16-års aldersgrense for sex, men 18 for å drikke alkohol (20 hvis det var sprit). Litt  rart at han går ut så hardt når det antakelig  var han selv som hadde ansvaret for at hele situasjonen oppstod. 

Anonymkode: 92480...07c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjedde ikke dette for to år siden? 

Er det virkelig ikke noe mer viktig for SP å holde på med? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt, de klarer faktisk å koke festmåltid utav den spikeren.
Rart hva media får til når det passer deres agenda.

Gleder meg fremdeles til "synderen" blir avslørt, tenk å la det gå så langt bare fordi en ikke klarer å be om unnskyldning for en sånn bagatell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Borten Moe og VIgdenes er forøvrig kjent for å ha en litt grenseoverskridende fyllekultur selv. De to kledde plutselig av seg og stod helt nakne på et "nachspiel" med bare en annen kvinne tilstede (Elisabeth Skarsbø Moen, beskrevet i henne bok). Hun valgte å gå hjem... Dette var mens Borten Moe var olje-og energiminister. Siden alle gnåler om "hva hvis Grande var en mann", vil jeg spørre: Hva hvis Grande og hennes rådgiver plutselig kledde av seg nakne på en fest NÅ med kun en mannlig journalist tilstede? Tipper det hadde blitt skandale, for å si det mildt.

Når det gjelder tekstmeldingen: "Synderen" blir nok aldri avslørt, for meldingen var selvsagt sendt i fellesskap av en gjeng godt voksne drita fulle mannfolk. Stilig. Det var IKKE en bagatell, for det handlet ikke om kåtskap etter en flørt, men om å trykke ned en de alle hatet. 

Anonymkode: 92480...07c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem av dem har status høy nok til å påberope seg å kunne snakke på vegne av dem alle, jfr bruken av ordet "Vi..."?

Anonymkode: a7ad3...8ee

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Og en ting som forundrer meg: Det eneste ULOVLIGE som skjedde i dette berømte bryllupet var jo at en 17-åring fikk  alkohol. Det var vel vertens ( altså Borten Moes)  ansvar. I Norge er det  faktisk 16-års aldersgrense for sex, men 18 for å drikke alkohol (20 hvis det var sprit). Litt  rart at han går ut så hardt når det antakelig  var han selv som hadde ansvaret for at hele situasjonen oppstod. 

Anonymkode: 92480...07c

Nei, det er ingen aldersgrense for å drikke alkohol.

Derimot er det ikke tillatt å kjøpe alkohol til, eller servere alkohol til personer under 18 år. Det er nok tillatt å ha alkohol tilgjengelig i et privat bryllup, selv om det er mindreårige tilstede, slik at om den mindreårige har forsynt seg av alkohol selv, så er det ikke sikkert noe straffbart har skjedd her. Det er ikke forbudt ved lov for en 17-åring å forsyne seg av barskapet til foreldrene hjemme, for eksempel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Leifern skrev:

Nei, det er ingen aldersgrense for å drikke alkohol.

Derimot er det ikke tillatt å kjøpe alkohol til, eller servere alkohol til personer under 18 år. Det er nok tillatt å ha alkohol tilgjengelig i et privat bryllup, selv om det er mindreårige tilstede, slik at om den mindreårige har forsynt seg av alkohol selv, så er det ikke sikkert noe straffbart har skjedd her. Det er ikke forbudt ved lov for en 17-åring å forsyne seg av barskapet til foreldrene hjemme, for eksempel.

Jeg skrev ikke at det var ulovlig at han drakk, les hva jeg skrev en gang til. Det vet jeg selvsagt, og jeg synes personlig heller ikke det er så veldig alvorlig at en under 18 drikker litt. Men det er klart at hvis noen har ansvaret for det, så er det verten som sørget for at 17-åringen fikk anledning til å drikke seg full (eller vent! nå passer det kanskje bedre at han var  "nesten 18?" ). Det er  forresten i de færreste bryllup at man "forsyner seg selv". Poenget mitt var at Borten Moe som vert sitter i glasshus her.

Anonymkode: 92480...07c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skrev ikke at det var ulovlig at han drakk, les hva jeg skrev en gang til. Det vet jeg selvsagt, og jeg synes personlig heller ikke det er så veldig alvorlig at en under 18 drikker litt. Men det er klart at hvis noen har ansvaret for det, så er det verten som sørget for at 17-åringen fikk anledning til å drikke seg full (eller vent! nå passer det kanskje bedre at han var  "nesten 18?" ). Det er  forresten i de færreste bryllup at man "forsyner seg selv". Poenget mitt var at Borten Moe som vert sitter i glasshus her.

Anonymkode: 92480...07c

Jo, du skrev at det er 18 års aldersgrense for å drikke alkohol. Se ditt eget innlegg under, den uthevede setningen. Og selvsagt er det ikke noe i veien for selvbetjent drikke i et bryllup som varer flere dager. I lukket selskap er det neppe krav om at alle deltakere må være over 18, selv om det selvsagt ikke er lov å servere alkohol til de under 18. Borten Moe har selvsagt ikke noe ansvar for det Skei Grande gjorde.

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Og en ting som forundrer meg: Det eneste ULOVLIGE som skjedde i dette berømte bryllupet var jo at en 17-åring fikk  alkohol. Det var vel vertens ( altså Borten Moes)  ansvar. I Norge er det  faktisk 16-års aldersgrense for sex, men 18 for å drikke alkohol (20 hvis det var sprit). Litt  rart at han går ut så hardt når det antakelig  var han selv som hadde ansvaret for at hele situasjonen oppstod. 

Anonymkode: 92480...07c

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GiftMann38
3 hours ago, AnonymBruker said:

Enig. Og en ting som forundrer meg: Det eneste ULOVLIGE som skjedde i dette berømte bryllupet var jo at en 17-åring fikk  alkohol. Det var vel vertens ( altså Borten Moes)  ansvar. I Norge er det  faktisk 16-års aldersgrense for sex, men 18 for å drikke alkohol (20 hvis det var sprit). Litt  rart at han går ut så hardt når det antakelig  var han selv som hadde ansvaret for at hele situasjonen oppstod. 

Anonymkode: 92480...07c

Hvis du blander inn loven så har det ikke nødvendigvis skjedd noe ulovlig i denne saken heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Leifern skrev:

Jo, du skrev at det er 18 års aldersgrense for å drikke alkohol. Se ditt eget innlegg under, den uthevede setningen. Og selvsagt er det ikke noe i veien for selvbetjent drikke i et bryllup som varer flere dager. I lukket selskap er det neppe krav om at alle deltakere må være over 18, selv om det selvsagt ikke er lov å servere alkohol til de under 18. Borten Moe har selvsagt ikke noe ansvar for det Skei Grande gjorde.

 

Oops, sorry. Jeg mente for å skjenke noen. Vertskapet har uansett selvsagt et  ansvar for at mindreårige ikke blir fulle på et lukket selskap, om ikke annet så i alle fall moralsk. Poenget mitt er følgende: Borten Moe tillot at en 17-åring ble full og han og andre gjester så tydeligvis hva Grande og gutten gjorde. Ingen grep inn.  Han har mildt sagt et rykte for å være en pådriver for fyllekultur selv. Jeg synes bare at det klinger litt hult at han går ut så hardt mot TSG 10 ÅR etterpå. That's all. For meg er det forøvrig helt ubegripelig at folk legger seg etter 20 år yngre personer, det gjelder både kvinner og menn. Forskjellen på TSG og Giske/Ingebrigtsen/Søviknes er imidlertid at i TSG sitt tilfelle så sier gutten at det var helt frivillig. I de andre tilfellene hevder fornærmede at det var press/voldtekt/uønsket seksuell oppmerksomhet. Så hvis ikke vi skal overprøve ham og hevde at "jo, dette var et overgrep", så blir denne historien nok et eksempel på en politiker med dårlig dømmekraft som opptrer moralsk tvilsomt. Dem er det mange av. Støre (tepper, Hamas, Tscuhdi), Jens (bulking, svart dagmamma) osv. osv. Da har vi ikke engang nevnt utroskap osv. som sikkert florerer.  Derimot så tenker jeg at hvis man skal tenke på partiet Venstre så må hun nok etterhvert trekke seg  - hvis saken ikke dør hen.

Anonymkode: 92480...07c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oops, sorry. Jeg mente for å skjenke noen. Vertskapet har uansett selvsagt et  ansvar for at mindreårige ikke blir fulle på et lukket selskap, om ikke annet så i alle fall moralsk. Poenget mitt er følgende: Borten Moe tillot at en 17-åring ble full og han og andre gjester så tydeligvis hva Grande og gutten gjorde. Ingen grep inn.  Han har mildt sagt et rykte for å være en pådriver for fyllekultur selv. Jeg synes bare at det klinger litt hult at han går ut så hardt mot TSG 10 ÅR etterpå. That's all. For meg er det forøvrig helt ubegripelig at folk legger seg etter 20 år yngre personer, det gjelder både kvinner og menn. Forskjellen på TSG og Giske/Ingebrigtsen/Søviknes er imidlertid at i TSG sitt tilfelle så sier gutten at det var helt frivillig. I de andre tilfellene hevder fornærmede at det var press/voldtekt/uønsket seksuell oppmerksomhet. Så hvis ikke vi skal overprøve ham og hevde at "jo, dette var et overgrep", så blir denne historien nok et eksempel på en politiker med dårlig dømmekraft som opptrer moralsk tvilsomt. Dem er det mange av. Støre (tepper, Hamas, Tscuhdi), Jens (bulking, svart dagmamma) osv. osv. Da har vi ikke engang nevnt utroskap osv. som sikkert florerer.  Derimot så tenker jeg at hvis man skal tenke på partiet Venstre så må hun nok etterhvert trekke seg  - hvis saken ikke dør hen.

Anonymkode: 92480...07c

Tror du unge menn har samme grense som kvinner for og definere seg som seksuelle offer? Dette må være utgangspunktet ditt at du tror menn og kvinner er like på dette feltet. Det kan jeg fortelle deg at vi ikke er. Det fratar likevel den voksne og ivareta den mindreårige. 

Jeg tviler sterkt på at jeg hadde hatt veldig sterkt fokus på hva alle måtte holde på i mitt bryllup. Mulig du hadde sett det som din oppgave. At BM har irritert seg over dette i ettertid tror jeg nok ganske sikkert, når han i tillegg får TSG sin versjon via media skjønner jeg godt at han går høyt ut. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, RoH skrev:

Tror du unge menn har samme grense som kvinner for og definere seg som seksuelle offer? Dette må være utgangspunktet ditt at du tror menn og kvinner er like på dette feltet. Det kan jeg fortelle deg at vi ikke er. Det fratar likevel den voksne og ivareta den mindreårige. 

Jeg tviler sterkt på at jeg hadde hatt veldig sterkt fokus på hva alle måtte holde på i mitt bryllup. Mulig du hadde sett det som din oppgave. At BM har irritert seg over dette i ettertid tror jeg nok ganske sikkert, når han i tillegg får TSG sin versjon via media skjønner jeg godt at han går høyt ut. 

 

Mulig det, men hva skal da være kriteriet? Det er jo derfor vi har en seksuell lavalder, utover det så må man nesten stole på de involverte. Eller hva mener du akseptabel aldersforskjell skal være? Og er den yngste alltid et offer? (En 18-åring på horehus, er han også et offer?)  Eller - hm - kanskje det ikke har med aldersforskjell å gjøre, men med utseende? Hadde du vært like opprørt hvis det dreide seg om en nesten 18-åring og for eksempel Kate Hudson? Jeg ser noen her påstår at TSG har sagt at han var overgriperen, men jeg ser ikke det dokumentert og jeg har ærlig talt litt vanskelig for å tro det. I så fall er det jo ærekrenkelse og må anmeldes. Jeg vil forøvrig tro det siste denne unge mannen ønsker seg er at dette skal bli tema i offentligheten. 

Bare for å understreke en ting: Å ha sex på en fest er noe jeg aldri ville gjort uansett med noen, og jeg er helt sjokkert over at det går an at en voksen dame gjør det. Det virker som om disse politikerne er på en annen planet enn oss andre. Jeg ville forøvrig heller aldri kledd av meg på nachspiel foran en fremmed av motsatt kjønn eller sendt trakasserende meldinger til kolleger. 

Og ja, som vert i et selskap føler jeg et overordnet ansvar for å følge litt med på at folk (særlig unge) ikke skader seg eller sporer helt av, det betyr ikke å fotfølge alle gjestene. 

Anonymkode: 92480...07c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for krenkende og hetsende utsagn, samt svar til dette.

Yvonne (admin)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...