Gå til innhold

Operasjon visdomstann


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal operere ut en visdomstann i underkjeven om en stund, fordi det ikke er plass til den og den tydeligvis lager betennelse. Fikk beskjed om at de bruker å sette av 1 time til hele greia (inkludert setting av bedøvelse osv.), og at jeg ikke kan spise de første par timer rett etter. Fikk ikke beskjed om noe mer enn det. 

Noen som har operert ut tann og kan si noe om hvordan det er etterpå? Kan man "leve som normalt", eller blir man påvirket på noen måte?

Anonymkode: 1bcd0...8e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde i alle fall vondt i noen dager etterpå, og det føltes rart der det var sydd. Fikk også beskjed om å ikke spise hard mat den første tiden, og heller ikke røyke/snuse, drikke alkohol eller koffein for at det ikke skal blø igjen. Det er heller ikke anbefalt å trene samme dag/dagen etterpå. 

Anonymkode: a0c14...e9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde i alle fall vondt i noen dager etterpå, og det føltes rart der det var sydd. Fikk også beskjed om å ikke spise hard mat den første tiden, og heller ikke røyke/snuse, drikke alkohol eller koffein for at det ikke skal blø igjen. Det er heller ikke anbefalt å trene samme dag/dagen etterpå. 

Anonymkode: a0c14...e9c

Hva er det med hard mat, koffein og trening som gjør at det blør mer enn ellers? Røyk, snus og alkohol rører jeg ikke uansett :P

Anonymkode: 1bcd0...8e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp tatt ut min.

Det begynte hos tannlegen og endte hos oralkirurg, fordi røttene satt som støpt i kjevebenet. Ble sendt rundt i byen med blodig kjeft.. :P 

Tannlegen var ung og sikkert uerfaren. Og tok kun 2D røntgen av mine tenner. Jeg visste egentlig at røttene mine var tøffe, men glemte det bort.

Mitt tips er å be om skikkelig røntgen, slik at tannlegen vet hvordan røttene faktisk ligger. Jeg endte opp tre timer i tannlegestolen og har vondt enda (fem dager siden).

Hvis de allerede vet at røttene ligger ok til, og du skal til kirurg eller det er laget plan for utsnittet så er det ikke så mye å tenke på. Du er øm og hat vondt, vent med å spise og drikke. Ellers reagerer alle forskjellig, men det skal gå forholdsvis greit. 

Anonymkode: b12c4...05a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva er det med hard mat, koffein og trening som gjør at det blør mer enn ellers? Røyk, snus og alkohol rører jeg ikke uansett :P

Anonymkode: 1bcd0...8e2

Koffein og trening fører til utvidede blodårer. 

Hard mat er for å ikke irritere eller rive opp såret tror jeg. 

Anonymkode: a0c14...e9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess

Ha smertestillende i lomma de neste dagene. Jeg husker at det var veldig vondt etterpå. Faktisk så vondt at jeg kastet opp pga smertene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du bør ta det med ro, ikke trene den første uken og unngå høyt blodtrykk for da har det lett for å blø. I tillegg vil du nok ha vondt, du får jo med deg resepter på sterke smertestillende og antibiotika som du må ta. Må vel unngå mat tre timer etterpå, det er pga bedøvelsen! Jeg har tatt mine i underkjeven, den ene måtte deles opp pga. en nerve som gikk igjennom røttene, den andre ble trukket helt ut, det gikk veldig fint! Lykke til!:)

Anonymkode: cfaea...c26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du bør ta det med ro, ikke trene den første uken og unngå høyt blodtrykk for da har det lett for å blø. I tillegg vil du nok ha vondt, du får jo med deg resepter på sterke smertestillende og antibiotika som du må ta. Må vel unngå mat tre timer etterpå, det er pga bedøvelsen! Jeg har tatt mine i underkjeven, den ene måtte deles opp pga. en nerve som gikk igjennom røttene, den andre ble trukket helt ut, det gikk veldig fint! Lykke til!:)

Anonymkode: cfaea...c26

Ikke sikkert at man får med sterke smertestillende og antibiotika, er ikke alle som får det. 

Men ja, også blir du nok både hoven og sikkert litt gul og blå der tanna er borte. 

Anonymkode: a0c14...e9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nettopp tatt ut min.

Det begynte hos tannlegen og endte hos oralkirurg, fordi røttene satt som støpt i kjevebenet. Ble sendt rundt i byen med blodig kjeft.. :P 

Tannlegen var ung og sikkert uerfaren. Og tok kun 2D røntgen av mine tenner. Jeg visste egentlig at røttene mine var tøffe, men glemte det bort.

Mitt tips er å be om skikkelig røntgen, slik at tannlegen vet hvordan røttene faktisk ligger. Jeg endte opp tre timer i tannlegestolen og har vondt enda (fem dager siden).

Hvis de allerede vet at røttene ligger ok til, og du skal til kirurg eller det er laget plan for utsnittet så er det ikke så mye å tenke på. Du er øm og hat vondt, vent med å spise og drikke. Ellers reagerer alle forskjellig, men det skal gå forholdsvis greit. 

Anonymkode: b12c4...05a

Hjelp... Vet ikke om tannlegen vet hvordan røttene ligger. Var der rett før påske, og han bare så raskt på bildet tannpleieren hadde tatt. Har ikke time før om noen uker, pga. at jeg skal reise bort. Tviler på at han har gransket hvordan røttene ligger... 

Anonymkode: 1bcd0...8e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ikke sikkert at man får med sterke smertestillende og antibiotika, er ikke alle som får det. 

Men ja, også blir du nok både hoven og sikkert litt gul og blå der tanna er borte. 

Anonymkode: a0c14...e9c

Det er sant. Jeg fikk bare 600mg Ibux på resept, men måtte be om pinex forte. hadde så vondt. 

Anonymkode: b12c4...05a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Mrs.Purdey skrev:

Ha smertestillende i lomma de neste dagene. Jeg husker at det var veldig vondt etterpå. Faktisk så vondt at jeg kastet opp pga smertene. 

Kastet opp pga. smertene også når du tok smertestillende?? 

Anonymkode: 1bcd0...8e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er sant. Jeg fikk bare 600mg Ibux på resept, men måtte be om pinex forte. hadde så vondt. 

Anonymkode: b12c4...05a

Ah, jeg tok bare vanlig reseptfri paracet og ibux de to første dagene, så er nok veldig forskjellig hvor vondt man har det. Hadde hørt det der om at det var veldig vondt så gikk å grua meg skikkelig, men så var det ikke så ille likevel. 

Anonymkode: a0c14...e9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke sikkert at man får med sterke smertestillende og antibiotika, er ikke alle som får det. 

Men ja, også blir du nok både hoven og sikkert litt gul og blå der tanna er borte. 

Anonymkode: a0c14...e9c

Ånei, jeg fikk både pinex forte og Ibux på 600mg + antibiotika 

Anonymkode: cfaea...c26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du bør ta det med ro, ikke trene den første uken og unngå høyt blodtrykk for da har det lett for å blø. I tillegg vil du nok ha vondt, du får jo med deg resepter på sterke smertestillende og antibiotika som du må ta. Må vel unngå mat tre timer etterpå, det er pga bedøvelsen! Jeg har tatt mine i underkjeven, den ene måtte deles opp pga. en nerve som gikk igjennom røttene, den andre ble trukket helt ut, det gikk veldig fint! Lykke til!:)

Anonymkode: cfaea...c26

Ikke trene den første uken? Haha, jeg skal stille til start på en stafett kl. 10 to dager etter tanna skal fjernes. Har time en mandag kl 13:30, og skal løpe onsdag kl.10. Er det virkelig så ille? Om jeg blør litt går det fint for meg, kan vel spytte det ut eller tygge på kompress? 

Anonymkode: 1bcd0...8e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kastet opp pga. smertene også når du tok smertestillende?? 

Anonymkode: 1bcd0...8e2

Det var vel når de smertestillende jeg fikk hos tannlegen dabbet ut. Jeg var optimistisk og hadde dratt rett tilbake på jobb. Var helt desperat etter smertestillende og ingen hadde noen.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mrs.Purdey skrev:

Det var vel når de smertestillende jeg fikk hos tannlegen dabbet ut. Jeg var optimistisk og hadde dratt rett tilbake på jobb. Var helt desperat etter smertestillende og ingen hadde noen.. 

Hæ? Du fikk ikke smertestillende? 

Anonymkode: 1bcd0...8e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ikke trene den første uken? Haha, jeg skal stille til start på en stafett kl. 10 to dager etter tanna skal fjernes. Har time en mandag kl 13:30, og skal løpe onsdag kl.10. Er det virkelig så ille? Om jeg blør litt går det fint for meg, kan vel spytte det ut eller tygge på kompress? 

Anonymkode: 1bcd0...8e2

Vel, lykke til med det! Problemet hvis du begynner å blø igjen er at koaguleringa går bort og da kommer du til å virkelig få det vondt. Søk opp "dry socket". Du vil ikke ha det. 

Anonymkode: a0c14...e9c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hæ? Du fikk ikke smertestillende? 

Anonymkode: 1bcd0...8e2

Nei. Eller jo: to stk som jeg tok der og da. Og siden jeg ikke fikk noen resept eller anbefaling om å kjøpe så tenkte jeg det ikke var nødvendig heller. Men jeg spurte heller ikke. Så feil kan man ta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke trene den første uken? Haha, jeg skal stille til start på en stafett kl. 10 to dager etter tanna skal fjernes. Har time en mandag kl 13:30, og skal løpe onsdag kl.10. Er det virkelig så ille? Om jeg blør litt går det fint for meg, kan vel spytte det ut eller tygge på kompress? 

Anonymkode: 1bcd0...8e2

Det kan du glemme...

Sørg for å vite hva du går til i alle fall. Det kan gå fint, eller det kan bli vanskelig. Jeg grudde meg såååååå jævli, men så fikk jeg bedøvelse og ble veldig fornøyd. Så gikk det ti min. Halvtime. En time. Etter halvannen time, med folk ut og inn og to tannleger med tang, brekkjern (Neida, skrutrekker så det mer ut som) og fem sprøyter bedøvelse sier tannlegen «jeg må sende deg videre». Oralkirurgen måtte dele tannen i fire før de fikk det ut.

Dette hører nok sjeldenhetene til. Men forbered deg. Og ikke la tannlegen holde på for lenge uten at det skjer noe :P sannsynligvis går det bedre enn meg 😂

Endret av duplexx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, duplexx skrev:

Det kan du glemme...

Sørg for å vite hva du går til i alle fall. Det kan gå fint, eller det kan bli vanskelig. Jeg grudde meg såååååå jævli, men så fikk jeg bedøvelse og ble veldig fornøyd. Så gikk det ti min. Halvtime. En time. Etter halvannen time, med folk ut og inn og to tannleger med tang, brekkjern (Neida, skrutrekker så det mer ut som) og fem sprøyter bedøvelse sier tannlegen «jeg må sende deg videre». Oralkirurgen måtte dele tannen i fire før de fikk det ut.

Dette hører nok sjeldenhetene til. Men forbered deg. Og ikke la tannlegen holde på for lenge uten at det skjer noe :P sannsynligvis går det bedre enn meg 😂

Det beste der er vel å bare spørre tannlegen før den begynner om hvordan røttene ligger. 

Mine lå også innkroket i hverandre slik at de måtte dele opp tanna i flere biter for å den ut, men det var jeg fullt klar over fordi tannlegen informerte om det før inngrepet. 

Anonymkode: a0c14...e9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...