Gå til innhold

kan jeg kreve av IKEA at de pakker ut all pappen ute, er livrdee for sølvkre


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har fanget omtrent 300 skjeggkre de siste tre mnd, så vet hvordan det er å leve med de. Og det er ingen stor krise om man iverksetter tiltak med en gang. Det gjorde ikke vi da vi bare så ett og annet sølvkre (mener vi det er, så vi har begge deler), og dermed hadde vi plutselig en liten gjeng. Har hatt kartlegging og venter nå på svar fra skadedyrfirma. I mellomtiden har vi kjøpt inn insektsspray og sprayet der vi vet de oppholder seg. Så nå har vi plutselig ikke så mange. 

Vi har ikke fått de fra IKEA, her er de kommet med byggematerialene til huset. Synes det er litt synd at IKEA er blitt den store synderen i det her bare fordi de hadde baller nok til å bli med på FBI. De andre møbelbutikken har garantert like mye/lite problemer med skjeggkre men turte ikke stille opp. 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sølvkre er mulig å utrydde, skjeggkre er betydelig vanskeligere å bli kvitt. 

Ikea har på tv erkjent at de har problemer med overnevnte skadedyr. Pappen er et problemområde møbler med mange krinker og kroker og stopping stopper ikke skadedyrene i pappen men følger med inn i møbler, skap og skuffer. 

Når du har handlet på Ikea så må du og ta saken opp med Ikea. Vi andre kjøper ikke lenger ting på Ikea. 

Anonymkode: 6032f...eef

Altså, tror du Ikea er eneste møbelkjede som har dette problemet? Ikea var den eneste kjeden som var villige til å la seg intervjue da NRK lagde en sak om dette. Tror du de andre nektet å uttale seg pga at de ikke har problemet?

Anonymkode: 3a8b7...526

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har selv hatt papp i leiligheten min, jeg har ikke en edderkopp her en gang. Vi er over 700 studenter som ofte kjøper Ikea varer, men jeg har aldri hørt om insekter i bygger. Jeg tror ikke dette problemet er så stort som folk skal ha det til. 

Tips: Etter du er ferdig å pakke ut, rydd opp etter deg. Jeg tviler sterkt på at slike dyr vil spre seg i hele huset ditt bare du åpner en eske. 

Anonymkode: 69d87...412

De er ikke lette å se... De er nattdyr og skjuler seg under lister etc. Når du kommer inn i et rom og skrur på lyset, smetter de fort som lynet under noe. Tro meg, du må ha mange før de oppdager dem! Jeg snakker av erfaring. Vi oppdaget skjeggkre i huset vårt i høst. Har hatt anticimex hos oss for kartegging og de er i gang med bekjemping. Det var til sammen over 100 insekter i fellene de satte ut, og Anticimex mener vi har hatt dem i hus i minst 2 år uten å merke det, basert på aldersfordeling og mengden vi har nå :( 

At problemet ikke er stort... Nei, det er ikke kjempestort enda, men disse krypene (skjeggkre, ikke sølvkre) sprer seg fort nå. De har bare eksisert i Norge i noen få år (første gang oppdaget i 2013, tror jeg), men eksperter mener vi om få år må regne med at dem er i så og si alle hus :( Og da er det kontroll av bestanden og ikke bekjemping som gjelder vissnok.

Anonymkode: 3a8b7...526

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal de ta med emballasjen må det avklares på forhånd. Regn med at det koster ekstra! 

Mvh sjåfør

Anonymkode: a9ae8...1b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såe. De er ekle og ser ikke bra ut i flattråkket tilstand? Jeg skjønner fortsatt ikke problemet..

Hadde sånne enorme husedderkopper i huset jeg vokste opp, de var greit ekle når de kom brått pilende over foten min mens jeg gjorde lekser, men de gjorde ikke noen skade, så vi bare drepte de vi fant.

Folk er så sykt redde for alt som ikke har pels ass..

Anonymkode: c2f17...28c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Såe. De er ekle og ser ikke bra ut i flattråkket tilstand? Jeg skjønner fortsatt ikke problemet..

Hadde sånne enorme husedderkopper i huset jeg vokste opp, de var greit ekle når de kom brått pilende over foten min mens jeg gjorde lekser, men de gjorde ikke noen skade, så vi bare drepte de vi fant.

Folk er så sykt redde for alt som ikke har pels ass..

Anonymkode: c2f17...28c

Vi hadde enorme husedderkopper der vi leide før og, vi. Heller edderkopper innimellom enn hundrevis av sølv/skjeggkre hvor man er heldig om man ikke ser et én dag.

Redde? Det er ubehagelig, og det er ekkelt at de kryper rundt omkring, er vel ikke alle som trives så godt med kryp som deg da.

Ikke uttal deg om noe du tydeligvis ikke har noe erfaringer med. 

Anonymkode: 72dbf...f21

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Såe. De er ekle og ser ikke bra ut i flattråkket tilstand? Jeg skjønner fortsatt ikke problemet..

Hadde sånne enorme husedderkopper i huset jeg vokste opp, de var greit ekle når de kom brått pilende over foten min mens jeg gjorde lekser, men de gjorde ikke noen skade, så vi bare drepte de vi fant.

Folk er så sykt redde for alt som ikke har pels ass..

Anonymkode: c2f17...28c

Problemet er at de blir mange. De kan også gjøre skade, da de spiser papir bl.a. De kan ødelegge gamle bøker, frimerkesamlinger, tapet osv, men må bli ganske mange før dette er et problem. I følge han fra Anticimex som var hos oss, kan de også spre smitte, da de kommer inn veldig små åpninger og kan kose seg i melet i kolonialskuffen din f.eks. Før de var i melet var de kanskje i sluket, på gulvet eller andre steder og koste seg og drar da med seg bakterier oppi maten vår...

Anonymkode: 3a8b7...526

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, The Kitten skrev:

Er det vanlig at IKEA pakker opp for kunden da? Enten det nå er ute eller inne? 

Det er en service man bestiller og betaler for. Leverer varene hjemme hos deg, monterer alt.

Anonymkode: 20f74...944

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt sølvkre de siste to stedene jeg har bodd. I gamle bygg er det nesten uunngåelig. Det har faktisk ikke vært noe problem for meg , de har holdt seg på badet, og det går uker mellom hver gang jeg ser en. Er man så heldig at de holder seg på så lavt nivå går det helt fint å leve med sølvkre syns jeg.

Har hørt at skjeggkre er mye verre, så jeg kommer til å være veldig kjapp med å pakke ut ting fra papp framover. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4/23/2018 den 8.38, AnonymBruker skrev:

Pappaen har absolutt ikke gjort noe galt, han er fantastisk (og pakker til og med pappaen opp ute når jeg ber han om det)

Anonymkode: ddd11...179

Skikkelig Matrjosjka der med andre ord :)

Anonymkode: fa168...cd6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke noe problem i at de kan ta av pappen utenfor huset. Men er gjerne en fordel om de kan stå under tak dersom det regner. Det vil gjerne bli litt mer gåing frem og tilbake for å frakte delene inn i huset siden det blir mange deler og ikke færre større pakker. Så dere kan da gjerne være behjelpelig med å bære inn deler. 
Men er du sikker på at de skal pakke opp? Regner med dere har bestilt med montering. Men du bør sjekke opp i om det er de eller dere som skal pakke opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er sånn ar du har bestilt levering og montering kan det være du er heldig og får overtalt dem til å ta av pappen ute, men jeg tviler, mtp all den ekstra jobben det vil medføre. Er det sånn at dere har engasjert egne håndverkere til å montere kan dere betale dem for å pakke opp ute. Skal dere montere selv må dere ta oppakkingen selv.

Anonymkode: 7dac3...ff9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.4.2018 den 19.49, Mysticgirl skrev:

Er det ikke bare å fjern den selv utenfor huset ditt og hive i papp og papiravfall?

de kommer med den, jeg har bestille hjemkjøring OG montering. 

ts

Anonymkode: 724f1...538

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 22.4.2018 den 19.58, AnonymBruker skrev:

Sølvkre er mulig å utrydde, skjeggkre er betydelig vanskeligere å bli kvitt. 

Ikea har på tv erkjent at de har problemer med overnevnte skadedyr. Pappen er et problemområde møbler med mange krinker og kroker og stopping stopper ikke skadedyrene i pappen men følger med inn i møbler, skap og skuffer. 

Når du har handlet på Ikea så må du og ta saken opp med Ikea. Vi andre kjøper ikke lenger ting på Ikea. 

Anonymkode: 6032f...eef

Du tôt andres papp er bedre? Alle møbler er jo pakket inn i papp, om den kommer fra Skeidar, Bolia eller IKEA har ikke så mye å si...

TS

Anonymkode: 724f1...538

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.4.2018 den 20.50, AnonymBruker skrev:

Har aldri hatt problem med slike dyr når jeg har kjøpt fra Ikea

Anonymkode: 15285...bd5

Det er vel først nå i det siste det har blitt et problem...

TS

Anonymkode: 724f1...538

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.4.2018 den 22.51, The Kitten skrev:

Er det vanlig at IKEA pakker opp for kunden da? Enten det nå er ute eller inne? 

De skal notere det også, så da må de jo pakke det ut. Har bestille hjemkjøring og montering. 

TS

Anonymkode: 724f1...538

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

De skal notere det også, så da må de jo pakke det ut. Har bestille hjemkjøring og montering. 

TS

Anonymkode: 724f1...538

*montere.

Anonymkode: 724f1...538

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Dummeste tråd jeg har lest på lenge.

For det første er dette et problem ALLE møbelforretninger har. Det er bl.a. registrert skjeggkre hos Skeidar i Tromsø. Men kun IKEA har valgt å være ærlige på det og det står det respekt av. De gjør også alt de kan for å få bukt med problemet. 

For det andre er dette et hysteri av en annen verden. Innen få år har minst 50% av norske boliger skjeggkre. Dette er det eksperter som har fastslått. 

Med andre ord har vi to utfall;

1. Skjeggkre blir etterhvert et dyr man må akseptere å leve med, slik vi må med fluer, edderkopper og andre vanlige smådyr og insekter. 

2. Ekspertene finner en effektiv måte å utrydde disse fra boliger.

Uansett; folk må slutte med dette hysteriet over noen ufarlige kryp. Får man derimot veggdyr i huset sitt har man litt større problemer....

 

Anonymkode: a3846...3fc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.4.2018 den 10.32, Luckiness skrev:

Jeg ser ikke noe problem i at de kan ta av pappen utenfor huset. Men er gjerne en fordel om de kan stå under tak dersom det regner. Det vil gjerne bli litt mer gåing frem og tilbake for å frakte delene inn i huset siden det blir mange deler og ikke færre større pakker. Så dere kan da gjerne være behjelpelig med å bære inn deler. 
Men er du sikker på at de skal pakke opp? Regner med dere har bestilt med montering. Men du bør sjekke opp i om det er de eller dere som skal pakke opp :)

I så fall  hadde det vært lurt å ha en stor tralle å legge alle løse deler på (og gjerne også samle ting i poser)

Anonymkode: 5f1d6...1c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dummeste tråd jeg har lest på lenge.

For det første er dette et problem ALLE møbelforretninger har. Det er bl.a. registrert skjeggkre hos Skeidar i Tromsø. Men kun IKEA har valgt å være ærlige på det og det står det respekt av. De gjør også alt de kan for å få bukt med problemet. 

For det andre er dette et hysteri av en annen verden. Innen få år har minst 50% av norske boliger skjeggkre. Dette er det eksperter som har fastslått. 

Med andre ord har vi to utfall;

1. Skjeggkre blir etterhvert et dyr man må akseptere å leve med, slik vi må med fluer, edderkopper og andre vanlige smådyr og insekter. 

2. Ekspertene finner en effektiv måte å utrydde disse fra boliger.

Uansett; folk må slutte med dette hysteriet over noen ufarlige kryp. Får man derimot veggdyr i huset sitt har man litt større problemer....

 

Anonymkode: a3846...3fc

Greit de er ekle, men de kan man faktisk bli kvitt. I motsetning til skjeggkre..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...